Vooruit met de fiets

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Samen met de Universiteit Gent en de Stad Gent wil Vooruit een duurzaam antwoord bieden op de vraag naar een veilige fietsenparking in onze buurt. tersnieuwstraat. Vandaag (23 maart 2012) wordt een bouwaanvraag ingediend om een overdekte en bewaakte fietsenparking te realiseren aan de zuidgevel van Vooruit, op de plaats waar zich nu al een fietsenstalling van de UGent bevindt. Vooruit treedt op als bouwheer. Er zou een parking komen voor 460 fietsen, verdeeld over twee niveaus (0 en -1). Een incentive voor een duurzame mobiliteit!

 

Bovenop de fietsenparking wil Vooruit een zomerterras aanleggen. Het zou een groene rustplek worden. Zo kan het terras een grote bijkomende belevingswaarde genereren, niet alleen voor de bezoekers van Vooruit maar voor de ruimere omgeving.

 

Lees meer: http://vooruit-exe.be/2012/03/23/plan-fietsenparking-en-terras

Reacties

Was iedereen/stad/instantie/bedrijf maar zo fietsvriendelijk. De fiets is en blijft nu eenmaal het meest goedkope en milieu vriendelijke transportmiddel dat er beschikbaar is (buiten te voet gaan).

 

Maar dat blijft hier anders ook nog een mooi projectje...http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsflat

Te voet gaan is niet milieuvriendelijker hoor.

Stel (ik zeg wel stel) dat je 100 km wilt fietsen. Iemand anders zal die 100 km wandelen.

Dan heb jij als fietser zo'n 2,4 kWh nodig.

De wandelaar zal er echter wel 8,1 kWh voor nodig hebben, of maar liefst meer dan 3 keer zoveel.

Met andere woorden zal de wandelaar meer moeten eten, wat dus ook een grotere ecologische voetafdruk veroorzaakt.

De energie om een fiets te maken en te onderhouden (om de 20.000 km een paar nieuwe banden, een nieuw versnellingsapparaat en een setje remblokjes) is zo nihil in verhouding tot het minverbruik dat je een fiets dus wel degelijk ecologischer kan noemen dan te voet.

Een velomobiel zoals de waw scoort zelfs nog veel beter (0,5 kWh). Daar kan je zelfs stellen dat voor een afstand van 100 km nauwelijks meer voedsel moet ingenomen worden dan wanneer je bv. met de wagen zou gaan.

Uiteraard moeten we dit ook weer in perspectief zien: voor 1-2 km wandelen zal je niet echt meer moeten eten over de middag, evenmin als voor fietsen. Maar langere afstanden zorgen toch voor een voordeel voor de fietser en nog meer voor de velomobiel zelfs.

Leuven bouwt een ondergrondse fietsparking onder wat Tobback weigert het Fochplein te noemen. Ik fiets dagelijks 30 min heen en 30 min terug naar het werk in Leuven. Het overgrote deel van de verplaatsingen van dit gezin gebeuren met de fiets in en rond Leuven.  Ik ben dus absoluut tegenstander van een ondergrondse fietsparking. Niet alleen kan een bewaker onmogelijk weten of iemand met zijn / haar fietts vertrekt maar daarenboven is het logisch gevolg van een ondergrondse fietsparking dat je niet meer met de fiets naar je doel ( een winkel bvb) mag. Fietsers zullen niet meer mogen parkeren waar ze willen. Wat natuurlijk HET grootste voordeel van fietsen in een stad is. Als een stad echt het autoverkeer wilt beperken kan ze beter in elke buurt enkele autoparkeerplaatsen opofferen , er degelijke fietshoudrs installeren zodat elke fietser kan veilig kan parkeren waar hij moet zijn. het lijkt mij ook estetisch mooier auto's te verstoppen onder de grond waardoor een stad veel aangenamer overkomt. Kortom geen auto's meer in de straat waardoor automobilisten moeite moeten doen en misschien eindelijk overwegen met de fiets te komen waardoor fietsen ook eindelijk wat veiliger wordt !

 

 

Inderdaad Jef!

 

Alle weginfrastructuur gaat nu bijna integraal naar de auto en dit kost ons massa's geld. Alle straten en pleinen staan vol met auto's en over fietsen gaan ze dan beginnen zagen. Iedere auto neemt ook  gemakkelijk12m² openbare ruimte in beslag.Uiteraard kan in sommige steden de fiets plaatselijk voor overlast zorgen als ze ergens met hopen langs de kant staan en er niemand meer op het voetpad kan passeren. Maar dat komt puur omdat de infrastructuur er geen rekening mee houd.

 

Het wordt tijd dat de auto mag opofferen voor de fiets. Zoals bijvoorbeeld ook in Gent waar men een fietsstraat heeft. Enkel op deze manier kan de stad een beetje leefbaar gehouden worden.

 

Zoals je zegt is het net het grote voordeel van de fiets dat je kan fietsen tot voor de deur. Maar men is dan dikwijls genoodzaakt de fiets ergens tegen de gevel of op het voetpad te plaatsen want fietsenrekken kennen ze in de meeste steden nog niet echt.

Robin, kan jij 20.000 km fietsen met 1 stel fietsbanden ? Ik ben absoluut aanhanger van de fiets maar vergeet je in je berekening niet de energie noodzakelijk voor het maken van de fiets ? Inderrdaad niets in vergelijking met de productie van een auto maar hoeveel energie kost de productie van een mens ????

 

"maar hoeveel energie kost de productie van een mens ????"

Meten is weten.

Ik stel een "in situ" meting voor bij Jef thuis.

 

 

PS Zou"te paard" ecologischer zijn dan een fiets ? Zijn er al steden met een overdekte paardestal ?

G

20.000 km is zeker mogelijk hoor. Ik heb met mijn eerste set banden zelfs meer gereden. Mijn huidige set zal ook al rond de 10.000 zitten. Tzal op die paar duizend km niet komen hé.

De productie van een fiets en het onderhoud is nogal klein hoor. Per 100 km zal je sowieso nog ferm lager uitkomen dan te voet:

Voor de productie van een wagen van (om en bij de) 2000 kg schat men een energieverbruik van zo'n 76.000 kWh. Een fiets weegt amper 20 kg, of dus 100 keer minder. Laat ons dan schatten op misschien 1000 kWh voor de productie en onderhoud.

Als je met je fiets 50.000 km aflegt vooraleer je hem naar de schroothoop stuurt, wat volgens mij veel te vroeg is, heb je dus amper 2kWh/100 km extra nodig.

Dus dannog ben je tot 2x beter af dan te voet. En uw schoenen verslijten zo snel niet ;-).

Neem je een velomobiel, dan zal de productie ongeveer dezelfde zijn, of maximaal tot het dubbele. Maar een velomobiel zal ook veel sneller gebruikt worden om 100.000+ km te doen. Dus per 100 km kom je dan misschien uit om 1-2 kWh max. Met een verbruik van 0.5 kWh, zit je zelfs dan nog beter dan bij fietsen zonder rekening te houden met de productie van de fiets.

Een goede fiets kost nogal iets. Een velomobiel nog heel wat meer.

Om de energiekost juist te berekenen zal je ook de energie moeten tellen die het gekost heeft om aan dat budget te komen.

En de virtuele wandelaar waar je de virtuele velomobiel mee vergelijkt, gaat die dan 100.000 km wandelen ?

Dan zal die persoon bijna niets anders doen dan wandelen. Die zal ook nogal energie uitsparen, want die is nooit thuis, altijd onderweg.

 

Absurde redeneringen die virtuele besparingen.

 

G

Het was gewoon om aan te duiden dat fietsen WEL energievriendelijker is dan wandelen.

Je moet appels met appels vergelijken hé Maia.

Je zal geen velomobiel kopen als je op 1 km van uw werk woont. Maar als je kunt kiezen tussen een tweede (stads)wagen of een velomobiel, dan zal je economisch erop vooruit gaan met een velomobiel om naar uw werk te gaan (stel bv. 35-tal km). Zowel in aankoop als in verbruik, tax, verzekering en onderhoud.

Een "goede" fiets koop je ook niet om op het einde van de straat om brood te gaan hé.

Als ik dat zo een beetje uitreken zou ik tussen mijn 12 en 21 jaar zo'n 20000 km hebben afgelegd op de fiets. Ik heb wel wat meer banden versleten dan 1 set, hoor. Ik schat een set of 3. En die fiets rijdt nog ja, maar niet meer met mij erop. Ik rij nog wel met de fiets, maar niet meer dagelijks. 

 

Stel dat je dagelijks tien km x2 fietst naar je werk, maal +/- 200 werkdagen, dan moet jee 25 jaar doen met een 50.000 km-fiets, als je maar de helft km/dag doet wordt dat 50 jaar. Net zoals auto's zijn het niet enkel de km die het beestje doen aftakelen maar ook de (leef)tijd.

 

Je trekt het dus een beetje in het maximum.

 

 

Ik denk dat ze in Leuven wel een fietsprobleem hebben met al die studenten. Combineer dat met een tekort aan parking voor auto's in een historische stad en dan krijg je zulke oplossingen. Parking voor auto's is even goed essentieel maar niet altijd evident. Ik vind het bv. jammer dat het stedelijk beleid de auto wegjaagt in plaats van hem een plaats te geven. Het gevolg zijn overvol geparkeerde straten waar niemand meer bij kan (je moet maar eens gaan werken ergens midden in een stad) en een perceptie dat er teveel auto's zijn. Nee, er zijn garages tekort. Enerzijds komt dat omdat in oude steden een garage vroeger niet nodig was en dat er nu per huis ten minste 2 of zelfs 3 auto's zijn. Anderzijds komt dat omdat iedereen denkt dat hij het recht heeft voor zijn deur te kunnen parkeren op de openbare weg. En dat is een misvatting.

Veel mensen kunnen om een auto heen, zelfs als je de meeste verplaatsingen per fiets doet, heb je toch een auto nodig binnen een gezin, extremen daargelaten. Maar bij de aankoop van een huis denkt iedereen dat de openbare weg voor zijn deur zijn parking is. Dat is niet zo. Als het grootstedelijk beleid zijn naam waardig zou zijn, zou men al veel eerder, samen met de privé, initiatief genomen hebben om voldoende garages in stadswijken te voorzien. Dat kan in een huurformule of in een coöperatieve eigenaarsformule. Dat er te weinig privé- initiatieven zijn, heeft te maken met het risico en het globale karakter van een dergelijke onderneming. Moesten de steden echter het idee lanceren en begeleiden denk ik wl dat er lossaande initiatieven zouden ontstaan.

Op die manier wordt de straat weer autoluw en heeft iedereen die er echt moet zijn ook weer daadwerkelijke plaats om zijn boodschappen uit te laden of zijn werk te doen.

Karel,

Even je redenering doortrekken. We geven de auto een plaats in een historische stad . We lossen het "fietsprobleem" op. iedereen met de auto ook de 10 duizenden studenten ( waarom zouden ze minder rechten hebben ? ) Gesteld dat je al die auto's kan parkeren in een stad die gebouwd is toen er geen auto's bestonden, denk je dat je vooruit geraakt in je auto ? Waarom heb je een eigen auto nodig als je in de stad woont ? Ik ken steeds meer gezinnen die het zonder doen hoor. In een stad ams Leuven (straal van 4 km) zie ik echt niet waarom je er met de auto door moet.  Voor mij doen ze maar al die mensen die denken van 5 km fietsen ver is. Ik doe dagelijks het 4 voudige en geloof me geen enkele auto doet die afstand even snel als deze fietser. Als er nog auto's kunnen rijden is het wel omdat steeds meer mensen dat niet doen. Bellon die fietsers, voetgangers en openbaar vervoer gebruikers dan ook ipv de fietse,n te verstoppen in een kelder

 jef,

 

Je hebt een punt. Maar ik doelde op het feit dat die wagens er nu toch staan... dubbel en dik in de weg. Reserveer de parking op straat voor diegene die dichtbij moeten staan; niet alleen de gehandicapten(kaarten) maar ook de mensen die veel in en uit hun wagen moeten zijn, de bewoners die moeten in/uitladen, enz. Maar laat de parking niet innemen door auto's die de ganse dag zomaar blijven staan. Ik denk trouwens dat veel bewoners zouden gewonnen zijn bij buurtparkeergarages want het aanbod is toch al te krap. Of er dan meer wagens in de stad zouden komen weet ik zo niet. Onderschat de kosten van een garagedepot niet; dus het aanschaffen van een garagebox of het huren ervan zal niet goedkoop zijn. Het voordeel is wel dat je je wagen altijd kan parkeren, ook als je straat vol staat. En als iedereen de idee volgt zullen de straten minder vol komen te staan.

De discussie over welk vervoermiddel is al veel gevoerd. Je zou daar nog de discussie kunnen aan koppelen of we ons eigenlijk wel elke dag moeten verplaatsen.

sorry 2x gepost

Ik denk het niet hoor. Ik sprak deze week nog met een waw-bezitter: hij doet jaarlijks 15.000+ km.

Dat was wat ik wilde zeggen met het vervangen van een tweede wagen. Er zijn veel mensen met een tweede wagen die er amper 5-10.000 km per jaar mee rijden.

En je rekensommetje klopt niet hé: 10x2x200 = 4.000 per jaar. Dus na 10-12 jaar heb je al 50.000 km. En dat met enkel woon-werkverkeer. Dat is trouwens nog perfect te doen met de fiets.

 

Karl, In Leuven en in alle steden zijn er meer auto’s dan parkeerplaatsen. Heel de binnenring is betalend parkeren. Er zullen dus niet veel auto’s de hele dag parkeren. Er bestaan ( juist zoals in de meeste steden) kaarten voor buurt parkeren . Er is dus gewoon geen plaats voor al die auto’s. Dus we kunnen voorbeelden in andere landen zoeken. Amsterdam parkeren kost je 5 € per uur dus veel mensen laten de auto thuis. Ik bezocht Bordeaux vorig jaar. Grote parkings buiten de stad , trams die heel regelmatig rijden. We zullen wel degelijk het autoverkeer sterk moeten minderen als we het leefbaar moeten houden en dat doe je zeker niet door fietsers te pesten

Juist, een foute rekening. Maar toch.

De idee van de nutteloze tweede wagen was in het geval van mijn vrouw toch gevaarlijk toen ze met fiets en fietskar een zak schapenkorrels ging kopen, ze verongelukte bijna. En met dat ikzelf 6/7 werk heb ik daar geen tijd voor.

 

De theorie is makkelijk.

Wel ja, zorg dat er voldoende garages zijn en  schaf de bewonerskaarten af. De straat is niemands privé-parking. En dan krijg je weer plaats voor je fietsen.

Misschien heb ik makkelijk praten, want ik woon op het platteland. Nochtans hen ik, wonende in een straat waar 2 wagens kunnen kruisen ben ik verplicht geweest twee parkeerplaatsen op mijn stuk grond aan te duiden. Aan de prijs van mijn grond een dure kwestie maar begrijpbaar want de gemeente wil de doorgang vrijwaren.

Als aannemers de openbare weg willen gebruiken betalen ze daar een vergoeding voor.  De bewoner van een pand die zijn wagen stalt op de openbare weg mag dat van mij ook doen.