Fiets suite

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Waar stal je een fiets als je in een rijwoning of appartement woont? Infofolders geven bewoners, architecten en gemeenten tips en voorbeelden voor fietsstallingen.

 

Fietsen en een goede berging gaan hand in hand

Uit diverse studies blijkt dat mensen de fiets snel links laten liggen als die tweewieler zich niet binnen handbereik bevindt. Door het stallen van een fiets buiten, zal de fiets sneller slijten onder invloed van de weersomstandigheden en gemakkelijker beschadigd raken. Hij is ook niet beschut tegen vandalisme en diefstal.

Gelukkig bestaan er wel degelijk goede alternatieven, blijkt uit de folder  met checklist en voorbeelden die Mobiel 21 heeft samengesteld. Zeker als je verbouwingswerkzaamheden plant, loont het de moeite de gezinsfietsen mee in ogenschouw te nemen. Maar ook zonder al te grote ingrepen is er voor de fiets al snel een geschikt plaatsje te vinden.

Bewoners en (interieur)architecten vinden tips en inspirerende voorbeelden in hun elektronische folder.

Reacties

 

Benjamin, De ideale manier om te blijven aanmodderen natuurlijk.  Wanneer wordt die auto eindelijk van zijn voetstuk gestoten ? Waarom huizen ( laten) aanpassen om fietsen te kunnen stallen terwijl niemand zich vragen stelt over de parkeerplaatsen van auto’s voor de deur ???? Het is voor iedereen veel eenvoudiger dat er op regelmatige afstanden parkeerplaatsen opgeofferd worden om overdekte fietsparkeerplaatsen te maken. Waarom zelfs niet gewoon stilaan de auto verbieden in de straten ?   In Kessel-Lo komt een nieuwe woonwijk waar er geen auto’s bovengronds mogen staan. Alle auto’s moeten  in ondergrondse parkeergarages. De vrijgekomen plaatsen geven speelruimte en groen. We moeten wel degelijk afstappen van die auto finaal een moordenaar ( dagelijks 3 verkeersslachtoffers in ons landje) maar ook moord op lange termijn door de vervuiling ontstaan steeds meer kankers. Een stad zonder auto verkeer is veel aangenamer en veel veiliger.  Ik denk niet dat er vaak doden vallen als 2 fietsen botsen. Dus zorg dat de auto eerder een nadeel dan een voordeel is en er zullen steeds meer mensen fietsen of te voet gaan. De vrijgekomen parkeerplaatsen kunnen heel veel fietsen op een veilige manier stallen en de ( verkeers)agressie zal fors afnemen. Waarom zo’n halfslachtige oplossingen blijven promoten als een fietsstalling in een rijhuis ?

 

En toch zie ik liever een fietsstalling of 'suite' daar waar ik naartoe wil als een overdekte publieke fietsstalling. De twee samen mag ook natuurlijk.

Los van het feit of er auto's zijn of niet zie ik mijn fiets liefst zo veilig mogelijk en zo droog mogelijk gestald.

Als ik moet wachten tot de auto's uit het straatbeeld verdwenen zijn alvorens er fietsfaciliteiten komen, dan is dat een ideale manier om de mensen nooit te doen overschakelen.

Moest mijn fiets niet binnen kunnen staan op het werk dan zou ik minder graag met de fiets naar 't werk gaan. (Brussel)

En ze halen de 'straatstallingen' toch ook aan?