Problemen buderus gb132 k24 doorstromer

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste mensen,
Ik heb reeds een tijd problemen met deze 5 jaar oude ketel.
Het eerste jaar heeft deze zonder problemen gewerkt.
Vanaf dan had ik jaarlijks toch wat storingen, die met een onderhoud verholpen waren.
Nu, in december '11 hadden we weer een storing die ik niet kon resetten. De storingen waren 6A en 6L, weet niet meer in welke volgorde, maar 1 daarvan was dus niet te resetten.
Ik heb dit dan laten nakijken en er bleek een onderdeel helemaal verweerd te zijn. Ik denk dat het de branderkop of de onstekingspen was. Dit is dan vervangen geweest en terwijl heb ik ook nog een onderhoud laten doen.
Eind januari '12, een maand later dus weer een storing, ketel was weer niet te resetten, ik geloof dat het weer 6A was.
Weer komt er iemand kijken en blijkt dat de onstekingspen terug vuil is. Nu, dat is wel zeer snel na een maand.
Volgens de technieker kon het liggen aan de muurdoorvoer, die zou langs de binnenkant deeltjes loslaten die op de onstekingspen terecht komen. Maar we zouden het even afwachten en kijken wat de ketel doet.
Nu half februari, nog geen maand verder heb ik weer een storing, dit maal 6C 228. Deze storing kan ik (voorlopig) wel nog resetten en daarna bolt de ketel weer normaal.
Deze storing blijft echter telkens terugkomen, en dan vooral wanneer de ketel een paar uur uit gelegen heeft omdat we de gewenste ruimtetemperatuur verlagen tijdens de nacht. Als ik smorgens dan opsta is de ketel niet terug in gang geschoten en staat hij in die storing.
Mijn vrouw en ik beginnen dit echt beu te worden, wij zitten telkens in de kou en zonder warm water wanneer we het net het hardst nodig hebben.
Kan dit wel degelijk met de muurdoorvoer te maken hebben?
Ik heb geen zin meer om nog maar eens nutteloze kosten in deze ketel te steken, het heeft me ondertussen wel genoeg gekost. En op hoeveel mag ik rekenen wanneer ik de muurdoorvoer laat vervangen?

Alvast bedankt voor feedback.

Reacties

Haal aub geen twee dingen dooe elkaar ... oorzaak en gevolg !

Als het gevolg is dat uwe ketel uitvalt en de oorzaak een slechte schouw is , dan moet ge de oorzaak oplossen en niet het gevolg ...

Dan moogt ge eender welke ketel op die schouw hangen , het probleem blijft !  

Welke 2 dingen haal ik door elkaar dan?

Als ik zeker wist dat de muurdoorvoer het probleem was van de storingen, dan had ik die muurdoorvoer al lang vervangen.

Ik zou graag eerst zeker zijn van de oorzaak, alvorens die wordt aangepakt.

Nick77,

 

je storing heeft niets te maken met de muurdoorvoer nog met de ionistie pen of gloeikaars.

Je eerste fout 6A en 6L zijn vlambeveiligingen : 6A dat er tijdens de ontstekingspoging geen vlam werdt gedetecteerd, 6L dat de vlam uitgaat tijdens bedrijf. Dit kan omwille dat de ionisatiepen is verweerd. Je laatste storing die je vermeld is dat 6C 228 dit is een vlambeveiliging die aangeeft dat er vlam wordt gedetecteerd op een ogenblik dat er geen mag zijn bv in rusttoestand. Dit kan te wijten zijn aan de ionisatiepen.Maar naar mijn vermoeden is het niet de ionisatiepen maar de universele brander automaat  (UBA) die defect is (je ionisatiepen was pas vervangen) . Je kan wel eerst eens proberen door een nieuwe ionisatiepen te steken of de oude te reinigen echter als de storing zich dan nog voordoet is de UBA defect gewoon deze vervangen en je probleem is opgelost. Dat je soms andere 6L en 6A fouten ook hebt bij de 6C fout kan ook verklaart worden door de defecte UBA de ionisatiepen is een staaf waardoor een meetbare stroom loopt zodat die men kan meten echter als de UBA die dit signaal meet en deze dan gebruikt om de ketel stuurt. Dit niet meer goed doet  krijg je ten onrecht storingmeldingen in verband met de vlambeveiliging.

Ik weet wel niet welke problemen je bedoelt die tijdens onderhoud opgelost waren. Maar ik heb een vermoeden dat je ketel als je deze jaarlijks laat zuiver maken deze niet had. Je installateur had dit gewoon moeten voorstellen, de fabrikanten van elke ketel raden jaarlijks onderhoud aan echter de wetgever 2jaarlijks. Je ketel is geen slechte ik begrijp je frustratie echter deze zijn meer te wijten aan de installateur dan aan de ketel.

Ik weet niet hoe hij erbij komt dat het de muurdoorvoer is. Het condenswater dat terug vloeit naar de ketel loopt nooit niet door de warmtewisselaar. Die wordt rechtstreeks afgevoerd naar de sifon en zo naar de uitgang(afvoer).Wat wel eens gebeurd is dat de rookgasbuis ondicht wordt dit geeft dan een onstabiele vlam en is eenvoudig te testen als er een zuurstofgehalte lager dan 20,8% wordt gemeten in de luchtaanzuig (dus er is CO2 aanwezig ) . Echter dit geeft geen 6C fouten.

Ik hebt een vermoeden dat je installateur eens goed in de ketel moet kijken hoe deze is opgebouwd.

Het is een spijtig voorval dat de UBA reeds defect is echter dit is eigen aan elektronsche componenten je kan niet voorspellen hoe lang deze meegaan. BIj ene 10jaar bij een andere maar enkel jaren. KIjk maar eens naar computers ook veel electronica en de enen gaat snel defect een andere heeft vele jaren plezier ervan.

Maar je kan een type niet beoordelen op 1 ketel maar op grote groep.

Bedankt Ronny,

hier heb ik iets aan.

De ketel heeft altijd een jaarlijks onderhoud gehad.

De herstelling van december vermeld het volgende op de factuur: 1 set ontstekingspennen en ionisatie.

De technieker die dit toen gedaan heeft zei nog dat ze dat stuk zouden moeten bestellen, maar toen hij even later terugkwam had hij er toch eentje bij. Hij zei dat dit niet de originele was van buderus maar dat hij wel zou passen.

Toen hij in januari weer terug moest komen wegens weer problemen vroeg ik hem of het niet kon liggen aan dat stuk dat hij vervangen had, omdat het niet de originele was, maar toen zei hij dat het wel de originele was...

 

Maar goed, stel nu dat het aan de UBA ligt, ik neem aan dat dit een kostelijk onderdeel is. Is het nog de moeite om hierin te investeren of ben ik beter af met een nieuwe ketel?

Nick77,

Ik begrijp iets niet ontstekingspennen. De GB132 heeft een gloeikaars geen ontstekingspennen. Als je installateur geen originele pen van buderus heeft gebruikt deze zeker te vervangen door de originele. Op de originele verpakking van de ontstekingpen staat steeds de fabrikant vermeld in geval bij jou BBT (bosch thermo technologie nv) de groep waarbij buderus hoort. Je ketel is nog steeds de moeite om te herstellen zo oud is hij nog niet. De UBA is echter niet goedkoop ongeveer 262€ excl btw. Echter een nieuwe ketel plaatsen is duurder. Het is zo dat zoals bij een auto in de ketel nu veel elektronica wordt gestoken en als zoiets defect gaat het redelijk wat geld gaat kosten. 

 

 

Er is geen verpakking achtergelaten dus ik weet niet wat ze precies erin gestoken hebben.

Ik zal in de loop van volgende week eens proberen om een andere technieker vast te krijgen.

Bij deze, als er mij iemand een goede buderus technieker kan aanraden in de buurt van bilzen limburg, mag ik het graag weten.

Degros uit St-Truiden

Bastiaens is de Buderus-koning in de regio Bilzen maar weinig ervaring met na-service

Dawi uit Lanaken/Maastricht ( http://www.telefoonboek.nl/bedrijven/18727730/maastricht/dawi-heating/ )

Hebben alle certificaten om in B service te doen en kennen de toestellen goed ! 

Nick ik heb je een email gestuurd als antwoord op je vraag.

Bedankt Ronny en Tumkie!

 

 

Beste Tumkie,

Heeft u ervaringen met Dawi uit Maastricht. Hoe waren deze en hoe kent u het bedrijf?