Belastingsvoordeel bedrijfswagens regeringsvorming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Onze " leiders" slagen er maar niet in om een begroting op te stellen.
Tegenstrijdige houding over meer belastingen versus besparingen heet dat...
Als we over de bedrijfswagen spreken heb ik zo mijn twijfels.
Fiscaal: de bedrijfswagen wordt bekeken als een deel van het loon waarop de loontrekkende minder belastingen betaalt. Prima voor deze bevoorrechte persoon maar sociaal ???? Samengevat komt het er namelijk op neer dat het voordeel van de ene gedragen wordt door de zwakkere schouders . De belastingbetalers zonder bedrijfswagen.

Milieu impact : eigenaars van een bedrijfswagen rijden beduidend meer km en met zwaardere wagens en ook hier betaalt alweer de sukkelaar die langs een drukke baan woont of die met de fiets langs al die vervuilers moet.
Gisteren nog in de krant wonen langs de autosnelweg komt neer op 17 sigaretten roken per dag en de fietser krijgt beduidend meer kleine roetdeeltjes binnen dan de veroorzaker van dat roet in zijn auto

Kan iemand mij uitleggen waarom Open Vld zich dan zo verzet tegen een verhoging van de eigen bijdrage voor bezitters van bedrijfswagens ?
is er sprake van een extra belasting of spreken we van een strijd tegen fiscale fraude of het moto : de vervuiler betaald ( een heel klein stukje toch)

In de VS kan je een roker de factuur van je longkanker aansmeren wanneer kan een fietser de autoindustrie aanvallen ?

Reacties

Sorry hoor Jef, maar jij hebt duidelijk nooit een bedrijfswagen gehad en hebt daardoor net die vooroordelen.

Velen zien een bedrijfswagen als een extra loon. FORGET IT.

Een bedrijfswagen is in 9/10 gevallen een alternatieve verloning. Ik heb liever €2300 bruto zonder bedrijfswagen, dan €1500 bruto met bedrijfswagen. Op uw bedrijfswagen betaal je dan ook nog eens belastingen als je deze voor privé mag gebruiken.

Dat mensen met bedrijfswagens meer km doen dan die zonder? Tja dat zal dan enkel en alleen maar zijn omdat ze die voor hun werk nodig hebben. Stel je bent vertegenwoordiger; dan doe je uiteraard meer km dan een doorsnee arbeider. Maar uw loon zal merkelijk minder zijn ook.

Ik spreek uit ervaring en ben zelf heel blij van mijn bedrijfswagen af te zijn. Ik hou op het eind van de maand veel meer over dan met bedrijfswagen.

Mijn wagen kost me minder per maand aan tax en verzekering dan wat ik aan extra belasting werd afgehouden. En met hetgeen ik netto meer verdien + vergoeding woon-werkverkeer kan ik heel wat meer kilometers afleggen en nog steeds geld over hebben. Ik rij echter uiteraard niet met een nieuwe wagen (heb dan ook geen omnium nodig).

Wil je steeds met een nieuwe (bv. max. 4 jaar oude) wagen rijden, dan is een bedrijfswagen interessant. Voor alle anderen is dit zand in de ogen strooien.

 Geef je nu net geen argument dat Jef gelijk geeft ?

Reden te meer om bedrijfswagens die eigenlijk alternatieve verloning zijn onaantrekkelijker te maken, op langere termijn (denk 2 jaar) zal dat interessant zijn voor de niet zo hoge netto lonen die wel om de drie jaar een bedrijfswagen aangesmeerd krijgen.

Zoals je zelf zegt, liever netto meer verdienen.

Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die wel de trein willen nemen, maar die wordt niet terugbetaald, omdat ze om de 3-4 jaar wel een audi A6 of equivalent "krijgen".

Akkoord, voor sommigen is dit nodig, maar zou dat geen keuze mogen zijn ?

 

Bij den trein is de werkgever verplicht om een vergoeding te geven.

Het prive gedeelte van bedrijfswagens zouden min of meer op 't zelfde niveau belast moeten worden als een gewoon loon. Het gedeelte dat dient om je functie uit te voeren (bv handelaar, werfwagens,...) uiteraard niet omdat dat deel uit maakt van je job.

Momenteel is het hier inderdaad een beetje scheef gelopen en worden bedrijfswagens uitgedeeld als alternatief voor een loon en da's niet de bedoeling. De boel om de 3 a 4 jaar vernieuwen is evengoed niet de bedoeling.

 

btw, ik heb een bedrijfswagen en ik was van zin om daar toch een jaar of 10 mee te doen.

Ik had geen bedrijswagen, bepaalde van mijn collega's wel.

 

Als ik zie wat mijn wagen mij kostte op jaarbasis (en nee, 't is geen luxemodel) en wat het maar kostte aan mijn collega's die wel een wagen hebben zou mijn keuze nogal rap gemaakt zijn hoor.

 

Enkele voordelen van bedrijswagen:

- geen investering in een risicokapitaal dat nooit niets zal opbrengen

- geen onderhoudskosten (wagen werd 's ochtends afgehaald en 's avonds weer afgeleverd, wat een luxe)

- geen verzekeringskosten

- geen keuringskosten

- geen brandstofkosten

- geen bandenkosten, je kan lekker sportief rijden

- everzwijn raken in het weekend, daar lach je eens goed mee.

- Weekendje naar de mont Ventoux ? We vlammen er gewoon heen, kost toch niets.

- Afremmen voor drempels hoeft ook niet. (Er lag een drempel op het bedrijfsterrein en aan de snelheid waarmee er over gereden werd kon je zien of het een bedrijswagen was of niet)

- nu en dan eens de wagen keren met de handrem, leuk hoor.

- met koude motor voorzichtig rijden: hoef ook niet, duw maar in die gas !

- altijd een wagen die max 4 jaar oud is, dus nooit geen problemen.

- gratis pechverhelping

- 't waren wagens die je anders zelf niet zou kopen (Au*i, met heel wat nutteloze pk's)

-...

 

 

nayy

Een bedrijfswagen is een extralegaal voordeel met voordelen en nadelen. het voordeel is dat je -voor weinig eigen opleg - een auto "krijgt" . Het nadeel is natuurlijk dat het extralegaal is , niet in het loon inbegrepen waardoor je minder belastingen betaalt maar waardoor het ook niet meetelt voor oa het pensioen en waardoor het ook gewoon kan ingetrokken worden

Dat een "echte " bedrijfswagen geen voordeel is klopt natuurlijk. Ik denk niet dat een vrachtwagenbestuurder in het WE met zijn vrachtwagen naar zee trekt maar ken jij veel bedrijfswagens die niet privé gebruikt worden ?

En jawel hoor mensen met een bedrijfswagen doen beduidend meer kilometers dan mensen zonder daar bestaat geen enkele twijfel over. Waarom ook niet ? Ze betalen een fractie van de kost aankoop, verzekering, brandstofkaart etc.

Ken jij mensen met een bedrijfswagen die met de trein gaan ?

Tja, niet iedereen zal van zijn werkgever toelating krijgen om deze ook te gebruiken om op reis te gaan hé.

Maar heb je hun bruto loon met dat van u vergeleken?

Als je €500 en meer moet inleveren, dan zie ik niet veel voordelen aan een bedrijfswagen: minder loon = minder vakantiegeld, minder eindejaarspremie en later minder pensioen.

Minder belastingen? Tja dat is omdat je minder verdient, maar je houdt ook minder over, want je verdient dan al minder en je wordt nog eens extra belast erbij. Wij hadden sowieso een privéwagen nodig en daardoor zaten we toch met de vaste kosten: onderhoud, banden, verzekeringen, taxen...

Nu ik geen bedrijfswagen meer heb doe ik enkel iets meer km met mijn eigen wagen. Dat is alles. Kost mij nog steeds stukken minder dan wat mijn bedrijfswagen me kostte (en dat was dan nog een eenvoudige peugeot partner camionette).

Waarom willen sommige een bedrijfswagen: om met een vette audi, bmw, mercedes... te kunnen rijden. Geef de mensen eens volgende keus met alle becijfering erbij: kiezen voor een Audi met €800 minder loon, een eenvoudig wagentje met €400 minder loon of geen bedrijfdswagen en gewone vergoeding woon-werk. Hou dan ook nog rekening met de extra belastingen die je betaalt. Wedden dat men of zal kiezen voor de audi (voor de sjieke wagen), of voor geen bedrijfswagen (wegens het financieel niet interessante van de bedrijfswagen).

Voor mij iig nooit nog een bedrijfswagen (daar kan ik niet van eten ;-) ).

De details weet ik niet juist, maar ik herinner me een gesprek met iemand en ik geloof dat ze voor de auto hem bruto 150€/ maand afhielden. Dus netto kost hem dat iets van 80€per maand of zo... daar betaalde ik zelf mijn brandstof niet mee.

En 't strafste van al, was dat er daar bijna niemand zijn auto écht nodig hadden voor 't werk... (vb: intenationale verkoper die 1/14 dagen naar de klanten vliegt heeft elke 14 dagen 1 keer auto nodig om naar de luchthaven te rijden, de rest van de tijd was het gewoon woon/werk)

Je moet echt eens de reeële kostprijs van een wagen uitrekenen... dat is om van te duizelen. Nieuw is vreselijk duur, occazie is natuurlijk een optie maar vroeg of laat heb je gegarandeerd zware kosten.

 

groeten,

 

Nayy

Jef,

 

toch logisch dat Open VLD tegen is, hogere kosten voor bedrijven, ... meer moet dat niet zijn om tegen te zijn.

zoals door anderen ook vermeld zijn wagens nu een goedkope manier van alternatieve verloning, meer netto (belangrijk voor werknemer) en/of minder brutto (belangrijk voor werkgever)

 

een mogelijk "leuk" voorstel : verplicht firmawagens minstens 50% van plaatwerk te voorzien van bedrijfsgegevens, logo, telefoonnumer, naam, ...

 

en HEEEEL wat mensen zullen bedanken voor het aanbod ;-)

 

 

 

 

Het lijkt misschien €150. Maar heeft iedereen daar een auto? Zo ja, dan is het makkelijk zeggen we trekken 150 af. Hoeveel kan je verdienen in een andere firma voor dezelfde job zonder bedrijfswagen? Waarschijnlijk zal het verschil groter zijn. Daarnaast vertelde die nog niet bij wat de fiscus afhield van zijn loon. Tenzij hij het niet opgeeft dat hij hem privé mag gebruiken (is een vorm van belastingsontduiking).

Mijn ouders en ikzelf rijden al levenslang met occasie wagens. Kostprijs aankoop + onderhoud (inclusief remmen, banden, oliefilters... die je ook bij nieuwe wagens moet doen) kosten onze wagens gemiddeld 1-2 BEF per kilometer (exclusief verzekering, tax en brandstof natuurlijk; maar dit is voor een nieuwe of occasie wagen hetzelfde). Mijn wagen kost mij inclusief brandstof (na aftrek woon-werkvergoeding), tax verzekering... zo'n €2000 per jaar.

Als je dan rekent dat een wagen van het werk je makkelijk €3500-6000 netto per jaar kan kosten (minder loon, meer belasting en minder eindejaarspremie en vakantiegeld) dan is voor mij de rekening snel gemaakt.

Mijn eigen ervaring (ik deed de job omdat ik hem graag deed en niet voor het loon):

Normaal loon bij andere werkgever: €2000 bruto + maaltijdcheques.

Eigen werkgever: €1500 + wagen en geen maaltijdcheques.

Kostprijs wagen (extra belasting): €130/maand. Dus totale kost iets van zo'n €6000 per jaar. En dan reed ik misschien voor €50 privé.

Robin, als een bedrijfswagen zo slecht is waarom is 40 % van het belgische wagenpark dan een bedrijfswagen ?

Waarom zijn onze liberalen er dan zo tegen ?

 

Stafan inderdaad de liberalen komen onder het mom van de hardwerkende Vlaming op voor de belangen van de bedrijven want die 40 % bedrijfswagens ( Mercedes, Audi, BMW en zelfs Porche) worden inderdaad als kost afgetrokken en dus betaald door de .... hardwerkende Vlaming.

Lijkt mij inderdaad een goed voorstel verplichte opzichtige reclame op alle bedrijfswagens als brandmerk : "wij pluimen jullie"

Voor sommigen is het natuurlijk minder slecht of zelfs noodzakelijk: vertegenwoordigers en verkopers bv.

Voor anderen is het meer voor de status van ik rij met een Audi, BMW...

En veel andere bedrijfswagens zijn dan ook de wagens van zelfstandigen, bedrijfsleiders en kaderleden. Ikzelf weet ook van een kaderlid van een bedrijf dat deze moest kiezen tussen een A6 of A8. Hij wou liever een A4, omdat het hem dan minder zou kosten. Dat mocht helaas niet, dat was voor de lagere klasse werknemers (juist onder het kader dan welteverstaan).

En er zijn weinig mensen die daarachter rekenen + Heel wat van die bedrijfswagen zijn (zogezegd) niet voor privégebruik. Dus velen geven het niet aan, om zo belastingen te ontduiken. Ik heb weet van een groot boekhoudkantoor met meer dan honderd bedrijfswagens, waar geeneen ingeschreven is voor privégebruik, maar ze gebruiken hem wel privé! Voor die mensen is het natuurlijk wel interessanter: geen extra belasting.