Klachten SolarTotal

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Daar er steeds meer en meer mensen ontevreden worden/zijn ivm geleverde service van SolarTotal kunnen we ons misschien hier "samen sterk maken" en onze klachten samen bundelen enzo een procedure opstarten tegen de handelswijze van ST. Dus graag jullie mail en klacht ...

Reacties

@John,

Akkoord met uw voorstel, maar hoe denk je dit praktisch te realiseren? De klachten zijn zeer divers gaande van de toegepaste verkoopspraktijken, niet-uitvoering van contracten tot en met slecht uitgevoerde plaatsingen van installaties (ik heb zelf weet van afgekeurde installaties door keuragent, zonnepanelen die opnieuw gelegd moeten worden door een gebrekkige verankering op de dakstructuur, e.d.)

Ook merk ik op dat er zgn. (ex) adviseurs van Solar Total (o.a. ene Joeri) het nodig achten via posts op dit forum 'een goed nieuws show' te brengen. In plaats van hieraan tijd te besteden, zouden ze bij Solar total beter tijd investeren in het degelijk informeren van consumenten (ook technisch - maar ik twijfel eraan of de medewerkers bij Solar Total die voldoende technische bagage beschikken)en in het correct opvolgen en uitvoeren van onderschreven contracten.

Oproep:

Kan iemand mij een exemplaar van de recente algemene verkoopsvoorwaarden toezenden. Blijkbaar wijzigen die nogal eens.

LU

Ik ben geen adviseur van solar total, en heb niets te maken met de firma, behalve dat ik een tevreden klant ben.

franky

Ik las op een ander forum het volgende, ik stuurde alvast mijn klacht door naar de economische inspectie, misschien kan dit een hulp zijn voor andere mensen.

Ik denk dat men zich moet houden aan de getekende bestelbon.
Ook zou ik klacht indienen bij inspectie van economische zaken.Het kan een tijdje duren vooralleer je reactie krijgt van die kant maar die klacht wordt wel degelijk genoteerd door deze instelling.Wanneer er genoeg klachten binnenkomen zullen ze de zaak zeker ter harte nemen.
Ook zou ik solartotal meledelen dat u een klacht zal indienen bij economische inspectie .Als men absoluut niet hetgene wil leveren wat overeen stemt met de bestelbon ontbinding van de verkoop eisen.
Voor juridische eerstelijnadvies kunt u vrijblijvend terecht bij een justitiehuis.Advocaten verzekeren er gratis permanenties en beantwoorden in eerste lijn al uw vragen van juridische aard Adressen van de justitiehuizen zijn op deze website tevinden: www.just.fgov.be

Daar men enkel telefonisch wil onderhandelen over de prijsverhoging is een bewijs dat men niet onderuit kan aan de originele bestelling.
Zeker niet toegeven en het been stijf houden.
Indien dit niet helpt ontbinding van de bestelling eisen daar men niet hetgene kan leveren wat is overeengekomen is Dit is een recht die u als consument heeft in zo'n geval

Kordaat maar krachtig optreden tegen zo'n firma's .

Hopelijk heeft u iets aan deze info

Ik heb een bestelformulier ondertekend met zorgeloze werking, maar bij ontvangst van orderbevestiging (liefst 7 weken na ondertekenen bestelformulier en na een kwade mail) staat er niks meer vermeld omtrent de garanties (enkel 1 jaar). Wie weet meer over de garanties ? En kan ik nog af van bestelling ? (volgens bestelbon niet tenzij 30 % te betalen)

Zwijg mij van solar total.
De grootste idioten die ik ooit gezien heb en van communicatie hebben die ook nooit gehoord volgens mij.
Bovendien zijn ze onbeschoft en agressief in hun verkoopstechnieken.

Ik heb zelfs 3 verschillende vertegenwoordigers over de vloer gehad (allemaal onafhankelijke verkopers zoals ze zelf beweren) en ze werken allemaal voor solar total.
En allemaal een verschillende prijs voor verschillend materiaal of zelfde materiaal.
Hoe kan zo iets in hemelsnaam?!?
Verschillende verkopers, verschillende plaatsers (zelfs buitenlanders), verschillend materiaal. En zij spreken maar van hun super garanties en prijzen. Dat ze die maar steken waar de zon nooit schijnt.

De ene zegt mono is beter dan poly en de andere vertellen net het omgekeerde. De ene wilt perse suntech verkopen en de andere perse trina's.
Als het dan erop aankomt om hun woorden op papier te zetten dan hoor je niks meer.
Ik heb 2 offertes ontvangen met enkel prijs, WP en aantal omvormers erop. Niks technische informatie zoals ik expliciet gevraagd hebt, geen namen van panelen of omvormer.
Verschrikkelijk gewoon.

En die zorgeloze garantie is gewoon 1 grote klucht. Als je dat tekent ben je gewoon opgelicht.
Als je een fatsoenlijke makelaar hebt en een deftige brandverzekering, dan kan je probleemloos je PV-installatie laten meeverzekeren. Dan ben je ook beschermd tegen brand en stormschade. En die verzekering van solar total dekt helemaal geen brand. Je moet alles goed lezen: zij spreken van 20 jaar "werkingsgarantie". Dit slaat terug op de werking van je systeem. Hagel, storm en noodweer valt daar helemaal niet onder.
Je betaalt met andere woorden bijna 100 EUR voor niks.
De vermogengarantie tot 25 jaar krijg je van fabrikant van de panelen en niet van je installateur.
Koop 1 keer de garantieverlenging tot 20 jaar voor je omvormer en je goed voor de komende 20 jaar.
20 jaar x 100 eur betalen = een nieuwe omvormer betaalt.

wanneer leren jullie het toch
Ben zelf elektricien en krijg meer telefoon van mensen die hun aarding en kabel niet goed is omdat hun huis gekeurd is omdat ze panelen geplaatst hebben.
Dan vraag ik me af, is dat geen service van de installateur toe.
Zo is het makkelijk verdienen.
En dan nog die chinese panelen,die installaties zijn zo duur,komt het dan op een paar 100 euros, neem toch europese of zelfs belgische, dan ben je zeker van kwaliteit

Wat zijn europese zonnepanelen?

Alles is China gemaakt en hiet de laatste afwerking?????

Ik ben heel tevreden van Solar Total, teminste toch nog tot op heden.

Plaatsing in december 2009.

BEN JE NOG ALTIJD TEVREDEN ?

GRTJS NICK

zelf zijn wij nog tevreden van onze panelen van bij SolarTotal

installatie november 2007, goed voor zo'n 2100kWh

tot nu toe geen problemen mee gehad

omvormer van Diehl met 20jaar garantie door fabrikant gegeven (een geruststellend iets)

contact met SolarTotal waren destijds goed en zeker niet van wat ik nu op de fora lees. Waarschijnlijk hebben ze ergens een verkeerde commerciële beslissing genomen om te veel en te snel willen verkopen met verkeerde mensen.

Ik ben nog steeds tevreden, tot op heden 3000Kw/u dit jaar.

 

Ik hoop dat ze ondertussen verandert zijn want mijn ervaringen waren ronduit rampzalig.

Betaal je nog steeds een prijs per WP  zonder zelf te kunnen kiezen welke panelen op je dak komen ?

Want die politiek zal finaal natuurlijk eindigen in de allergoedkoopste rommel !

Ik ben sinds eind november vorig jaar klant bij Solar Total.

Mijn installatie heeft op 10 maanden al meer opgebracht dan de 85% die me beloofd waren.
WAt de zorgeloze werkingsgarantie betreft, zou ik aan louisr even aanraden om de algemene voorwaarden door te nemen.

De installatie is verzekerd, nieuw voor oud, in geval van buitenkomend onheil, zoals brand, hagel, bliksem, diefstal of vandalisme. Ik zou graag weten wat je verzekeraar je binnen 15 jaar geeft, moest je installatie perte totale zijn. 20000 euro aanschafwaarde, verminderd met 80% afschrijving, verminderd met 750 euro franchise en we komen uit op... 3250 euro.

Met de zorgeloze werkingsgarantie krijg ik binnen 15 jaar (in geval van perte totale) een volledig nieuwe installatie, met hetzelfde vermogen (dus voor dezelfde prijs met de helft aan panelen).
Laatste punt: dit is niet een pakket dat Solar Total zelf garandeert, dit is een contract dat je aangaat met een verzekeraar die gespecialiseerd is in het verzekeren van zonnepanelen.

Wat ik tegenwoordig wel spijtig vind is dat hun interne dienst nog slechter draait dan een jaar geleden... Als je veel geduld hebt, zou ik zeggen: bestel bij Solar Total. Wil je snel en professioneel geholpen worden (vooral dat eerste), ga dan bij iemand anders bestellen...

Wij hebben ook een contract getekend bij Solar Total begin augustus.

Men was zo fier ons te zeggen dat de plaastsingstermijn 6 weken betrof. Half oktober nog niks gehoord.

Hebben dan gebeld en men was niet zo happy met ons telefoontje, net of we stoorden hen.

Men had ons dan toch beloofd de volgende vrijdag de panelen te komen plaatsen. Daar wij bij het ondertekenen van het contract 10% moesten betalen en bij plaatsing 80% moest betaald zijn op de dag van plaatsing , hebben we die 80% de woensdag betaald, nu een maand geleden.

Maar dan kregen we bericht dat ze niet de vrijdag kwamen plaatsen , maar enkel leveren. Men zou de maandag komen plaatsen.

Men is dan komen leveren, maar de verkeerde zonnepanelen.

Bij aankomt van de werknemers had men steeds niet de juiste panelen mee.

Dan zijn er drie Duitsers geweest die maandag, maar wilden aan de werken niet beginnen aangezien er geen stelling aanwezig was, die Solar Total moest regelen. Terug gebeld naar Solar Total, men ging dan de donderdag komen. Die donderdag zijn ze inderdaad gekomen, maar hebben enkel de elektriciteit gedaan, de omvormer was een kapotte omvormer die al op een andere plaats gestaan had.

Plus men had nooit de juiste panelen mee, deze die men geleverd had, waren de verkeerde.

Dus terug geen panelen geplaatst, zo kan ik nog verder gaan, tot men ons zei dat ze op 11 november alles gingen komen afwerken.

Verleden week woensdag kreeg ik telefoon dat er iemand zou komen tussen 6 en 8 uur 's morgens om de stelling te plaatsen.

Nog goed dat ik op was, de deurbel ging en er was iemand die een stelling kwam leveren;

Om 8 uur diezelfde dag stonden hier 2 ploegen om de panelen te plaatsen, terug noppes.

Verkeerde stelling, moest een bouwsteling zijn geen dakgootstelling, maar dat had ik ook al gezien.

Vrijdag niks van Solar Total gehoord, alhoewel de firma open was, ze laten je gewoon in de steek.

Deze morgen heb ik terug getelefoneerd, en men zou mij terugbellen.

Heb net een telefoontje gehad van een vriendelijker man, volgende weel maandag zou nem de panelen komen leggen en alles afwerken.

Op hoop van zege volgende week maandag 22 november.

Over de brutaliteit zal ik hier ook een woordje doen.

Er werkt daar iemand die duidelijk niet op zijn plaats zit, toen wij ons kwaad maakten omdat wij reeds 90% betaald hadden zei die gewoon dat we niet zo moesten zeuren, of dat het wel eens langer zou kunnen duren hallooooooooo..

En bij de melding dat we hier met een kapotte omvormer stonden, zie die gewoon" heeft toch niks je bent toch verzekerd" halloooooooo wij hebben niet betaald voor een tweedehands kapotte omvormer.

Ik hoop dat ik die man niet meer aan de lijn krijg.

Gelukkig was die man daarjuist zeer vriendelijk, en begreep hij dat dit alles niet kon.

Hopelijk kan ik jullie volgende week goed nieuws brengen.

Vriendelijke groeten Laure

 

.

Heb een zonnepaneel installatie besteld op 30/04/2011.

Belofte van Solar Total was indienst voor 1 juli 2011.

Inmiddels bericht gekregen dat de levering niet kan op tijd en krijg 10% korting.

Geen nieuwe leverdatum gekregen.

Inmiddels hebben ze daar ontdekt dat ze zelf een foute berekening van de prijs hebben gemaakt.

Nu is hun vraag of ik akkoord ben met de hogere juist berekende prijs.

Ik mijn goed hart laten zien en ok voor mij.

Nu vraag ik naar nieuwe levertermijn voor 1 augustus 2011.

Antwoord Solar Total: Wij kunnen u niets garanderen.

 

Nog mensen die levertermijn problemen ervaren op het moment?

Rudy,

Geloof het of niet ik heb ook op zaterdag 30 april besteld.  Volgens mij wisten ze toen al dat dit niet meer voor 1 juli zou geïnstalleerd worden maar dan hebben ze het risico dat je niet zou bestellen en ergens anders zou gaan.  Ik heb 2 installaties besteld voor 2 daken.  Heeft lang geduurd voor er reactie kwam, maar volgende week komen ze zien voor hoe plaatsen stelling, omvormers, etc...  Wanneer de installatie zal zijn is nog af te wachten.  Wat betreft het leveren na 1 juli vind ik dit geen probleem.  Je krijgt je 10 % korting, dwz dat je een groot deel reeds bij installatie terugkrijgt wat je anders op 20 jaar hebt.  Ik had enkele mails gestuurd ivm wat ik moest voorbereiden voor electrisch bord en kabel en ben steeds goed en snel geholpen.  Ik ben eens benieuwd naar volgende week wat die man gaat vertellen.  T'is wel te begrijpen indien er vele bestellingen zijn dat ze niet alles voor 1 juli kunnen plaatsen.

De aanpassing van de prijs was die groot?

mvg

Patrick

Rudy,

Zijn langsgeweest, een zeer professionele man die goede uitleg heeft gegeven.  Installatie zou begin augustus doorgaan.

Bij mij zijn ze steeds correct met hun info geweest.

mvg

Patrick

Zonnepanelen geplaatst vrijdag 01-07-2011.

Verkoopsadviseur mvr. Ilse Tietsers. Altijd bereikbaar binnen het uur ondanks drukke agenda.

Nooit geen valse beloftes gedaan. Dat de zonnepanelen niet op tijd werden geplaatst kon zij niets aan doen.

Door heel het proces heen, heeft zij de opvolging gedaan en al de problemen opgelost. Altijd vriendelijk en

goedgeluimd. Ik wil haar zeker aanbevelen,

Plaatsers van de firma AST uit Nederland, Robin, Rene, Paul en Koos.

Een jonge ploeg erg proffesionele plaatsers, Punctueel, erg vriendelijk beleefd, oog op details .

Plaatsing 100% . Niets afgebroken. Alles netjes achtergelaten. Al mijn vragen beantwoord en de nodige info ontvangen.

Blij om nog eens het gevoel te mogen ervaren dat de klant koning is.

Werf coordinator een zekere Robin die vorige week gekomen was om alles in kaart te brengen voor de instalatie.

Heeft niets aan toeval achtergelaten, heeft gezorgd voor de levering van het juiste materiaal.

Hoewel mijn buurman enkele dagen voordien ook een plaatsing van zijn zonnepanelen  van Solar Total,is deze op een sisser

afgelopen. Verkeerde haken geleverd, verkeerde montageprofiels, naderhand te weinig profiels geleverd.

Zijn zonnepanelen zijn nog steeds niet geplaatst.

Bij deze wens ik te melden dat ik zeer tevreden ben van Solar Total , ik ben van begin tot het einde

professioneel begeleid door de juiste mensen van Solar Total.

 

Zonnepanelen geplaatst vrijdag 01-07-2011.

Verkoopsadviseur mvr. Ilse Tietsers. Altijd bereikbaar binnen het uur ondanks drukke agenda.

Nooit geen valse beloftes gedaan. Dat de zonnepanelen niet op tijd werden geplaatst kon zij niets aan doen.

Door heel het proces heen, heeft zij de opvolging gedaan en al de problemen opgelost. Altijd vriendelijk en

goedgeluimd. Ik wil haar zeker aanbevelen,

Plaatsers van de firma AST uit Nederland, Robin, Rene, Paul en Koos.

Een jonge ploeg erg proffesionele plaatsers, Punctueel, erg vriendelijk beleefd, oog op details .

Plaatsing 100% . Niets afgebroken. Alles netjes achtergelaten. Al mijn vragen beantwoord en de nodige info ontvangen.

Blij om nog eens het gevoel te mogen ervaren dat de klant koning is.

Werf coordinator een zekere Robin die vorige week gekomen was om alles in kaart te brengen voor de instalatie.

Heeft niets aan toeval achtergelaten, heeft gezorgd voor de levering van het juiste materiaal.

Hoewel mijn buurman enkele dagen voordien ook een plaatsing van zijn zonnepanelen  van Solar Total,is deze op een sisser

afgelopen. Verkeerde haken geleverd, verkeerde montageprofiels, naderhand te weinig profiels geleverd.

Zijn zonnepanelen zijn nog steeds niet geplaatst.

Bij deze wens ik te melden dat ik zeer tevreden ben van Solar Total , ik ben van begin tot het einde

professioneel begeleid door de juiste mensen van Solar Total.

 

Vertel eens wat meer over je installatie.

wat heb je besteld , hoeveel panelen , wanneer ?

kon je zelf kiezen welke panelen je wilde en werden ze ook geleverd ?

Hoeveel tijd tussen de bestelling en de levering.

Is je installatie al gekeurd ?

 

Rudy,

'k heb hetzelfde probleem.Men heeft mij steeds beloofd, alles te plaatsen voor 01.07.11 (datum vermindering certificaten). Wel ze hebben ze geplaatst, (na meerdere keren hen op te bellen) op 30.06.11, maar niet aangeschakeld, daar men de juiste omvormer niet had geleverd. De persoon die de levering had gebracht had ons hierover gewaarschuwd in het pools. Men beloofd mij nu een vermindering van 10%, waarmee ik niet akkoord ga, ik heb een groter verlies geleden dan 10%. Nu zal men de twee omvormers op 08.07.11plaatsen ben benieuwd. Ik heb ondertekend op 23.04.11 en op contract staat vermeldt dat de levering binnnen de 12 weken dien te gebeuren, daar anders een prijsvermindering zal gebeuren. Dit werd mij tel. bevestigd door een medewerker van ST. Maar nadien verbind ST mij niet meer met deze persoon, meet wie ik ook gemaild had.

Wat ik eigenaardig vind, ik krijg geen tel. contact meer met de verkoper ALEXANDER MATTELAAR, ook antwoordt hij niet op mijn mails. Als ik het geweten had, bestelde ik bij een aannemer in mijn streek.

Dank voor jullie berichten, allen, vooral Patje 1960.

 

Bij mij zijn ze vandaag langsgeweest voor de risico analyse. Er moet dus ook een stelling komen.

De man die deze analyse uitvoerde klaagt ook over sommig bureau personeel bij ST.

Wanneer mijn panelen komen? Ik weet het niet, ik verwacht begin augustus.

't zou mooi zijn om dit via de planningsdienst te weten te komen.

En van de vertegenwoordiger, geen enkel teken van leven meer gehad. Commissie is binnen zeker voor die mannen na uw handtekening.

Factuur was wel zonder de 10% korting. Moet ook nog rechtgezet worden.

 

Rudy

Dus als ik het goed begrijp ben jij zeer tevreden, want alles goed verlopen. Maar bij uw buur zijn ze volledig de mist in gegaan?

Dan zou ik toch ook niet tevreden zijn hoor. Gewoon kwestie van geluk gehad te hebben.

Er kan iets mislopen, maar een volledige sisser zou toch niet mogen kunnen.

Besten, ook ik ben een gedupeerde klant van SolarTotal. In het kort mijn verhaal:

Op 13/04/2011 hebben we een contract getekend met de bevestiging dat levering en keuring voor 01/07/2001 gegarandeerd was. Dit was nog expliciet beschreven op de verkoopsovereenkomst. Na drie weken was er nog niemand langsgeweest om de technische zaken te bekijken dus bel ik met ST. Reaktie: "Geen probleem, er is een kleine achterstand waardoor het dossier nog niet verwerkt is maar dit komt in orde". Eén week later nog niets (een 2de keer gebeld), nog een week later (3de keer gebeld) zelfde uitleg. Na een 4de keer bellen krijg ik de mededeleing dat er nog steeds een achterstand is en dat de levering voor 01/07 niet meer gegarandeerd is, maar dat er een compensatie is van 10% op de factuur (ex BTW). Na omrekening betekend dit dat ik 1300€ verlies op 20 jaar. Ondanks verschillende mails en telefoontjes naar ST wil men niet wijken van deze compensatie en is er geen voorstel voor een andere regeling. Helaas kon ik op dat moment niet meer van leverancier veranderen om nog tijdig, voor 01/07, zonnepanelen geplaatst te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik een plaatsings datum, 07/07 & 08/07/2011.  De zonnepanelen zijn door een andere firma geleverd twee dagen voor de plaatsing, iets wat ook niet gecommuniceerd was door ST, net als een stelling, ook niet gecommuniceerd. De plaatsing was zeer professioneel, een team uit Nederland. Absoluut geen opmerkingen hierop. De omvormers heb ik echter wel op een andere plaats moeten laten hangen dan oorspronklijk voorzien, aangezien de gyproc wand niet stevig genoeg was om 2 omvormers aan te bevestigen. Deze plaats was echter op voorhand bekeken door de technische adviseur van ST en goed bevonden door hem... Bij plaatsing blijkt dat één van de twee omvormers stuk is. Na drie keer melden binnen 1 week is er nog niets gebeurd. De installatie is nog steeds niet gekeurd en nu blijkt ook de zorgeloze werkingsgarantie niet van toepassing te zijn aangezien het geheel nog niet gekeurd is. Dit terwijl het al of niet functioneren van de omvormers geen invloed heeft op de keuring. Maw ik ben een zeer ontevreden klant en ga nooit SolarTotal aanbevelen bij mijn kenissen en vrienden.

Tja, ze zijn bljkbaar erg hardleers. Ik wachtte juist 1 jaar opnieuw en opnieuw en opnieuw werd de plaatsing uitgesteld .

Ik vrees dat je naar de rechtbank moet om je schade vergoed te zien

Beste,

Graag de locatie vermelden waar de installatie staat, ben zinnens met solar total een installatie te laten zetten.

Woon in Lanaken en had graag reactie van bij mij in de buurt over klachten.

Ramcoy

Beste ramcoy, als ik deze klachten zo lees, zou ik toch niet met deze firma in zee gaan. Zelf heb ik geen zonnepanelen, maar als ik er zou plaatsen zou ik toch elders prijs vragen.

Beste

het is alleen jammer dat de mensen met goede ervaringen zich niet melden, en alleen enkele die slecht aangekomen zijn.

Dus goede reacties over deze firma zijn ook welkom

Dat is wel waar. Maar als er zoveel en zo'n slechte (steeds terugkerend dezelfde fouten) reacties zijn, dan kan je denk ik toch je conclusies trekken.

Ik ben van oordeel dat wanneer er een (grote) fout wordt gemaakt, dat deze altijd correct moet worden opgelost/vergoed. En dit blijkt hier nooit het geval te zijn.

Ik heb niets tegen/voor deze of andere firma's. Ik probeer mijn logische conclusies te trekken. 

kan je je e-mail adres bekend maken dan wil ik graag mijn klachten heel concreet melden en zelfs staven.

Als ik hier concreet ben volgt er een dreigbrief van hun advokaat ( ja zo werken ze daar)

Hallo, inderdaad graag info  mijn adres is ramcoy@gmail.com

 

alvast bedankt om te reageren,

 

groetjes

Dag Jef,

Een vriend van mij heeft al getekend, en had graag info over uw probleem met ST via mijn mailadres liefst zo snel mogelijk dan kan die nog binnen de 7 dagen zich terugtrekken

groetjes Ramcoy

Allen,

Ik heb tot op heden nog geen negatieve punten betreffende Solar Total.  Heb vandaag mijn installatiedatum gekregen.  Steeds vriendelijke en behulpzame mensen.  Als de installatie verloopt zoals al het vorige is het TOPIE.

Ik moet zeggen dat ik serieus verwonderd ben als ik dit allemaal lees. Ik ben vrij kritisch op zo'n zaken en na een bezoek van SolarTotal had ik om eerlijk te zijn héél veel vertrouwen in die mannen. 't Is wel zo dat ze in eerste instantie vrij agressief kwamen aandraven bij het eerste contact, maar het gesprek met de vertegenwoordiger ter plaatse was positief. Ik zit in de branche en heb die gast gewoon zijn ding laten doen om em te testen. Die was vrij goed op de hoogte en verkocht geen zever.... Die 20 jaar garantie op de omvormer vond ik echt goed klinken als je weet dat die omvormers de geest geven na gemiddeld 12 jaar heb ik al meermaals gehoord.... sja, ik zal nog maar eens verder kijken denk ik. 

Tis niet omdat de verkopers weten wat ze zeggen en dat hun garantieregeling goed is, dat hun service op iets trekt hé. Beetje vreemde conclusie.

Als je naar de Mediamarkt gaat kan je ook een goede verkoper hebben, totdat er iets stuk is (service minder dan 0,0 - ervaring van verschillende kennissen en familie van mij, ik koop daar niets).

Ik zou ze eerder vertrouwen als ze garanties zouden geven ivm plaatsing: op papier zetten als tegen datum x niet (werkend) geplaatst, x € korting.

Dan weet je tenminste waar het op staat. Ik denk dat je bij ST dan wel een goede ervaring kan hebben (aangezien de klachten altijd daarover gaan).

Hoi allemaal. Omdat ik nog steeds afhankelijk ben van de goodwil van ST blijf ik nog op de oppervlakte om te verduidelijken wat mijn problemen met ST zijn. In ieder geval zijn zij een totale ramp op gebied van communicatie en logistie en hebben ze meer slechte montageteams rond lopen dan goede. Ik kom later nog terug om mijn problemen te verduidelijken. Blijf voorlopig maar weg van ST.

 Wij hebben de coordinaten van ST doorgekregen van een kennis van ons, en deze mensen uitgenodigd om te komen kijken voor een offerte. van  +- 8200kWh a 8800kWh + (+- 38 panelen van 235 Wp)

De verkoper die kwam, gaf nogal een arrogante indruk, maar dit ter zijde.  Het begon al mis te lopen tijdens het verkoopsgesprek, waar ik hem een paar vragen stelde specifiek rond beveiliging bij netpannes. Deze vraag juist op te testen hoe ver zijn kennis reikte. (hoewel mijn kennis ook niet ver ging, maar ik het wel had opgezocht)

Resultaat, Hij gaf een fout antwoord en ik zag dat hij zich ongemakkelijk voelde, ipv te zeggen dat hij het niet wist en het ging opzoeken. Hier wist ik al dat het scheef zat, maar dit was nog niet alles, ... 

Toen hij begon op te meten, liep het helemaal scheef, en maakte hij een compleet foute berekening daar hij basisfouten maakte bij het opmeten van ons dak. (op één helft resulteerde hij in 16 panelen ipv de 20 die makkelijk op één helft van het zuidelijk gelegen dak kunnen, en er op de andere helft van het dak en het dak van de garage er nog minstens 17 extra panelen nodig waren bovenop de 20). Het heeft hem uiteindelijk 1,5H gekost om dit uit te rekenen

Resultaat, ik pakte mijn meter en begin alles opnieuw uit te meten samen met hem, ..., waaruit ook uitkwam dat 38 panelen geen probleem waren.

De offerte (financieel), kwam er snel, maar over het merk van de panelen sprak hij niet, evenals de omvormers, noch enige technische basis specificaties waren beschikbaar. (misschien werken zij met standaard kosten en standaard prijzen en weten ze zelf niet welk merk van panelen ze verkopen, alleen hebben ze weet van panelen van x.Wp, maar gebruiken ze verschillende merken, en weten de verkopers althans zelf niet altijd zeker.)

Omwille van bovengenoemde, ben ik ook te rade gegaan bij andere leveranciers waaronder "Planet Eco", "Solandum (Kleurpanelen echt eens de moeite om te kijken)", .... , en ben ik verder beginnen snuffelen. Tevens wist de volgende dag mijn vrouw (via haar collega) me te vertellen over "ecobouwers.be" waar spijtig genoeg veel klachten waren over ST te vinden waren.

Na alles gelezen te hebben, zijn mijn vrouw en ik ernstig beginnen twijfelen, zeker omdat er bij de andere leveraciers hoegenaamd zeer weinig klachten te vinden zijn, ... .

Een week later krijgen we "Planet Eco" over de vloer. Deze persoon zijn kennis reikte veel verder, en sprak spontaan over alle merken van panelen die mogelijks bij onze nood kunnen passen, ... . Voorst verliep de opmeting zeer vlot, en kwam die ook uit op 37 panelen. De offerte van PE. was volledig, en technische specificaties werden spontaan meegestuurd, zowel die van de omvormer als die van de panelen. Tevens is de verlengde garantie minstens even goed maar scheelt wel -30% in prijs bij PE

Bijkomend werd er "op papier" de korting en het bedrag  (bijkomend zelfs verdisconteerd)  op voorhand vermeld indien de installatie niet op tijd kan uitgevoerd worden.

Intussen werden we gebeld door ST, die bijna dagelijks (en een paar keer zelfs schimpend) vroeg of we al beslist hadden, maar daar we er nog niet uit waren met de andere leveranciers hielden we de boot nog even af.

Uiteindelijk zijn we toch voor "Planet Eco" gegaan, Omwille van dit "topic" op het forum, en de negatieve ervaringen die we al hadden in de offertefase met ST, en de feedback van enkel van mijn collega's die er ook niet echt tevreden mee waren, ...

Tot hiertoe loopt alles vlot met Planet Eco, nu afwachten, en ik hoop dat ze hier even professioneel zullen zijn met de installatie en begeleiding als met het maken en uitleggen van hun offerte. Later meer hierover eenmaal alles is geïnstalleerd in Sept 2011.

 

NB: Opmerking bij beide leveranciers (en mogelijks de meeste onder hun) is dat het financieel simulatiemodel zwaar positief overschat is en zelden simulaties maakt op basis van de werkelijke kost die de klant nu betaalt bij electrabel of andere electriciteitsleveranciers .... , Tijdens de eerste 5 jaar weegt dit verschil niet echt door, maar op 20 Jaar zijn de verschilen significant, (Via mijn werk kom ik heel vaak in aanraking met investeringsanalyse en zijn er hier en daar serieuze "reken-gaten" waar je je als consumnent niet direct bewust van bent, maar die wel de terugverdientijd en besparingen kunnen beïnvloeden, zeker nu de "GSC" zakken en dit effect op middenlenge en lange termijn op hun theoretische simulaties heftig zal beïnvloeden. ( indien iemand het Excel (2007 - 2011) bestand wil laat maar weten, ik lever hier graag een bijdrage)

 

Allen,

Er zijn ook tevreden klanten. Installatie gedaan op 8 en 9 augustus.  22 * 245 Wp en 12 * 190 WP geplaatst op 3 omvormers.  De installatie is gedaan door 3 installateurs uit Nederland.  Ik heb enkel lof over deze mensen die de installatie perfekt hebben afgewerkt.  Zelfs bij de plaatsing vroegen ze regelmatig of ik het goed vond, en bij mij moet het perfekt zijn.  Mijne meter draait al terug zelfs al is het geen denderend weer.  De keuring moet nog wel gebeuren.  Proficiat Solar Total.

Rudy en Martial

Ik had ook een contract op 30 april getekend, met de bevestiging van een active installatie op 30 juni (voorwaarde die ik op papier moest zien met compensatie in het andere geval!)

Dus ik heb de indruk dat ze op 30 april nogal veel km rond gereden hebben om contracten te sprokkelen, wel wetende dat ze dit nooit voor elkaar gingen krijgen (ik zie hier Aldi en Lidl politiek) Ik heb ook die ZWG die ik wel direct mee heb betaald dus niet gespreid betaald

Normaal ging het contract al veel vroeger inorde kunnen zijn, gezien ik wilde beslissen voor pasen, maar 's avonds ging ik de offerte al per mail krijgen (de dag dat ze langs kwam) echter niks gezien, zelf dan maar gemaild waar die offerte bleef...

Uiteindelijk is het dus 30 apr geworden, hoe ik dan nog niet was afgehaakt. (naïf zeker) had al 2 andere offertes binnen prijzen zaten wel in elkaars vaarwater.

tot half juni niks gehoord, zelf gemaild hoe dat zat, maar ze hielden de boot af. Eind juni de voorschot betaling binnen gekregen, eveneens melding dat ze de data niet zouden halen. Dan is er iemand langs geweest om te komen opmeten of er een stelling moest geplaatst worden, en keek hij nog eens naar de elektrische installatie. Die is echter niet zo eenvoudig, waar ik de nodige uitleg verschafte. 'we sluiten soms aan op een stopcontact' ja zal wel wezen!

dus mag je er al vanuit gaan dat het zal fout lopen. De panelen werden geplaatst op 27 juli door een duitse firma, allez de werknemers waren 2 russen.

Geen probleem met Russen zij zijn ook de maar dupe van de zaak, de montage verliep goed (zelfs bij regenweer) echter de elektrische aansluiting naar de meterkast: ik hield mijn hart vast!

Als ze de installatie zagen, kon ik zo van hun gezicht lezen : ikke nie weet! Ik had heb alle nodige schema's van de installatie getoond en verduidelijkt! Hij heeft een collega erbij gehaald die een 'oplossing' had voor deze installatie. (was ook een Duitse Rus)

uiteindelijk is alles aangesloten, maar ik was er niet gerust in. Ik had geen documenten van wat ze aangepast hadden aan mijn installatie (wat eenvoudig op het schema kon bijgetekend worden of verwezen worden)

Als de keuring langs ik gekomen, werd de installatie in eerste instantie niet conform beschouwd. Ik heb zelf de nodige aanpassing gedaan, in samenspraak met de keurder zodat alles goedgekeurd kon worden. De nodge doc en bewijsmateriaal heb ik wel naar de keurder gestuurd (ik speel niet met elektrische installaties, veel te riskant! )

De 'preinstallation' dienst zou veel profesioneler voor de dag moeten komen wat de elektrische installatie is, zeker de voorschiften waaraan de installatie moet voldoen zouden ze moeten kenbaar maken, voor iemand die zelf een stukje kabel kan trekken is dit zeer nuttige informatie. Maar nee bla bla bla, ja stelling tekenen dat is nuttig en een mottige foto van de tellerkast en zekeringskast waar je geen bal mee bent. (ik heb de foto's gezien, zou zelf enorm beschaamd zijn om zoiets te tonen aan een klant)

Mijn installatie werkt nu wel prima, maar om er te raken had ik toch liever via de snelweg gereden!

De communicatie verloopt zeer stroef van ST kant, ik zou zeker niet aanraden om met deze mensen te werken. Zeker wetende dat ze nog meer verkopers in het veld sturen, maar wie gaat dat op tijd installeren ????

Ik denk wel bij Test Aankoop dat ze dergelijke zaken opvolgen, zij hebben ook onderzoek gedaan naar installaties van zonnepanelen, maar ik weet niet in hoeverre dat ze effective installaties hebben laten uitvoeren. Zolang het bij een offerte blijft is er niets concreets en kan je alles beloven, maar eens je een contract hebt ondertekend, zit je vast.

Allen,

Vandaag is de keuring uitgevoerd.  Alles OK.  Kan ook niet anders daar de installatie goed is uitgevoerd. Enkel de stelling ligt er nog maar die zal eerstdaags opgehaald worden.

Beste

Hier ook toch wel klachten over Solar Total, bij ons in verband met hun 'Zorgeloze Werkings Garantie'. Algemene ervaring met Solar Total is trouwens positief, tot aan ondertekening contract. Vanaf dan ben je een lastpost, vooral voor hun telefonische medewerkers. Bij ons en bij onze buren is het voorgesteld (verkoopster was trouwens ook Ilse Tieters) alsof ST de installatie monitort en opbrengsten vergelijkt met installaties in de buurt. Als er afwijkingen zijn, zouden ze komen. Dit staat zo trouwens ook ongeveer vermeld op hun website (http://www.solartotal.be/nl/over-solartotal/waarom-solartotal/20-jaar-z…).

Nu had mijn buurman laatst een probleem met zijn installatie. Nadat die al 3 dagen uitlag had hij nog steeds niets van ST gehoord. Bij contatname meldt men hem doodleuk dat hij de installatie zelf moet monitoren! Inderdaad: als je zeker wil zijn moet je dus iedere dag inloggen om te zien of het de vorige dag in orde was, en zelf met buren vergelijken!! Zowel telefonisch als per e-mail was men op dit gebied allesbehalve behulpzaam.

Men steekt nu de fout op de verkoopster, die ons verkeerd zou voorgelicht hebben, want in de algemene voorwaarden van de zorgeloze werkings garantie staat het zo niet. Vraag dus: zijn er mensen met een gelijkaardige ervaring, een gelijkaardige uitleg van de verkoper over de ZWG (en liefst nog van een andere verkoper dan Ilse)? Dat zou perfect aantonen dat het niet aan de verkoper ligt maar aan het bewust, doelmatig foutief voorlichten [oplichten] door Solar Total van hun klanten.

Zoals het op hun site staat is het nogal misleidend, maar toch kunnen ze zich indekken.

Er staat: "bij melding van afwijkende productie ". Dus dat kan evengoed zijn dat de melding niet vanzelf gebeurd. Wel flauw van hen om een monitoring te beloven als dit niets voorstelt.

Robin. Dat we uiteindelijk juridisch zwak staan is een punt, maar het is wel nuttig potentiële toekomstige klanten hiervoor te waarschuwen.

Het blijft natuurlijk zeer moeilijk: hoe kan ik zien dat ik afwijkende productie heb? Ik kan de gegevens niet zomaar automatisch met die van woningen in de buurt vergelijken; Solar Total wel. Moet ik zelf dan een zonnemeter plaatsen, die automatisch opvolgen, om zo te detecteren wanneer mijn situatie afwijkt met eerdere metingen bij dezelfde zon in het verleden? Dat lijkt me ook zeeer omslachtig. In realiteit zijn 'afwijkingen' dus beperkt tot het volledig uitvallen van de installatie. Dat noem ik al niet echt meer een afwijking.

Oh ja, iemand van de klantendienst (die naam *totaal* onwaardig) heeft een lijst met error codes gestuurd die op de omvormer komen als er daar iets mis is. Iedere dag de zolder op om naar de display te kijken dus???

Het grote probleem is dat je zonder de ZWG een veel slechtere garantie hebt dan bij menige concurrent. De dienst stop zetten is dus ook geen optie. En dat weten ze blijkbaar...

Allen,

Ik weet niet of de ZWG nuttig is.  Je betaald op 20 jaar meer dan de prijs van je omvormer(s).  Panelen gaan volgens mij zelden defect.  Bliksem ed zit in je brandverzekering.  Ik heb woensdag per mail mijn ZWG stopgezet.  Ik ben eerst en vooral pissig dat de stelling nog steeds voor mijn deur ligt.  Dit na installatie van 9 augustus.  Meermaals gebeld en gemaild en zouden het oplossen, maar......daar bleef het bij tot op heden. Op mijn mail van stopzetting heb ik ook nog geen reactie gehad, maar dat is blijkbaar de gewoonte.  Gelukkig had ik wel een goed installatieteam waar ik niets slecht over kan zeggen.  Ik was in eerste instantie tevreden maar ze doen er blijkbaar alles aan om dat te doen omslaan.

Wij hebben ze nog niet liggen en hebben al problemen. Ze kwamen hier op 13 july en vertelden ons dat als we meteen beslisde dat de panelen nog voor 1 oktober zouden liggen mits de certificaten van 300 naar 270 zouden dalen. Wij hebben dus niet verder gezocht en hun op het woord vertrouwd. Nu gisteren kregen we een mail dat de panelen niet zouden liggen voor 1 oktober. Dus met andere woorden zijn we serieus beet genomen. Mochten er nog mensen zijn die voor solar kiezen, laat alles op papier zetten want ze beliegen je waar je bij staat. Ze nemen veel teveel aan en houden hun niet aan de afspraken. Ze kunnen beter allemaal een cursus gaan volgen"hoe met mensen om te gaan". Ik vind het schandalig.

 

Claudia,

Krijg je geen 10 % korting hiervoor op de prijs?  Ik had besteld eind april en certificaten werden op 1 juli aangepast van 330 naar 300 €.  In mijn contract stond dat niet op tijd geplaatst ik 10 % korting kreeg.  Dit kwam overeen met de verloren 30 € op de certificaten op 20 jaar.

Voor de rest heb ik bij de installatie zelf geluk gehad denk ik.  3 Nederlanders die de installatie perfect hebben uitgevoerd op 2 dagen.  Installatie gedaan 2de week van augustus en vandaag is alles afgehandeld naar VREG en netbeheerder.  Daar ben ik nu gerust van.

Het enige is de gehuurde stelling die nog steeds voor mijn deur ligt na 1 maand.  Ik heb hier al voor gebeld en gemaild en telefonisch is het standaard antwoord "we gaan het nodige doen" en op mail antwoorden ze zelfs niet of enkel "ik heb het doorgegeven aan de dienst".  Ik heb in tussentijd via mail mijn 20 jarig contract stopgezet dat je toch niet nodig hebt.  Gedeelte is verzekerd via uw brandverzekering en voor de rest betaal je je omvormer toch.  Gratis bestaat niet. Hebt ook mijn domiciliëring gestopt.  Denk je een antwoord te verwachten? nee dus.  Vandaag terug gemaild dat indien morgen geen antwoord wanneer de stelling opgehaald wordt ik maandag een aangetekend schrijven stuur.  Ik weet al wat ik in het weekend ga schrijven.

Technisch heb ik dus geluk gehad want je leest van alles hierover op de verschillende forums.  Maar je moet zelfs voor de installatie regelmatig bellen of mailen wanneer het doorgaat.  Op het laatste moment mailen ze dat ze de bestelde panelen niet kunnen leveren en de vraag of ze andere mogen leveren.  Anders wordt de installatie nog verder uitgesteld.  Type panelen zal wel niet belangrijk zijn vermoed ik.  Komt toch allemaal uit verwegistan.

Maar hun administratie is 0,00000000000 en dat is nog zacht uitgedrukt.  Je moet zelf mails hiervoor sturen, je krijgt wel geen antwoord maar vermoed dat ze ze lezen.

Je krijgt echt het gevoel dat ze al het nodige doen om je slecht gezind te krijgen.  Wat wel spijtig is.  Ook al sturen ze een antwoord dat je niet volledig past is 1000 keer beter dan geen antwoord.

Hoeveel heb je per Wp betaald?

Verder veel succes met de verdere afloop.

Ja, inderdaad? 10 procent geven ze. Maar 30 op 20 jaar kom ik 7200 op 20 jaar.Die 10% komt overeen met een 3500 euro. Dat vind ik te weinig. Mij gaat het erom dat ze iets beloven en dan hun afspraken niet nakomen. Met 20 % wil ik hun tegenmoetkomen. Juist is juist.

Groetjes claudia

 

 Toch oppassen met die ZWG stop te zetten. Ik heb namelijk nagevraagd wat dan de garantie is. Blijkt dat de garantie op de panelen slechts 6 jaar is vanuit de fabriek (andere leveranciers hadden hier vaak 10 jaar)!! Er is wel 20 jaar productiegarantie, maar dat geldt enkel als uw paneel niet kapot gaat. Mocht het stuk gaan door hagel dan kan je dat misschien nog met de verzekering regelen, maar als het gewoon kapot gaat krijg je na 6 jaar dus noppes compensatie.

Bovendien zijn bij hun de werkuren ook inbegrepen, en heb je de herstelling binnen de 7 dagen. Indien je zonder ZWG dit moet laten uitvoeren en indien je dit niet binnen de 7 dagen volledig terug in orde hebt kom je dus voor extra kosten te staan.

Ik heb op basis van die info beslist toch maar het zeker voor het onzekere te nemen en dus, ondanks het feit dat meerdere beloftes niet worden nagekomen, toch de 100 Eur per jaar of zo te blijven ophoesten.

Net als de buren raad ik echter iedereen die nog niet beslist heeft ten stelligste af om met Solar Total in zee te gaan...

Claudia,

Daar heb je gelijk in.

Ze hebben vandaag niet gereageerd op mijn mail, dus maandag vertrekt er een aangetekend schrijven.

Patrick