evaring passiefhuis garagepoort ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste
om eventueel een passiefhuis rijwoning te bouwen zijn we aan 't overwegen de garage ook passief te maken.
Het voordeel hiervan is dat we stukken eenvoudiger kunnen bouwen, en stukken compacter. Nadeel is dat ik nog niemand gevonden heb die ervaring heeft met passiefhuis garagepoorten.

Heeft er eigenlijk al iemand ervaring met passiefhuis garagepoorten? Is er een andere leverancier dan Van Hirtum?

eddy

ps een car port mag (bouwvoorschriften) /kan niet(voortuin te klein), een garage is echt nodig daar er nogal wat vandalisme is in de straat (de kortste weg is tussen de kazerne en de uitgaansbuurt.)
ps wij werken in de buurt/met de trein, echt veel gebruiken we de auto niet, gemiddeld een keer per week. Daar we ook fietsen in de garage zullen zetten zal de poort wel veel gebruikt worden.

Reacties

Als je een goede passiefpoort kan vinden bereffende isolatiewaardes, zal de luchtdichting het grote probleem blijven. Aan zo'n grote poort heb je flink wat meters rand die quasi perfect moeten afsluiten... anders kom je niet aan de luchtdichtingswaarde 0,6 bij de blowerdoor test.

Zonder dat goed resultaat op de blowerdoor test kan je geen passief certifieren behalen.

 

Als alternatief kan je wel de garage isoleren maar in mindere mate dan de rest van het huis. Tussen het huis en de garage plaats je een passief binnendeur. Zo'n deur is redelijk geisoleerd maar vooral voorzien van extra rubbers voor extra luchtdichting te garanderen. Zo'n deur is alvast veel minder duur dan een passief buitendeur en passief garagepoort.

Voor de garagepoort neem je dan een goed geïsoleerde sectionaalpoort.

 

Misschien dat er nog PHPP ervaringsdeskundigen zijn om hier verder op te reageren maar is het mogelijk om de garage uit het beschermde woonvolume te halen maar toch de isolatie van de garage zelf mee te laten tellen ?

Dan zou je namelijk kunnen rekening houden met het feit dat de muur tussen woongedeelte en garage niet aan dezelfde koude temperaturen wordt blootgesteld als de andere buitenmuren ....

 

Als je niet zo gaat voor het passief certificaat maar wel zo goed mogelijk wil isoleren.... zeker blijven doen....

Hallo,

Een grote SOD firma die veel passief zet (je zal wel weten wie ik bedoel :-)) heeft ook passiefhuizen met de garage in de beschermde schil. Kijk eens welke poorten zij gebruiken.

Ik zou een garage binnen de schil absoluut proberen vermijden, het is compleet onlogisch... maar als 't niet anders kan...

 

groeten,

Nayy

Beste

 

http://www.passiefhuisplatform.be/content/seetool_media/db/pdf/PasPoort.pdf

 

Is dit eigenlijk genoeg als luchtdichtheid?

eddy

ps tijdens een blower door test moeten waarschijnlijk alle binnendeuren open staan?

een blowerdoor test wordt genomen in de ruwbouwfase, liefst nog voor verdere afwerking van de bouw. Doel hiervan is uiteraard om luchtlekken op te sporen maar ook om ze te kunnen verhelpen.

 

Binnendeuren zijn dan in principe nog niet geplaatst. Zelfs al zijn ze geplaatst, of ze open staan of niet maakt ook al niet uit.... alle binnendeuren moeten voldoende ventilatie opening hebben (voor luchtstroming door ventilatiesysteem D).

 

Indien de garage niet in het beschermd volume zit is er ook geen verplichting voor ventilatie in de garage, dus kan de binnendeur wel met passief binnendeur( speciaal voorzien voor de luchtdichting). Hiermee vervalt het potentiele struikelblok van de luchtdichte garagepoort.

 

Omdat het ook een rijwoning betreft, is de benodigde isolatie met de garage aan de buurkant ook al minder dik. Dit helpt waarschijnlijk wel om de garage buiten het volume te houden....