vliegtuiglawaai en een passiefhuis

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste lezers,

Na heel wat lezen op dit forum, heb ik toch nog een vraag.
Wij hebben een grond op het oog, op een kleine kilometer van de luchthaven van Zaventem.
Hoeveel zou je van die opstijgende vliegtuigen nog horen in een passieve woning? Zijn er tips of referenties ivm ecologische materialen en hun geluidsisolerende waarde?

Mvg,
Peter

Reacties

 Peter,

Voor binnen kan je maatregelen pakken. Maar als je 's zomers buiten op het gras rustig wil genieten is dat moeilijker denk ik.

Mocht je het toch kopen hoop ik niet dat je er spijt van zal krijgen.

Ik begrijp dat bouwgrond duur is, maar de locatie kan je niet meer aanpassen. Het huis erop wel.

 

Roeland

zowel bij HSB als bij massief passief zijn er gemeenschappelijke factoren dat er:

  • driedubbel glas => beter dan dubbel glas voor geluidsreductie. Eventueel kan je nog gaan voor een extra geluidsisolerende folie tussen 2 glasbladen.
  • dikkere isolatie => zolang de isolatie van het 'malse' type is zal geluid gedempt worden. Meestal is er een baksteen als parement dus een hard materiaal. Dan een luchtspouw en de isolatie. Voor de betere geluidsdemping wordt algemeen aangeraden om een opbouw te hebben van "hard-zacht-hard". De harde materialen geven een goede geluidsvermindering en het zachte materiaal daartussen zorgt voor minder geluidsoverdracht tussen de harde materialen. Bij HSB heb je nog een houtskelet opgevuld met isolatie, voor passief is dat toch makkelijk 30cm dik dus demping zit wel goed.
  • zeer hoge luchtdichting => als er geen ongewenste luchtgaten zijn, zijn er ook geen geluidslekken, dwz. reten of kiertjes waarlangs het geluid quasi ongehinderd nog doorheen de bouwschil komt.

Ik denk dat die factoren al een positieve bijdrage hebben aan geluidsdemping.

Opgelet misschien voor massief passief waarbij tussen de baksteen en snelbouwsteen harde isolatieplaten worden gebruikt. De demping van dergelijke platen (isomo/PUR/XPS/resol etc) is over het algemeen niet goed (omdat je vraag daar specifiek over ging).

 

 

 

 

Slechts 1 opmerking i.v.m. geluidsdemping van driedubbel glas. Als dat 'standaard' driedubbel glas is met 3 keer 4mm glas, dan zal de geluidsdemping niet spectaculair hoger zijn dan bij dubbel glas. Je moet geluidswerend glas nemen met glasplaten van verschillende diktes (jammer genoeg met meerprijs).

en nog een bemerking daarbij, drievoudig glas scoort zeker voor de hele lage tonen niet beter dan dubbel glas!

maar verder ben ik het er mee eens, een goed luchtdichte woning en degelijke isolatie zullen zeker het comfort op dat gebied verbeteren.  mocht je een schuin dak maken, plaats dan zeker een onderdak met een isolerende houtvezelplaat (minstens 35mm dik), door de grote densiteit en het feit dat die platen een tand-groef verbinding hebben scoor je daar heel goed mee, en het dak is meestal de gevoeligste plek.

hans d

 

 

Je dak volblazen met cellulose zal ook beter zijn dan pakweg glaswol ;-). En t'is nog goedkoper en sneller ook.

Eventueel een groendak voorzien erbovenop. Als er dan nog iets door uw dak komt, dan zal het niet zo veel meer zijn.

De muren in houtskelet voorzien met cellulose en inderdaad 3-voudig glas met verschillende glasdiktes (en eventueel extra folie).

 Ligt jullie bouwgrond onder de aanvlieg- of opstijgroutes? Anders heb je weinig tot geen last van vliegtuigen, zelfs niet in de tuin.

 

groet

wouter

Wouter,

Het ligt niet onder de routes, maar wel op 1km van de landingsbaan. Persoonlijk vond ik dat dat lawaai in de tuin toch behoorlijk hinderlijk (bij het opstijgen in elk geval)

In elk geval, zeker al bedankt aan iedereen voor jullie reacties totnogtoe :-)

 

Mvg,

Peter

Dag Peter,

 

ik zit ook op 1 km van de landingsbaan maar waarschijnlijk heeft er veel te maken met de wind en ander landschapselementen...

Wij horen de vliegtuigen amper, enkel als ze aan het proefdraaien zijn (of wat dat ook mag zijn dat ze doen...) Vandaar dat ik het even vroeg.

groet

Wouter