Bostoen zonnepanelen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen door Bostoen?

Reacties

 bostoen die woningen bouwt?  Als het de woning bouwer is dan zal hij dit wel laten doen door onderaannemers. Van andere Bostoen die zonnepanelen legt nog nooit gehoord maar als je ecologisch denkt moetje wel in eigen streek kijken en zoeken.

 

 

 

Inderdaad,

Het gaat om deze firma, hun prijzen zijn redelijk en de garantie uitzonderlijk, en ze bouwen passiefhuizen en ecohuizen.

 

Afgelopen week is een vertegenwoordiger langs gekomen. De firma geeft goede garanties. De Wp prijs is iets duurder als bij de concurrentie. Wat ik wel raar vond is het feit dat op de offerte de omvormer niet wordt vermeld.

Kosten zoals zekeringskast, keuring, Kwh teller zijn niet vermeld. Zijn deze inbegepen? Dit moet ik nog nakijken.

De firma gaf me wel een solvabele indruk.

gelieve ervaringen te posten.

Ze hebben twee soorten panelen, namelijk 195 Wpk (kleiner formaat) of 240 Wpk (groter), en het kleine formaat komt voordeliger uit omdat er dan meer gelegd worden.

Mijn offerte was vollediger dan die van andere offertes.

 Ik weet dat ze passiefhuizen zetten met de traditionele bouwmethoden. Dus met bakstenen en waarschijnlijk ook PU.Dat die firma veel op beurzen staan en dat ze veel in hun marketing steken.

Maar ik heb toch altijd mijn bedenkingen bij de verkoperspraat. 

Maar ervaring heb ik er niet mee. 

 

Martine, de kosten die ik beschreven heb komen die voor op je offerte.

gr, Andres

Men geeft 20 jaar garantie op de panelen terwijl de fabriekant zelf maar 10 jaar geeft....de overige 10 jaar toveren ze er zelf bij.

 

Uiteraard is Bostoen een zeer groot bedrijf, dus als er iets fout gaat hebben ze wel financieël iets meer draagkracht.

 @bert: Of hebben ze betere advocaten? 

 

De meeste wel, behalve echt extra onkosten, en dan is dat ook normaal.

Ik vraag het nog na.

 

Omvormer:Sunny Boy, en installatie inclusief

We hebben gekozen voor 23x195 Wp, omdat deze panelen kleiner zijn, en dus beter te schikken op het dak, plus iets meer opbrengst dan het aanbod met 240 Wp aan ongeveer dezelfde prijs.

Ze worden 8 weken later gelegd.

Ik houd jullie op de hoogte

Zonnepanelen zijn besteld. Afspraak: 8 weken om alles op het dak te hebben, en operationeel. Ik houd jullie op de hoogte

De panelen zijn stipt op tijd geleverd en geplaatst, alles erop en eraan. Ik had zelfs de week voordien al een telefoon dat men wilde starten, maar ik had toen uiteraard nog geen verlof genomen. Dus kwamen ze op de afgsproken dag, om 8 uur.

DE levering gebeurde een kwartiertje vroeger dan verwacht. Ik tekende voor ontavngst maar kreeg geen dubbel hiervan. Gelukkig bleek alles in orde.

Eerste probleem: de panelen waren groter dan verwachtk of mijn dak kleiner dan voorzien: echt goed laten uitmeten dus.

En toen ging drie man  (onderaannemer, helper en stagiair) het dak op. Afspraak was goed beveiligd, maar men klom zonder beveiliging omhoog.  Met VGV werd een loopje genomen. In het contract laten zetten is daarom de boodschap.

Men zorgde voor een nette plaatsing, op één dag, terwijl anderhalve dag was voorzien. Toen meldde de omvormer dat de aarding (een 6 cube kabe uit de muur, tot oner de oprit, met een pin eraan) niet voldeed. Wat nu?

Ik tekende opnieuw voor de plaatsing, en nogmaals geen dubbel ontvangen. Daarop werd vermeld dat men de bestaande aarding ùoest komen uitmeten, want de aannemer had geen apparatuur hiervoor.

En toen begon het heen-en-weer-spelltje:

Eerste telefoon (door mij):

                 Ik bel, leg het probleem uit, en vraag om een elektricien te sturen.

                 Coördinator: we hebben nog herstellingen, dus het is voor binnen enkele weken.

                 Ik: dat betekent al energieverlies, straks begint de paasvakantie en belofte was 1 april.

                 Coördinator: ok.

Tweede telefoon (door coördinator);

                  Dat is op uw kosten, kan u het niet zelf regelen?

                  Ik word boos, en zeg dat uitmeten hun taak is, en dat de aarding op mijn kosten was. Men gaf dit toe.

Derde telefoon (door mij, volgende ochtend):

                   We lossen het zelf op, vanavond ligt de aarding er. Wanneer komt de elektricien?

                   Wie? Waarover ging het ook weer? Ha, ja,  Ik maak een afspraak en ik bel u terug.

Ik wacht, wacht, en moet nu gaan werken, ik neem de trein.

Op mijn gsm op de trein,  de coördinator:

                    De elektricien komt en legt uw aarding ook.

                    Ik: maar ik meldde dat die geplaatst wordt.

                    Ha?ja?  Kan u deze man de aansluiting laten doen?

                    Neen, het is een aannemer , geen elektricien.

Mijn gsm-verbinding valt uit. Ik probeer tweemaal, maar word  on hold gezet, en ook niet meer terugggebeld.

Vergadering: gsm gaat af:

                    De elektricien komt, maar het is een karweitje waarvoor hij niet speciaal langs komt, het duurt maar enekele minuten, dus het kan een tijdje gaan duren, en hij belt u

                    zelf wel op voor een afspraak.

                    Ik meld dat ik helemaal niet tevreden ben, en krijg te horen dat de coördinator is aangesteld voor een beter opvolging!!!!!

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

Degelijke firma waarmee ze samenwerken Logi-technic solar

Zwakke schakel is Bostoen.

De communicatie, coördinatie en opvolging zijn een probleem.  Niets aan de hand dus als alles mooi volgens het boekje verloopt. Maar als dat niet zo is, dan speel je zelf maar beter coördinator!

Ook de hele papierwinkel gebeurt per post, een afknapper dus.

Voilà, zelf contact opgenomen, en vanavond is mijn omvormer in bedrijf. Nu nog de keuring en de hele papierwinkel. Geen kwaad woord over log-technic!

Al voor de tweede keer gemeld dat de kerder mag komen; de papieren zitten binnekort in de bus. Ik ben benieuwd!

 

De timing klopte niet helemaal: eerst de keurder, dan de papieren, en dan de elektricien om de aarding te plaatsen (too late, sorry)

Nu nog wat info en ik kan de vreg regelen.

Nu al 100 KWh gemaakt, en mijn teller draait terug, fijn, en toch op enkele maanden gelukt.

Bostoen zonnepanelen hebben inderdaad een goede garantie en de kwaliteit is ook goed.

Ik heb zelf de nieuwe aarding betaald, maar dat is niet abnormaal, denk ik.  Verder was alles inbegrepen, omdat er geen extra bekabeling nodig was.

Ook de omvormer.

De verkoper en de onderaannemer werkten voorbeeldig.

Alleen Bostoen de coördiantie en administratie door Bostoen zelf zijn echt problematisch, met als gevolg een hoge telefoonrekening, veel stress, verkeerde papieren, en werfleider nooit gezien.

Geen aanrader dus.

Beste lezers,

Als het goed is mag het ook gezegd worden denk ik !

Voorlopig zijn we zeer tevreden van de service van de firma Francis Bostoen, eerst en vooral een vriendelijke vertegenwoordiger over de vloer gehad die ons een zeer goede uitleg gaf over hoe en wat...dan hebben wij hem na enkele dagen beraadslagen laten terugkomen, en hebben zo half Juli ingetekend, 4 weken later (half Augustus) werden de zonnepanelen geïnstalleerd, dus voorlopig zijn wij postitief over Bostoen, ze zijn niet de goedkoopste, maar heb eerst contact opgenomen met Test Aankoop, en zij hebben al enkele installateurs en verdelers onder de loep genomen, maar ook van hen kreeg ik geen negatieve reactie, en ik denk dat zij het kunnen weten? niet? enfin, nu enkel de keuring nog ...

Wat de werknemers betreft bij Bostoen, daarover hebben wij ook geen klagen, al de mensen die ik aan de lijn heb gehad, van boekhouding over planning en naverkoop, ze waren allen zeer vriendelijk en behulpzaam, over de communicatie intern kun je natuurlijk weinig zeggen, maar ja hoe gaat dat in een  groot bedrijf...

Voorlopig zijn wij dus tevreden over Bostoen...

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen in ons dossier.

groeten

Chrisenco.

 Ik heb gemengde gevoelens bij Bostoen. Ze zonnepanelen die ze bij mij gezet hebben op een plat dak bleken goed te werken, maar na 2 maanden kwam er een storm en lagen ze er af. Ze zijn de dag zelf nog de schade komen opmeten (positief) en de dag nadien kreeg ik een telefoon dat ze dit op hun kosten gingen herstellen EN dat ze op de noordkant van de panelen een plaat zouden bevestigen zodat de wind er niet meer onder kon (positief, maar niets op papier). Een beetje later was de boodschap al iets anders: ze zouden het hertellen maar de schade moest door mijn verzekering worden betaald. Je kan je afvragen of dat wel correct is, volgens mij hebben ze die panelen gewoon niet goed genoeg geplaatst. Vervolgens komen ze alles herstellen, maar ik krijg hiervoor een stevige factuur en de beloofde platen aan de noordkant staan er niet op. Afwachten nu of ik die factuur effectief moet betalen. Niet vergeten dat ze ook een garantie van 20 jaar beloven, dus dat zou toch ook op de plaatsing moeten zijn.

 Stormschade is altijd in de eerste plaats altijd voor de verzekering. Dus factuur doorsturen naar de verzekering. Ik hoop dat je uw verzekeringsmaatschappij bij het schadegeval in der tijd in kennis hebt gesteld.

 

Het is dan aan het verzekeringsbedrijf om uit te maken of er fouten zijn gemaakt door de installateur (slechte montage) waardoor ze eventueel zelf gaan moeten opdraaien voor de kosten. De verzekering zal dat dan wel eerst moeten onderzoeken en kunnen bewijzen natuurlijk. Het probleem zal dan natuurlijk beginnen. De verzekering zal dan niet willen betalen en jij zit dan met een openstaande factuur bij de installateur.

 

Wat betreft die 20 jaar garantie. Wat zeggen de garantievoorwaarden? Het zou me verwonderen dat stormschade en algemene overmacht hier gedekt zullen zijn.

 

Wat ik wel raar vind is dat ze eerst blijkbaar zelf eerst zeggen tegen u dat ze het zullen betalen en dan terug krabbelen. Dus waarschijnlijk zal er wel een probleem zijn dat de montage niet volledig volgens de voorschriften van de fabrikant zal gebeurdt zijn maar proberen ze toch eerst nog uit de kosten te geraken in de hoop dat de verzekering het zonder veel vragen te stellen gaat aannemen.

Als je ziet hoeveel zonnepanelen er opeens overal worden gelegd..... en hoe vaak windlast wordt onderschat.... dan kan het niet anders dan dat er af en toe eens iets los komt.

In het begin van het GSM-tijdperk werden de antennes als het ware ook met pritt aan de gebouwen bevestigd.  Nadien werd een taskforce opgericht om 'de oude sites te regulariseren'.