Tulikivi fout geinstalleerd

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik wil graag jullie mening. Ik weet niet goed hoe kritisch ik moet zijn en ben een beetje "beu-geklaagd".
We hebben een Tulikivi speksteenkachel gekocht, voor alle duidelijkheid in Zweden.

Om te beginnen kregen we (vanaf we betaald hadden) geen of weinig informatie of hulp over hoe we best onze houten vloer konden verstevigen, over de plaatsing of toevoerlucht beter is of niet, voor of nadelen. Spontaan advies was er niet. (voor de eerlijkheid was er wel een communicatie probleem, mijn zweeds is niet goed, de verkoper was fins en sprak niet graag Engels, hoewel dat goed genoeg was.)

Tijdens de installatie waren een paar foutjes gemaakt.
Ten eerste was de aansluiting voor de buiten toevoerlucht niet lucht dicht zodat de kachel werd afgekoeld tot 2graden Celsius op de koudste plek vooraan, 7 graden aan de zijkant.
Ten tweede was de schoorsteenaansluiting ( Kipitti c/ Top ) op de verkeerde plaats geïnstalleerd, (50mm te ver naar voor) zodat de bestaande schoorsteen niet gebruikt kon worden (moet normaal gezien op 190mm van achterzijde)

De Installateur sprak geen zweeds of Engels, enkel Fins. Hij had 400 km gereden, de hele dag doorgewerkt zonder pauze, zonder eten, zonder drinken, om 's avonds terug naar huis te rijden. Niet moeilijk dat hij fouten maakte, hij was gehaast.
Bovendien (en dit even terzijde) Was hij een onbeschofte boer die met vuile voeten binnenkwam en zich niets aantrok, stenen sleep in bloembakken, en een verschrikkelijk boeltje achterliet, hij had ook niets bij om de vloer te beschermen.

Ik heb veel moeten aandringen, bellen, nog eens bellen.. nog een mailtje. voor men uiteindelijk toegaf dat er iets mis was, ik moest ook zelf te weten komen of men er mee bezig was of niet.

Hun eerste voorstel was dat ik de schoorsteen schuin installeerde en dan zouden we korting krijgen op speksteen tegels om de schuine schoorsteen te verdoezelen. Met andere woorden, betalen om hun fouten recht te zetten. Ik vond dat voorstel nogal grof.

Uiteindelijk, na een maand is de installateur teruggekomen om de spleten van toevoerluchtmodule met silicone dicht te maken en twee stenen bovenaan te vervangen.

Helaas zijn bij het vervangen van die stenen enkele stukjes van de voorkant afgesplinterd. Het is niet veel, een hoekje van een nieuwe steen, een centimeter van een steen op ooghoogte, en de hendel van de bypass, ook op ooghoogte is nu een beetje verwrongen.

Met heel de voorgeschiedenis (het heeft een jaar geduurd voor de installatie rond was) weet ik niet meer hoe kritisch ik moet zijn. Moet ik reclameren over die stukjes?
voordien zag het er perfect uit.

Daarom vraag ik me af hoe de installatie bij anderen verloopt en hoe perfect is de installatie. Hoe kritisch moet ik zijn.
Kachel kostte 6000€, toch niet niks.

Reacties

 Wat verwacht je nu zelf? Als je iets besteld in Zweden (terwijl er hier toch ook ervaren installateurs te vinden zijn), kan je moeilijk verwachten dat die mensen nog 3 keer gaan terugkomen om de laatste puntjes af te werken.

Stel 6000€ kachel, waarvan 2000€ uren. Transport van de kachel, en al 2 maal een installateur over de vloer gehad vanuit zweden of finland.

Ik denk dat het geld op is.

 

Ik hoop dat dit je doet inzien, dat wanneer je achteraf ook service wil, je het best dichter bij huis zoekt.

Desnoods maak je een overeenkomst met tulikivi hier in belgie om alles op een serieuse manier af te werken.De volhouder wint.Bij ons hebben zij een nieuwe kachel komen instaleren wel van nunnauuni alles prima in orde nu.

 abi

 

Hoe was het spreekwoord ook weer ???

 

Eigen schuld dikke bult ...

 

Dat is het bewuste risico dat je neemt als je uitsluitend naar de prijs kijkt want waarom koop je anders een speksteenkachel rechtstreeks in Zweden ???

 

Je gaat hem ginder kopen en nu moet er zich iemand van hier opofferen om uw problemen te komen oplossen zonder dat hij iets aan de kachel heeft verdiend

 

zo werkt een handelaar nu eenmaal niet en ze zullen je met veel plezier met de gebakken peren laten zitten 

 

je hebt gegokt en je hebt verloren ... waarom zijn er hier anders ook dealers in het land dacht je ?

 

Ulrik

Oh, mijn "voor alle duidelijkheid" was niet zo duidelijk. Dit had ik er bij geplaatst om geen leveranciers in Belgie in een slecht daglicht te stellen.

De kachel was besteld en geïnstalleerd in zweden, gekocht via officiële Tulikivi kanalen, en de installateur is gezonden door Tulikivi. Alles volgens het boekje. Ik verwacht dat de service overal hetzelfde is en daarom wou ik de ervaring van anderen horen.

 Dus je woont in Zweden, en je kachel staat ook in Zweden??

Dat maakt de zaken natuurlijk anders. Dan dien je gewoon een correcte service en installatie te krijgen.

Zoals wij het begrepen hadden, was dat je de kachel in Zweden besteld had, en dan door een Zweedse installateur in België laten plaatsen.

Misschien was de hoofdvraag (of vragen): is het normaal dat bij de installatie wat schoonheidsfoutjes zijn zoals een gebroken stukje of zo... De andere mankementen zijn hersteld. Heeft nog iemand negatieve ervaring, en hoe heeft men dat opgelost of gecompenseerd. Hoe hard of kritissch kan je zijn als consument zonder onredelijk te worden.

 abi

 

Nu ben je al een heel stuk duidelijker ja 

 

Als je een speksteenkachel koopt in een bepaald land en je laat hem in dat land ook plaatsen dan heb je recht op een  PERFEKTE  service en moet de kachel volgens de regels van de kunst  geplaatst en piekfijn afgewerkt worden 

 

je geld was goed en dat wordt dan ook van de plaatsing en afwerking verwacht 

 

als je stenen hebt waar stukjes aan mankeren dan moet men deze vervangen 

 

je koopt toch ook geen nieuwe auto met een bluts in ? 

 

dus sta op je strepen !!! ook al is men daar reeds geweest voor een herstelling

 

als het nog niet in orde is dan ligt dat niet aan u en moet men desnoods nog maar eens terugkomen zo simpel is dat 

 

het beste systeem is natuurlijk nog steeds pas alles te betalen als ook alles in orde is 

 

Ulrik