Waterontharder: Honeywell kalteccool OF General Electric

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo iedereen,

Wij zijn van plan om een waterontharder te installeren.

Ik twijfel nog tussen een Honeywell kaltecCool PW50 BS en een General Electric GX0F18G (die laatste aangeboden door Aqua Claro).
Heeft er iemand ervaring met één van die 2 toestellen of met Aqua Claro?

Ik zoek een toestel voor een jaarlijks verbruik van ongeveer 110m3 water en de bedoeling is om maar 1 keer per jaar het zout aan te vullen. Volgens Aqua Claro is dit geen probleem. (Volgens TMVW hebben we een hardheid van max 41°F)
Kan iemand dat misschien bevestigen met een persoonlijke ervaring?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Dino

Reacties

Idem dito hier.

Wij zijn nog aan het twijfelen tussen het calex toestel van ecowater en het GXOF18G toestel van Aqua Claro (General Electrics) het laatste is iets duurder maar de verkoper van Ecowater kwam nogal opdringerig over en was ook vol lof over het eigen product.  De producten van de concurrentie waren allemaal minderwaardig en sommige argumenten bleken wat doorzichting.

Heeft er iemand ervaring met één van deze firma's?

Beste, de Honeywell toestellen zijn assemblagetoestellen met Fleck-kleppen. Deze kleppen hebben hun degelijkheid al 30 jaar lang bewezen.

De General Electric toestellen van Aqua-Claro zijn toestellen die opmerkelijk duurder zijn maar eveneens hun degelijkheid al bewezen hebben.

Het is aan u de kunst om de best mogelijke prijs te verkrijgen en de diverse aanbieders naast elkaar te bekijken.

Beste Amoebe, beide firma's werken met verkopers die hun 'boterham' moeten verdienen.

Hun toestellen werken allebeid op hetzelfde principe, de kalk uit het water halen door middel van ionenwisseling.

Het is een u om de verschillende aanbiedingen naast elkaar te leggen en de best mogelije prijs te verkrijgen.

Beste mensen,

 

Aquaman heeft wel gelijk, het beste is inderdaad een offerte aanvragen bij verschillende bedrijfen en de vergelijking doen.

Ook super interessant is , u informeren over de prijs van het zout + onderhoud van toestel...bij dergelijk firma...

sommige bedrijven bieden goedkoop toestellen aan maar de service nadienst is dan wel opmerklijk duur ..

Aqua service, Aqua claro, Aquaclean, Culligan en Bayard zijn duur op het gebied van service nadient en zijn eingelijk ook al niet goedkoop wat betreft hen toestellen ook niet ... maar indien u goed kan onderhandelen, dan kan ik garanderen dat u wel een degelijke toestel kan verkrijgen aan goede prijs....

 

Beste complementen

Guy

Beste Guy, niet dat het om het gelijk hebben te doen is, maar het vernoemen van firmanamen, en dan vooral om hun activiteiten te lasteren, vind ik niet kunnen.
Ik probeer al jaren om echt objectief advies te geven en ga geen enkele firma persoonlijk afbreken.

 

Hoi,

wij zijn reeds meer dan 1,5 jaar tevreden in het bezit van een model van GE. 

Bij ons was niet alleen de prijs, maar ook het gebruiksgemak en de zuinigheid een belangrijke factor. Ook het feit dat onze schoonouders hun toestel reeds 30 jaar onafgebroken werkte bracht ons naar GE. Nu 1,5 jaar later dienen we voor het eerst onze bak bij te vullen met zout. Wij verbruiken net iets minder dan 90m3 per jaar. We weten dat het niet super milieuvriendelijk lijkt op het eerste gezicht, maar gezien we met onze zonneboiler en nieuwe cv installatie toch een optimaal rendement wilden behouden en we echt het zachtere water weten te apprecieren in onze douche/wasmachiene etc etc ...  en minder kuis en wasproducten ( dewelke ook niet zo gezond zijn als we zelf denken ) denken we dat de eindsom toch niet zo slecht zou zijn.
Wij kunnen dus eerlijk zijn en er een optimistische houding over aannemen.
Wel dienen we melden dat we wel even diende te wennen aan de nieuwe smaak van oa koffie en andere waterproducten ... niet zo heel veel en snel gewoon, maar toch eerlijk is eerlijk.Het water zal altijd ook nog kalk bevatten en zo op termijn nog steeds een kleine laag overal aanbrengen, maar veel trager.

 

Mvg. Ivivke

Bedankt voor uw ervaring te delen!

Wij hebben ondertussen ook voor de GE gekozen. Het toestel is wel nog maar 2 maand geïnstalleerd dus over zoutverbruik kan ik nog niet veel zeggen.

Welk type van GE hebben jullie?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Dino

.

Beste Dino,

Ik weet dus voor 100% zekerheid dat GE toestellen niet zuinig zijn zoals men ze hier aanprijst. ik heb deze test samen met één van mijn buren getest.

vooraleer ik zelf een aankoop deed.....

u mag er zeker van zijn dat het gemiddeld zoutverbruik zal hebben van 100kg a 200kg of jaarbasis en tussen 90 à 120 lit water per spoeling. dat hangt allemaal af van de afstelling van uw toestel. indien u dat instelt dat er nog veel kalk in het water blijft, zult u inderdaad veel minder zout en water gebruiken, dan is de vraag natuurlijk, wat is het nut van een waterontharder indien er nog veel kalk in het water aanwezig is !!!!

 

Gr.

 

Luc

Weet er soms iemand wat de ideale hardheid van het water is na de ontharder?

De mensen van GE vertellen dat het geen probleem is om te ontharden naar 0°. Moderne waterleidingen hebben geen kalk nodig in het water.

Maar wat met onze gezondheid als er met dat water ook gekookt wordt? Is er daar een minimale hardheid nodig?

En wordt het water na het ontharden tot 0° niet te agressief voor de kranen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

Dino

Beste Dino, de Wereld Gezondheidsorganisatie, noch de Europese Gemeenschap leggen minima of maxima vast in verband met de hardheid van water.
Een evenwichtige voeding levert trouwens voldoende calcium. Het calcium waarover we het hier hebben komt bovendien voor in minerale vorm. In deze vorm wordt het niet opgenomen door ons lichaam en heeft het bijgevolg geen enkel effect.

Via volgende link kan je een studie vinden in verband met de agressiviteit/corrosiiteit van onthard water: http://www.aquabelgica.be/files/ABE-Pos_Paper-NL-Kopercorrosie-Rev20070…

 

Ter informatie: bij mij staat het water al jaren op 0°F.

 

Beste

In Vlaanderen legt de overheid de waterleverancier op : "het water, bestemd voor menselijke consumptie, dat een ontharding of ontzilting heeft ondergaan, moet een minimale hardheid van 15 Franse graden hebben."

Waarom daaronder gaan? Het gaat je in ieder geval meer zout en water kosten.

Als GE het geen probleem vindt om tot 0° te ontharden, zullen ze daar echt geen probleem mee hebben om je daarvoor een staalharde €€.€€€ garantie te geven. Als ze die niet willen geven, moet je zelf maar eens nadenken.

Zorg in ieder geval dat je installatie wordt uitgevoerd zoals voorzien in de Technische voorschriften van Belgaqua (of in Nederland volgens de VEWIN werkbladen)

[[http://www.belgaqua.be/document/Repertorium.pdf]]

Zie WERKBLAD: 01-006-001 • Huishoudelijke waterbehandeling (pagina 67)

en voor de afvoerleidingen (= belangrijk):

"ONDERBREKING NAAR DE AFVOER VOOR BEVEILIGINGEN EN
TOESTELLEN" (pagina 46)

Deze zijn de minimale voorwaarden om een ontharder aan te sluiten aan het drinkwaternet. Anders ga je in Vlaanderen en Brussel trouwens bij je keuring een niet-conform krijgen en een bijhorende herkeuring.

Denk er ook aan dat je met deze toestellen natrium aan het toevoegen bent aan het drinkwater.

Een ander recent draadje :

[[http://ecobouwers.be/node/41639]]

Alain, wederom geef je een eigen interpretatie aana de regelgeving, als werknemer van zo'n watermaatschappij kan je ook niet anders hé.
De oveerheid legt een minima op aan de watermaatschappijen, maar NIET aan de individuele gebruikers (eindgebruikers). Die mogen onder de 15°F gaan eenmaal het water de watermeter voorbij is. Dan is het water hun eigen verantwoordelijkheid.

Wat betreft de aansluiting, en dan in het bijzonder de aansluiting naar het riool, die moet volgens de normen gebeuren, zonder twijfel.

Beste

Ik interpreteer de wetgeving hier bewust niet, ik heb ze letterlijk geciteerd. De overheid legt trouwens hier normen op aan de waterleverancier, wat duidelijk ruimer gedefinieerd is dan openbare watermaatschappij.

Iedereen moet zelf wel eens kritisch nadenken waarom hij als particulier lager dan 15°F zou ontharden, alvorens die verantwoordelijkheid zelf te nemen. Het is bovendien altijd nuttig om weten of de leverancier van de ontharder hier effectieve garanties voor geeft.

Trouwens enkel het warm water ontharden, net voor het opwarmen, zorgt er ook voor dat het water dat je drinkt niet behandeld is. Het zal trouwens een flinke besparing in zout en water opleveren.

Beste AlainD,
zoals je al diverse malen aanhaalt wordt deze normen opgelegd aan de waterleverancier en niet aan de consument.
Waarom men het water lager dan die 15°F zou instellen is vrij simpel uit te leggen. Zacht water is voordeliger dan hard water, ook al is dit slechts  gedeeltelijk onthard.
Een resthardheid van 15°F geeft nog steeds de nadelige gevolgen weer van hard water, weliswaar in mindere mate maar toch nog teveel voor vele consumenten.
Ikzelf heb de persoonlijke ervaring en geef dan ook garanties naar alle gebruikers van totaal zacht water, dat dit geen nadelige effecten heeft voor de gezondheid.
Enkel het warm water verzachten is ook zo'n hardnekkige fabel: wat doe je dan met alle huishoudelijke apparaten die koud water nemen en dit dan pas zelf opwarmen zoals een wasmachine, een koffiezet, een strijkijzer, een waterkoker, stoomovens enz...
De zogenaamde besparing op zout en spoelwater die je hebt door enkel het warm water te behandelen of een resthardheid van 15°F te behouden is te verwaarlozen.
Als je degelijke cijfermateriaal zou bekijken daaromtrent zal je dit wel merken.

Laat ons zeggen dat ik van mening met je verschil over de voor- en nadelen van water dat respectievelijk 15°f of 0°f hardheid heeft. Maar het is inderdaad de consument die daar de verantwoordelijkheid voor draagt.

Als ik het over garanties heb, heb ik het over schriftelijke garanties waar een financiële vergoeding tegenstaat bij problemen. Dat is toch geen probleem om te laten verzekeren als er volgens u geen problemen kunnen opduiken?

Doen jullie trouwens bactoriologische analyses bij jullie klanten?

Zover ik weet is er twee keer zoveel zout en de facto regeneratiewater nodig om water van 30°f naar 0°f te ontharden dan van 30°f naar 15°f. Een factor twee noem ik niet verwaarloosbaar.

Beste AlainD, ik vraag mij eigenlijk af wat je hier probeert te ontketenen? Alle gebruikers die vragen stellen over het aanschaffen en/of gebruiken van zo'n installaties vragen geen ellenlange discussies daarover. De consument is mondig genoeg om te weten wat ze willen, denk je niet?

Dit gezegd zijnde zal ik je toch de nodige repliek geven op bovenstaande vragen.

1. Elke firma die waterverzachters/waterontkalkers plaats dient verzekerd te zijn en in geval van problemen kunnen de consumenten deze firma's voor de rechtbank dagen om alzo een vergoeding te krijgen.

2. Welke garanties geven de watermaatschappijen dat hun leveringen ten allen tijde voldoen aan de door de overheid opgelegde normen?
Worden de mensen uit Hemiksem en Schelle vergoed voor het ongemak die ze onlangs mochten ondervinden? zie dit artikel uit de krant.

3. Om de calcium- en magnesiumionen uit het water te halen, zijn er geen uitgebreide bacteriologische analyses nodig. Dit is ook het enige wat uit het water gehaald wordt door een waterverzachter/waterontharder.

4. Welk cijfermateriaal heb je als referentie om jouw beweringen te staven omtrent het dubbel zo veel water- en zoutverbruik voor het ontharden van water van 30°F en 15°F?
Ik heb persoonlijk diverse testen uitgevoerd met verschillende toestellen, en op verschillende resthardheden en zo'n verschillen ben ik nooit tegengekomen.
Integendeel, mijn bevindingen zijn net daardoor eerder te bestempelen als verwaarloosbaar.

 

Ik wil helemaal niets ontketenen, maar wel correcte informatie bekomen. Ik zie het probleem niet?

"1. Elke firma die waterverzachters/waterontkalkers plaats dient verzekerd te zijn en in geval van problemen kunnen de consumenten deze firma's voor de rechtbank dagen om alzo een vergoeding te krijgen."

-> via de rechtbank dus

"2. Welke garanties geven de watermaatschappijen dat hun leveringen ten allen tijde voldoen aan de door de overheid opgelegde normen?"

-> Lees de betrokken wetgeving er maar op na, het is niet voor niets sterk gereglementeerd.

"Worden de mensen uit Hemiksem en Schelle vergoed voor het ongemak die ze onlangs mochten ondervinden? zie dit artikel uit de krant."

-> Uiteraard een compensatie en indien van toepassing via schadedossiers (verzekering), zie [[http://www.pidpa.be/nl/nieuws/pers/belangrijkbericht09122010.htm|bericht]]

"3. Om de calcium- en magnesiumionen uit het water te halen, zijn er geen uitgebreide bacteriologische analyses nodig. Dit is ook het enige wat uit het water gehaald wordt door een waterverzachter/waterontharder."

-> Beweer je dat er in een ontharder (harsreactor) geen substantiële bacteriegroei kan ontstaan?

"4. Welk cijfermateriaal heb je als referentie om jouw beweringen te staven omtrent het dubbel zo veel water- en zoutverbruik voor het ontharden van water van 30°F en 15°F?
Ik heb persoonlijk diverse testen uitgevoerd met verschillende toestellen, en op verschillende resthardheden en zo'n verschillen ben ik nooit tegengekomen.
Integendeel, mijn bevindingen zijn net daardoor eerder te bestempelen als verwaarloosbaar."

-> Enerzijds heb je om 300mg CaCO3/l te verwerken 2 keer zoveel Na nodig als voor 150 mg CaCO3 en dus ook twee keer zoveel zout (NaCL). (De Ca in CaCO3 wordt vervangen door NaCO3 of niet.)

Anderzijds uit een eenvoudige deductie van cijfers op de website van de Belgische Federatie voor Waterbehandeling.

De correcte informatie komt niet altijd uit 'boekjes' of informatiebladen van de firma of producent.
Ik haal mijn informatie uit de praktijk, van jaren ervaring.

Als een consument niet tevreden is over zijn aankoop, dient hij zich in eerste instantie tot de firma te richten waar hij zijn aankoop gedaan heeft.
Die firma schakelt, indien gerechtigd, zijn verzekering in om eventuele schadevergoeding uit te keren, of neemt eigen stappen om de consument te vergoeden. Zonder tussenkomst van enige rechtbanken.
Dit is dus net wat de watermaatschappij heeft gedaan in Hemiksem en Schelle.

De betrokken wetgeving heeft dus gefaald in het geval Hemiksem/Schelle, want deze inwoners hebben wel degelijk serieus last ondervonden, niettegenstaande de strenge reglementering. Je moet het maar overkomen.

Een substantiële bacteriegroei kan eender waar ontstaan, waar water langere periode blijft stilstaan. Daarom dienen waterverzachters zo ingesteld te worden dat ze regelmatig regenereren. Als de consument zijn toestel ontregeld, om aldus besparing te doen op zout en spoelwater, dan is dit niet meer de verantwoordelijkheid van de installateur/firma, maar van de consument zelf.

Beste AlainD, jouw cijfermateriaal komt zeker niet van de praktijk, want iedere waterverzachter 'onthard' tot 0°F !
De resthardheid wordt meestal buiten het toestel om geregeld en zeker niet in de harstank. Met andere woorden: het beetje hard water dat nodig is om aan de 15°F te komen heeft niks te maken met het zoutverbruik. Dat is de praktijkervaring.

Mvg
Aquaman

Een beknopte reactie.

"De betrokken wetgeving heeft dus gefaald in het geval Hemiksem/Schelle, want deze inwoners hebben wel degelijk serieus last ondervonden, niettegenstaande de strenge reglementering. Je moet het maar overkomen."

Ik denk niet dat er iets mis is met de wetgeving, maar het is nog veel te vroeg om daar definitieve zaken over te kunnen schrijven. Ik twijfel er niet aan dat de overheid haar conclusies wel zal trekken en zal bijsturen indien wenselijk.

"Een substantiële bacteriegroei kan eender waar ontstaan, waar water langere periode blijft stilstaan."

Loopt er dan geen water door de ontharder als de consument zijn kraan opendraait? De harsen hebben natuurlijk een gigantisch (poreus) oppervlak dat in contact is met het water.

"Daarom dienen waterverzachters zo ingesteld te worden dat ze regelmatig regenereren. Als de consument zijn toestel ontregeld, om aldus besparing te doen op zout en spoelwater, dan is dit niet meer de verantwoordelijkheid van de installateur/firma, maar van de consument zelf."

Waarom is het niet voldoende dat de consument regelmatig water afneemt?

Een voorzichtige installateur zou dan, in mijn ogen, best analyses laten doen om het vast te stellen en zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen. Ik heb ook begrepen dat de installateur/firma bepaald hoeveel er geregenereerd moet worden en meten is weten.

"Beste AlainD, jouw cijfermateriaal komt zeker niet van de praktijk, want iedere waterverzachter 'onthard' tot 0°F !
De resthardheid wordt meestal buiten het toestel om geregeld en zeker niet in de harstank. Met andere woorden: het beetje hard water dat nodig is om aan de 15°F te komen heeft niks te maken met het zoutverbruik. Dat is de praktijkervaring."

Ik betwijfel of iedere waterverzachter onthard tot 0°F, de courante huishoudelijke ionenwisselaars waarschijnlijk wel wat betreft hetgeen over de harsen gaat.

Ik beschouw het toestel als geheel en als er minder onthard moet worden zal er in verhouding minder water door de harsen gaan. Deze moeten dan ook minder geregenereerd worden. In het eerder aangehaalde voorbeeld zal er slechts 50% door de harsen gaan en moet er maar de helft geregenereerd worden. De achterliggende chemie ligt vast.

Ik vind het ook vreemd dat je hier een duidelijk ander standpunt inneemt dan de website van de Belgische Federatie voor waterbehandeling doet veronderstellen.

Hoi Dino,

 

sorry voor de late reactie maar het waren ook hectische dagen hier.

Tja ik woon in schelle ( lees verderop qua watervervuiling ) en ik ben bij de brandweer in Hemiksem.
( waar sommigen nu ons beschuldigen van het gebeurde zonder echt te weten wat er juist allemaal gaande was, tja dat even in het midden gelaten )

De beste stuurlui staan aan wal , wel dat gaat niet op voor diegene die wel over een waterverzachter beschikken.
En ja de onze is volledig juist geïnstalleerd en wij zijn er heeeel tevreden over. En neen wij krijgen geen gelden om dit te melden en ik werk ook niet voor zo'n firma die zulke toestellen verkoopt. Wij hebben een nieuwe versie van de GXOF27GE. ( mijn schoonouders hut toestel is 25 jaar oud geworden en deed het dan niet meer, dus zal het niet zo slecht zijn dachten we qua leeftijd :en al zo lang op de markt : dan ben je ook goed bezig lijkt ons )
Bij ons ligt het zoutverbruik ongeveer op een 50 kilo per jaar. De electriciteit heb ik nog niet nagemeten, maar ons verbruik is niet echt gestegen dus tja, veel zal het niet zijn op jaarbasis.( zal  dit eens een maand opvolgen met energiemeter )

Qua comfort hebben wij nog een paar graden over tov die 0°( dacht een 3-5° ipv de gebruikelijke 15°). Dit om nog een beetje kalk rond te laten lopen. Qua bezuinigingen kan ik nog niets zeggen omdat je dat pas over een paar jaar kan merken he.
Wij hebben deze aankoop overwogen vanwegen zowel milieu als kostenbesparend. Zie : wij hebben een (dure) zonneboilerinstallatie + nieuwe cv staan en die heeft ons heel wat gekost, als dan jaarlijks er zoveel percenten qua prestatie van verdwijnt via kalkaanslag ed zie ik niet in hoe je nog veel prestatie overhoud binnen 10 of 15 jaar.

Ons zeepverbruik is gehalveerd : zowel zeep ( halve tot 3/4 dosisen ) als wasverzachter ( nu nog een heel klein beetje om de geur er in te doen ). De douche is nu ook een zaliger gevoel en veel minder zeep is eveneens de boodschap aldaar of je komt als een schuimkonijn eronder uit ;) .

Geen zout in vaatwasser meer, propere vaat zelfs met goedkopere tabletten. Geen ontkalking van onze koffiezet en waterkoker meer. Geen antikalk in wasmachine mee.

Als je dat meeneemt als milieu is dat toch al mooi en als je dan de garantie kan hebben dat de binnenkant van je installatie tamelijk gespaart blijft van kalkaanslag en zo je je optimale prestaties kan behouden is dat ook al terugverdient op korte termijn. (Weet dat op termijn op een kalkfilm er zich evengoed een bacteriënfilm zich kan zetten he.) Dit terwijl wij jaarlijks onze gehele installatie laten ontsmetten samen met onze waterverzachter he.

Wij drinken nu al een jaar van de kraan ( in combinatie met Brita filter ) en we zijn nog niet echt ziek geworden of hebben er plots slechte bloedwaarden van. Onze kleine loopt ook nog rond en doet het redelijk goed ... wij hebben nog nooit zout geproefd tegenover de hoeveelheid chloor die in het water wel soms waarneembaar is, maar niet aan ons ligt natuurlijk ;) .

Dus veel succes nog met jullie aankoop.

Ivivke

 

Bedankt voor zo'n openhartige getuigenis, Ivivke.
Zo'n 'uit het leven' gegrepen zaken zijn het die de werkelijkheid duidelijk geven in plaats van de theorie en geschreven regels die vaak uit de context genhaald worden.
Deze getuigenis is veel meer waard voor mensen die overwegen om een installatie te laten plaatsen dan al de verkooppraatjes bij elkaar.

Ivivke

"wij hebben een (dure) zonneboilerinstallatie + nieuwe cv staan en die heeft ons heel wat gekost, als dan jaarlijks er zoveel percenten qua prestatie van verdwijnt via kalkaanslag ed zie ik niet in hoe je nog veel prestatie overhoud binnen 10 of 15 jaar."

Normaal wordt een CV-circuit maar één keer gevuld en bij jullie zou er dan maximaal een 100 mg/l (=0,01%) kunnen neerslaan. Hetzelfde geldt normaal voor de zonneboiler, als die al niet door de leveranciers gevuld is en verzegeld.

Hier kan dus al geen jaar op jaar rendementsverlies optreden. Nu hoef je mij daar niet op te geloven, vraag gewoon in je buurt of ze een stelselmatige stijging zien van het aardgasverbruik (ook bij warme winters). Ik heb water met dezelfde eigenschappen en zie in elk geval geen enkele stijging in verbruik. Ik heb er ook nog nooit van gehoord bij water van deze hardheid (16,8°f).

"Ons zeepverbruik is gehalveerd "
Ik heb even bij mijn ecologische leverancier van wasmiddelen gaan kijken en zij raden ofwel dezelfde dosis aan of een verschil van 1/6, komt hierbij dat ik hier maar net boven de grens zit. Wasverzachter gebruiken wij niet.

"Geen zout in vaatwasser meer, propere vaat zelfs met goedkopere tabletten. Geen ontkalking van onze koffiezet en waterkoker meer. "

Vermits een vaatwasser zelf zal ontharden, mag dat geen verschil uitmaken voor de wasresultaten. Enkel zal je iets minder zoutgebruik hebben in de vaatwasser, nu weet ik dat wij slechts zeer zelden zout moten bijvullen. Onze waterkoker is nog nooit behandeld en ik zie nog altijd duidelijk de verwarmingsspiraal en quasi geen kalkaanslag.

"Dit terwijl wij jaarlijks onze gehele installatie laten ontsmetten samen met onze waterverzachter he."

Zeer goed dat jullie ontharder jaarlijks ontsmet wordt.
Concreet vraagje (eventueel antwoord je met een berichtje): Hoe wordt jullie binneninstallatie mee ontsmet? Ik dacht dat er voor het ontsmetten een ontsmettingsmiddel (ik verwacht javel) in de pekel wordt gedaan waarna een regeneratie gebeurd en de ontharder ermee doorgespoeld wordt. Dit wordt wel allemaal weggespoeld naar de afvoer.

Hoi Luc,

 

ik weet echt niet of jullie een nieuw generatie toestel hebben bekenen of eentje van 30 jaar oud. Wij verbruiken echt niet de hoeveelheid zout die jullie opsomden en al zeker niet de hoeveelheid water per spoeling. 
Ik ga de komende dagen een energiemeter op het toestel zetten en express een spoeling opzetten om het waterverbruik te bekijken.
Ik laat de komende dagen iets weten.

Mvg. Ivivke

 

Hoi Iedereen,

 even verduidelijken :

het is niet de prestatie van het water in het cv systeem of de zonneboiler buiteninstallatie zelf, het is de boiler waar al je water doorstroomt waar je jaar na jaar aanslag op de verwarmingselementen verkrijgt. Wie beweert dat hij/zij ooit een installatie/ boiler heeft afgebroken en daar geen kalklaag op zat ( die je rendement, dat al vrij klein is en optimaal dient gebruikt te worden, zkeer naar beneden halen zal ).

 

Wij hebben ons zeepverbruik gehalveert per wasbeurt en de temperatuur wel behouden van de wasprogramma's omdat ons warm water via zonneboiler warm wordt. Dit is voor ons duidelijk : mooie was met helft zeep tov hard of middelhard water. Dat klein beetje wasverzachter gebruiken we nog om de geur in de was te krijgen. Ik weet maar 1 betere manier en dat is met regenwater : ik ben heel eerlijk in ons oordeel, wij vinden onze was nu optimaal. Met een deel aan het milieu en een deel aan onze portemonee gedacht. Waar haalt u het 1/6 deel zeep minder : als ik de hoeveelheden bekijk zitten we echt op 1/2 minder ( lees even de doos op de zijkant van je wasprodukt )?

Ik mag nu geen zout meer in de vaatwas gebruiken anders gaat echt alles van mijn borden en glazen om zeep. Het water is zacht genoeg en ik maak nu gebruik van goedkope ( lees aldi en of lidl ) blokjes en ik mag niet klagen van mijn vaat. ( eveneens milieu ( minder waterverbruik tov gewone vaat ) en portemonee ( minder duur vaatwaszout ( lees zout voor waterverzachter is veel goedkoper ) en goedkopere blokjes per vaat )

Voor de waterkoker, ofwel woon ik dan in een kalkrijk 'watergebied' of jij hebt een waterkoker met anti kalk functie ofzo. Mijn vorige was wit binnenin na een paar maanden. En altijd lekker, na een ontkalkbeurt in ons koffiezetapparaat : heerlijke azijn smaak ... ) Laten we die kosten ook eens bekijken : kost ook een beetje nietwaar, deze toestellen elk kwartaal tot jaarlijks ontkalken.( wij hebben : waterkoker, koffiezet, senseo, strijkijzer, vaatwas, warmwater wasmachine )  Alle beetjes bij elkaar zetten.

Onze gehele installatie wordt samen met de waterverzachter behandeld met een product dat zij gieten in zowel eerste grote filter als in waterverzachter zelf. laat me de vraag wat zij gebruiken ... ik weet het niet echt.

Maar om dan toch af te sluiten met een subjectief geheel :

je moet echt eens een douche nemen onder zacht water en je 'normale' hoeveelheid schampoo en zeep gebruiken ... laten we zeggen dat je je terug 18 waande en midden in een zeepworstelwedstrijd waant .... lol ;)

Ik ben niet tegen mensen die dit niet verkiezen, maar ik wil wel aanstippen waarom wij hebben gekozen voor zulk een toestel. Het comfort en gebruiksgemak ligt zeer hoog en de prijs valt reuze mee. Aankoop lijkt duur , maar verspreid over 20 jaar valt  dit heel goed mee. Een heel klein beetje mee waterverbruik en elkectriciteit ( eerlijk is eerlijk ) maar veeeeel minder zepen en andere milieubelastende producten ....

Het water in de leidingen is van goede kwaliteit, maar wij wensen gewoon meer zekerheden en comfort ....

Mvg. Ivivke

 

Hallo,

Gisteren is een vertegenwoodiger van AquaClaro langsgekomen, met een vrij duur voorstel voor hetzelfde GeneralElectric toestel,

Daarbij heb ik een aantal vragen

- Bij het voorstel zit een extra waterfilter in, die zogezegd nodig is om de garantie te krijgen, en die ik zogezegd gratis krijg. Nu, niks is gratis, en ik twijfel ernstig aan de noodzaak van een extra filter die anders 125 euro kost. De andere apparaten in het huis kunnen daar wel tegen en voor andere merken is daar niks van aan. Zat bij jullie offertes van AquaClaro ook die filter verplicht erbij ?

- Ik verbruik relatief weinig water, regenwater installatie en woon alleen, dus ik vroeg of een jaarlijks onderhoud wel strikt nodig is.  Volgens de verkoper is dat wettelijk verplicht, ook daar heb ik mijn sterke twijfels over. Heeft iemand daar weet van ?

- Bij andere merken zit de installatie inbegrepen. Hier vragen ze een uurloon en extra kosten voor koppelstukken, etc ... Was dat bij jullie ook zo ?

Alvast bedankt.

Ivlo, zoals ik al in eerdere postings heb aangekaart, moeten de verkopers 'leven' van hun verkopen. Een beetje onderhandelen, vooral tussen verschillende aanbiedingen, is altijd nuttig. Bij vele aanbiedingen is de plaatsing inbegrepen, daar ben ik zeker van.
Een extra waterfilter is geen overbodige luxe - als je die ofwel GRATIS ofwel aan zeer sterk verminderde prijs - kan krijgen. Dit is zeker aan te raden daar het water die aangeleverd wordt door de watermaatschappijen soms onzuiverheden met zich meebrengt. De vele gebruikers van dergelijke filters zullen het beamen dat deze filters snel 'verkleuren en/of 'vervuild' zijn.
Een voorstel voor een installatie in jouw situatie moet rekening houden met een gemiddeld verbruik, waarbij het toestel het best wordt afgesteld om minstens één maal per week te regenereren. Een jaarlijks onderhoud wordt ook door de Federatie van Waterbehandeling - AquaBelgica - aanbevolen. Dit om de goede werking van het toestel en de levensduur daarvan te behouden. Wederom hier is het te overwegen om ook andere bedrijven te contacteren.

Voor meer vragen kun je mij altijd per pb contacteren.

mvg
Aquaman

Aquaman, bedankt voor je antwoord, ik heb al meerdere van je postings gelezen.

Waar het mij om gaat, is niet dat ze hun winkel proberen te verkopen, maar dat ze termen als "wettelijke verplichting" gebruiken voor jaarlijks onderhoud en een filter verplichten bij hun voorstel als voorwaarde voor garantie, waarbij maar zijdelings vermeld werd dat een filter vervangen bij hun ook nog 20 euro extra kost per jaar.

Ik heb ondertussen al meerdere offertes, en kan de vergelijking ongeveer wel maken, alleen wou ik die vermeende verplichtingen gewoon eens controleren.

Dag Ivlo,

 

Opgelet, wat ik wel uit bronnen weet is dat deze mensen soms u een toestel verkopen en er wordt een totaal andere product geleverd.

gezien men toch het verschil niet weet tussen die toestellen, kunt u ook niet bewijzen.

Aquaman is hier inderdaad één van de weinig die u wat informatie kan geven die relevant is. verder zou ik zeker offertes aanvragenin verschillende bedrijven. het gaat niet alleen om de prijs maar ook het materiaal. er zijn bepaalde mensen in de branche die zeer goedkoop verkopen maar hen producten zijn of wel minder kwaliteit of wel verkopen ze oude toestellen waarvan men nog een te groot voorraad heeft en die men kwijt wel.

Er zijn ook verschillende die hier en daar zwaaien met garanties van 10 jaar, maar op voorwaarde dat u wel zout en service bij hen koopt. als u de juiste berekening doet, zult u merken dat u degelijk u 10 jaar garantie ruim hebt betaald.

ik zou zeggen de grote namen, zijn de grotste dieven.

 

Gr.

 

Guy

Dag Ivlo,

 

Wij hebben dan uiteindelijk dus gekozen voor de GE van AquaClaro.

Ze zijn zeker niet de goedkoopste maar ik ben wel zeer tevreden over het geleverde werk.

Hetgeen ze beloven is ook wat je krijgt. Er is dus zeker geen ander toestel geleverd dan wat er besteld is geworden!?

Over de wettelijke verplichtingen kan ik u helaas niet verder helpen.

Wij hebben wel ook zo een filter en ik kan idd bevestigen dat na 2 maanden die al serieus verkleurd was, er moet dus toch wat vuiligheid in het stadswater zitten. Vermits je toch een zekere investering doet voor zo een ontharder denk ik dat zo een bescherming (in de vorm van een extra filter) voor het toestel wel niet overdreven is en de extra prijs wel waard is.

De installatie heeft bij ons ongeveer 3 uur geduurd en er is ongeveer voor 70€ aan stukken gebruikt.

 

Hopelijk helpt u dit een beetje in uw beslissing,

 

Dino

Laat mij heel duidelijk zijn: een jaarlijks onderhoud is NIET wettelijk verplicht. Dit is, zoals ik reeds eerder aanhaalde, aanbevolen door de federatie.
Het plaatsen van een filter is ten zeerste aanbevolen maar ook NIET verplicht. Als de verkoper dit als een van hun garantievoorwaarden stelt, dan koop je beter bij een ander.

Het Burgerlijk Wetboek voorziet al jaren een regeling wanneer u een product koopt dat op een bepaald ogenblik een gebrek of defect vertoont.
Sinds 1 januari 2005 is er in België echter een nieuwe wetgeving inzake garantie die de consument extra beschermt.
Die bepaalt onder andere dat de wettelijke garantie 2 jaar bedraagt, net zoals in de andere EU-landen.

Tip: lees de algemene voorwaarden er eens op na, bij verschillende firma's zijn enkel de eventuele te vervangen stukken in garantie en worden er wel nog verplaatsingskosten en werkuren aangerekend. Dit volgens hun eigen voorwaarden (kleine lettertjes op de keerzijde).

 

Je kan je vragen stellen over de verkoper. Maar het is ten zeerste aanbevolen minimaal één keer per jaar een onderhoud uit te voeren.

Let wel jij hebt een verantwoordelijk dat je waterkwaliteit in je binneninstallatie behouden blijft als je het water gaat behandelen.

Voor meer informatie over waterontharders:

[[http://www.vmm.be/water/waterwegwijzerbouwen/aandachtspunten-bij-ontwer…|waterwegwijzers ontharders]]

Ivivke

" even verduidelijken :
het is niet de prestatie van het water in het cv systeem of de zonneboiler buiteninstallatie zelf, het is de boiler waar al je water doorstroomt waar je jaar na jaar aanslag op de verwarmingselementen verkrijgt. Wie beweert dat hij/zij ooit een installatie/ boiler heeft afgebroken en daar geen kalklaag op zat ( die je rendement, dat al vrij klein is en optimaal dient gebruikt te worden, zkeer naar beneden halen zal )."

Zover ik weet zijn de grote verliezen van een boiler stilstandsverliezen en als ik jou zou moeten geloven zou een kalklaagje op de wand deze net verminderen, want extra isolatie van de boiler zijn. Voor alle duidelijkheid er zal slechts een zeer dunne laag komen als er al één komt en de isolerende waarde ervan is dan ook zeer zeer beperkt. Maar heb je het al eens aan je buren gevraagd, zoals hierboven geschreven, het is toch een eenvoudige test. Ze zouden het anders echt wel aan hun energiefactuur voelen, als er een probleem zou zijn.

"Waar haalt u het 1/6 deel zeep minder : als ik de hoeveelheden bekijk zitten we echt op 1/2 minder ( lees even de doos op de zijkant van je wasprodukt )?"

De website van onze wasmiddelleverancier op zijn productfiche, zoals hierboven geschreven (en het staat ook inderdaad beknopt op de zijkant).

"Ik mag nu geen zout meer in de vaatwas gebruiken anders gaat echt alles van mijn borden en glazen om zeep."

Ik volg je niet, wil je zeggen dat je ontharder in je vaatwasser je borden nu kan aantasten? Waarom een gewone ontharder dan niet, wat is het verschil? Lijkt me gevaarlijk.

"Voor de waterkoker, ofwel woon ik dan in een kalkrijk 'watergebied' of jij hebt een waterkoker met anti kalk functie ofzo."

Zoals voordien geschreven krijg ik hetzelfde water dat ook naar Schelle gaat. Mijn waterkoker is zowat de kleinste en eenvoudigste die er was.

"Laten we die kosten ook eens bekijken : kost ook een beetje nietwaar, deze toestellen elk kwartaal tot jaarlijks ontkalken.( wij hebben : waterkoker, koffiezet, senseo, strijkijzer, vaatwas, warmwater wasmachine ) Alle beetjes bij elkaar zetten."

Nog nooit gedaan hier en geen enkel probleem. Zoals geschreven duurt het een zeer lange periode om het zout te vervangen in de vaatwasser.

"Het water in de leidingen is van goede kwaliteit, maar wij wensen gewoon meer zekerheden en comfort ...."

Vergeet dan zeker het regelmatig onderhoud niet te laten uitvoeren, maar zo te horen is dat bij jou geen probleem.

De Belgische Federatie voor Waterbehandeling: Aqua Belgica, geeft HIER diverse antwoorden op veelgestelde vragen inzake waterverzachters, filters en andere behandelingen.

HIER kan je de ervaringen lezen van 1.000.000 eindgebruikers over het correct gebruik van hun individuele waterontharder/waterverzachter.