Solart Systems

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Heb een offerte ontvangen van de firma SOLART SYSTEMS uit LEUVEN. 4,60 Euro per Wp, zonder btw. Heeft iemand reeds met deze firma samengewerkt?

Reacties

Dat er zaken gingen foutlopen stond in de sterren geschreven. Wie nog een installatie bestelt, op een moment dat de meeste installateurs met enkele jaren ervaring zeggen dat de planning vol zit, kan problemen verwachten.

Begin augustus zaten de agenda's van verkopers bij gevestigde bedrijven al tjok vol en begonnen een aantal installateurs ook al te melden dat hun planning voor 2009 begon vol te raken. Wie een beetje de PV markt volgde wist dat de piek eind 2009 gigantisch zou zijn en dat er toeleverings problemen te verwachten waren. Dikwijls krijgen vaste klanten en groothandels met een trouwe en langere relatie dan voorang bij fabrikanten/groothandels.

Eind augustus en begin september werden er massaal veel installaties verkocht. In normale omstandigheden spreken de meeste installateurs al van 6 tot 8 weken levertermijn en de winterperiode naderde ook. Als er dan eind oktober en begin november door sommige bedrijven nog beloftes worden gemaakt, terwijl de rest van de markt zegt dat alles vol zit, dan moet er toch een lichtje gaan branden. Wie dan ook nog eens 90% voorschot betaald moet weten dat hij volledig afhankelijk wordt van zijn installateur en geen enkel drukkingsmiddel meer heeft als deze zijn beloftes niet nakomt.

Ook met de inhoud en de ondertekening van de overeenkomsten loopt er heel wat mis. Dikwijls is het alleen de klant die de overeenkomst ondertekend en kan men een bedrijf daarna jurisch bijna niet dwingen om zijn beloftes na te komen. Ook al omdat er dikwijls allerlei clausules zijn die afwijken van de afspraken om allerlei redenen mogelijk maken.

Dus een goede raad aan iedereen kijk en lees eerst alles grondig na vooraleer je iets ondertekend en betaald. Zorg er ook voor dat de overeenkomst door het bedrijf rechtsgeldig is ondertekend. Verder wens ik iedereen veel succes met zijn aankoop en hoop ik dat alle installaties uiteindelijk de beloftes kunnen waarmaken. Over enkele maanden zullen we de eerste resultaten kunnen vergelijken. En over 10 jaar weten we of we al dan niet een goede keuze hebben gemaakt of dat er hier of daar toch verkeerde dingen werden beloofd.

Ondertussen is't al een week windstil rond deze firma. Alle klachten ineens opgelost waarschijnlijk, ze zijn heel goed bezig dan...................

 hahahaha.... 

sorry, niet de bedoeling om je uit te lachen, het was met " alle klachten opgelost".

Als er zaken worden in orde gebracht, worden die dan nog vermeld?

Of wordt er echt niets meer gepost... ?

Een beetje raar.

Ga naar facebook, daar is er een 'werkgroep' of beter 'slachtofferhulpgroep' opgestart. Ze hebben daar hun noden/klachten... gebundeld onder één advocaat.

 

groeten

 

Al die links zijn dood of er gebeurt niets meer op de desbetreffende fora. ??

Iemand meer informatie?

 @ rambozo en ramsesser;

 

Gedupeerden hebben elkaar gevonden op de facebookpagina, en gaan hierop verder.

Momenteel staan we nog niet verder buiten beloftes...

belofte van compensatie, sma 's zouden er komen maar is 44 weken wachttijd.  

Ik denk dat vele "klanten" proberen om niet meer te negatief over te komen op forums in de hoop van een zo positief mogelijk resultaat te bekomen....

 

geduld, geduld, geduld 

Tegen 2011 zullen ze dan misschien een oplossing hebben ? Als die er ooit nog komt natuurlijk, binnenkort viert de firma haar 1 jarig bestaan en da's al een hele prestatie voor hen.....

Hopelijk halen ze wel deze deadline ;-)

Er zijn nog steeds grote vertragingen bij SMA voor de levering van omvormers dus SS zal niet veel verandering in de situatie kunnen brengen...

 

 Ja en nee... er zijn grote vertragingen/wachttijden voor nieuwe klanten...of klanten die nog krediet openstaan hebben... Voor installateurs die het ganse jaar door bestellen aan SMA en tijdig mooi ook alles betalen zijn en zo goed als geen wachttijden!!!

 

groeten 

Onlangs een brief gekregen van SMA waar ze er op duiden dat er nog een te kort zal zijn tot einde van het 2de kwartaal.

 

Er is tijdelijk te kort aan electronica onderdelen op de markt, samen met het einde van de GSC in Duitsland die nadert kan men de productie niet meer bijhouden.

 

Mijn ervaring met Solart Systems is zeer negatief... Ik spreek over mijn persoonlijke ervaring.

 Hi Rambozo,

 

 

         Kan je bericht ietwat verduidelijken ? Wat is er gebeurd dat ons op dit forum aanbelangt aub ?

Een vraagje aan de nieuwere klanten van de afgelopen maanden, plaatsen ze tegenwoordig terug SMA of nog steeds die Atens? 

Blijkbaar niet veel nieuwe klanten meer bij Solart Systems.  Ondertussen worden de huidige klanten wel afgedreigd door een  incassobureau om de laatste 10% te betalen, terwijl de meesten van ons nog steeds vele openstaande problemen hebben en daarom terecht niet willen  betalen.  Dat is niet meer dan logisch.  Ook doet dat incassobureau niet eens de moeite om te antwoorden op mails.  Zijn er nog mensen met deze ervaring ?  Zoja, hoe pakken jullie dit verder aan? Indien Solart Systems toch nog allerlei problemen oplost, had ik graag geweten over wat dit ging,  dan kunnen andere klanten ook verder druk zetten om gelijkaardige problemen opgelost te krijgen.  Bv: het vervangen van Atens door SMAs, indien dit al bij iemand zou gebeurd zijn

 Ben je daar al lid: http://www.facebook.com/group.php?gid=104484609584746 daar kan je de stand van zaken volgen,

en of die in de goede richting gaan...ja, hoeft voor mij alvast geen commentaar.

 

groeten

Volgens mij is dit hun laatste poging om aan de laatste 10% te komen, en de SMA zie je dan nooit meer.

Hadden ze van in het begin open kaart gespeeld en een goed voorstel gedaan had ik mij misschien wel kunnen verzoenen.

Maar een Duits top product betalen en een Chinese in de plaats krijgen boven op alle ellende die hieraan vooraf gegaan is!?

Nee, sorry ik denk het niet.

 

er zijn al enkele atens vervangen door SMA's

 

Dat is goed nieuws!

 Vandaag tel. contact genomen om mijn Aten's door SMA's te laten vervangen. Geen probleem en afspraak vastgelegd.

Dat lijkt goed nieuws.  Laat je ons nog aub iets weten als de SMAs er ook echt staan en ook wie de herkeuringskosten voor zich neemt?  Mij lijkt het niet meer dan logisch dat dit voor Solart Systems is, maar zij hebben daar misschien een andere visie op.  Ik betaal in ieder de geval de laatste 10 % niet aan dat incassobureau tot alles in orde.

Beste,

had u deze verandering reeds langer aan solartsys doorgegeven of hebt u dit recent beslist ? ik zelf heb namelijk ook 2 Atens staan, in het
begin veel problemen mee gehad maar sinds mei niet meer. Stel mij dan ook de vraag of verandering een plus punt zou zijn?
Wat met de herkeuring? Valt gij dan onder de GSC van 330 € of blijft 430 de tarief?

dank

groeten

 

 De 2 Atens zijn vervangen door 1 SMA omvormer. Tussen mijn telefonische aanvraag en de plaatsing zijn minder dan 2 weken verstreken, dus zeer vlot.Ivm herkeuring heb ik niets vernomen. Natuurlijk blijf ik de GSC's van 450 euro ontvangen daar mijn installatie reeds actief was eind 2009. 

 Beste Wouter,

 

        Kan je aub een beetje specifieker zijn ? 2 Atens (welke modellen ?) vervangen door welke SMA omvormer ? Hoeveel en welke panelen heb je ? Heb je de berekening van deze SMA omvormer gekregen/gezien ? Ben je zeker dat 2 Atens zomaar door 1 SMA kunnen worden vervangen ? Bij dit weer zijn er nu niet echt problemen te verwachten bij volle zon belasting bijvoorbeeld... Ik had begrepen dat bij vervanging van 1 type omvormer door een ander (hier zelfs van een ander merk) een herkeuring zo wie zo verplicht is. En je moet ook zeker doorgeven aan je Electriciteits maatschappij (die van de "draad") dat er een andere omvormer werd geplaatst... Dus, graag wat meer gedetailleerde uitleg, dit kan andere mensen met een Aten probleem echt wel verder helpen !

 

 ATEN.  type : 1x 3180 en 1x 1750. Deze vervangen door 1x  Sunny Boy 4000TL-20. Max. rendement: 97,1 %,Europees rendement: 96,4 %,Max. AC-vermogen: 4,00 kW,Max. DC-vermogen : 4,20 kW
 Vandaag nog tel contact gehad en bevestiging gekregen dat SS voor de (her)keuring zorgt. Alles verloopt vlot aldus. Ik heb voor de SMA gekozen aangezien dit toch een fabrikant is waar indien er binnen x aantal jaar stukken zouden nodig zijn dit nog wel te verkrijgen zal zijn. Met de Aten's daarentegen ??

Hoe staat het met jullie dossier bij Solart Systems?
Wij hebben ondertussen een advocaat onder de arm genomen ( samen met een 10-tal Solart gedupeerde)
Wij staan nog geen stap verder dan vorig jaar.
Panelen wel geplaatst, geen SMA wel ATEM en certificaten, van 350 € i.p.v. beloofde 450€.
Werd een compensatieregeling beloofd maar nog steeds niets van gehoord of gezien.
Heb al wel 50 keer met Solart Systems gebeld.
Reactie : " WE GAAN HET BEKIJKEN" ?????
Wij hebben duidelijke vermelding op onze bestelbon "gegarandeerd plaatsing en keuring in 2009"
WIJ GAAN NAAR HET GERECHT !!!
 
 

100% gelijk hebben jullie, dat zaakje duurd daar nu al lang genoeg!

 

groeten R 

 

R,

Hebben jullie ook problemen met Solart Systems ?

Zoja, van welke aard?

Ik zou graag in contact komen met mensen die ook op een compensatieregeling wachten i.v.m.  het certificatenverlies van 100€/st (350€ i.p.v. 450€)

WE GAAN DOOR TOT HET RECHT ZAL GESCHIEDEN !!!   

WIJ ZIJN ZEER KWAAD !!!!!!!

DAT ZE GEWOON EERLIJK ZIJN MET ONS !!

ZE GEVEN EEN COMPENSATIE OF ZE GEVEN ER GEEN.

WAAROM MOET DAT ZO LANG DUREN?????????

GRAAG JULLIE MENING !!!!!!

Gelukkig net op de rand 'geen' klant meer bij hen... Ik had bij hen eind 2009 (oktober), met een beloofde installatie in dit jaar... getekend! Gelukkig merkte mijn vader (rechter in sociale zakens/arbeidsrechtbank) zaken in contract op die niet ok waren. Zo was mijn contract getekend daar mij zelf, maar niet door hen. Dus de bijkomende clausules, zoals plaatsen in 2009 met dit materiaal hadden geen rechtsgeldige waarde. Ik kon nog net binnen termijn van 8 dagen mijn contract via aangetekend schrijven verbreken zonder kosten voor mij. Maw door de oog van de naald gekropen of ik was één van die 10 die samen met jullie naar de rechtbank mocht stappen.

 

 

groeten R. 

 Beste mensen 

ik ben ook klant bij Solart Systems, ik heb vorig jaar in September mijn compensatie al ontvangen 

juiste datum 3 september 2010 , ik had gekozen voor extra panelen + omvormer 

en die heb ik ook gehad, alles is correct verlopen, ook mijn sunnybeam hebben ze terug betaald 

Dus voor de rest heb ik geen problemen gehad, heb wel niet via de gerechtelijke baan gegaan 

Veel bellen en mailen dat wel en na ongveer 8 maanden had ik mijn compensatie binnen mede ook omdat ik een verzwaring moest aanvragen 
en die van infrax zijn ook niet van de snelste, dus in mijn situatie geen slecht woord over solart systems.

Maarja begrijp iedereen zijn situatie wel , als alles goed verloopt is er geen reden tot negatieve commentaar 
mensen die de dupe zijn daarentegen, dat is een ander verhaal...

Hoop dat dit alles toch nog tot een goed einde komt voor jullie allemaal

Groetjes

CS

 

Nu heb ik wel een zéééér speciale vraag .

Hoe hebben jullie ze zover gekregen. TIPS ALTIJD WELKOM !!!

Wij zijn al 1jaar aan het ijveren voor een compensatie maar er komt geen schot in de zaak.

GEEF ONS AUB EEN GOEDE TIP OM ONS DOSSIER ZO SNEL MOGELIJK AFGEROND TE ZIEN !!!

 

ALVAST BEDANKT

 

ps Wie was jullie contactpersoon??

In mijn geval dus niemand, ik belde om een ondertekend exemplaar te ontvangen van hen... dit nooit gekregen en dus met contractbreuk als gevolg.

 

Verder succes ermee, ik leef met jullie mee.

 

groeten 

 Tips weet ik niet als er zijn, ben gewoon rustig gebleven en heb het op een fantsoenlijke manier met hun besproken 

ik heb alles afgehandeld met Johan Schols, Johan is zelfs tijdens de plaatsing ook nog naar hier gekomen 
voor te zien als alles goed verliep, ik heb 5 extra panelen gekregen + omvormer  wat zij uit hun zakken hebben betaald 

het enigste dat ik heb moeten betalen, zijn de kosten voor de verzwaring aan infrax, maarja dat is iets wat logisch is vind ik.

en ook heel proper werk geleverd, niet dat die panelen krom of scheef liggen of dat ze iets over steken schoon strak 
zelfs mijn isolatie hebben ze opnieuw gestoken, wat ze hebben moeten openmaken voor de nieuwe kabel te trekken.

ik kan niets negeatiefs zeggen over deze firma, alles wat ze gezegd hebben zijn ze nagekomen.
enkel het feit dat mijn panelen zouden liggen in 2009 dat niet , maar achteraf prima afhandeling

 

Wij hebben ook rechtstreeks contact met Johan Schols.

Naar mijn inzien geen mens met verkeerde bedoelingen maar toch komt er niets op papier of in actie.

Ik ben tot nu toe zééér beleefd gebleven maar dat gaat wel niet blijven duren, dat verzeker ik ze.

Waarom de ene klant vergoeden en de andere niet ??

Ik heb daar geen verklaring voor.

Wij zijn zéér correct geweest met de betaling (90%)!!

Die laatste schijf hebben we natuurlijk nog niet betaald (logisch denk ik ??)

Solart een compensatie , wij onmiddellijk over gaan tot betaling 10%.

Wij gaan één van de weken eens persoonlijk langs gaan in Kinrooi om daar iets te regelen (HOOP IK) !!

 

ONS GEDULD RAAKT OP MAAR WE BLIJVEN AANDRINGEN !!!

WIJ HEBBEN DAAR RECHT OP !!!

 

ik denk niet dat te maken heeft met iets dat de ene klant wel en niet wordt geholpen 
ik heb mijn 10% procent wel betaald 
ook met de omvormers ben ik akkoord gegaan ATEN is voor mij oke 
voor velen hier niet , voor mij wel , dat is ieder zijn keuze uiteraad.
denk dat het door ook mee te maken heeft, Solart heeft meschien een fout gemaakt, maar ik ben tevreden met deze instalatie en daarmee is mijn verhaal rond, ze hebben mij geholpen , ze zijn hun compensatie nagekomen , zaak is voor mij afgehandeld , hoop dat dit voor iedereen op een positief einde uitdraaid, ik ben content met wat ze mij hebben aangeboden, ook al is het chinese rommel zoals velen hier vermelden, tot nu toe doet het zijn werk goed, en van die 20jaar garantie tja , daar heb ik mijn twijfels over , maarja dat zijn zorgen voor dan, ga er mijn slaap niet voor laten 
had ook liever een sma gewild heb erook voor betaald, maar tja is nu niet zo, zal er ook niet van doodgaan, ik denk dat het daarmee is dat ik zo snel geholpen ben, iedereen die zijn omvormer geruild wilt hebben, zal iets langer moeten wachten denk ik, mede ook met productie problemen denk ik .
maarja ik ben niet ontevreden maar dat is mijn ervaring met solart systems.
 

na veel dreigen met rechtzaak eindelijk mijn sma ontvangen.

echter nog geen garantieformulier hiervan, over de herkeuring in het doodstil.

de TUV-keuring van 180W panelen is blijkbaar onbestaande.

Hallo,

Ik in 2009 ook pv installatie gekocht bij solart systems. Installatie was op tijd klaar maar keuring niet aan afspraak gehouden.

Na veeeeeeeeel mailen, bellen , aangetekend schrijveen ben ik gecompenseerd geweest via warmteboiler die ik bij plaatste.

Zoals velen rechtreeks contact gehad met Johan Schols , gelukkig van hem of stond nog nergens. Denk dat die mens enorm gefrustreerd moet zijn, alles gebeurd er volgens mij boven z'n hoofd en kan , mag hij zelf niks beslissen. Gevoel dat ik bij alles had is dat die hoge bonzen er alles doen om alles op lange baan te schuiven. Zowie zo zijn er dan mensen die plooien  ... dat is zeker. 

Omvormers nog niet vervangen door sma en dus ook laatste schijf niet betaald ... gevolg incasso bureau.

Dan ook maar naar daar aangetekend geschreven en tot dusver nog niets gehoord. Intussen rechtstreeks contact gehad met sma en sinds deze zomer geen leveringsproblemen meer .... wat ze dan ook zeggen dat sma niet hun bestellingen levert ja ! Als dat zo is zal dat duidelijk redens hebben. 

Installatie intussen een volledig jaar in werking: 2530W/P , verwachte opbrengst 2087Kwh . Hebben maar 1920 kwh opgeleverd , dus 8´% minder .... .

Nu nogmaals aangetekend schrijven gestuurd met alle opmerkingen ..... da's  m'n derde en nog nooit één keer reactie gehad !

 

Ook ik ben al meer dan 1 jaar aan het wachten op omruiling van Aten naar SMA.  Heb gelukkiglijk wel mijn GSC aan 450 EUR.  Zo goed als nooit reactie van SS als ik hier achter informeer.  Hopeloze situatie.   Ik hoop dat de firma SMA deze berichten ook eens leest, en dan zo ook goed te weten komt dat SS, de goede naam van SMA door het slijk haalt door maar blijven te beweren dat SMA niet wil leveren.   

Wees maar gerust dat de 'bewuste' alles mee leest.... met alle gevolgen vandien...

 

 

Bij mij gingen ze de omvormer vervangen, ik had hoop dat het toch nog ging goed komen, maar helaas niemand gezien en je verwittigen doen ze ook niet.
Krijg weer een beetje hetzelfde gevoel als vorig jaar, op mails krijg je geen antwoord, de telefoon wordt amper opgenomen en verder als de telefoniste geraak je niet want de personen naar wie vraagt zijn ziek of in bespreking. Pffff.... ze zijn weer goed bezig.

Had op 9 feb. opnieuw een afspraak voor het vervangen van de omvormer, maar helaas kon het weer niet doorgaan omdat deze niet binnen was.

Zo houden ze me nu al 6 maanden bezig en heb er meeeeeer dan genoeg van!

Nu weer totaal geen reactie op mails, ik snap niet dat die daar nog iets kunnen verkopen (of ze zijn al onder een andere naam bezig) en dat het personeel voor zo een firma wil blijven werken.

Ik vrees dat wanneer er op een dag iets stuk gaat we ferm in de kou zullen staan.

Zijn er nog nieuwe klanten bij Solart Systems, en hoe verloopt het voor jullie?

 

 Nieuwe klanten zullen er (helaas) nog altijd zijn omdat er nog altijd mensen zijn die niet of te laat de weg vinden naar de (juiste) forums waar hun wanbeleid te lezen valt...

 

groeten

Jaarrekening voor boekjaar dat eindigt op 30/06/10 is sinds kort te vinden op de balanscentrale van de NBB. Deze informatie is vrij en gratis te bekijken via onderstaande link

http://www.nbb.be/pub/03_00_00_00_00/03_01_01_00_00.htm?l=nl

 

Vervolgens kiezen voor "Jaarrekeningen raadplegen : overzicht" en daarna firmanaam ingeven : Xeno Engineering , en dan PDF downloaden.  Ik ken wel iets van  zo'n zaken, dus als je vragen hebt , stel ze gerust.  

 

 

Ik ben ook al een aantal weken aan het bellen om te vragen hoe het staat met de compensatieregeling.  'k Heb waarschijnlijk al 25 keer gebeld, maar ik krijg niet eens een antwoord.  Ofwel is de persoon er niet, ofwel is hij in vergadering, ofwel is het toch weer iemand anders die ik moet hebben.  Er is nooit iemand die van iets weet.  Het is echt om moedeloos van te worden.  Heeft er al iemand iets gehoord van dat zonneveld dat er zou komen ?

Hallo iedereen,
Hebben jullie ook een installatie zonnepanelen van solart systems?
Ik heb er ook één, en mijn vriend verder in de straat ook.
Nu kwam hij verleden week naar mij toe en vroeg of solart systems nog bestaat??
Hij had een probleem met zijn installatie en wou solart contacteren.
Hij vind geen enkele telefoonlijn meer, enkel op de website een e-mail adres
waar hij al meerdere mails op verstuurd heeft maar geen antwoord krijgt.

Weten jullie iets meer??
Graag jullie reactie.
Nu lees ik het bericht van patten dat de firma failliet zou zijn.
Wat met onze 20 jaar garantie??

zie :

http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.php?p=130768&mforum=zonstraal#130768



Normal
0
21




Normal
0
21


 

http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.php?p=130768&mforum=zonstraal#130768

 

deze zijn failliet, er staat al een curator op, (rechtbank koophandel Leuven) bij mij moet alles nog gelegd worden, ga het zelf moeten doen, heb de hele installatie behalve de kabels, weet iemand wat voor kabels ik moet gebruiken?(afstand tussen zonnepanelen en omvormer(deze is al aangesloten) is ongeveer 10 meter

Indien het gedaan is bij Solart Systems kan iemand mij zeggen waar ik een firma vind die dezelfde zonne panelen verkoopt en plaast, idem voor de omvormers ATEN 5200TL? ?

Zodat ik toch een hersteller heb!