Lucht in ketel Viesmann Vitodens 222 W

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Einde vorig jaar hebben wij een nieuwe condensatieketel laten plaatsen van het merk Viesmann Vitodens 222 W. Na enige tijd hoorde ik dat er lucht in de ketel zat, wat een soort borrelend geluid maakt dat in alle radiatoren hoorbaar is. Er zat echter geen lucht op de radiatoren en het is enkel op te lossen door het water van de ketel te laten weglopen en terug volledig opnieuw te vullen. Echter na enkele weken tot maximum 2 maanden erna begint het opnieuw en moeten we dezelfde procedure herhalen om het probleem op te lossen. Onze installateur heeft uiteindelijk iemand van Viesmann laten komen. Die heeft de snelheid van de pomp van het hoogste naar het laagste niveau gezet waardoor het geluid wel minder is maar hiermee is het probleem niet echt opgelost want het blijft nog steeds hoorbaar en bij mijn oude ketel een Radson HR+ uit 1993 heb ik dit nooit voorgehad. Het is nu reeds de vijfde keer dat ik het water van de ketel heb moeten vervangen. Wat zou de oplossing kunnen zijn voor dit probleem ?

Reacties

fatsoenlijk ontluchten, want door er telkens vers water in te doen maak je het probleem hooguit erger.

je kan de ketel apart ontluchten, daarvoor staat er een ontluchter bovenaan in de ketel.  en verder moet je de installatie een keer flink hoog opstoken en dan alles ontluchten.  als een installatie naar behoren is opgebouwd, zit er enkel die lucht in die je bij het vullen inbrengt via het water.  en die moet er dus uit.

hans d

 

Het probleem is dat je de lucht er niet uitkrijgt via de onluchter bovenaan in de ketel, dat heeft de installateur ook al geprobeerd. De lucht kan enkel weg indien je de ketel leeg laat lopen en opnieuw vult, en dan is het een tijdje ok, maar binnen een aantal weken begint het plots opnieuw.  Er moet om de één of andere reden op een gegeven moment lucht in de ketel komen want in het begin is die er dus niet.

Tja, had je maar geen Viessmann moeten kopen.

Kan je installateur het niet oplossen dan kan je enkel nog zelf zoeken. Viessmann zal op geen enkelen manier hulp bieden.

Ik zit ook met dat soort problemen.

Veel sterkte gewenst.

steffel, nikodemus

als de installateur de lucht niet uit het systeem krijgt, denk ik dat die installateur z'n job toch niet zo goed beheerst, lucht wegkrijgen uit een gesloten systeem is echt niet zo moeilijk.  dat viessmann op geen enkele manier helpt klopt ook niet, maar in principe komen zij niet tussen, zij verwijzen, en terecht, door naar de installateur.  het is niet aan de ketelfabrikant om de problemen van de installateurs op te lossen.

ik heb een paar honderd ketels van dat type gezet, en daar zijn geen problemen met lucht.  die ontluchter bovenaan de ketel is ook alleen maar bedoeld om de meeste lucht uirt de ketel te krijgen, die is niet bedoeld om een installatie te ontluchten!

hans d

Hallo

 

Indien dit hetzelfde is bij de 222w als bij de 333f dan kan je de ketel afzonderlijk vullen,leeglaten en ontluchten door de 2  bolkranen aan je aansluitset dicht te zetten. Er zit overigens een programmatie in de regeling voor het ontluchten van de ketel. In de handleiding zou moeten staan hoe dit te doen. Een totaalontluchter alla spirovent op je aanvoer kan ook helpen om de zuurstof uit je vulwater te halen waardoor je geen luchtophopingen krijgt na verloop van tijd. Heeft je installateur je ketel wel ontlucht voor opstart en niet alleen je leidingen/radiatoren?

 

Groeten

Een ketel die behoorlijk ontlucht geweest is, komt niet zomaar terug vol lucht te zitten. Of hij is niet goed ontlucht geweest, of er is een probleem met de installatie. Een probleem met de installatie is vaak een probleem met het expantievat. Onvoldoende volume (te klein), verkeerde voordruk, verkeerde (te hoge of te lage druk) op de installatie. De installateur hoort het expantievat uit te rekenen en te zorgen dat het juiste vat met het juiste volume en de juiste druk en de juiste druk op de installatie op de juiste plaats in de installatie wordt geplaatst. Dit is geen probleem van de ketelfabrikant.

In de verbrandingskamer zit er een manuele ontluchter met slang ... slang aansluiten via condensafvoer , kranen onder toestel dicht en de warmtewiseelaar enkele minuten vullen , aanwezige lucht heeft tijd nodig om het volledige parcours van de ronde warmtewisselaar af te leggen ...

Dit staat ook ruim uitgelegd in de handleiding van Viessmann ... maar tje , waar ligt die ook al weer ???

 

Lucht in de ketel , heeft niets met het merk te maken maar vaak met ouderdom van de installatie ( gebruikte materialen , luchtdichtheid , lekkende ontluchters elders op installatie , expansievaten , ... )

Microbellen-afscheider plaatsen kan ook helpen ... 

De lucht in de ketel krijg je niet weg via de manuele ontluchter, noch met het ingebouwde ontluchtingsprogramma.

Het water aflaten en opnieuw bijvullen is de enige mogelijkheid.

Een extern expansievat werd in februari op advies van Viessmann bijgeplaatst. Probleem nog steeds niet opgelost.

Advies van Viessmann: Het expansievat moet op de juiste manier worden ingesteld.

In mei is installateur opnieuw hiergeweest om het expansievat af te stellen.

Vandaag plots weer lucht in de ketel. Contact opgenomen met Viessmann.

Zij blijven bij hun standpunt dat het enkel een  probleem is van expansie.

Ofwel is de installatie slecht geplaatst ofwel scheelt er iets met de ketel, dat is een feit.

Ik zal contact opnemen met een grote installatiefirma om een specialist te sturen om het te komen onderzoeken.

Wordt vervolgd.