Centrale verwarming corrosie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,
 
Ik ben de laatste jaren aan het sukkelen met een condensatieketel van Renova-Bulex.

De eerste jaren werkte hij prima.
Ieder jaar moet men nu minstens het verwarmingselement vervangen en de veiligheidklep.

Een tweetal jaar geleden was het omdat er vermoedelijk een verstopping (corrosie van de CV installatie) was volgens de technieker waardoor dat de ketel niet meer aansloeg. Het advies was om de CV installatie te spoelen en Fernox te gebruiken. Uitgevoerd en het probleem was voor ongeveer anderhalf jaar opgelost. Dit jaar terug een paar keer een uitval van de ketel. Begin dit jaar verwarmingselement en veiligheidsklep vervangen, Fernox toegevoegd. De laatste drie maanden werd de ventilator en tot tweemaal toe de veiligheidklep vervangen . Bij te laatste insterventie was de conclusie dat er terug een verstopping was en dat de aanvoerkraan openstond en het expansievat was leeggelopen, waardoor de ketel in overdruk kwam, begon te lekken en daardoor de Fernox verloren is gegaan waardoor de verstopping dus zou zijn veroorzaakt.

Algemeen : Volgens de technieker heeft het probleem zeker iets met corrosie te maken en kan er een verstopping zitten in de collectoren. Hij raadt aan om opnieuw een spoeling te doen.

 

Ik denk dat er eerder een probleem is met de condenstatieketel dan dat de oorzaak moet gezocht worden bij corrosie van de centrale verwarming :

- het feit dat de ketel regelmatig in overdruk komt (abnormaal frequent vervangen van de veiligheidsklep).

- het feit dat de condensatieketel de eerste jaren prima heeft gewerkt (op het verwarminingselement na dat bijna jaarlijks moest vervangen omwille van kalk).

- een periode van ongeveer 8 maand (sinds de laatste keer dat er Fernox op de installatie werd toegevoegd) niet voor een zodanig corrosie zorgen naar mijn mening dat er vervuiling onstaat waardoor de collectoren verstoppen. Ik zie niet in hoe een collector op zo een kort tijd kan verstopt geraken met een prop van slib en magnetiet.

Wat is jullie mening hierover?

Wat de kleur van het CV water betreft : Is het niet zo dat CV water altijd zwart ziet door de magnitiet dus ook bij goedwerkende installaties ?
De installatie dateert van 2003: er is een Henco buis in buis systeem gebruikt en radiatoren van Henrad.

Het is tech wel heel snel, dat er gesproken wordt over CV corrosie?

Naar mij gevoel heeft er eerder te maken met een mogelijk gebrek aan ervaring bij de technicus en dat verstopping als gemakkelijksoplossing wordt naar voor geschoven i.p.v. na te gaan waarom er steeds een overdruk ontstaat.
 
 
Alvast bedankt om mee te denken wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn..
Mvg
Dave.

Reacties

Is er dan niemand die hier een idee over heeft?

Ondertussen werd het laatste probleem opgelost doordat de luchtafscheider zou verstopt zijn geweest. Binnenkort wordt de CV installatie gespoeld.

Bovendien wordt er mij aangeraden om een waterontharder te plaatsen zodat als er water moet toegevoegd worden aan de ketel, de kalk er vooraf uit is.

De installateur raadt een waterhardheid van 8 F aan.

Op die manier kan je vermijden dat jaarlijks de warmetewisselaar verkalkt en dat er centrale verwarming corrosie ontstaat.

 

Is dat een goed advies?

Waterontharders sta ik wantrouwig over, vooral door de aanschafprijs (1600 euro) + de variabele jaarlijkse kost.

 Overdruk ? wat bedoel je daar mee dat er water langs die klep naar buiten gaat? 

Als dit het geval is moet je dikwijls water bijsteken? De  reden kan het expansie vat zijn die de overdruk niet meer  kan opvangen.

Zwart water  in het syteem is normaal  en dat is dood water indien je natuurlijk altijd vers water moet toevoegen  komt er ook terug zuurstof. Die kan natuurlijk zorgen voor corrosie.

Maar echt een goede verwarming moet er staan zonder corrosie en zonder waterontharders en dit voor 20jaar en meer.

Wat een waterontharder doet is kalk wegnemen en dit kan wel een probleem geven in de te kleine warmte wisselaars  van de doorstromers van sanitair warm water.

Ik zou zeggen verander van technicus want die man moet toch zijn installatie kennen. En volgens mij gaat een ontharder  geen corrosie aanpakken enkel het kalk probleem.

Met overdruk, bedoel ik dat de ketel in overdruk zou zijn komen doordat zogenaamd  de aanvoerkraan zou hebben opengestaan. Hierdoor is de veiligheidsklep van de ketel continu in actie geschoten, waardoor deze klep begon te lekken, zodat er op die manier water naar buiten gaat.

Ik moet inderdaad regelmatig water toevoegen.

Ondertussen heb ik iemand anders laten komen en die zegt net hetzelfde als u, n.l. dat hij vermoedt dat het expansievat defect is  en eigenlijk ook te klein zou zijn.

Stel dat je niet of nauwelijks moet bijvullen en er toch corrosie zou optreden, kan de oorzaak dan bij de buizen zelf liggen? Ik heb ergens gelezen dat er kunstof buizen zijn die zuurstof zouden doorlaten. Dit lijkt mij weining waarschijnlijk, maar zou dat kunnen?

Twee jaar geleden werd de volledige installatie gespoeld. Vind jij dat normaal dat na iets meer dan een jaar er terug zwart slib aanwezig is op zo een korte tijd? Ik vermoed eerder dat de spoeling niet volgens de regels is gebeurd. Ik was er toen jammer genoeg zelf niet bij.

 

Wat de kalk betreft : ieder jaar komt de condensatie ketel (met doorstroom functie voor sanitair warm water) in veiligheid doordat het verwarmingselement steeds verkalkt. Is dat een probleem waar ieder merk van condenstieketels mee te kampen hebben? Of heeft dat eerder iets te maken met de huidige kwaliteit van de ketel?

De nieuwe technicus zei dat bij een installatie van een nieuwe condensatieketel, veel merken (waaronder Viessmann) zouden verplichten om ook een waterontharder te plaatsen. Dat vind ik wel straf. Een beetje kwaliteitketel zou moeten blijven werken met kalk in het water. De waterhardheid bij mij in de streek ligt rond de 28 à 32 F.

 

Hartelijk dank alvast voor de reactie en uw belangstelling

 

 

  

Hello David,

indien jou installateur de goede buizen gelegd heeft die geschikt zijn voor verwarming zou er geen zuurstof mogen binnen komen via de leidingen. Indien hij uiteraard leidingen gebruikt heeft voor sanitair (die  goedkoper zijn) kan er lucht binnentreden. Maar iedere keer dat je vers water bijvoegd komt er ook zuurstof bij.

Indien je systeem goed is moet je bijna nooit water bijsteken en dan krijg je na een tijdje dood water dat zwart is.

Heb je corrosie dat kan ook komen door de slechte keuze van de installatie materialen. Er bestaat galvanische corrosie als je bepaalde materialen met elkaar combineert.

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie#Galvanische_corrosie

Het kalk heeft natuurlijk te maken met het kalk in het water. Ook met  de temperatuur van het water. Als de installateur een systeem 90/70 gekozen heeft  dan zal er veel meer kalk afgezet worden en gaat hij wel kleinere radiatoren hebben en dus een goedkopere installatie. Maar uit den boze voor een modern condenstieketel. Ook zijn bij vele goedkopere  condensatie ketel de buisjes te klein van de warmte wisselaar met als gevolg snellere verstopping . Een doorstromer type is daar wel meer gevoeilg aan dan een ketel met boiler.

 

grt