vraagje over elektrische wagens

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

zou er interesse zijn voor vernieuwde smart met elektrische motor?

specificaties: max snelheid 60-70 km/uur en 80 km ver

echt een stadswagentje met jammer genoeg maar 2 plaatsen .

kostprijs rond de 13500 euro plus btw met 2 jaar waarborg

wagen kan je bij je huis opladen en kostprijs zou rond de 2 euro bedragen per lading

dit is gewoon maar een onderzoek

wetende dat 80 km niet zo ver is maar voor veel mensen al een goede oplossing voor kleine verplaatsingen

Reacties

Naar mijn opinie zou dat niet ecologisch zijn.

Een twike is dat wel. http://www.twike.com/

Ecologisch gezien is er dus geen interesse. Maar het veiligheidsgevoel zal bij en smart wel hoger zijn.

Roeland

weet niet of je de prijs kent?

 

anders mag je dat hier gerust eens plaatsen

 

 

Hm,

:-) 23k Euro.

Ze worden wel niet in massa gemaakt. Zou een enorme kost reductie betekenen.

Roeland

natuurlijk zie ik dat ook graag behalve die prijs.

 

mijn bedoeling is om mensen warm te maken voor een elektrisch voertuig

 

mss kan dit een vervanger zijn van een 2de voertuig en denk wel dat we dan toch iets ecologischer bezig zijn

 

als alles betaalbaarder wordt zal het sneller op de baan komen

 

en dit kunnen we alleen ook maar samen doen

 

 

 

 

 

 

vdbriel,

 

Waarom zou dat niet ecologisch zijn ?

 

Kurt, denk wel dat daar een (weliswaar beperkt) publiek voor is.

Welk type baterijen steken er in ?

 

Er rijden momenteel een paar honderd elektrische smart's rond in grote steden in Groot-Britanië, en in Duitsland.

De bedoeling is om na deze test's met serieproductie te starten.

 

Dirk

Dirk,

Met een voertuig rijden van +/- 700 Kg. om om en bij 100 Kg te vervoeren lijkt me niet in verhouding. Maar dat geld voor elke wagen die momenteel zich op de openbare weg bevind.

Als je smart vergelijkt met de meete wagens doet ie het uiteraard wat dat betreft niet slecht.

Maar de twike is een lichtgewicht in vegelijking met smart.

Roeland

 

Geen idee wat je zelf moet trappen maar als je zo uit de wind-en achter het glas zit zal het lekker zweten worden. 

Hi wgb,

 

Das 't mooie, als je wil mag je meetrappen, en verbruikt je minder energie. Maar je hoeft niet.

Roeland

batterijen zijn loodbatterijen welke betrouwbaar veilig en recycleerbaar zijn

 

 

 Hoe ziet het uit met de perslucht autos?

Iemand heeft vertelt dat deze tot 470 km rijden en tot 120km/u

En dit voor 1.50

Ik ga eens op de internet kijken.

r/R

heb dit ook een tijdje gevolgd maar na paar jaar zit er nog geen schot in de zaak

 

jammer

 

laat ze maar komen die zuinige propere wagens

Een goede site met meer info:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=80558&st=0

Niet realistisch dus vrees ik.

Roeland

 Ik rij zelf met een Prius. Ik vind de wagen een goede tussenstap. Die was eigenlijk te duur voor mij maar ik was met de oplossing echt meegenomen. Die officiele uitstoot is 89g/km. Ik rij gem. met 5.2l. Enkel elektrisch kom ik zo 3 - 4km totdat die batterie leeg is. Maar vooral wat interessant is - file rijden. In stap voet verkeer, wat helaas regelmatig voorkomt, rijt de wagen elektrisch, en dit bijna een half uurtje. Geen uitstoot.

De nieuwe zal enkel 3.1l gebruiken in eco modus, en heeft nog zonpanelen in de dak voor de clima.

Maar naturlijk worden die ook enkel in Japan gemaakt en de onderdelen komen uit de hele wereld - dus transport en CO2 om de wagen te maken is iets anders. Maar misschien gaan ze in Europa en America ook nog herstellen.

vandaag met elektrische wagen van Gavere naar Brugge gereden voor demo

wagen is van het merk think en via snelweg tot in Brugge en terug zonder problemen

 

nog 30 procent over van batterij

 

op snelweg maar +-100km/u

 

wagen rijdt super

Ziet er wel een mooi autotje uit. Een gedacht van de prijs?

wagen zou 33000 euro kosten maar met regeleing zou dit op 19900 euro komen

en dan is het al beterkoop he

 

morgen ga ik hem opladen zodat ik hier het verbruik kan plaatsen

 

dan pas kunnen we oordelen over de prijs

 

tot morgen

in voralberg (oostenrijk) zijn ze volop bezig met energieautonomie tegen 2050, en ik denk verdorie dat ze het nog kunnen waarmaken ook. maar daar gaat de aandacht veel meer naar elektrische fietsen. de reden daarvoor is dat volgens een studie 43% van de verplaatsingen met de auto kleiner dan 5 km zijn. en dat geeft een ongeloofelijk groot besparingspotentiaal. als je tot 10km gaat, wordt dat bijna 70%!

alleen in voralberg zijn er meer dan 1000 van die fietsen op de baan (op 350.000 inwoners), vooral omdat de landesregierung  van voralberg zijn schouders onder dit project heeft gezet, en een belangrijk deel van de kostprijs op zich heeft genomen.

er zijn dus gelukkig nog landen waar ook de politici gevoelig zijn voor deze materie, al heeft dat ook veel met de mentaliteit van z'n inwoners te maken heeft, maar zover zijn we hier helaas nog niet.

hans d

 

 Ik heb mijn boekhouder nog gevraagd op als mijn bedrijf een eco wagen koopt, ze ook een 15 pro cent fiscale premie krijgen. Voor de Prius had ik een 15 pro cent terugbetaling op mijn belastingen. Hij gaat naavragen op dit ook de val is voor BVBAs. Wat ik zeggen wil is dat er nog te wenig motivatie is voor leasing en bedrijfswagens naar electrisch of hybride over te schakelen.

 Hans,

 

Volledig juist! Fietsen zijn volgens mij al een groot stuk van de oplossing, al dan niet met elektrische ondersteuning.

 

Zoals uit die studie blijkt is het inderdaad zo dat er een heel pak mensen de auto nemen voor soms belachelijk korte afstanden. Op mijn werk blijkt dat toch te kloppen, daar komt 80% met de auto, allemaal minder dan 10km. Enkele extremen komen van op 0,5km en 1km toegetuft. Dit allemaal om een brooddoos voor 's middags mee te nemen...

 

Er zal een serieuze mentaliteitswijziging moeten komen onder de mensen. Maar blijkbaar kost het allemaal nog niet genoeg geld ;-)

zoals beloofd plaats ik mijn meting hier

 

 

180km ver met 30kw verbruik

 

komt neer op een 3.6 euro /100km bij dag tarief

bij nachttarief zal het nog stuk lager zijn

 

 

kurt

dat valt eigenlijk tegen, ik verbruik met mijn dieseltje ook maar 4.8 € /100km, en als ik voorzichtig rij lukt het me ook met 4.4 €/100km. financieel, gezien de meerprijs is het dus niet interessant. ecologisch is dat natuurlijk een andere kwestie.

in een aantal brochures lees ik cijfers van 0.9 tot 1 €ct per km, of 1 €/100km.

hans d

Dag Hans,

 

inderdaad deze wagens bestaan.maar door al de nieuwe veiligheidsvoorschriften moeten alle wagens aan normen voldoen en verhoogd het gewicht

deze wagen weegt 1300 kg.

 

indien deze wagen 750 kg zou wegen dan kom je in de buurt van 1euro/100km

tevens bij mijn test naar Brugge heb ik gewoon met het verkeer meegereden .indien echt zuinig rijden zou het verbruik mss ook nog een stukje lager kunnen zijn.

 

 

 

 

 

Heb nog met volgende wagen een testrit gedaan
2 persoonsvoertuig (zetels achter elkaar).

www.gaura.net/ev/luciole/index_e.html

Voor mij zijn deze topsnelheid en range ideaal. Indien men hier de huidige batterijtechnologie in steekt heeft men een prachtwagen, maar de keuze hiervoor heeft niets met ecologie te maken, maar alles met rijplezier, onderhoudsgemak, levensduur en tijdswinst (nooit meer gaan tanken).

Maak dat voor 20.000 EUR en ik ben kandidaat.

 

Ron