tellerstand groene stroom te hoog volgens vreg

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

wegens het goede weer zullen onze installaties meer energie geven dan gewoonlijk.

zijn hier nog mensen die dit voorhebben?

ze moeten nu alles opnieuw weten over mijn installatie.

kunnen zij dat nu zelf niet begrijpen dat er meer zon-uren geweest zijn?

groetjes

Reacties

Kurt, kan je eens concreet jouw installatie gegevens en opbrengst geven?

Walter

36 panelen trina 175w en 2 omvormers fronius ig30

 

installatie van 2/01/2009 en staat nu op 5200 kw

 

 

Ik vergeleek uw opbrengst met de mijne. U haalde al 82% van de normale jaaropbrengst. Berekeningen op offertes gaan zelfs uit van 85% van die normale jaaropbrengst.

Ik deed de berekening na met mijn installatie en ik merk op dat ze al meer dan 85% haalde voor dezelfde periode van 2 januari tot 23 september. Dus wat je zegt, klopt. Er is veel meer zonlicht dit jaar.

Nu zijn mijn parameters wel ideaal. Zonnepanelen liggen pal op het zuiden en hebben nauwelijks schaduw. Hellingshoek is 45° wat ook ideaal is. Zijn uw parameters soms slechter? Dat zou de reden kunnen zijn dat Vreg twijfelt.

 

gr

 

Lucvt

Ik drukte me wat ongelukkig uit. Offertes nemen als maatstaf 85% van de maximum vooropgestelde opbrengst voor 12 maanden. U kan op een jaar dus 85% van (175 x 36 =) 6300 kWp halen bij normale Belgische seizoenen.

U haalt die opbrengst dus al op 9 maanden tijd. Mooi resultaat, maar anderen halen dit waarschijnlijk ook. Dus lijkt de reactie van Vreg toch wat vreemd te zijn. Trina's worden mogelijks als minderwaardig geacht?

Het probleem dat jullie aangeven klopt.

Wij hebben een installatie van 3,6 kw - we hebben 27 juni een certificaat gehaald, en 21 augustus het volgende.  We krijgen bij de ingave  de foutmelding dat het laatste afgekeurd werd en moet nagekeken worden.  Telefonisch vertelde ze ons dat dit enkele weken kon duren (er konden er slechts een 100tal op een week bekeken worden.  Tot nog toe hebben we er nog niks van gehoord. 

Ben benieuwd hoelang het duurt

groetjes

 

Beste, installaties die op jaarbasis 100 % van hun vermogen produceren of (veel) meer zijn niet uitzonderlijk. 

Ik zag een paar maanden geleden op het net een installatie die 122 % op jaarbasis presteerde.

Op het forum van zonstraal.net loopt daarover een topic.

http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.php?t=1382&highlight=&mforum=zonstraal

Het is correct dat de VREG soms niet akkoord gaat met doorgegeven tellerstanden van zonne-installaties alhoewel deze correct waren. Heel vreemd.

Tip voor de VREG: laat eigenaars van zonne-installaties waarvan de standen niet correct zouden zijn ...... maandelijks de KWH-stand doorgeven op de vreg-site. Laat iedereen op de vregsite registreren hoe hun zonne-installatie in elkaar zit en wat de specificaties zijn. De vreg weet dit nu reeds maar vraagt er bij problemen nog eens achter ...... Laat bij het opnemen van de tellerstanden van de kilowatuurmeter en gasmeter (door de netbeheerder) ook de tellerstanden registreren van deze zonne-installaties. Probleem opgelost + sancies uitwerken voor diegenen die tellerstanden van zonne-installaties niet correct doorgeven.   

 

Ik vermoed eerder dat het algoritme dat de VREG gebruikt om 'fraude' te vinden niet perfect is: Het lijkt er wat op dat ze de mogelijke maandopbrenst voor zomermaanden te laag schatten. 

Ik zou me er niet te veel zorgen in maken. 

Zelf heb ik net opbrengst voor 3 certificaten ineens ingebracht (3kWp installatie): opbrengst van 11/08 to 9/09: geen enkel probleem mee gehad. 

Langs de andere kant, kan ik me voor stellen dat er wel fabrikanten zijn die opbrengst van hun panelen wat onderschatten.  Dit omdat ze uiteindelijk 20 of zelfs 25 jaar een opbrengst garantie geven.  Ze kunnen daarom beter de opbrengst wat onderschatten in het begin, dan overschatten.  Zodoende is het iets makelijker de 20-25 jaar garantie te halen.

Walter

 Kurt,

Er zijn inderdaad wel meer mensen met dit (luxe)probleem.

Op onze website http://users.mobistar.be/eddiemarien1/ kun je lezen, wat ik al allemaal heb moeten doen om de meterstanden die ik heb ingegeven goedgekeurd te krijgen. Spijtig genoeg is dit nog steeds niet definitief opgelost, en moet  telkens ik een certificaat aanvraag proberen om met de VREG te communiceren.

Groetjes, Eddie

Als je je tellergegevens ingeeft, zie je bovenaan hoe groot je installatie is volgens de VREG. Zelf heb ik 3,2 kwp op het dak liggen. De omvormer is echter slechts 2500 watt. De VREG ging in mijn geval uit van een installatie van 2500 wp. Een mailtje naar de VREG met de kopie van de factuur en een foto van ons dak,  plus drie weken geduld, en alles was opgelost. De installatie staat nu als 3200 wp en m'n metingen worden terug aanvaard. (zit qua opbrengst per geïnstalleerd vermogen in de middenmoot).

Misschien dat ze jouw installatie inschatten op het vermogen van één van je omvormers?

Bert,

wij hebben een omvormer van 8000 W

zoals je op mijn website kan lezen, is sinds juni door de VREG het vermogen aangepast aan de som van het vermogen van de panelen. 48 x 180W = 8640Wp

Wat men niet wil aanpassen is, dat bij SHUCO panelen er positieve tolerantie is van +5%.

Dat wil zeggen dat het werkelijke piekvermogen van onze installatie ligt tussen 8640Wp en de 9072 Wp.

Neem nog in rekening, dat die grote omvormers procentueel minder verlies hebben dan die met een kleiner vermogen.

De panelen liggen onder een  hellingshoek van 30° en een orientatie die slechts 14° afwijkt van het zuiden , dat is dus ook optimaal.

Ondertussen heb ik 1 maal zonder problemen de meterstand kunnen ingeven, en driemaal het bericht ongeldige meterstand gekregen. Lees het volledige relaas op mijn website. ( http://users.mobistar.be/eddiemarien1/

Als men bij de VREG dan toch de meterstanden die de mensen ingeven niet vertrouwen, zou men beter via de netbeheerder, die toch jaarlijks langskomt om de meterstand op te nemen, ook de de stand van de geijkte kWh meter van de zonneinstalatie laten nakijken.

Wij hebben ook prijs : 24 panelen van 220W (5280Wp) en een omvormer van 4600. Op 1 jaar hebben we 5960KwH gehaald.

Meterstand na te kijken krijgen we als boodschap.

Hoe kan je ervoor zorgen dat de certificaten toch uitbetaald worden ? Mail sturen ? Telefoneren ? Kan iemand aub telefoonnummer of mail-adres doorgeven ?

Marc,

sinds 1 september is het systeem van inbellen naar het schijnt veranderd.

Daarvoor was het nummer 02/5531364.

Ik veronderstel dat ze u op dat nummer wel via een bandje of zo aan het huidige nummer helpen.

Ik heb tot hier toe een stuk of 5 mailtjes gestuurd, waarvan de eerste op 23/04/2009, maar heb behalve een standaardantwoord, nog geen enkele reaktie gekregen.

Misschien is daar na 1 september ook verandering in gekomen, maar dat zou me verwonderen.

Ik wens u alvast veel succes, en hou ons op de hoogte.

Je kan vanaf nu terecht op het nr 1700 als je de Vreg wil bellen.

 

Ik heb dat net gedaan en er was een vriendelijke juf die mij verwittigde dat het enkele weken kon duren voor de meterstand zou aanvaard worden.

 

Ikke een beetje blijven emmeren en terloops opgemerkt dat het vermogen van mijn installatie niet correct is opgegeven. Ik moet nu een mail sturen naar certificatenbeheer@vreg.be  met in het onderwerp exact deze tekst : wijziging installatie + het PVZ-nr.

In de mail moet je dan vermelden welk het huidige (foutieve) vermogen is en welk het juiste is.

Je zet daar nog de datum van indienstname bij, adres en je gsm-nr en dan zou dat aangepast worden.

De juf suggereerde ook om te melden dat bij het toevoegen van je laatste meterstand een melding gemaakt werd om de "Meterstand na te kijken" en meteen te vragen om ook dat recht te zetten.

Enkele weken later zou het dan in orde moeten zijn.

Marc,

Heeft men je met de juiste dienst doorverbonden (Mevr De Rijck) ?

Anders vrees ik een beetje dat het niet gaat in orde komen. (Ik hoop dat ik ongelijk heb)

Ik heb vandaag ook nog eens een poging gedaan om die dienst te bereiken, maar dat is niet gelukt.

Ik werd doorverbonden met het 1700 nummer, daarna met de infolijn van de VREG, en die probeerden me met de dienst van Mevr De Rijck door te verbinden, maar dat is niet gelukt. Ik heb wel 3 keer de volledige uitleg moeten doen. (Lees het uitgebreid verhaal op mijn website http://users.mobistar.be/eddiemarien1/site1/VREG.html )

Ik ga maandag nog eens proberen.

Groetjes, Eddie

Zelfde probleem bij mijn buren.  Ook daar heeft de VREG de resultaten verworpen.

Maar ook DAAR, net zoals reeds gemeld door "bert-51" op di 29/09/2009 in dit onderwerp :  De installatie zoals ze door de VREG gekend was kwam niet overeen met het geïnstalleerde vermogen.

Alle gegevens zijn nu doorgegeven om dit te corrigeren.  Zal wel in orde komen.

 

DUS : Als je dit 'fenomeen' (noem het ook probleem) voor hebt, CONTROLEER dan de "installatie grootte" zoals ze door de VREG weergegeven staat op je account.   Mogelijks gaat men daar uit van een kleinere installatie en dan is hun opmerking te verstaan!

Wat niet dadelijk duidelijk is:  Hoe is die foutieve info eigenlijk tot stand kunnen komen, ondanks het indienen van een DOSSIER ?

Mijn tip, controleer ook even je contract met je intercommunale waaraan je de GSC verkoopt.  Die gaat mogelijks ook uit van een kleinere installatie ?

Succes verder en, laat de ZON maar schijnen.  Die GSC zaken komen wel in orde, ook als dit even langer duurt.

 

Hallo,

Ik wil even melden, dat het lijkt dat men bij de VREG plots andere richtlijnen heeft gekregen:

Wij hebben 48 panelen  van Shuco  180 WP met tolerantie van +5%, en een omvormer Sunny Mini Central van 8000W

In eerste instantie was het vermogen in de database van de VREG gelijk aan de omvormer, dus 8000W.

Later heeft men dit op mijn aandringen aangepast aan de som van de panelen, dus 180 x 48 is 8640 W.

Omdat ik dan nog problemen had met te hoge meterstand had ik gevraagd om rekening te houden met de positieve tolerantie van de Shuco panelen. (8640 +5%= 9072 W) Dit wilde men niet doen, en ik heb nog verschillende keren telkens ik mijn meterstand ingaf, telefonisch moeten onderhandelen om die goedgekeurd te krijgen. elke keer heb ik gevraagd om mijn vermogen in de database aan te passen naar 9072 W, maar daar had men geen oren naar.

Op 8/10 bel ik nogmaals om een volgende meterstand te proberen laten goedkeuren, en de dame van de VREG stelt deze keer zelf voor om de het vermogen in de database aan te passen naar 9072 W.

Ik verwacht nu dat ik geen problemen meer zal hebben ,volgende keer dat ik een meterstand moet doorgeven.

Het volledige (langdradige) verhaal kan je hier lezen: http://users.mobistar.be/eddiemarien1/site1/VREG.html .

Ik hoop dat ook voor de andere schrijvers in dit forum een goede oplossing geboden wordt.

Veel succes, Eddie

 Beste,

 

Ik heb ook problemen ondervonden met de goedkeuring van een nieuw certificaat.
Via de site van de vreg (www.vreg.be/zonnepanelen) --> Door klikken op contact 
heb ik een standaard email gevonden waarop ik enkel vragen moest beantwoorden.

2 werkdagen later melding gekregen dat mijn vermogen aangepast is, en het certificaat 
goedgekeurd is.

Denk dat dit toch wel een snelle afhandeling is.

 

Groetjes

 

Nico

Dan heb jij een spoed-behandeling gekregen : bij mij is het laatste GSC pas na 2 maand goedgekeurd. En ik heb enkele keren mogen bellen en mailen. En jawel, ik heb hun regeltjes perfect gevolgd.

Misschien hebben ze intussen een snellere procedure of meer volk om deze problemen op te lossen. Alleszins goed nieuws dat het ook snel kan gaan.

 

 Wel wij hebben juist hetzelfde voor wij hebben 45 zonnepanelen van 240+ Wp en zijn gestart op 29 juni 2010 door de goedkeuring van de installatie want de teller was toen al aan het lopen. Op 8 juli al 2000 Kw binnen gedaan "goedgekeurd" vervolgens op 25 juli dan op 20 augustus ook goedgekeurd en natuurlijk ook uitbetaald en dan op 20 september zomaar geweigerd met de volgende tekst:  "U hebt een meterstand ingevoerd die lager of hoger is dan de verwachtte waarde voor een installatie zoals de uwe. U kan geen meterstanden meer invoeren tot de installatie ter plaatse wordt gecontroleerd door uw netbeheerder." Zijn we dan niet meer geloofwaardig of kunnen ze niet tellen bij de Vreg.

Wij denken dat het beter is van zoiets naar de pers op te sturen

Groetjes 


ik heb 2 installaties en haalde met de eerste het eerste jaar 99% van de totale kWp. Normaal hanteren aannemers slechts 85% bij de financiële planning.

Nimmer geen problemen gehad met Vreg.

Heb jij soms meer dan 100% van de mogelijke opbrengst gehaald?

 Die opbrengst van 100 % kunnen we nog niet nakijken omdat we maar net gestart zijn eind mei. Maar opbrengst ligt al zeker hoger dan eerst voorspelt werd.

Hier hetzelfde probleem.

We zitten natuurlijk ver boven de 100% door ons tracking systeem (denk dat we ergens tussen 135 en 140% gaan landen)

 

Telkens als we de meterstand doorgeven schrijven we er als opmerking bij ... "opgelet zonvolgsysteem ! "

 

... blijkbaar zonder resultaat dus ...

 

Dirk

 Hallo,

het is meer dan een jaar geleden dat ik nog op dit forum gereageerd heb, maar ik merk dat er nog steeds veel problemen zijn met de ingave van de GSC.

Het voorbije jaar heb ik zelf geen problemen meer gehad, en ging er van uit de VREG ondertussen al wat had bijgeleerd.

Ik kan je maar 1 raad geven: Blijf communiceren. Vroeg of laat tref je toch een medewerker, die wel de moeite doet om het probleem te begrijpen, en in de database de nodige aanpassingen te doen. Op mijn website ( http://users.mobistar.be/eddiemarien1 ) kan je lezen, dat ik ook enkele maanden ben bezig geweest om iemand zo ver te krijgen. sindsdien zijn alle GSC aanvaard en uitbetaald. ( dat zijn er ondertussen al 25) .

Veel succes, en niet opgeven voor men je wil begrijpen.

 

 

 

Hallo,

Ik heb 20x Enfinity 235P6 en een SMA 5000. Dakhelling 43°, 184° oriëntatie, sinds 23/12/2010. Scoor altijd heel goed op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/

Dat is wel heel leuk ... altijd bij de besten zijn ... totdat je je eerste GSC aanvraagt bij de VREG... en dat binnen de seconde wordt afgekeurd.

Ik had dus op 4/4/2011 mijn eerste 1000 kWh. Een zonnige dag = ± 27.5 kWh. Dat zijn dus 36 dagen om aan 1000 te raken. Dat is toch geen moeilijke rekensom. Een paar zonnige dagen in jan en feb en dan de record maand maart ! JA, LOGISCH DAT DE INSTALLATIES BETER WERKEN DAN VERWACHT !

Heb 1700 gebeld en mevrouw herhaalde de punten die ik al had gelezen op hun site.  en dat ik toch een brief zal krijgen en dat de netbeheerder alles gaat komen controleren om te zien wat er zogezegd "fout" is. De installatie staat bij VREG op vermogen van 5KW en 4,7 kWp. Nulstand meter is door hun goedgekeurd, enz ...  Dus wat er fout is, is dat de zon teveel geschenen heeft ! Maar ik zal toch op de netbeheerder moeten wachten ....

Dus mijn installatie werkt gewoon heel goed, maar hoe krijg ik mijn certificaten ? Ik zal dikwijls moeten bellen als ik die allemaal lees .... of moet ik de meterstand wegdoen en die nu nog eens opnieuw ingeven. Want nu staat hij op 1200 ! Als ik nu 1000 ingeef is het misschien wel goed, maar dan geef ik een verkeerde meterstand door en daar krijg je boete voor, dus dat kan ik niet doen !

Dit is dus echt de keerzijde van zonnepanelen of  van .... en een "geruststelling", ik ben precies niet alleen !

 

 

 Wel, jij hebt gewoon een goedwerkende installatie in combinatie met een zeer zonnige maand maart. Hiermee kom je boven het gemiddelde uit en ziet de software van de VREG dat als abnormaal. Vermits dit je eerste tellerstand is die je doorgeeft hebben ze ook nog niets om te vergelijken met uw vorige opbrengsten.

 

Wat ik zelf al ondervonden heb bij de VREG is dat ze daar aan geen kanten weten met wat ze bezig zijn en logisch nadenken kunnen ze niet. Ze hebben hun procedures en daar wijken ze onder geen beding van af. Tot daar kan ik volgen, maar het probleem is dat ze daar hun procedures niet bijwerken aan de actuele omstandigheden. Bij gevolg dat ze nu waarschijnlijk veel meldingen gaan krijgen van een te hoge meterstand (door goed weer) en ze hun eigen daar extra mee gaan belasten + de netbeheerder om te controleren + de gebruiker op stang jagen (deze kan toch maar zijn meter aflezen?).

 

Zo zijn er wel wat installaties met Sunpower of Sanyo panelen die in het begin veel problemen gehad hebben omdat men de te hoge meterstand niet aanvaarde.