VREG (CD)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Aan iedereen die problemen heeft met de VREG.

Ik woon pal aan de kust, heb twee installaties, eentje van 3,6 kWp en eentje van 1,33 kWp. Mijn installatie ligt onder een helling van 45 graden, pal naar het zuiden gericht.
Het is zo dat ik gemiddeld een jaaropbrengst heb van 114%. Reeds twee jaar heb ik ELKE maand, 't is te zeggen ELK certificaat problemen met de VREG. Elke maal drie tot vier telefoontjes van elk tien tot vijftien minuten en elke keer vijf tot tien emails die telkens NOOIT beantwoord worden.

Ik ben op zoek naar nog "slachtoffers" van de VREG, zodanig dat wij samen naar de rechtbank kunnen stappen om van de VREG meer uitleg te krijgen. Andere slachtoffers of niet, deze stap word dit jaar zowiezo gezet.

Graag jullie reactie ...

Reacties

ik zou niet via een rechtbank gaan hoor!!!

laat ons gewoon samen een team vormen om hun duidelijk te maken dat sommige installatie goed of beter werken dan voorzien en dat het een buitengewoon goed jaar was voor deze vorm van energie

 

 

 

Chris,

Kurt heeft gelijk, beter eerst een groep samenstellen om tot een vergelijk met de Vreg te komen. Iemand anders op dit forum is daar blijkbaar reeds in geslaagd. PS : mijn PV opbrengsten zijn vergelijkbaar met de uwe (reeds een opbrengst van 1025 kwh/kwp dit jaar op 15 oktober) maar heb nog geen problemen ondervonden met de Vreg.

 Dag Serge-2. Klein vraagje, hoelang is Uw installatie al in dienst? Het schijnt, volgens ik heb horen zeggen, dat het eerste jaar alles manueel gaat. Indien je installatie het tweede jaar ingaat, worden de indexen verwerkt per computer. Indien je dan ook maar iets boven het maximuum (volgens de VREG) zit, wordt dit onmiddellijk afgeblokt en geweigerd. Dan moet je bellen naar mevr. Jeannine Derijck. Het probleem dat ik hierover maak, is namelijk dat deze lieve dame enkel in de voormiddag te bereiken is. Als ik dan wil bellen, moet ik niet alleen 1 à 2 euro per telefoon betalen, omdat je ik weet niet hoelang een muziekje hoort en tot vijf maal toe doorverbonden word, Ik moet om te kunnen bellen ook al een dag verlof nemen. Ze is enkel in de voormiddag te bereiken. De vorige maal heeft dit mij dus drie dagen verlof gekost, omdat deze dame spijtig genoeg in verlof was. Ik moest haar terug bellen op het eind van de week. Ik nam daarvoor terug een dag verlof, om na tien minuten aan de lijn te hangen, te moeten horen dat deze lieve dame spijtig genoeg nog altijd in verlof was ...

Ik ben de zever van de VREG strontbui, deze zever is pas een maand oud en ik ben alweer uit de databank gezet met hetzelfde probleem. Als ik dit elke maand moet doen, moet ik eerst en vooral aan mijn werkgever wat meer verlof vragen, dit zou mij op jaarbasis een slordige vijftien dagen verlof kosten om de VREG iedere keer te kunnen opbellen ...

Ik zou maar al te graag willen dat we ons zouden kunnen groeperen en desnoods met de hele groep eens uitleg gaan vragen.

met welk type omvormer werkt U

het is de omvormer die de groote van uw installatie bepaald bij de VREG 

dit kan leiden tot een te groot verschil

ik heb een sinstallatie van 4.92 Kwp en 2 omvormers van 2500 Watt

mijn installatie is gekend als een van 5 Kw

nog nooit problemen ondervonden

in de maand augustus zelfs 2 certificaten aangevraagd een in het begin en de andere op het einde van de maand

 Daniël-3, mijn eerste installatie is het grootste zorgekind. Dit is een installatie van 3,6 kWp, werkende met een omvormer SB 3300TL HC en deze installatie is gekend onder een installatie van 3,6 kWp. Het eerste jaar bracht deze installatie meer dan 4100 kWh op. Dit is ongeveer 114 %. Volgens de VREG, letterlijk gezegd, mag deze maar 3060 kWh opbrengen (85% - 90%). Men zij mij ook letterlijk, en ik siteer : "U moet maar enkele panelen afdekken met een deken, of leg uw zekeringen enkele weken af, dan zal het wel in orde komen ...". Dit was echt ronduit een belachelijk antwoord van de VREG. Ikzelf zou beschaamd zijn om zulke replicaties aan de mensen af te gaan, laat staan als overheidsdienst ... Ik zelf ken in onze buurt enkele mensen die ook een vergelijkbare installatie hebben. De laagste zit op 112 % en de hoogste op 116%. Iedereen hier zit met hetzelfde probleem.

Chris,

"Klein vraagje, hoelang is Uw installatie al in dienst?"

Mijn installatie dateert van juli 2008 en is dus langer dan een jaar 'in dienst'. Ik heb reeds vier maal de stand  (laatste in augstus 2009) ingegeven voor een installatie van 3150 wp. en deze zijn ook reeds uitbetaald zonder enig probleem. Ik heb wel een omvormer van 3800 watt en blijkbaar heb ik dus geluk. De suggestie van de VREG om uw installatie dan maar uit te zetten is een schandaal. Als we een zeer zonnige zomer hebben zoals dit jaar dan moeten ze hun parameters maar aanpassen.

 Serge-2, mijn eerste installatie (3,6 kWp) dateert van begin 2008 en mijn tweede installatie (1,33 kWp) dateert van halverwege dit jaar.

Hier installatie vanaf 24 october 2008. Al 110% opbrengst.. Omvormer SB3800. (ook de opgegeven waarde aan Vreg)

Al  4750 opbrengst. ( installatie van 4300wpiek)

 

Voorlopig nog geen problemen met vreg en al vlotjes 4 gsc's uitbetaald gekregen.

 Beste allemaal,

Ik heb zojuist goed nieuws gekregen. Blijkbaar lezen de mensen van de VREG ook deze blogs. Ik kreeg als email van de VREG dat bij nader inzien een fout is gebeurt en dat mijn installatie op de databank werd gedeblokkeerd.

 

Toch wil ik nog verder een oproep doen aan alle mensen die eventueel problemen hebben of zouden ondervinden bij het invoeren van hun meterstanden. Ik vind het nog altijd ongehoord dat velen onder ons grote problemen onder vinden op de databank en door het probleem van onderbemanning van hun diensten, zoveel tijd verloren gaat. Het is namelijk economische crisis, waardoor er veel nieuwe werkkrachten te vinden zijn en waardoor hun uitvlucht, van we zijn onderbemand, toch wel wat doorzichtig blijkt te zijn ...

Dus, aan allen die problemen ondervinden, laat het gerust weten, samen staan we sterker !!!