Straatverlichting

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

In België zijn er zo'n 2000km verlichte rijkswegen. Heeft er iemand een idee over welk vermogen en jaarverbruik (elektrisch) aan verlichting dat het gaat? Ik denk dat er om de 80 meter een verlichtingspaal staat met twee of vier natriumlampen, maar ik heb geen idee van het vermogen en het aantal branduren.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel elektrische auto's kunnen opgeladen worden 's nachts als de straatverlichting uit blijft. Dat zou inkomsten voor de staat betekenen, niet slecht in deze benarde tijden.

Onze buurlanden bewijzen al jaren dat een goed (zwart) wegdek met goede (witte) belijning veel efficiënter is dan grijze asfaltwegen, met verouderde belijning en verlichting.

Reacties

Lieven,

 

Onze buurgemeente (Beringen) gaat 'snachts een deel van de straatverlichting doven, en dat zou 25 000 €/jaar besparen. Hoeveel Kwh dat vertegenwoordigd weet k niet, maar gemeenten betalen wsl veel minder voor hun stroom dan jij en ik.

 

http://www.hbvl.be/limburg/beringen/stad-dooft-s-nachts-de-lichten.aspx

 

Stel dat beringen 500 000 Kwh bespaart, dan kan je daarmee ongeveer 4 000 000 Km/ jaar rijden in een elektrische auto

 

Dirk

Het verschil tussen Nederland en België ( als we even over de snelwegen spreken) is dat we bij ons veel meer op en afritten hebben. Deze worden ook in Nederland verlicht. In ons landje zou dit betekenen dat we constant van donker naar licht en omgekeerd moeten aanpassen, lijkt mij niet aangewezen !

Voor de gewestwegen zitten wij met lintbebouwing. Dat betekent dat nagenoeg over heel het traject verkeer op de weg kan komen. Een probleem dat Nederland ook niet kent.

Vergelijkingen maken met andere landen is echt niet altijd mogelijk

In izegem waar ik woon, is het jaarverbruik ca 2.500.000 kwh

Op dit moment zijn we een proefproject opgestart om de openbare verlichting te dimmen door middel van een intelligent dimsysteem. ik moet zeggen dat de eerste resultaten heel goed zijn.

 

Het proefproject werd deze week in dienst genomen en is in een wijk geplaatst.De armaturen moesten toch vervangen worden aangezien het net ondergronds is gebracht.

 

Het vermogen is 70W natrium son-t lamp van Osram. De aramturen Irridium van Philips 70W.

 

Volgende week gaan we ook 10 armaturen vervangen (ombouwen) die in een toegangsweg zijn opgesteld. Het vermogen hiervan is 100W natrium son-t lampen van Osram

...."Inwoners van een vijftal Duitse gemeenten kunnen ‘s nachts de straatlantaarns in hun buurt inschakelen met hun gsm. Het systeem wordt sinds vorig jaar uitgetest en lijkt klaar voor een internationale doorbraak.
 

Dörentrup, een stadje Noordrijn-Westfalen met 9.000 inwoners, begon enkele jaren geleden na negen uur ‘s avonds de straatverlichting in woonwijken uit te schakelen om geld te sparen. Burgers mopperden, tot de plaatselijke uitvinder Dieter Grote op de proppen kwam met een systeem om via een eenvoudig sms-je de lantaarns per straat te bedienen.

Besparen

In delen van Dörentrup is het systeem, dial4light, nu al 18 maanden uitgetest. Gebruikers moeten zich registeren via het internet. Ze krijgen dan een code, waarmee ze de straatlantaarns in hun buurt voor tien minuten tot een kwartier kunnen inschakelen.

De bewoners zijn tevreden, en het stadbestuur gaat het systeem nu in alle wijken invoeren. Het stadje schat dat het daarmee per jaar de uitstoot van 20 ton koolstofdioxide kan uitsparen.

Morgenröthe-Rautenkranz, een andere gemeente die dial4light invoerde, zegt een kwart minder uit te geven aan stroom – een besparing van 4.000 euro per jaar. Gemeentebesturen kunnen de aanvragers ook laten betalen voor het licht. In Rahden moesten bellers vorig 3,50 euro bijdragen als ze het straatlicht aan wilden. De lichten bleven dan wel een heel uur branden.

Pilootprojecten

Ook in de grotere stad Lemgo en enkele andere plaatsen in de buurt zijn pilootprojecten opgestart. Inmiddels zoeken de initiatiefnemers ook in de rest van Duitsland en in de rest van de wereld afnemers. Er is interesse uit verscheidene Europese landen maar ook uit India, Saoedi-Arabië en Japan.

Het systeem is vooral interessant voor kleinere steden en gemeenten. Op plaatsen waar meer nachtleven is, heeft het constant aan en uitschakelen van de straatverlichting meer na- dan voordelen...."

 

Bron : hbvl

 

Dirk

Dirk, zoals je zelf eindigt inderdaad een oplossing voor kleinere , wat afgelegen dorpjes.

Stel je voor dat je in steden als Leuven de inwoners zelf het licht laat aan en uit doen .

Leuven wordt het jaar door gedompeld in kerstsfeer: knipperlichten alom !

Ik denk dat het inderdaad beter is om de bediening van openbare verlichting over te laten aan de netbeheerders. Mits goede en geconcentreerde samenwerking kan er al heel wat bespaart worden!

Het is een misvatting dat in Nederland alle op- en afritten zijn voorzien van verlichting. Heel vaak ook niet. Nederland kent ook trajecten met dimbare straatverlichting en trajecten waar na een bepaalde tijd, op rustige momenten, alle verlichting wordt uitgezet. Er zitten niet voor niets lampen op een auto. Ik vind het zelf buitengewoon irritant in Belgie, die overvloed aan natriumlampen boven de weg. Het schijnt vanaf de maan zichtbaar te zijn.