de luchtauto nadert!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

MDI, dat auto's maakt die op perslucht rijden, brengt vanaf halverwege 2009 een eerste model in massaproductie in Carros (nabij Nice): de Onecat. Het is een jeep in de trant van de vroegere Mehari (Citroën). Het basismodel zal rond de 3500 Euro kosten en ongeveer 100 km op perslucht kunnen rijden in de stad. Er is ook een versie met een verwarmingsmodule op brandstof (benzine of plantenolie) die de efficientie van de uitzetting van de perslucht veel vergroot en waardoor hij een bereik van 1200 km heeft (verbruikt 2 liter, buiten de stad boven de 60km/u schakelt hij automatisch de opwarmingsmodule aan). In de stad rij je dan volledig emissieloos, na een nachtje opladen à 1 Euro, ongeveer 100 km tot de tanks gecompresseerde lucht in de autobodem leeg zijn.
Zie www.mdi.lu, dit is de officiële site, maar er is ook een heel goede fansite uit de USA met heel veel beeldmateriaal en info, nl www.catvolution.com met speciaal over de Onecat: http://www.onecataircar.com/index-eng.php
Ik ben erg ongeduldig om er zelf één te kopen, van het type met verwarmingsmodule, maar liefst wel met een kap over de cabrio, gezien ik niet in Nice woon maar in het regenachtige Vlaanderen...
Er is hier al veel over de luchtauto's gediscussieerd maar dit is toch nieuws: de productie komt eraan!
Ik voeg ook even een interview toe met Jan Peetremans, de Antwerpse zakenman die een optie genomen heeft op een licentie voor het bouwen van een Belgische fabriek voor de luchtauto's.

Reacties

Blijkbaar is het bijvoegen van het interview met Peetermans mislukt. Ik probeer het nog eens.

OK, dan maar een link naar het interview:
http://www.narnar.org/MDI%20PersLuchtAuto.htm

Leuk nieuws, maar dit model lijkt toch wat teveel op een speelgoedauto, die je uit de garage haalt tijdens zonnige vakantiedagen.
Ik wacht liever op de citycat 2 op bi-energie.

Maar hou ons verder op de hoogte.

Je kan je ook inschrijven als koper op de website www.mdi.lu (natuurlijk zonder verplichtingen) zodat de constructeur kan inschatten of er een markt voor zijn modellen bestaat.
Investeerders nemen niet graag financiële risico's en je inschrijven kan dus helpen hen te overtuigen. Doen.

Groeten

Luc

Je hebt gelijk, Luc, misschien is de Onecat wat te rudimentair voor dagelijks gebruik. Maar hij is wel de eerste die massaal zal geproduceerd worden, volgend jaar in Frankrijk en in India. In 2010 dan komt de Citycat van de band gerold in de V.S. Maar die lijkt me dan weer wat te groot, is al bijna een minibus. Over de start van de productie van de Minicat (wat in de richting van een Mercedes A-klasse) weet ik nog niets.
Nu, in elk geval is grondige inspectie en testrit zeker nodig. Bedankt voor de tip over het inschrijven als potentiele koper. Zal ik zeker doen. Misschien heb ik het al gedaan. Ik weet het niet meer; ik volg die auto al zo lang.

Jammer, maar nu dreigt Caterpillar met juridische stappen als MDI het woord CAT (als in OneCAt, MiniCat, CityCat)nog blijft gebruiken. Om dit te vermijden wordt het nu voorlopig CAE (compressed air engine). Dit bekt veel minder goed. Hopelijk komen ze weldra met iets toffers uit de bus.

Dat ze maar snel zijn: ik wil volgend jaar een nieuw auto'ke bestellen. Ik dacht aan ne Smart (die ook bezig zijn een electrische versie te ontwikkelen) mor ben bereid andere opties te bekijken.

Iemand een idee hoeveel een "tankbeurt" van lucht dan zou kosten met de huidige elektriciteitsprijzen?
Wel een interessant idee, hoewel er al langer kleine persluchtmotoren gebruikt worden in fabrieken met een persluchtinstallatie.

Ik vraag me gewoon af of de lucht die deze wagens uitstoten niet bevuild gaat zijn met vernevelde oliedruppeltjes die we dan gaan inademen?
Want in de peumatische systemen wordt er olie vermengt speciaal om de zuigers en bewegende delen te smeren...

In die oliedruppeltjes zie ik niet echt problemen. Er worden bij de huidige persluchtsystemen toch ook al filters geplaatst?
Ik heb eerder vragen bij het bedenkelijke rendement van persluchtmotoren. 15% met compressor en zonder tussenopslag. Voor een elektrische auto ken ik de getallen niet...
Voorbeeld persluchtfilter:
http://www.raccordsprevost.fr/catalogue/Prevost/en/produits/fiches_techniques/MAC%20306%20%20%20%20%20%20%20%20.pdf

15% rendement van de compressor en 40 % rendement uit de E centrale maakt 6% totale rendement van je persluchtauto.

en wat is het rendement van een bezine/diesel motor?

Walter

een diezel/benzinemotor heeft een optimaal rendement van pakweg een 35%

Kan iemand me zeggen hoeveel perslucht dat beestje nodig heeft en wat de vereiste druk is? Dat wordt precies nogal graag doodgezwegen. 't is gemakkelijk om te zeggen dat je niks verbruikt als je het enkel over naft/diesel hebt.

Ik vraag me trouwens af wat de ENCAP testen geven voor dat beestje...

Enfin, volgens mijn vermoedens is diene auto op perslucht alles behalve ecologisch.

Veel informatie omtrent de echte werking en de hoeveelheid elektrische energie die er moet ingestoken worden staat er niet op de site...

Ze moeten opletten niet teveel info weg te geven. Der Feind hört mit! Maar ze beloven heel weldra meer technische gegevens te publiceren, net voor de massaproductie begint. Zie toch al wat over de techniciteit van de motor op http://www.aircarcompressedairtechnology.com/engine-eng.php

Dit kan best iets worden maar dan moeten we wel aanvaarden dat een auto dient om ons te verplaatsen en niets meer.
Als je de specs bekijkt dan zie je bvb dat het vermogen van de Onecat met 22 PK inderdaad net voldoende is om 3 tot 5 personen te vervoeren aan een redelijk tempo (de wagen zelf weegt wat meer dan 400kg). Vergelijk het met de 2PK vroeger: de eerste versies hadden ook maar ongeveer 10PK en boden toch plaaats aan 4 personen (gewicht was ook maar een paar honderd kg).
Ook niet te onderschatten is het laden van de tanks thuis: compressor moet urenlang draaien om de lucht tot hoge druk samen te persen.

>>15% rendement van de compressor en 40 % rendement uit de E centrale maakt 6% totale rendement van je persluchtauto.
>>een diezel/benzinemotor heeft een optimaal rendement van pakweg een 35%
Moet ik nu lachen of huilen?
Hier wordt gewoon met cijfertjes gespeeld zonder enige uitleg, met de meest onwezenlijke conclusies als gevolg...allemaal blablabla
Er ís nu iemand die ten strijde trekt tegen de absurde verbrandingsmotortechnologie (oef!) met een minder-dan-50grCO2/km-technologie en je zou werwachten dat deze persoon, of deze onderneming (MDI), enige ondersteuning krijgt uit de 'groene' hoek. Maar nee! Integendeel!
De oliebaronnen (en 'por ende' de autoconstructeurs) hebben ons serieus 'bij ons pietje'.
willy

Willy, een verbrandingsmotor is in feite een persluchtmotor, de verbranding van benzine doet de lucht in de cilinder opwarmen en uitzetten en maakt er als het ware perslucht van. Het bijprodukt van het proces is warmte, waarmee je, net zoals in een elektriciteitscentrale, niets kan aanvangen.
Zelfs indien je een compressor bouwt met een ontzettend hoog rendement en een persluchtmotor (in de auto), ook met een ontzettend hoog rendement, dan nog kan je niet voorbij aan het fenomeen van de warmteafval in de elektriciteitscentrale. Je zal er nooit in slagen om via een persluchtmotor minder primaire energie te verbruiken.

vr gr
Pluto

Pluto,
een persluchtmotor heeft, net zoals een electrische motor, het max koppel vanaf stilstand (-><- inwendige verbrandingsmotor enkel op hoog toerental).
En daar zit hem het eerste grote verschil: de persluchtmotor zal nauwelijks energie verliezen in een zware gesofisticeerde versnellingsbak.
Twee: een persluchtmotor staat stil als de auto stilstaat en recupereert energie als er moet afgeremd worden.
drie: de persluchtmotor recupereert bijna het volledige warmteverlies van het persen dankzij het opnemen van omgevingswarmte door warmtewisselaars bij het ontspannen. En dat is niets nieuw, de persluchtlocomotieven, die in de mijnbouw worden gebruikt, koelen de lucht in de mijngangen ook af. Hoe kun je van warmteafval spreken met een uitlaattemperatuur van -20° ?
vier: Tata is waarschijnlijk een onnozelaar die dertig miljoen euro spendeert aan een project waarvan Pluto op voorhand weet dat er geen winst te rapen valt. Als binnen tien jaar het de Indiërs en de Chinezen zijn die hier de plak zwaaien, zullen we dat vooral aan ons eigen te danken hebben.
vr gr, willy

Over dat laatste: Als ik veel geld heb geinvesteerd zou ik er ook alles aan doen om dit minstens terug te verdienen, je kunt dus 2 kanten uit met een dergelijke investeringskosten.

Wat maakt het uit dat het koppel bij een verbrandingsmotor pas in de loop van het toerenbereik omhoog gaat?
Leg mij eens uit waarom het koppel lager is bij aanvang van het toerental?
Wat is de relatie tussen koppel en verliezen bij een verbrandingsmotor?

Vele voordelen die je opnoemt zijn zo toe te passen in de brandstof gevoede auto`s.
Voordeel van expanderende lucht is dat je het in de zomer mooi kan toepassen als airco maar voor de rest geeft dit echt een verlies aan de perlucht.

Wat is er mis met het feit dat je 40% overhoud aan rendement aan elektrisch en daarop nog een 15% overhoud aan het comprimeren van lucht.
Gaat de persluchtmotor dat nog goed maken denk je?

Als je het goed bekijkt is zowel een vebrandingsmotor als een perluchtmotor een onding kwa efficient energiegebruik.

Vervoer kost veel energie en het maakt niet uit in welke vorm van energie je toepast. De perlucht boys doen je graag anders geloven en zo ook de elektraboys.
Zuinig omgaan is de grootste besparing, maar goed dat valt niet mee.

Als ik uit china een goedkope flatscreen kan kopen gaat deze toch de halve wereld rond. De onderdeeltjes van diezelfde flatsccreen komen uit alle delen van de wereld mag je aannemen.

Dan maar een Duitse of franse Auto kopen die hoeft niet de hele wereld rond voordat hij voor de deur staat. Ja fout, als je bedenkt dat onderdelen over de hele wereld moeten komen om de auto compleet te maken ben je net zover van huis.

Ik koop sperciboontjes uit de super. Ja afkomst Etiopie. Lekker bezig zo. En hoe krijgen ze het voor elkaar het kost geen drol.

Dit zijn slechts 2 voorbeeldjes hoe krom het is.
Je moet je druk maken om een luchtauto, Wees eens echt bewust. Ik heb nog geen overheid gehoord die zich om de genoemde byzarre voorbeelden zich druk gemaakt heeft.
Die maakt zich liever hard voor het verbieden van een gloeilamp.

Willy, ik zwijg al zulle

vr gr
Pluto

Het warmteverlies bij perslucht treedt niet op bij de expansie, maar bij de compressie. Als lucht samengeperst wordt, zal deze opwarmen. Bij zeer hoge drukken (200 bar), zal deze lucht ook extreem opwarmen (basis dieselmotor...). Daarom wordt bij hoge drukken met verschillende trappen gewerkt. Tussen elke trap moet er terug gekoeld worden. Uiteindelijk verliest men hierdoor een groot stuk energie. Eens samengeperst, zal deze lucht verder afkoelen tot omgevingstemperatuur. Perslucht is daarom een zeer onefficiente energiedrager.

Expanderende lucht koelt toch af jan, en lucht die afkoelt krimpt. Althans zover mijn natuurkundige kennis.

Chatanky, je natuurkundige kennis laat je in de steek: wanneer je een gas samendrukt komt de overtollige energie vrij als warmte. Denk maar aan een fietspomp die je samendrukt wanneer je het gaatje dichtdrukt...

Eric:
Waar jij over spreekt is het comprimeren van lucht.
Bij comprimeren van lucht stijgt de temperatuur van die lucht dat klopt.

Maar die gecomprimeerde lucht moet in een luchtauto wel expanderen. Tijdens het expanderen van de gecomprimeerde lucht zal de temperatuur dalen.
Dus eerst verlies je nuttige energie door warmte tijdens het comprimeren om vervolgens weer energie te verliezen door het expanderen van lucht. (dus op het moment dat je gaat rijden in het "wereldwondertje")

Wel wakker blijven he op dit late tijdstip.

Om een idee te krijgen hoeveel energie er afgevoerd moet worden.
De wet van Boyle en Gay-lussac geeft de formule p1xv1/t1 = p2xv2/t2.

Lucht van 20 graden 1 bar naar 200 bar comprimeren geeft een temperatuur van 4000 graden als er geen warmte wordt afgevoert.
Je tank is 100 liter dus bij 200 bar vulling zit er 20m2 lucht in.
Om weer op 20 graden uit te komen is er dus 26,5kw energie af te voeren. (Q=MxCx delta T)

Als je gaat rijden koelt de tank af hoeveel geen idee, dat licht er aan hoe snel de de omgeving de tank kan aanwarmen en aan het rijgedrag. (verbruik)
als de tank afkoelt tot 5 graden dan heeft dit een verlies van 0,1 kw wat nog reuze mee valt bij deze temperatuur. (maar het kan beter of slechter)

Je hebt mischien toch wel een beetje gelijk Eric, Sorrie voor de misvatting.

Dan blijft voor mij de vraag nog over of de ingespoten lucht in de cilinder op 1 bar uitkomt. Zo ja dan benut je de druk volledig kom je uit op 2 bar dan gaat je rendement hard achteruit.
Zeg dat je 20 bar nodig hebt om de auto voort te drijven heb je direct 5% verlies.
Aan de hand van het slagvolume kan dit verlies veranderen.
Als je een brandstofauto neemt met 9.5 op 1 en je past dit toe op de luchtmotor dan houd je bij 20 bar inspuiting zeker 5% verlies. (is 20 bar eigenlijk wel voldoende om de auto aan te drijven???)
Dan zijn er nog de gebruikelijke verliezen zoals luchtweerstand aandrijving en overbrenging.

Al met al maak je mij niet wijs dat de luchtmotor zo`n geweldig ding is. Maar ja je moet wat bedenken om de economie draaiende te houden. En het klinkt best aardig rijden op lucht of water.

We houden het wel strict geheim als het gaat om harde gegevens. Wat een onzin. De producten zijn toch beschermd tegen copiewerk?

In de mijnen is het een must. Ja duidelijk vanwegen de gevaren die er kleven als je met een Hummer de kolenmijn zou betreden.

Pluto,
Van mij moet ge niet zwijgen zulle.
>>een verbrandingsmotor is in feite een persluchtmotor, de verbranding van benzine doet de lucht in de cilinder opwarmen en uitzetten en maakt er als het ware perslucht van. Het bijprodukt van het proces is warmte, waarmee je, net zoals in een elektriciteitscentrale, niets kan aanvangen.

elektriciteitscentrale: principe van de turbine: turbine draait door drukverschil van opgewarmd-drijfgas/afgekoeld-drijfgas. De afkoeling is hier esentieel (er moet een zo goed mogelijk warmteafgifte plaatsvinden om 'het Carnot-ideaal' te benaderen).
verbrandingsmotor: principe van de zuiger: zuiger beweegt door het drukverschil drijfgasdruk/carterdruk. Het drijfgas koelt af door expantie (en dus door een bepaald, door Carnot vastgelegd, percentage ARBEID) , niet door warmteafgifte. Toch moet er afgekoeld worden omdat de werktemperatuur hoger is dan wat de materialen, waaruit de motor is opgebouwd, kunnen verdragen (met andere woorden: het is niet het uitlaatgas maar de verbrandingsruimte die afgekoeld wordt).
Dual-energy-persluchtmotor: lijkt inderdaad een beetje op een verbrandingsmotor, alleen is de werktemperatuur veel lager. Er moet dus niet extra gekoeld worden. Het rendement is dus veel hoger dan dat van een verbrandingsmotor.
pure persluchtmotor (mono-energy): werktemperatuur is lager dan omgevingstemperatuur. Hier kan dus van 'wamteafval' helemaal geen sprake meer zijn. Er is een netto energiestroom van omgeving naar motor (warmtewisselaars). Deze hoeveelheid energie is wél steeds kleiner dan de hoeveelheid energie die als warmte is vrijgekomen bij het persen. Het rendement van deze motor hangt dus volledig af van haar capaciteit om deze omgevingswarmte te 'recupereren' (daar tegen Nice, of in India, zal dat geen probleem zijn, maar hier, in het koudere noorden, heb ik ook mijn twijfels).
vr gr, willy

een bericht die ieder jaar terugkeert?

maar ieder jaar is lanceringsdatum ook 12 maanden opgeschoven, leuk verhaal maar geen auto

Stefan

Stefan, wat je zegt doet me een beetje denken aan het CD-verhaal.
Eind jaren zestig ,begin jaren zeventig (van de vorige eeuw) was er in de gespecialiseerde 'electronica'- pers veel te doen over digitaal versus analoog. Ik herinner me 'magische' fotos van CD-roms, inclusief de regenboogkleuren-reflectie, genomen in in een Philips-laboratorium in Eindhoven. Bijna DERTIG jaar heb ik moeten wachten vooraleer deze technologie echt op de toonbank lag! Ondertussen hebben we heel de video-technologie (inclusief de VHS- betamax contraverse) op onze boterham gekregen!... en dat terwijl de CD-rom al bestondt!

>>maar ieder jaar is lanceringsdatum ook 12 maanden opgeschoven, leuk verhaal maar geen auto
de auto bestaat wel, er is op dit moment zelfs een heel proefproject in Mumbai met honderden autos, inclusief tankinstalaties! Veel reclame zal Tata niet geven over dit project, eerst moet de Nano verkocht geraken!
vr gr, willy

Verkocht of verder ontwikkeld?
Ze hebben nog zo`n 2 jaar nodig.

http://www.greencars.za.net/tatas-air-car-delayed/

Ach,chathanky,wat zou jij doen?
Jij hebt zoveel tijd, geld en energie gestoken in een project dat 'nano' noemt. Plotseling heb je de mogelijkheid om voor slechts een paar tientallen miljoenen euros een project te kopen dat veel meer waard is. Moest ik indiër zijn, ik zou eerst mijn eigen project zoveel mogelijk ontwikkelen, en aangezien de europeanen zo stom zijn om hun eigen uitvindingen niet naar waarde te schatten, komen dat soort projecten natuurlijk laatst!

Of de europeaan is zo slim om voor enkele 10 tallen mlioenen af te danken om zo nog wat terug te zien aan ontwikkelingskosten.
De Indier denkt dat door de concurentie op te kopen zijn positie te verbeteren.

Het is maar net wat je keuze is. Als je je product marktrijp denkt te maken en dit telkens moet uitstellen getuigt het ook niet van enige zekerheid. Gelukkig kan Tata financieel wel wat financiele tegenvallers opvangen.

Van meerdere bedrijven is het bekend als er niet genoeg winst valt te halen dan verkopen we het gewoon. Een winst van onder de 10 % is voor sommige bedrijven al aanleiding om het product van de hand te doen.

Er lijkt echt wel schot in de zaak te komen.
http://zeropollutionmotors.us/ is de website van ZPM, directeur is Sheeva Vencat. Ze hebben de licentie van MDI voor de VS en beginnen de luchtauto's in serie te bouwen in 2010. Reservatie worden genoteerd vanaf halfweg 2009.
www.catvolution.com is een van de zestal sites van de Canadees Paul Ryan. Hij is bezig met het oprichten van hetzelfde in Ottawa. Ook in Australië komt er beweging.
De onecat is een model dat alleen voor India bedoeld is: veel te "basis" voor de westerling. Voor ons zal het de Minicat of de citycat worden.

De modellen zullen nog eerst de veiligheidstesten moeten doorstaan. Wat ik gelezen heb komen ze niet door de europese veiligheidsnormen.

Er zal voor europa licenties gekocht moeten worden en zover ik weet zij er geen gegadigde die veel geld wil betalen voor een licentie.

Volgens de Wommelgemnaar Jan Peetermans, die een optie heeft op een licentie, heeft hij geen gebrek aan geïnteresseerde investeerders (allen Nederlanders). Ze wachten echter allen de homologatie af. Dus zolang zal het bij een "optie" op een licentie blijven. Het is wel zo dat MDI zelf bereid is tot 70 % van de investerinskost zelf op zich te nemen. Natuurlijk moet hen dat geld terugbetaald worden met de opbrengst van de verkochte wagens.
Wat betreft www.theaircar.com, die hebben niets met MDI te maken, al waren ze vroeger wel betrokken. Nu liggen ze in dispuut, en kun je op die site niets over de MDI-wagens vinden. Maar ze hebben wel de naam van de website vast en laten ze niet meer los, zodat veel mensen een verkeerd idee krijgen als ze op die site terecht komen.

Wat een slecht idee! Dit zal nooit mainstream worden en is al zeker geen oplossing voor het energietekort.
De round-trip efficiëntie van perslucht energie-opslag is gewoon barslecht. Als ik mij goed herriner is 0,4 al veel. Om een idee te geven: NiMh-batterij 0,7, loodaccu 0,8, Li-Ion 0,99. En dan hebben we het nog niet gehad over de energiedensiteit van de tank. Gaan we ervan uit dat de tank een high-tech koolstofcomposiet is dan is 60Wh/kg veel. Ter vergelijking: loodaccu: 40Wh/kg, NiMh: 80Wh/kg, Li-ion: 180Wh/kg. Als we ons energieverbruik willen doen dalen dan moeten vooral geen aircar gaan gebruiken. Wat mij betreft is de aircar, net zoals de waterstof-auto een inferieur alternatief. De enige oplossing die op termijn zal werken en overleven is de puur elektrische wagen met Li-Ion batterijen. Waarom? Omdat in tijden van energietekort eigenlijk enkel de efficiëntie van het systeem van belang zou mogen zijn. Ik zeg "zou mogen" want nu spelen er nog ander krachten mee, maar ja, we hebben tegenwoordig ook nog niet echt een energietekort en we kunnen ons nog wat foliekes permitteren.

Maar wat een milieuvervuiling en gebruik van zeldzame grondstoffen gaat er gepaard met het volstouwen van auto's met batterijen? Batterijen zijn voorlopig nog ondingen. En nadien recyclageproblemen met al dat Groot Gevaarlijk Afval?
Dan zijn luchttanks toch een stuk properder...

Didier, de kans dat die batterijen in het milieu terecht komen is veel kleiner dan de knoopcelletjes die in elke gadget terug te vinden zijn...

Wat zou een lithium ion baterij gaan kosten als de hele wereld ze nodig heeft om auto te kunnen rijden?

Mischien wordt litium wel duurder als goud dan.

Lithium is overvloedig aanwezig op aarde, het is een van de meest aanwezige elementen in de aardkorst. Het ontginnen ervan is spotgoedkoop. Nu wordt het vooral door chili geproduceerd maar elk continent heeft grote voorraden liggen. Het goedje is zo goedkoop dat geen enkel ander land zich ermee bezighoudt. En stel dat we alle minerale lithium zouden opkrijgen dan nog zit er genoeg in zeewater om het economisch te extraheren, ik dacht aan 60$/kg. Lithium batterijen zijn duur omwille van de andere materialen die erin zitten zoals cobalt en mangaan en omdat er veel cellen afgekeurd worden maar dus NIET omdat lithium duur zou zijn, dat is een fabeltje. Bovendien is lithium makkelijk terug te winnen uit gerecycleerde batterijen dus we mogen het niet zien als een brandstof. Ontgonnen lithium blijft voor altijd in de productieketen cirkeltjes draaien.

Uit jou relaas zitten zeker nogal wat kanttekeningen Nils.

Lees dit onderzoeksrapport maar eens.
http://students4sustainability.net/wiki/index.php/Rapport_Groep_5_MD08

Ver van de waarheid zat ik toch niet en duurder dan goud zal het al zeker niet worden. Leesvoer: http://www.evworld.com/article.cfm?storyid=1480

Mannen,

Zoals beloofd probeer ik jullie op de hoogte te houden over de luchtauto's van MDI. Ik ben bezig met een website die de allernieuwste informatie en veel foto's geeft. Ik heb ook de bedoeling onder de rubriek "actueel" nieuwe info telkens aan te vullen.
Hij werkt in drie talen. Nederlands en Frans zijn af. Engels komt nog, binnen een week of zo, met veel links.
Neem eens een kijkje op www.aircars.tk

Hopelijk heb je er wat aan.

op http://www.luchtauto.info kondigen ze al jaren aan, dat hij binnenkort op de markt komt. Ik geloof er al niets meer van.

didier

dat zijn weer dezelfde praatjes als ik jaren geleden al hoorde, ook toen al was er sprake van een fabriek in andorra.
ik heb de indruk dat het een goednieuwsshow is in de hoop dat iedereen er op springt en ze hun licensies verkocht krijgen. jaren geleden was er zogezegd ook een belgisch bedrijf dat een licensie gekocht had, en meerdere bedrijven in de ons omringende landen. ofwel was dat een leugen, ofwel hebben die allemaal lucht gekocht, wat zeer toepasselijk is in dit geval
ik ben in dit geval heel achterdochtig, en ik wacht tot ie er is, dan kunnen we weer praten.

hans d

Als ik hoor spreken over persluchtauto val ik toch wel uit de lucht. Heel vroeger hadden we in de Kolenmijn van Beringen persluchtlocomotieven, omdat men toen nog schrik had diesel in de ondergrond te gebruiken. Ik heb altijd geweten dat dit een verschrikkelijk dure manier van transport was. Ten slotte werden ze enkel nog ingezet daar waar het gehalte mijngas in de luchtterugkeer hoger lag dan 1% (verbod van dieseltractie). Wat waren we blij dat we er eindelijk van af waren: Duur verbruik, dure compressoren, dure persluchtverdeling, zeer snel bijtanken, regelmatige controle door officiëel erkend agentschap, enz.

zelf zit ik ook al paar jaar uit te kijken naar deze auto aangedreven door perslucht.

maar met mijn ervaring in autobrache leert me ook dat een wagen op de markt brengen niet zo moeilijk is zoals ze hier beweren.

heb zelf een broer die onderzoeker is in aandrijfsystemen voor voertuigen en enigste dat er wereldwijd gedaan wordt is testen met hybride systemen zowel elektrisch als hydraulisch

maar er gaat wel meer geld voor onderzoek naar versnellingsbakken voor hoge vermogens en hoog komfort dan naar alternatieve systemen.

kijk maar naar nieuwe mercedes 5.8 liter met een vermogen van een vrachtwagen en een evengrote uitstoot

indien ze het geld dat ze daar aan uitgeven aan onderzoek zouden pompen om een klein handig wagentje te bouwen voor de gewone man in de staat zou deze evolutie veel sneller gaan.

maar geef nu ook toe wat valt er te verdienen aan een milieuvriendelijk wagentje en wie zal hem willen kopen

mss een idee om en topic te openen met de vraag:

zou u willen rondrijden in een klein milieuvriendelijk wagentje ?(betaalbaar)

ik zal wel bij de eerste zijn om dit aan te schaffen

normaal mag het geen probleem zijn om een europees voertuig in belgie in te schrijven

voertuig is voorzien van een europees gelijkvormigheidsattest welke tevens ook door belgie aanvaard word

ben echt benieuwd wat het gaat worden
inderdaad wordt er veel geld aan het leger verkwist

vb onderzoek hybride raketlanceerders:
op moment van raketlancering weet de vijand dat van die plaats een raket afgevuurd is en vertrek er terug een raket naar deze plaats.nu vanop vrachtwagen met lichte motor maar met een hydraulisch gevulde tank van 800 liter op druk(kevlar)spurt deze naar een andere plaats met de kracht van kleine motor + kracht van druktank
zodat vrachtwagen en manschappen gespaart blijven
dit project is ontwikkeld maar zit in een kast opgesloten

groetjes

Tata krijgt concurrentie

Dit LPG-wagentje ter waarde van 10.000 € is in Italië, dank zij allerhande premie's, verkrijgbaar voor 2900 €. Wordt geproduceerd door General Motors (boeh boeh boeh) in Korea.
(sjiek autoke trouwens)

http://www.autobloggreen.com/2009/04/04/tata-nano-beater-in-lombardy-the-2-900-lpg-car/

vr gr
Pluto

Bovendien is het véél cooler om met een Chevrolet te rijden dan met een Tata

vr gr
Pluto