Electrische auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Reacties

hier de Nederlandstalige info :
http://www.mobimix.be/inhoud/tesla-lanceert-nieuwe-vijfdeurs
en verder ook interessant (waar zouden ze mee afkomen)
http://www.mobimix.be/inhoud/ikea-lanceert-binnenkort-eigen-auto

120 km/uur zal al goed zijn voor bij ons in België zeker? Anders is het een wagen voor de Jean-Marie Dedeckers en Luc Beaucourkes...

eigenlijk is het een schande dat ze zoiets nog mogen produceren!
dit heeft niks met ecologie te maken, maar met yuppies die niet willen afstappen van hun blitse karretjes met onverantwoorde topsnelheden.
het wordt tijd dat men eens ernstig begint te denken aan een degelijk elektrische auto die maximum 90 of 100 km per uur kan rijden en een fatsoenlijke actieradius heeft.
mogelijk is dat, dat bewijst tesla, nu enkel nog ontwikkelaars met het hart op de goede plaats.

hans d

Schande ? Er zijn al jaren elektrische wagens die aan jouw voorwaarden voldoen, maar niemand wil ze op een idealist na. Wat moet je dan als producent doen: produceren wat de consument vraagt.

De originele website
http://www.teslamotors.com/models/index.php
Blijkbaar goedkoper dan de roadster ?

shiplover,

Vertel mij waar ik in Belgie(al jaren) een elektrische auto zoals Hans bedoeld kan kopen en laten onderhouden.
Ik denk dat velen met mij hierop zitten te wachten.

Charel

Er wordt hier nergens vermeld dat Tesla volgens de huidige planning deze wagen ten vroegste eind 2011 zou produceren. Dat is dus binnen DRIE jaar.

Om Charel's vraag te beantwoorden (nog niet in Belgie maar wel al in Nederland, zie niet in waarom dit in ons land ook niet zou kunnen trouwens): de Noorse 'Think City'.

Rijdt minstens 150km ver op een acculading en heeft een topsnelheid van 100km/u. Is 3,1m lang en ziet er echt uit als een compacte, 'normale' auto. Laten we eerlijk zijn: zeker voldoende voor stads- en gewestwegen met maximum 70 of 90km/u. Hiermee ben je zeker geen belemmering voor het andere verkeer.
Kan de uwe worden voor iets minder dat €40.000: ongeveer de prijs van 1,5 Toyota priussen of 2 Honda Insights of 5 Dacia Logans.

Sorry, ik heb de website van de NL importeur niet vermeld:
http://www.elmonet.nl/

Pokkeduur dus!

amaaai dat zijn wel geen normale prijzen hoor

daarkopen ze liever een dikke 4x4 mee met zulke bedragen

hoop dat er ooit iets op de markt komt aan een bedrag tss de 5000 en 15000 euro en dan pas zal er mss interesse komen

ik zou alvast eentje aanschaffen

laat maar komen

Nice model. Hebben ze die ook in een V6

Elektrische auto's, wat is daar het nut van, dan?
Ok, er komt geen uitlaatgas uit. Maar dat betekent toch niet dat die geen uitstoot veroorzaken? Of laden we die straks allemaal op met onze megazonnepanelen?
Nee hoor: meer elektrische auto's = meer kernenergie.
De hybride auto is ietsje beter, omdat hij energie recupereert. Maar de milieukost van de productie is zo hoog dat je dit NOOIT terugwint.
De enige mogelijkheid is verstandiger met de auto om te gaan (en trouwens ook met het openbaar vervoer, want een belbus is pas echt vervuilend!)

`bart

een electische auto gebruikt ca 120W/km

Als je dus ca 10.000 km/jr rijdt is je verbruik va 12.000 kWh

Een dak van een huis is 100 m2. Een pv installatie hierop levert ca 16.000 kWh per jaar.

Het huis is natuurlijk passief; totale energieverbruik van het huis is incl. verwarming middels warmtepomp 4.000 kWh

Zo ziet de toekomst eruit, even wennen he.

Het electriciteitsnet wordt gebruikt om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen; op termijn zal het net dit nooit aankunnen dus zullen waterstofautos komen waarmee op de piekmomenten (pv /wind draait vollekracht) waterstof geproduceerd wordt. Tot die tijd gebruiken we het electriciteitsnet en de bestaande centrales hiervoor

Mvg Arnold

Je kan moeilijk elektrische auto's gaan vermijden omdat die opladen, meestal door stroom van kernenergie hé.

Zo kan je heel je huishouden ook gaan vermijden omdat je geen groene stroom afneemt.

De opwekking door kernenergie dat onder de vervuilende opwekking valt is een probleem dat moet aangepakt worden en vervangen door echte groene stroomopwekking wat zeker mogelijk is, in tegenstelling tot wat de nucleaire lobby ons ook wil voor waar laten aannemen.

Een elektrische auto heeft volgens mij aleen maar zin als zijn energie milieuvriendelijk geproduceerd is.
Als we gaan tellen rijd de thinkwagen 180 km met een batterij van 28 kw 1 liter stookolie heeft een energieinhoud van 10 kw dwz die 28kw = 2.8 liter stookolie.
Als een centrale een rendement heeft van 40% dan heeft men 7 liter stookolie nodig om 28kw elektriciteit op te wekken ik hou hierbij geen rekening met ladingsverliezen van de batterij.
Er bestaat een dieselwagentje wat 3.3 liter op 100 verbruikt,met 7 liter zou ik dus 212 km ver moeten komen dit is toch 32 km verder dan het elektrisch wagentje.
MVG Luc

http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

Hier wordt er even verder nagedacht over de gevolgen van omschakeling naar electrische auto's die voldoen aan de moderne eisen.
Geen aanrader dus!
Zorgen dat er minder vervoer nodig is, is de enige goeie oplossing. Maar daar zullen we op een andere keer wel eens een boompje over opzetten.

Ook hier al eens een boompje over gediscuseerd maar lang niet iedereen is te overtuigen Nelson.
Velen geloven nog in sprookjes.
Doet me denken aan de eerste pogingen dat er gekken waren die dachten dat ze met zelf gemaakte vleugels van de Eifeltoren konden vliegen.

Hoe sterk kun je in iets geloven?

Zet de dagelijks gemaakte kilometers van het wagenpark eens om in stroom die je nodig hebt om alle auto`s per dag bij te laden.
Naast de E centrales komen ook nog eens de infra bij zoals kabels, trafostations, bovengrondse hoogspanningsnetten, enz, enz.
Het is een mooi sprookje, met als voordeel dat niemand werkloos thuis hoeft te zitten.

Interessant artikel, het legt enkele pijnpunten bloot waarover nagedacht zal moeten worden. Het is echter natuurlijk niet zo dat van vandaag op morgen iedereen zal overstappen op een elektrische auto. En ondertussen gaat de ontwikkeling verder.

Het zou een beetje zijn zoals "Waarom groene energie geen toekomst heeft" en dan vertrekken vanuit een situatie waarbij álle "vuile" energie vervangen wordt door groene energie. Natúurlijk dat zoiets vandaag en morgen niet zal werken. Maar ondertussen zijn er toch al mensen die bv. bij Ecopower aangesloten zijn (en de groei lijkt nog niet gestopt). Wellicht geraakt de wereld nooit aan 100% groene energie/EV's, maar moeten we die reden gebruiken om daarin dan niet te investeren?

Hans, Charel

http://www.twike.com/

Volgens de info die ik heb, wordt een Twike dagelijks gebruikt door een Antwerpse havenarbeider 80km/U
Hij moet wel meetrappen als hij op de ring rond Antwerpen rijdt
Er rijden nog een paar elektrische minipersonenwagens rond in de haven, namen kan ik er niet op plakken.

heb zelf een elektrisch wagentje uit japan van het merk

mitsuoka ev72 volt

wagentje heeft 6 batterijen voor elektrische motor en 1 batterij voor verlichting en sturing

dit voertuigje kan meer dan 100km ver rijden met een snelheid van max 70km/uur

wagentje werd gebruikt in japan op in grote fabrieken rond te rijden

indien we deze tecniek kunnen gebruiken om zulke kleine stadswagentjes te bouwen zou dit zekers niet duur zijn

in australie mag men dit doen zomaar wagen verbouwen mits goedkeuring .(zijn daar flink met bezig om elekrisch te rijden)

weet er iemand of dit kan in belgie?

zou anders deze verbouwen in buggy om voertuig te testen

ah,

"een electische auto gebruikt ca 120W/km

Als je dus ca 10.000 km/jr rijdt is je verbruik va 12.000 kWh"

Een goede diesel verbruikt nu zo'n 4l/100km. (4liter diesel=40kwh. Dus 4000kwh diesel voor 10.000 km.) U gaat hier toch niet vertellen dat een electrische auto drie keer zo veel verbruikt??

Een electrische auto zal toch op zijn minst twee keer zo efficient zijn als een goede diesel. Het totaal verbruik is dus zo'n 2.000 Kwh om 10.000 km te rijden. Best te doen met zonnepanelen.

1) hier wordt de komma verkeerd gezet : 120 Watt/km = 1200 KW voor 10.000 km ipv 12000
2) je vergelijkt appelen en peren : een lichtgewicht elektrische wagen met een "zwaargewicht" diesel

vr gr
Pluto

pluto, serge

idd een komma verkeerd excuses, het moet zijn 1200 kWh voor10.000 km

Het is dus eerder 3 x zo zuinig ipv 3x zo onzuinig

de electrische auto is een tussenstation dat van 2010 tot 2020 een hoop nieuwe en innovatieve bedrijven de kans heeft de autosector eens goed op te schudden; daarna zal waterstof als alternatief voor accus de overhand krijgen echter in principe zijn dit zelfde autos

iederen die denkt dat dit een sprookje is adviseer ik bij GM of Ford te gaan solliciteren, daar zijn ze her roerend met je eens (ondanks marketing producen als de Ampera).

Vergeet niet dat Ford een jaar of 7 geleden op de Autosalon in Parijs met deze ThInk stond!!! Dat hebben ze afgestoten want het is een sprookje.....

Voor alle anderen adviserr ik bij Think, Tesla, etc te gaan sollicteren

Is toch veel leuker

Arnnold

shiplover

daarmee bewijs je wat ik al zei, dat zijn dingen die enkel geschikt zijn voor stadsverkeer, en dan kan je nog niks meenemen ook niet.
er is geen fatsoenlijk alternatief, ofwel geen plaats, ofwel geen snelheid, ofwel geen aktieradius, en meestal een combinatie van deze 3 factoren.
op die ene uitzondering na dan, een yuppiewagen om z'n image groen te wassen.

hans d

Hoe gaan we de energie opwekken? Duurzaam of gewoom met een kern, kolen of gascentrale?
In de huidige situatie mag je leven met een rendement van 30% voor de opwekking van elektrisch.

Het laden en zelf ontladen schijnt geen rol te spelen als je het zo leest. Reken 10 tot 15% zelfontlading en voor het laden zal het ook wel in die richting zitten. (dit laatste mag de liefhebber opzoeken)

Iemand er al achter wat er per dag verstookt zal worden aan de e centrale om het wagenparkje aan het rollen te houden?

Hans
Je moet ook de positieve kanten zien: Die twikekerel zal vorige week 5 maal lekker droog aangekomen zijn op zijn werk, ik als gewone fieter kletsnat...
Wat bedoel je eigenlijk met stadsverkeer ? De haven van Antwerpen is 50km in lengte. Stel dat die kerel halverwege werkt, rijdt die kerel 50km per dag, 2,5keer meer dan de gemiddelde afstand woon werk in België.

Trouwens toen ik met mijn eerste wagen naar de Ardennen reed, moest ik op de terugweg terug tanken. Toen was die beperkte actieradius geen probleem, nu een onoverkomenlijke hindernis...

Arnold
De batterijtechnieken evolueren continu. Er is nu al een oplossing gevonden voor het oplaadprobleem, over drie jaar tank je even snel electriciteit als benzine. Nu noch een slimmerik die de actieradius kan verdubbelen en waterstof wordt overbodig.

dus voor verder mijn verhaal af te maken van dat klein wagentje:

ik ga proberen om batterijen op pijl te houden met 3 zonnenpanelen van +-200w(per 2 batterijen 24volt)

en testen he hoe ver ik kan rijden op regelmatige basis

hou jullie zekers op de hoogte
ps de wagens die zij nu bouwen wegen meestal meer dan 1000kg en daar heb je grote vermogens voor nodig!

deze wagen heeft een motor van 560watt en rijd echt super!

zelf sportief(als garagehouder ben ik er zelf van verschoten wat een kracht dit ontwikkeld en heb al paar collegas zelf al een proefrit laten maken met hetzelfde als opmerking)

shiplover

de laadsnelheid en accucapaciteit is niet het probleem, maar het verschil in vraag en aanbod in functie van tijd.

Als we er van uitgaan dat we op termijn een groot deel van onze energie uit zon, wind en waterkracht halen en de rest uit biobrandstof en kernenergie is het probleem dus niet zozeer de snelheid van laden van auto''s maar de piekvraag (spitsuur?) en piekaanbod (midden van de dag voor pv, winter voor windenergie etc). Om die pieken op te vangen zal waterstof een belangrijke drager gaan worden denk ik. Ook al omdat het energienet uitrusten voor het gehele wagenpark een bijna onmogelijke opgave is. De toekomst is mi: stadswagentjes electrisch, grote wagens en vrachtverkeer waterstof (en misschien biobrandstof)

waarom niet alleen biobrandstof? Omdat het rendement van een dieselmotor veel te laag is, die warmte zullen we wel nodig hebben op andere plaatsen (beperkt aantal stations langs snelwegen voor waterstof voldoet dan al)

Mvg Arnold

Het probleem is de hernia die je overhoud als je die dikke laadkabel aan je auto wil koppelen.
120 watt/km? zeg dat je 500 km kan rijden met zo`n accu.
dat is even 60 kw weg stouwen in de accu`s.
En wat voor spanning heb je aan boord? Geen idee maar laat het 100 volt zijn, hoger kan natuurlijk dat is enkel ten gunste van de stroom.

Goed 600 amperuur is er nodig om die accu in 1 uur op te laden en dit wil men verkorten naar 3 a 4 minuten?
9.000 tot 12.000 ampere laadstroom.
Goed, met hogere spanningen verlaagd de laadstroom voor hetzelfde vermogen.
Dit is geen sprookje meer maar lachwekkend, nog even en je kan me weg dragen.

Maar de laadsnelheid is inderdaad geen enkel probleem.
Die 12ka is best op te wekken.

de meeste van die autootjes hebben een actieradius van zowat 80 km, is mij wat te weinig. ik zoek iets met 150 km (zoals duracar beloofd heeft dit jaar uit te brengen) zodat ik mijn klanten in de ruime omgeving kan bezoeken en ook nog materiaal meenemen, een kleine bestelwagen dus. en die zijn er , maar weeral te kleine actieradius.
naar de ardennen en een keer tanken onderweg is bij benzine inderdaad geen probleem, met stroom duurt me dat net even te lang, dan geraak ik op 1 dag niet heen en weer.
en ik zit nu ook droog in m'n auto

hans d

Elek (met k ipv c) trische auto's zijn momenteel inderdaad ofwel peperdure sportwagens, ofwel een sardineblik op wielen waar je 50 km mee rijdt.
Voor de grote doorbraak is het wachten op modale kleine en middenklasse auto's tegen concurrentiële prijs:
Afwachten hoe de batterijcapaciteit, gewicht & volume, oplaadsnelheid evolueert.
Als men dat oplost, maakt waterstof voor auto's geen kans, denk ik.

In afwachting/aanvulling kunnen serie-hybrides (elektisch rijden + motor als generator) hun werk doen, maar ook dat is ten vroegste in 2012-2015.

Maar we komen er wel (hopelijk snel genoeg).

Allen,

ik denk dat je er rekening mee moet houden dat heel wat auto's enkel en alleen gebruikt worden om heen en weer naar het werk te gaan (vooral 2de auto's dan).

Hier is die actieradius van 50 km voor de meeste geen probleem. Ik zie het eerder als die elektrische/automatische grasmaaiers (schildpadden). Je rijdt in de garage en dat is een soort 'docking station'. Elke keer je parkeert wordt die opgeladen (dus geen gesleur met lange, dikke kabels, laadsnelheid is in deze minder van belang).

Als we zo kunnen beginnen, dan raken anderen mss ook overtuigd. Voor vrachtwagens, vertegenwoordigers en mensen die 200km van hun werk wonen, zal momenteel de klasieke motor (diesel) nog wel even kunnen.

Houdt er ook rekening mee dat een koude motor minder eff werkt, zodoende dat voor die kleine afstanden elektrisch dubbel zo eff wordt.

MVG, Piggy

Ik zou graag, zoals blijkbaar velen, een elektrische auto kopen (5 plaatsen + kleine bagageruimte).

KAN ik ondertussen al iets kopen?

Iedereen praat erover...

Veel mensen willen kopen...

WAAR blijft in godsnaam de productie?

 

Graag info!

 

mvg

Jeoren Beeckx

 

 

 

 

fiat heeft een heel gamma elektrische wagens, deze worden verdeeld door newteon, maar deze in frankrijk gebaseerde firmla met 2 zetels in vlaanderen (zaventem en turnhout) reageert blijkbaar niet op nederlandstalige aanvragen via hun website moet ik vaststellen. ik ga vandaag nog eens een poging doen.

hans d

Er wordt toch bij de verschillende merken nog vooral veel bla bla verkocht, zonder veel concrete prijzen en leverdata. Als je naar de verschillende sites van de merken surft, blijken ze allemaal mee te zijn, maar kan je nog niet te veel in detail bekijken.

Spijtig, de meer dan mijn huidig verbruik geplaatste zonnepanelen zouden mij voldoende dekking moeten geven om zo ons jaarlijks rijgedrag van 23000 km a 120 W gerekend per km te overlappen.

Blijkt dat de overheid ook 30 % van de aankoopprijs zou terugbetalen.

Een min of meer comfortabel model voor een gezin van 4 lijkt me nu de nieuwe Renault fluence (komt binnen 800 dagen electrisch uit, aftelmechanisme op de renaultsite; spijtig nog zo lang wachten). Zou blijkbaar aan een aanvaarbare prijs zijn, prijs van de dieselversie = electrisch; een 20000 euro dacht ik; 160 km actieradius, hiermee zou ik 95 % van mijn verplaatsingen kunnen dekken, enkel een dagje aan zee 100 km enkel en op reis gaan zou wat extra planning en bijladen onder de baan geven.

Ook zou je de batterij bij renault moeten huren (vandaar de redelijke aankoopprijs); echter van hoeveel het huren zal kosten weten ze bij de dealers nog niets.

Is er al iemand op het autosalon wat wijzer geworden??? 

Blijkbaar zullen er bij de electrische auto's ook grootverbruikers en mindere verbruikers tussen zitten?? Ik las gisteren nog over de opel ampera (60 km actieradius zuiver electrisch, tot 500 km indien overige 440 km overgeschakeld wordt over ingebouwde 1400 benzinemotor). Ik vindt dit persoonlijk niet zo een zuinige auto, ze spreken voor de actieradius van 60 km 16 kw nodig te hebben; komt dus op een 280 W per km !!! Je hebt dan wel een auto met 150 pk !!! Gaan ze het dan nooit leren bij de constructeurs? Een ruime gezinswagen met ergens een 80 pk is toch al voldoende? Of niet soms?

 

hallo

ik ben geintereseert in een elektriche wagen,maar ken er niets van.

Is er iemand die er een voor mij zou kunnnen bouwen.

Ik zou natuurlijk betalen, ik lasdat het ongeveer 2000 euro zou kosten om er een omtebouwen.

Met 2000 Euro zal je niet ver komen als het nog op iets moet trekken...

het is de bedoeling om een stads wagen te zijn.

aan hoeveel had jij wel gedacht?

De 2000 Euro zal ongeveer uw manuren zijn als je er al mee gaat toekomen.

 

Een wagen ombouwen is niet gewoon motor er uit en een e-motor er in. Komt heel wat bij kijken. In tijd in het VTI hebben we ooit eens een project gehad met de 7de jaars automechanica en elektriciteit. Toen was het een ombouw van een gewone peugeot 106. We hadden dan ongeveer 400.000 Frank kosten aan stukken, sturingen, batterijen,... Manuren waren hier dus nog niet bij.

 

Wagen mocht zelfs niet op de weg want raakte niet ingeschreven na zijn ombouw.

Karel,

 

Je bent waarschijnlijk een nul vergeten te lezen   :-)

Ik ken in Polen een firma die auto's ombouwt naar elektrisch.

 

Voor een smartje betaal je dan al gauw een bedrag vanaf 12000 €

 

Daar komen natuurlijk nog transportkosten bij ... en het transport op zich is natuurlijk ook niet ecologisch.

 

 

Dirk

aan die prijs kun je evengoed een nieuwe hybride kopen.

ik zag vele filmpjes of youtube waar mensen dat allemaal thuis deden, tegen een relatief lage kost, werkuren natuurlijk niet mee gerekent.

 

karel

je bent zo al 10 tot 20.000 € kwijt als je een stel degelijke batterijen wil.

 De Prius is geen elektrische auto maar wel een hybride. Met de plaatsing van een extra Li-ion batterij van +/- 2200 euro link: http://www.enginer.us/ kan je de elektrische actieradius flink uitbreiden. De voertuigen die rondrijden komen op een verbruik per 100 km van 2,4 a 2,6 l. Volgens de recente publicaties zijn de meeste voertuigen die op korte termijn op de markt komen met batterijen van het Li-ion type. Maar deze batterijen hebben als groot nadeel dat ze erg gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen. Dit is de reden waarom bvb de GM volt, audi e-tron enz een vloeistofsysteem rond de batterij hebben geplaatst om deze te verwarmen of af te koelen.

Dit is de reden waarom ikzelf, op korte termijn (5jaar) meer in hybride geloof dan volledig elektrisch. De autonomie is volledig elektrisch erg beperkt. Men spreekt van 150 km. De mensen denken dan vanuit het referentiekader van diesel of benzine maar bij een elektrisch voertuig dat volledig elektrisch rijdt is de autonomie veel meer variabel van het rijgedrag dan bij benzine en diesel.  Als je rustig versnelt of heel veel haast hebt kan een verschil van tot 5x meer elektrisch verbruik. 

 

Hallo iedereen,

Uit een enquete in belgie blijkt dat een elektrische auto zo'n 420 km autonomie zou moeten hebben, dit is totaal onrealistisch.

Ik denk dat we moeten afstappen van het idee dat een EV de zelfde range moet hebben als een diesel.

Voor een zuivere electrische wagen is dit momenteel 120 a 180 km. Uit een studie in de EU blijkt dat we gemiddeld niet meer dan 60 km per dag rijden.

De meeste gezinnen hebben 2 wagens, dus één wagen elektrisch is zeker haalbaar, voor de lange ritten ( enkele malen per jaar op vakantie) zouden we dus onze diesel nog nodig hebben, is dit wel nodig?

Ik geloof niet zo zeer in 'plugin hybrides' zoals de volt, ze worden te zwaar (motor generator en diesel motor)  en te gecompliceerd.

Omdat de kosprijs van een elektrische wagen voor meer dan 50% wordt bepaald door de batterijen, is het voor de huidige auto fabrikanten niet interessant.

Zij hebben ook niet de kennis en productie mogelijkheden om zelf batterijen te maken.

Zo ontstaan nieuwe fabrikanten, zoals het succesvolle Tesla, duur maar hebben we deze range en acceleraties wel nodig?

Paul G