Nieuwe hybride wagen Honda Insight

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Vandaag eens gaan kijken naar de nieuwe hybride wagen van Honda de Insight.
Als trouwe Honda fanaat,ik rij met een civic moet ik zeggen dat de wagen er langs buiten nog redelijk sportief uit ziet.
Aan de binnenkant ziet het er nogal plastiekerig uit.Natuurlijk niet zo sportief langs binnen als mijn civic maar dat is ook niet de bedoeling bij de Insight.
Het gaat hem hier eerder over minder verbuik & uitstoot.
Ik heb er een testrit mee gedaan,is een automaat wat even wennen is,en het vebruik kwam bij mij op 5.1 L.Onze huidige wagen 1.4 benzine zit rond de 6.8 a 7.2 L.
Als je aan de rode lichten staat slaat de motor automatisch uit.Verder kan je volgen op een schermpje of je elektrich met benzine of met beide rijd.

De prijs voor deze hybride komt op 18.000 euro voor de standaard versie.
Nu wat vinden jullie van hybride wagens?
Zijn die echt zoveel beter voor het milieu?
Is het verstandig mijn 3 jaar oude wagen in te ruilen voor een hybride?
Ik vind eigenlijk 5 liter verbruik nog redelijk veel?
Kan je met sommige diesels dit ook niet halen,heb het dan over verbruik in de praktijk en niet volgens de boekjes.

Christophe
http://www.sunnybeam.be

Reacties

heb zelf een Ford Fiësta 1.4 tdci van 2004 en deze verbruikt 5.2 L .

voor de verbouwing als 2de wagen een audi A6 avant 1.9 tdi automaat van 1994 en deze verbruikt 6.6 L . deze weegt 1800 kg.

mijn moeder heeft een opel corsa 1.2 16V benzine van 2005 en deze verbruikt maar 5.4 L .

Ik denk dat je beter kan wachten tot er een volledig elektrische wagen uitkomt en zolang een zuinige occasie zoekt.

Even ter vergelijking :
De niewste volkswagen passat 1.9 tdi bluemotion zit aan 4.8 L .

Ik heb 4 jaren geleden er ook nog aan gedacht de toen nieuwe Prius van de tweede generatie te kopen. Afgezien van het feit dat ik absoluut niet in de oncomfortabele bestuurderszetel kon zitten, was er een ander argument tegen: op dat ogenblik reed ik praktisch nooit in de stad, maar deed bijna uitsluitend autosnelweg. Welnu, aan 120 km/h, of 130 km/h in Frankrijk, was het verschil met een Diesel niet meer zo groot: de kleine benzinemotor moet dan goed zijn best doen en buiten zijn beste regime draaien. Ten andere, proeven in Duitsland (autosnelwegen!) zijn niet schitterend voor de Prius. Maar in de stad is hij onverslaanbaar.

De Insight is wellicht (weer) een stap vooruit, maar binnen 3 à 5 jaar is er wellicht meer concurrentie - keuze op de markt met een betere technologie.

We hebben onlangs een 125cc scooter aangeschaft.En als het weer het toe laat rijd mijn vrouw daarmee naar het werk.
We gaan nog wachten op een nieuwe wagen tot er een volledig elektische wagen op de markt is.
Ik vind het verschil in verbruik tussen een hybride en een gewone wagen te klein.

Christophe
http://www.sunnybeam.be

Het is alleszins veruit de eerste betaalbare hybride. Van een fabrikant met 10 jaar ervaring met hybride wagens kan je bovendien goede kwaliteit verwachten. Bij de eerste versie van de Insight lag de nadruk op zuinig brandstofverbruik terwijl ze hier meer aandacht besteed hebben aan het rijplezier.

We hebben vandaag ook de reclame binnengekregen.

Prijs is ondertussen reeds gezakt naar om en bij de 16.000. Maar het verschil tussen een zuinige wagen en deze hybride is te klein.

Ze moeten nog met betere argumenten en technologie komen. En deze kan er volgens mij snel zijn in deze crisis. Persoonlijk hoop ik dat 1 of meerdere grote autofabrikanten overkop gaan en opgekocht worden door inovatieve, milieuvriendelijke bedrijven. Op deze manier kunnen ze een productielijn kopen voor een prikje en dus al een pak investeringen uitsparen, waardoor hun wagen ook beter in prijs zou kunnen worden.

Bestaande autobouwers hinken mijns inziens nog teveel op 2 benen, olielobby vs hernieuwbare energie lobby. Ze moeten maar eens een keuze maken.

Mvg,
peter
Http://www.zonneblog.be

Ik moet toegeven dat ik ook twijfelde maar finaal vind ik dat zowel de Honda als de Toyota relatief veel verbruiken.
Daarnaast stel ik me toch vragen over de batterijen.
Wat is hun levensverwachting, de garantie ?
Ik heb alvast besloten om nog wat te wachten op een realistische elektrische auto.
Maar ik vermoed dat voor mensen die vrij veel in stadsverkeer zitten de prijs voor de Honda stilaan aanvaardbaar wordt.

Ik heb eens van een aantal wagens de CO2-uitstoot berekend per 100kg auto. Het is helemaal niet de bedoeling om het verbruik van zware auto's (extreem voorbeeld BMW X5) goed te praten, maar veeleer om aan te tonen dat kleine 'zuinige' wagens veel verbruiken in verhouding tot hun gewicht. Ik snap niet goed waarom ze die niet zuiniger kunnen maken. Indien je de CO2-uitstoot per 100kg auto bekijkt, dan is de prius de winnaar. De Toyota iQ (de zuinigste benzineauto) scoort per 100 kg auto slechter dan de BMW X5...
http://users.telenet.be/avierstr/ecoscore.html

Een ander "probleem" voor mij is dat de hybride auto's niet verkrijgbaar zijn met trekhaak. Als doe-het-zelver heb ik soms eens buizen of planken nodig, die dingen wegen niet veel, maar krijg je niet in de auto, en dan is een aanhangwagen de oplossing. Het excuus dat die elektronica dat extra gewicht niet aankan snap ik niet. Stel dat je met 4 mensen die 90 kg wegen naar de Ardennen rijdt in een prius, dan moet die elektronica toch ook die 360 kg passagiers de hellingen op krijgen... En de iQ is ook niet te krijgen met trekhaak, anders kocht ik er zo eentje

hier meer info over het trekken met een hybride-voertuig :
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak.htm?contentid=1079
Hyundai komt blijkbaar ook met een hybride de markt op :
http://www.mobimix.be/inhoud/hyundai-heeft-ook-haar-hybride-de-blue-will

andy

wat doet het verbruik per kg er nu toe? dat is een excuus om toch nog met die grote bakken te rijden, meer niet.
mij gaat het om wat ik verbruik om van A naar B te rijden.

hans d

"Persoonlijk hoop ik dat 1 of meerdere grote autofabrikanten overkop gaan en opgekocht worden door innovatieve, milieuvriendelijke bedrijven."

welke moet dat zijn Peter? Ford? Opel? Volkswagen? Volvo? vraag het misschien eens aan een van de tienduizenden mensen die in die bedrijven hun brood verdienen.
Die zullen zich dan voortaan met de fiets moeten verplaatsen, want een auto zal er niet meer af kunnen. En zie - twee vliegen in één klap!

De autofabrikanten zijn zelf voldoende bezig met nieuwe technieken, het is ook aan de klanten om vertrouwen te tonen in de nieuwe technologie zodat die uiteindelijk de oudere technieken gaat vervangen.
Elektrisch of op kolen: ons individueel verplaatsen over langer dan fietsafstand zie ik niet echt goedkoper worden de komende jaren.
Voor de hybride wagens betaal je nu weinig BIV en verkeersbelasting (vb ong. €62 BIV en €165 verkeersbelasting voor Honda Insight). Dat komt omdat je enkel belasting betaalt op de verbrandingsmotor van 1300 CC (88pk). Op de 14pk die de elektromotor kan leveren betaal je niks aan belasting.
Stel dat we massaal op hybride wagens overschakelen (is in 10 jaar niet gebeurt...) dan kan je er vergif op innemen dat ook de fiscale regeling zal 'bijgestuurd' worden.
Na 10 jaar heeft de hybride technologie nu echt wel zijn betrouwbaarheid bewezen, het is nu aan de consument om de keuze te maken: fabrikanten kunnen tenslotte ook maar de auto's maken die verkocht worden (en omgekeerd).
Diezelfde consument schijnt trouwens maar over een kort geheugen te beschikken: toen de olieprijs terug ineen zakte na de piek van 140 USD mocht Toyota meteen zijn produktieplannen voor de Prius naar beneden bijsturen...

Hybride auto's zijn iets zuiniger, maar niet milieuvriendelijker.
Voorbeeldje? De Prius gebruikt batterijen waarvan het erts in Canada wordt gewonnen. De plaats is zo vervuild dat er niks meer kan leven en de NASA er haar Mars-toestelletjes test.
Dat erts wordt in China tot een "pasta" verwerkt, en nadien in Japan tot een batterij. Alleen al die batterijen zorgen er eigenlijk voor dat de aanschaf van een Prius geen zoden aan de dijk brengt. Ben je een klant in Amerika betekent het zelfs dat de Prius op de volledige levensduur bekeken een SLECHTER alternatief is dan een "normale" (voor amerikanen dan) SUV of pick-up!!! Die Amerikaanse auto vraagt minder energie om te produceren, veel minder om te transporteren (ik spreek hier over US-markt) en nadien ook om te recycleren (minder high tech materiaal). Voor de EU-markt moet je dan natuurlijk met een Europese auto gaan vergelijken.

MAAR DAARNAAST: is zuiniger ook milieuvriendelijker? In dit land rijden steeds meer diesels. Ook in de posts hiervoor wordt naar de zuinige TDI's en dergelijke verwezen. Ja, die krengen zijn tevreden met een litertje minder dan hun benzine-broers. Maar tegelijk zijn ze verantwoordelijk voor een zeer ernstig probleem: fijn stof. En dat stoten benzinemotoren niet uit.

Inderdaad, niet teveel gaan focussen op verbruikscijfers alleen. De energie die een wagen kost om te produceren en als "afval" terug te verwerken is zeker niet te onderschatten. Om dan nog niet te spreken van de winning van grondstoffen en het "dumpen" van afvalstoffen.

Als je een auto van 3 jaar oud zou vervangen door een zuiniger alternatief ben je vooral bezig de autoindustrie aan het steunen, niet het milieu.

Als je niet al te veel km doet per jaar, dan zou ik zelfs opteren om zo lang mogelijk met dezelfde wagen te rijden en hem zo veel mogelijk te laten oplappen. Mijn eerste 2 wagens waren occasies van 8 - 9 jaar oude, waar ik dan nog eens 8 - 9 jaar mee gereden heb. Duurzaamheid is ook een belangrijke factor om milieuvriendelijk te leven.

En om het helemaal goed te doen kies je beter voor fiets en openbaar vervoer. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedere situatie haalbaar is.

Toch kan het de moeite lonen om het even te overwegen en te kijken of het niet haalbaar is. Soms kun je versteld staan van hoe weinig verschil het uitmaakt en hoeveel comfortabeler je bent op die manier.

Het vervangen van een auto door een zuiniger model. Dé marketing strategie om de groenen te overhalen om toch een nieuwe auto te kopen. Uw oude auto verbruikt 8 liter, een nieuwe 6 liter. 2 liter maal x kilometer, ... winst. Voor uw portemonée? Stel dat u 20,000 km rijdt. Op jaarbasis spaart u zo'n 500 Euro uit. Na meer dan 30 jaar heeft u de investering in uw nieuwe wagen (stel 16000€) terugverdiend.
Voor het milieu? Die oude auto verdwijnt niet hé. Die rijdt gewoon ergens anders verder. Dezelfde hoeveelheid CO² wordt door iemand anders geproduceert met jouw wagen. Misschien doet die een oudere auto weg. Maar die verdwijnt ook niet. Aan het eind van de rit gaat die auto naar Afrika of een voormalige Soviet republiek waar hij verder rijdt tot hij volledig op is. Een auto die nog kan rijden belandt niet op de schroothoop. Die vervangmythe die CO² besparing zou opleveren is een fata morgana. Hoe meer wagens er worden vervangen, hoe meer 2e handswagens er beschikbaar komen aan lagere prijzen, dus ook voor mensen die ervoor geen wagen kochten. Netto neemt het wagenpark toe en neemt de vervuiling toe.

mon,

ik volg je, ik rij met wagen 10l per 100 km benzine en doe hem niet weg (10.000 km per jaar)

2e wagen, 6.1 l (ook benzine) bolt 14.000 km per jaar (woon-werk voor mijn vrouw)

Stefan

Mon,

Zo extreem zal het ook wel niet lopen zeker. Waarschijnlijk gaan er ook veel auto's vervroegd de schroothoop op (heet het niet schrootpremie). Dit schroot is tegenwoordig heel waardevol want wordt gebruikt voor nieuw staal.

Trouwens als ergens in een 3de wereld land door een oude wagen mensen mobiel worden kan je dit enkel toejuichen.

Mobiliteit is een soort basisrecht. Met een Pepper Canyenne rondrijden daar en tegen is verkwistend gebruik maken van dit basisrecht.

Maarten