Nieuwe auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Helaas is onze auto door een accident perd total :-(. Dat betekent dat we moeten uitkijken voor een andere auto. Mochten we zwemmen in het geld, dan was de milieuvriendelijkste wagen maar net goed genoeg, maar helaas... Het zal dus wellicht een tweedehands worden, maar ook hierin is er ruime keuze...

Over deze aanschaf heb ik enkele vragen:
-) Wat is het beste voor het milieu: diesel of benzine? Ik meen te verstaan te hebben dat dit benzine is, maar benzine blijkt dan weer duurder te zijn in verbruik (en de portemonnee morrelt weeral)...

-) Onze auto was een drie-deurs met niet al teveel kofferruimte, wat perfect was voor ons tweetjes. Alleen kan het zijn dat in de toekomst het gezin wat groter wordt... Dus zoeken we eigenlijk een auto met wat meer bagageruimte (maar dus wellicht ook duurder in aanschaf en duurder in verbruik). Nu vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn om toch een kleine auto te kopen, maar dan uit te breiden (bv. een kofferdak, bagage aanhangwagen,...). Iemand met ervaring?

Nog wat achtergrond informatie:
-) We doen normaal iets meer dan 10000 km per jaar.
-) Een auto moet me van punt A naar punt B brengen, waarmee ik bedoel dat een auto vooral functioneel moet zijn.
-) De 'oude' auto was nét geen 10 jaar geworden, was een Peugeot 106, met een cilinderinhoud van 1527 cc en 42 kW als vermogen. Hij klokte af op ongeveer 102000 kilometers...

Reacties

Ik heb onlang mijn oude GolfIII van 1993 vervangen door een GolfV van 2006.(beide diesel)
Bij de laatste roetmeting in de keuring zat mijn oude wagen op minder dan de helft van de toegelaten uitstoot .
En de nieuwere versie verbruikt 15% mazout meer dan zijn voorganger .
15 jaar technologische revolutie en het gaat achteruit ipv de goede richting .

Koop een oude , is een stuk goedkoper en beter voor milieu .

@ Cindy

Voor mij is het ondenkbaar om anno 2009 geen auto te hebben.
Als je 3 kinderen hebt en beiden gaat werken lijkt het mij al helemaal hopeloos.
Heel veel firma's zijn gewoon onbereikbaar met het openbaar vervoer. Door geen auto te hebben beperk je jezelf in de mogelijkheid om te kunnen gaan werken daar waar je wil. Je kan niet gaan en staan waar je wil want telkens is er de hamvraag: gaan we er wel geraken?
Als één van de kinderen ziek is, lijkt me een ritje met de auto naar dokter of ziekenhuis toch zeker zo aangenaam, als door weer en wind met de fiets. Of met de fiets naar t ziekenhuis om gaan te bevallen? En met babyspullen en wieg en weet ik wat nog allemaal de bus of trein op? Ik kan het me onmogelijk voorstellen.
Ik vind dat je ook consequent moet zijn in je keuzes, en dan ook nooit beroep moet doen op mensen die wel een auto hebben!
Wat je daar zegt over 'in de natuur' wonen slaat nergens op. Mensen besteden hoe langer hoe meer aandacht aan isoleren, dit geldt ook voor losstaande woningen. Qua stookkosten gaat een losbouw hoe langer hoe meer gelijklopen met gesloten bebouwingen. Binnen 20 jaar bouwen we waarschijnlijk met z'n allen enkel nog passiefhuizen.
Ik zou ook kunnen zeggen dat mensen die in 't stad wonen gemiddeld korter zullen leven dan diegenen op den buiten omdat de eerste categorie dichtgeslibde longen krijgt van het stof, en kapotgaan van de stress door drukte en rumoer van de stad! Maar ieder z'n keuze hé...
En als ik dan toch een auto nodig heb om mij te verplaatsen naar mijn werkgever (naar keuze!) 25 km verderop, zou het mij veel meer tijd kosten om 's ochtends uit de drukte van de stad te geraken, dan wanneer ik vanop 'den buiten' rechtstreeks de autosnelweg op kan. En nee ik koop geen benzinezuipende hummer maar een energiezuinig modelletje. Mag het?

Beste DUKEii,

ik heb dezelfde ervaring: ik had een bedrijfswagen MB C220 cdi van 2005, waar ik een gemiddeld verbruik van 5.5l/100 km mee had. Nu heb ik sinds 2008 het nieuwe model MB C220 cdi, die verbruikt 6,9l gemiddeld. In de garage zeggen ze me dat er onverbrande diesel in de uitlaat gespoten wordt, om een naverbranding te hebben van de uitlaatgassen. De uitstoot zou daardoor veel zuiverder zijn, maar het gebruik is gestegen...

Nog iemand die ervaring?

@ Ilse

Cindy zegt niet dat het niet mag. Ze zegt gewoon dat het anders kan, als je maar wil.
Niemand gaat jou vertellen hoe je moet leven. Maar je moet wel beseffen dat je als consument een verantwoordelijkheid draagt voor de vervuiling van onze planeet. Je kan hopen dat het allemaal vanzelf wel goed zal komen, en dat jouw kinderen een even onbezorgd leven kunnen leiden als jij, of je kan er effectief iets aan proberen doen. Chapeau voor de mensen die er effectief iets aan proberen doen.

Ieder zijn keuze he.

@Ilse
"Als één van de kinderen ziek is, lijkt me een ritje met de auto naar dokter of ziekenhuis toch zeker zo aangenaam, als door weer en wind met de fiets"
Onze dochter heeft 2 maal lang in het ziekenhuis gelegen, ernaartoe met een taxi of ambulance voor dringend ziekenvervoer kan, uiteraard ( en wij dan met de fiets). Idem om te gaan bevallen. De taxi stond eerder klaar dan dat wij gepakt waren...met een eigen auto hadden we tijd verloren.

"Ik zou ook kunnen zeggen dat mensen die in 't stad wonen gemiddeld korter zullen leven dan diegenen op den buiten omdat de eerste categorie dichtgeslibde longen krijgt van het stof, en kapotgaan van de stress door drukte en rumoer van de stad! Maar ieder z'n keuze hé..." Stof? Stress? Veel veroorzaakt door : jawel : teveel auto's!!Wat trouwens ook handenvolgeld kost aan de gezondheidszorg.
Geen auto hebben is voor ons een win-win-win-win...situatie : we winnen fitheid, we winnen tijd ( jazeker!bv niet meer moeten gaan sporten in de vrije tijd, want dat doen we tijdens tiid die we toch anders kwijt zouden zijn, nl woonwerkverkeertijd), het milieu wint, we winnen rust, en we winnen geld, we worden er vrolijk van...
Ik zie nergens een verliespost!
En dankzij het feit dat we zonder auto leven, werkt mijn man 4/5 en ik 1/2...op een gewoon ambtenarenloontje hoor!!We hebben ook onlangs een huis gekocht, en 2 kindjes kort na elkaar, en zonder financiële steun van de ouders. Het is geen vetpot, maar we zijn gelukkig.
Wij genieten met volle teugen van ons leven, en missen niets.
Zoals ik al zei, wij kunnen het bekijken vanuit een bijzonder perspectief...
trouwens : als we op reis gaan doen we dat gewoon met de trein. Héél rustig, onze oudste geniet ervan...de jongste is nog maar een baby
Maar idd, iedereen kiest zelf. Maar het KAN anders, hoewel velen beweren dat het ECHT NIET ZONDER AUTO KAN.
Ik besef dat het confronterend is dat er mensen zijn die het tegendeel bewijzen....en we roeien idd tegen de maatschapplijke stroom in.
Maar, ieder zijn keuze...
Groetjes
Cindy
ps : dat van die passiefhuizen, daar twijfel ik over....ik hoop trouwens van niet, anders in binnenkort elk laatste stukje groen volgebouwd. Lang leve de verbouwingen tot LEW
ps 2 : wij hebben al een paar keer bijna ruzie gekregen met de familie omdat we weigeren mee te rijden, of weigeren dat ze ons komen oppikken. Hun "medelijden" vinden we dan ontroerend en lachwekkend tegelijkertijd....

Johan, je kan ook zelf je eigen biologische groenten kweken, zelf dieren kweken en slachten, niet verwarmen maar 15 (zelfgebreide) truien aantrekken, ... dat was voor de mensen 50, 100 jaar geleden ook geen probleem.
Maar we leven anno 2009 he.

Eén gezin op zovelen die geen auto heeft, voor het milieu een druppel op een hete plaat.

Als ik geen auto heb, dan kan ik niet gaan werken, dan is er geen inkomen, dan kan ik niet leven. Als iedereen morgen z'n auto buitengooit (stel dat iedereen dit écht zou willen), dan ligt alles plat.

Ipv van op een primitieve manier te moeten gaan leven, was het beter dat de overheid geld pompte in technologie die ervoor kan zorgen dat we ons kunnen verplaatsen zonder vervuiling te veroorzaken. Ik zeg maar wat, zonne-energie. Alles een beetje verfijnen en ervoor zorgen dat het redelijk betaalbaar is voor iedereen. Dat zou pas een oplossing zijn. Maar nee, want als we niet meer gaan tanken met z'n allen, komt er te weinig binnen in de staatskas.

Ilse,

Grappig hoe je mensen ,die bewust voor een leven zonder auto kiezen, primitieven noemt ....
Ik ken ook enkele families die leven zonder auto, gewoon gaan werken en ook geen afwijkend gedrag in de bomen vertonen. Straffer ik merkte geen enkele slingerbeweging zo typisch voor primitieven

@Ilse,

"Als ik geen auto heb, dan kan ik niet gaan werken, dan is er geen inkomen, dan kan ik niet leven. Als iedereen morgen z'n auto buitengooit (stel dat iedereen dit écht zou willen), dan ligt alles plat." Er zijn nog nooit zoveel wagens geweest in Vlaanderen en de economie heft nog nooit zo plat gelegen als nu..dat argument gaat niet op.
Wij leven hues niet primitief, mensen die ons niet kennen zouden het ons niet aangeven dat we milieubewust ( geen auto, katoenen luiers, veel tweedehands, vegetariër..)leven....eerder het tegenovergestelde...altijd grappig om de reacties dan te zien...
Ik ken trouwens ook veel gezinnen, met kinderen ( van baby's over kleuters tot pubers) die zonder auto leven, of aan cambio doen, of de auto nooit voor woon-werkverkeer gebruiken...
wij zijn niet alleen!!
en het is NOOIT een druppel op een hete plaat!!!
groetjes
een geamuseerde Cindy, niet slingerend...

Als er dan toch zoveel mensen overtuigd zijn dat een auto overbodig is, hoe komt het dan dat er jaar na jaar steeds meer auto's rondrijden?

Consuminderen (bijvoorbeeld door zonder wagen te leven), is uiteraard iets waar naar te streven valt en op korte termijn is het misschien de beste manier om een aantal problemen te verzachten, maar het verbaast me hoe weinig geloof er nog is in de technologische vooruitgang.

Ik hoop dat we in de toekomst met nog meer (kleinere, individuele?) auto’s gaan rijden, ons tegen merkelijk hogere snelheden met enorm veel minder ongevallen en een zero-uitstoot gaan verplaatsen. De stad/platteland tegenstelling zal dan minder belangrijk worden. Voor mij persoonlijk is mobiliteit een basisbehoefte, net zoals wonen en eten en zie ik mijn actieradius niet graag beperkt tot fietsafstand of openbaar vervoer bestemmingen.

Het nadeel van consuminderen is dat minder investeringen (van particulieren) in hun mobiliteit de industrie financieel drooglegt en broodnodige investeringen in ontwikkeling op de lange baan schuiven.

De medaille heeft steeds een keerzijde…

@Koen

Mobiliteit is voor mij ook een basisbehoefte hoor!! Vandaar dat ik liever fiets dan in de file te staan.....
Schone, zuivere, gezonde lucht is voor mij ook een basisbehoefte, en meer noodzakelijk nog dan mobiliteit, , een die me jammer genoeg ontzegd wordt...ik juich elk initiatief om nieuwe, schonere vormen van mobiliteit te ontwikkelen toe. Feit is echter : ze bestaan al( auto's op perslucht, elektrische wagens), maar maar weinig autobezitters schijnen ze te willen gebruiken.
@Ilse : voor mij ook een raadsel.
Ik merk alleen maar dat veel mensen een rijbewijs halen ( ik heb er trouwens ook een) gewoon omdat dat "nu eenmaal zo moet"( ik ben trouwens gedwongen door mijn moeder, want ik zou zonder auto niet kunnen leven.....) En dan kopen veel mensen een auto, want dat "hoort erbij".en dan " hoor je erbij" Mensen zijn gewoontedieren en kuddebeesten..
En dan hebben ze een auto, en dan gaan ze hun leven instellen op die auto, en kiezen dan een huis ver van alles vandaan, want ja, ze geraken toch overal, en dan , tja, kunnen ze niet meer zonder....en zijn alle mensen die anders beweren een beetje gek.
Een auto is vaak een gecreëerde behoefte...
Auto's met zero-uitstoot = mijn ultieme droom...maar wij hebben hem niet nodig. Maar het zou prachtig zijn mocht iedereen daarmee rondrijden, geen probleem dan hoor, dan doe je het ( lees files, onkosten, stess...) jezelf aan, en vergiftig je tenminste mij en m'n gezin niet meer elke dag!
Groetjes
Cindy

Er zijn ook andere industrieën om in te investeren he, fietsen, een alternatieve energie- industrie, en isolatie, en openbaar vervoer, en... 't Is niet omdat je geen auto hebt, dat je je geld in een wollen sok steekt.

Iedereen hoopt dat de technologische vooruitgang soelaas zal bieden. Maar 't is denk ik verkeerd en te gemakkelijk om je 'ecologisch schuldgevoel' te sussen met te zeggen dat de overheid er maar voor moet zorgen, en dat jij er toch niets aan kan doen dat je auto op diesel rijdt etc.
Ik vind ook niet dat we achteruit moeten gaan. Ik heb geen auto, deels uit protest omdat er geen alternatieven beschikbaar zijn (fatsoenlijke elektrische auto...).
De technologische vooruitgang is in handen van de consument. Je moet niet consuminderen, maar consumanderen.

Hey Johan, das een goeie, consumanderen ....bedoel je daarmee "anders"consumeren, of als consument je wil opleggen ="commanderen"
groetjes!!

Dukeii

Jij hebt wel een andere auto gekocht in 2006 dan in 1993, ondanks dezelfde naam (Golf).
Om echt te vergelijken zou je een auto van 2006 met zelfde kenmerken moeten kopen als in 1993.
Ik denk dat het dan een Polo zou geworden zijn ...
Het is een commerciële truk van de producenten om een model steeds groter, beter uitgerust en dus duurder (met grotere winstmarge) te maken.

Wat ik me wel afvraag: zijn de normen voor de roetuitstoot die de keuring hanteert dezelfde voor oude en nieuwe auto's?

Overigens heb je vast geen model met roetfilter gekocht?

groeten

rik

@ Cindy: met consumanderen bedoel ik inderdaad anders consumeren. Maar op die manier commandeer je de industrie ook wel om anders te produceren natuurlijk.

Alle beetjes helpen.