Nieuwe schokbreker zet energie om in elektriciteit
De bouw van zuinige voertuigen of het verhogen van de actieradius van elektrische wagens, staat met deze uitvinding een stapje dichterbij!
"Een team studenten van de Massachusetts Institute for Technology (MIT) is erin geslaagd om schokbrekers te ontwikkelen die de energie van opgevangen schokken kunnen omzetten in elektriciteit. Nu gaat die energie gewoon verloren in warmte.
Op een gewoon wegdek kunnen de schokbrekers van een 3-assige vrachtwagen één kilowatt opbrengen waarmee de batterij kan opgeladen worden of de koelruimte koel gehouden."
"In Londen hebben uitvinders het op de verkeersdrempels begrepen. Hier valt genoeg energie uit te halen om de straatverlichting te voeden, zelfs in een volkomen vlakke versie."
Beide items staan in het persartikel van vrijdag 20/02/09: http://www.express.be/business/nl/technology/
Het spreekwoord "waar een wil is, is een weg" of "wie zoekt, die vindt" lijkt me hier toch wel van toepassing te zijn. De Belg zal binnenkort tevreden zijn dat er hier zoveel verkeersdrempels zijn.
Waarom brengen ze op televisie en in de media altijd beangstigend nieuws (afdankingen, oorlog, crisis, energieschaarste, global warming, etc...) naar voor?
En waarom krijgen de uitvinders van een innovatief technisch produkt altijd minder media-aandacht dan de tweevoeters die een bal tussen twee palen met een deklat doen belanden?
Reacties
één kilowatt gedurende hoeveel tijd? KW is een eenheid van vermogen, dat zegt dus niet zoveel. Ik ben meer geïnteresseerd in de energieopbrengst per km (uitgedrukt in KWh)
In het artikel van MIT zien we 1kW vermeld PER schokdemper: maakt dus een vermogen van 6kW voor een drie-assige vrachtwagen. Vertaald naar energie geeft dit dan 6 kWh per uur rijden.