Circulatoren

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Tijdens de crisis-periode worden aan alle kanten bekeken om besparingen uit te voeren.

Ik ben tewerk gesteld als HVAC-servies.

Er werdt gevraagd van de klant om de circulatoren van stand 3 naar stand 1 te brengen, kleinere snelheid dus ook een kleinere verbruik.
Resultaat, de delta T wordt enorm groter, tot zeker 30°C.
Dus ook geen goede verdeling van warmte in het gebouw.

De meest dichtste verbruiker heeft teveel aan warmte, waardoor teveel aan warmte ergens verloren gaat, de verbruikers die verder gelegen zijn vragen langere tijd warmte, waardoor de circulatoren moeten blijven draaien.
Waarvan ik denk dat het niet gebruikelijk is om deze handelingen uit te voeren.

Maar meest merkwaardige is, dat sinds kort veel circulatoren stuk gaan op stand 1, kan iemand dat verklaren ?
De circulatoren zijn van merk "Grundfoss"

Marc

Reacties

Beste Marc,

Ik val even zomaar in je berichtje, heb de laatste tijd er geen gewoonte van gemaakt om op dit soort oppervlakkige berichten meer te reageren, wat ik eertijds wel deed.

Het komt hier op neer; gewone mensen spreken van een pomp. In de centrale verwarmingstechniek ook wel bekent als omloop pomp, centrale verwarmingspomp, cv pomp en dergelijke.

Leg de rest van het volk even uit waar de letters HAVC voor staan.

Servies is mijn begrip het samenstelsel van kopjes, bakjes, schoteltjes en wat dies meer zij. Kortom, spul waar je van eet, maar dat breekt als je het laat vallen.

Je bent kennelijk tewerkgesteld zonder opleiding; anders zou je weten dat een kleinere snelheid niet gelijk is aan minder verbruik, hooguit op pompniveau.

Waarom die pompen in jouw gevallen kapot gaan weet ik ook niet, maar mij is helder dat je geen besef hebt van waterzijdig inregelen, en alles wat daar mee samen hangt.

Ik hoop voor je dat rene mss inhaakt, ik ga het niet meer uitleggen.

Zoek er eerst zelf eens op via deze site (of elders: waterzijdig inregelen).

Groet, Cp

@CP

Wie zonder fout is werpe de eerste steen.
CP, aangezien je zelf ook een paar typfoutjes maakt, vind ik het ongepast dat je Marc zomaar meteen de grond in boort.

Hij geeft wel een zeer goed voorbeeld van foutieve besparingsmaatregelen. Soms vallen de resultaten serieus tegen.

Pompen die sneller defect gaan op stand I.
Eigenlijk regelt men het koppel (lees kracht x lengte) waarmee de motor zal draaien. Na een lange stilstand hebben (circulator)pompen soms moeilijkheden bij het starten, ze zijn soms geblokkeerd door onzuiverheden in het water dat zich tussen de lagers heeft vastgezet. In een hoge stand met groot koppel (lees veel kracht) kan de pomp zichzelf gemakkelijker lostrekken, in een lage stand met weinig kracht blijft de pomp vaker stilstaan. Tijdens zo'n blokkade warmt de pompmotor op en treed er sneller een defect op.

(ik ben geen CV professional, dus vul maar aan)

Dirk, ten eerste accoord.

tweedens, die pompen komen zelfs in hun hoogste stand niet aan een serieus te nemen aanloopkoppel.

Tis mazzel hebben als ze door het vaststaan zo warm worden, dat de verkleving op de as en lager zo warm wordt dat ie wil losschieten.

Al het zaakje nog niet is doorbrand, en je bent er bij, dan kun je het daarvoor bedoelde aseindafdichtinkje losschroeven en manueel met een schroevedraaier de zaak weer lossen.

Is kennelijk een wetenschap die nog niet is overgedragen aan HAVC servies....

Groet, Cp