CO2-uitstoot vergelijking Auto - Moto - Fiets

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Ik zat deze ochtend te denken. De milieuvriendelijkste auto's stoten net onder de 100 gr CO2 uit per kilometer.
Nu zat ik mij zo eens af te vragen hoeveel gram CO2 ik zo uitstoot per kilometer als ik met de fiets rijd. Ik adem dieper en sneller dan wanneer ik met de auto of motor rijd, en dus heb ik ook een verhoogde CO2 uitstoot.
Ik kwam zo na mijn (amateuristische) berekening aan een 27 liter CO2 per gereden kilometer. Maar hoeveel gram is dit, en is deze berekening wel juist ?

Reacties

Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat een mens per dag tussen de 800gr en 1000gr CO² per dag uitademd.

Dus 10km auto rijden staat gelijk met de ademhaling van een mens voor een dag.

Of dat echt zo is durf ik niet zeggen.

Maar al gaat heel de wereld beginnen fietsen en zware handarbeid beginnen te verrichten, we gaan nog geen broeikaseffet kunnen veoorzaken gelijk we nu mee bezig zijn.

De CO² die mensen uitademen mag niet met de uitstoot zoals die van een auto vergeleken worden.

Het voedsel dat wij nodig hebben om te leven, heeft de CO², die wij uitademen, net zo hard nodig als wij dat voedsel nodig hebben.

Dirk Bauwens

Wat Dirk zegt klopt inderdaad!

Dit is CO2 dat uit de 'korte' koolstofkringloop komt. CO2 van de wagen komt uit de 'lange' koolstofkringloop en het duurt dus ook véééél langer om dit terug uit de atmosfeer te halen. CO2 van de wagen is eigenlijk 'extra' CO2 dat in de atmosfeer terecht komt. Chemisch gezien blijft het natuurlijk dezelfde verbinding!

De mens draait op biobrandstof, dus we zijn op zichzelf CO² neutraal.

CO² afkomstig van levende wezens kan niet in rekenening gebracht worden denk ik. Het is een gesloten kring. Zoals Dirk en Gunter zeggen.

Uiteraard heeft de productie van ons eten wel een gevolg voor de CO² uitstoot. Maar dit zouden we sterk kunnen beperken of helemaal vermijden als we dat willen.

JE kan het ook zo bekijken: indien je je verplaatsingen niet met de fiets doet kan je ofwel nadien gaan sporten om je conditie op peil te houden, waardoor je driedubbel uitstoot: éénmaal voor je eerste verplaatsing met de wagen, nadien de verplaatsing (met de wagen natuurlijk) naar het fitness centrum en daar de fysieke inspanning.
Altijd met de wagen en nooit sporten compenseert mekaar: je zal snel van deze aardkloot verdwenen zijn waardoor je uitstoot minimaal wordt. Misschien toch groener dan we eerst dachten...

Als je nu je auto gaat aanduwen met dezelfde snelheid waarmee je normaal ook auto rijdt zal je niet veel besparen.
Maar goed 75 kg en een fiets verplaatsen met 20km/h kost iets minder energie dan met een auto van ruim 1 ton over de snelweg "janken"

De wamteverlies van je lichaam is overigens nog geen 0,5 kw als je normaal fietst en je maximaal vermogen die jij om kan zetten in bewegingsenergie is zo`n 400 watt.

Over het co2 neutraal kun je nog wel een pittige discussie voeren. Het ligt er maar net aan wat je eet.
Ga er maar van uit dat dit voor een gemiddeld persoon best tegen kan vallen.
Zeker in het bio industie en supermarkt tijdperk.
Wil je neutraal zijn wordt dan vegetarier en verbouw al je eten zelf zonder vervuilende hulpmiddelen.

@ chathanky:

We zou in principe CO² neutraal zijn. Maar 't is zoals je zegt, het valt te bezien wat je eet.

Als je alles uit uw groententuin haalt of van bij een hobby boer in de buurt kan dat best wel lukken. Ook uw vlees zou dan van daar moeten komen.

Maar er komt door ons eten een pak extra CO² in de lucht. De uitgeademend CO² van de mens gaat al volledig teniet in de CO² uitstoot van de productie van ons eten.

Serre's, stallen, productie van veevoeder, productie van meststoffen, transport, verpakking, bewaring in frigo of diepvries,...

Het zal dus idd best eens kunnen tegen vallen.

Als fietser heb ik deze berekeningen ooit gemaakt :

Voor iemand die 30 jaar is en 91 kg weegt en een kantoorjob (met een beetje beweging) uitvoert, kwam ik tot volgende resultaten:

Bassaal metabolisme (wat je hiervoor dagelijks nodig hebt) : 3095 Kcal

Als deze persoon 1 uur fietst tegen 20 km/u komt hier nog eens 728 Kcal bij (blijkbaar iets lager dan de gegevens van chathanky).

@Asterixxx:

Hoe kom jij aan 27 Liter CO² per gereden kilometer? Hoe heb je uw berekening gemaakt?

Gunter:

Die gegevens komen van een site voor sportbeoefening, ik ben er van uitgegaan dat dit wel redelijk betrouwbare gegevens zijn.

In vlees zit een addertje onder het gras. Je laat een dier groeien voor consumptie. In grote getalen is dit eigenlijk overbodig en hoe groen die koe ook is draagt dit bij tot extra co2 die te vermijden was.
Maar goed af en toe een stukje vlees zou geen kwaad kunnen, vroeger had je niet dagelijks vlees en tegenwoordig is dit heel wat anders bij de meeste gezinnen.
Al met al valt er genoeg te besparen als je het zelf maar wilt en er gedegen bewust van bent waar je mee bezig bent.
In deze huidige tijd valt het ook niet mee om een enorme uitzondering te zijn, zo zit de huidige westerse wereld niet in elkaar.

Als ik 1 uur fiets aan 20km/h verbrand ik volgens mijn hartslagmeter 540 kcal.

Kcal verbruik is per persoon anders. Er spelen daar veel factoren in mee...leeftijd, lichaamsbouw, geslacht, conditie,...

Omgerekend heb ik dus 0,6285 Kwh aan mankracht verbruikt om 20 Km af te leggen in 1 uur.

Kan iemand al dan niet bevestigen of deze berekening een beetje klopt...

De molaire massa van CO² is bijna 44g/mol. Elke mol is dus 44g CO². Dus omgerekend bezit 1 kg CO² ongeveer 22,72 mol CO².

Bij kamertemperatuur en normale luchtdruk neemt iedere mol gas 24,4 liter plaats in.

1 kg of 1000 gram CO² is dus ongeveer 554 liter.

1 liter CO² is dus 1,805 gram

Een volwassen gezonde mens ademt per keer circa 0.5 Liter lucht in en doet dit in rust circa 15 keer per minuut, je gebruikt slecht een klein deel van de longen. Dat is ongeveer 7,5 Liter lucht per minuut. Bij inspanning gaat de ademfrequentie stijgen en ook de ingeademde lucht in 1 ademhaling zal groter worden. Een zeer zware inspanning kan soms tot 100 Liter lucht per minuut vragen.

Om gemakkelijk te rekenen gaan we voor de zware inspanning aan 100L/min.

Wetende dat in onze uitgeademde lucht ongeveer 4% CO² zit. Ingeademde lucht bevat er 0,03%. Dus 4% van 100L is 4L. Als 1 liter CO² 1,805 gram is dan komt dat op 7,22gram CO² per minuut.

Als we dat een uur volhouden hebben we 433 gram CO² uitgestoten.

Of 4,33 km autorijden.

Met zo'n zware inspanning zal je met de fiets al een stuk verder zijn denk ik. Neem 25 of 30 km?

de beginredenering zit al fout. Een auto stoot 100 g/km uit. Maar de mensen die de auto besturen stoten ook een aantal g per km uit. Niet zoveel als dat ze zouden doen al fietsend, maar toch....een beetje file, een beetje stress, een ietwat hogere hartslag en je hebt al wat CO2 bij elkaar....
Dat moet er nog bij.
En idd, hoeveel mensen zie ik 'smorgens niet met hun "start-to-run" pakketje in hun oren, om dan nadien vrolijk met de 4X4 naar de supermakt te rijden..
En als vegetariër ( en parttime veganist)zonder auto met een ecologische voetafdruk van 1.6 HA zal mijn CO2 uitstoot voor voeding nog wel meevallen denk ik....zelfs al fiets ik naar mijn werk!;-)
groetjes
cindy

Cindy,

Zojuist hetzelfde gezien.

2 jonge dames die wat kwamen joggen aan het het bosje. Beide kwamen toe met een zwaardere wagen die ik zelfs met mijn brutto jaarwedde nog niet kan betalen.

Goed bezig.

Hier wel een leuke site om je met de fiets gereden kilometers bij te houden en te zien wat je bespaart op uitgaven,brandstof en CO2.

http://www.worldcommute.com/