premie voor roetfilter

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

PREMIE VOOR ROETFILTER VAN START

(De Tijd) De Vlaamse premie voor de installatie van een roetfilter in een dieselwagen, kan vanaf dit weekend worden aangevraagd .
Dat kondigde Vlaams minister van leefmilieu Hilde Crevits (CD&V) gisteren aan.
De overheid subsidieert 80 % van van de kostprijs van de roetfilter, met een maximum van 400 euro .
De premie is niet voor iedereen bedoeld . Alleen particulieren die met een oudere dieselwagen met een Euro 3-motor (bouwjaar 2000-2005) rijden, kunnen er een beroep op doen .Het is ook de bedoeling dat alleen chauffeurs die lange afstanden afleggen, een roetfilter laten plaatsen .
Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden .
Crevits wil met de premie de uitstoot van fijn stof door oude dieselwagens verminderen .
Met een roetfilter staat de uitstoot van een Euro 3-motor gelijk aan de schonere Euro 4-motor.
Zonder zo'n filter stoot een Euro 3-motor dubbel zoveel fijn stof uit (KVe)

info en aanvraagformulieren :
infolijn 1700
http://roetfilters.lne.be

Reacties

Ik zal het zeker eens in detail bekijken.

Nu zit ik met 1 vraag waar ik niet zo direct een antwoord op heb. Vanaf wanneer doe je voldoende lange afstanden?
Wij doen regelmatig korte afstanden (5 a 10 km) en zeker wekelijks wat langere afstanden (30 a 80 km). Zijn die langere verplaatsingen dan voldoende om het opgestapelde roet te verbranden?

Ik zou niet graag tegenkomen dat we die roetfilter maandelijks moeten openmaken om het roet eruit te verwijderen.

Jan,
wij hebben dit week-end een nieuwe wagen (99 gr C02/km) met roetfilter
gekocht. Als ik het goed begrepen heb kan zo'n filter wel wat korte
verplaatsingen aan. Af en toe moet de motor echter eens goed 'doordraaien'
om op hogere temperatuur te komen en zo alle deeltjes die bij korte
verplaatsingen in de filter achterblijven, te verbranden.
Bij te veel korte afstanden zouden er teveel deeltjes in de roetfilter
achterblijven. Een 'temoin' (verklikkerlampje?) geeft aan wanneer dit het
geval is. Op dat moment zouden 15 à 20 minuten op de autostrade volstaan
om de filter terug schoon te branden. Hier, in de Ardennen, gaat men er
blijkbaar van uit dat iedereen genoeg lange verplaatsingen doet om geen
problemen te krijgen met die filter.

met vriendelijke groet
Bart

PS: in Wallonië krijg je onmiddellijk 200 EUR korting bij aankoop van een
wagen met roetfilter. De overheid betaalt achteraf terug aan de verkoper. (in
totaal 4.300 EUR korting (slik) vanwege federale en regionale overheden om
m'n 14 jaar oude diesel in te ruilen tegen een nieuwe 'ecomotive', anders
was 't een tweedehands geworden)

Ik heb van een garagist gehoord (nederlandse) dat je bij voorkeur een filter moet laten plaatsen die zelfreinigend is. Doe je dit niet dan zou je na verloop van tijd een nieuwe filter moeten plaatsen en dan ben je weer de aanschafkosten kwijt. Ik denk niet dat je dan weer die premie kan krijgen van de overheid. Weet iemand anders hier meer van?