Inbouwen LPG installatie in wagen - systemen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om mijn wagen te laten ombouwen met een LPG installatie. Ik heb hiervoor bij verschillende erkende leveranciers offertes opgevraagd en krijg hier verschillende reacties op:

Nr1 stelt een Landi LSI systeem voor want is volgens hem kwalitatief beter dan SGIS plus systeem.
Prijs: € 1899 incl. btw

Nr2 stelt een SGIS plus systeem voor want is volgens hem kwalitatief beter dan Landi LSI systeem
Prijs: €1795 exl. btw

Nr3 stelt een derde systeem voor want Landi LSI en SGIS plus systeem zijn volgens hem niet de meest kwalitatieve systemen.
Prijs: €2000 a €2100 excl btw

Alle drie zijn gespecialiseerd in ombouw naar LPG...

Heeft iemand ervaringen of kennis van dergelijke systemen en kan hier meer nuttige info over geven wat te kiezen?

Hartelijk dank!

Reacties

Beste,
Ik kan enkel zeggen wat ik heb : een Bigas installatie.
Heeft mij € 2000 all-in gekost voor een 6-cilinder en tank
van 80l.

om welke wagen gaat het ik heb peugeot patner met een ag gasinstalatie goedgekeurd de het merk zelf en ben er zeer tevreden over .
grtjs

Ik weet niet hoeveel km je per jaar doet, Ik heb verschillende auto's op lpg gehad maar de slotsom is dat het niet rendabel is, van de meeste auto's zijn de klepzittingen van de uitlaatkleppen niet bestand tegen de hogere temp., als je die moet laten vervangenen is de totaalkost veel hoger dan je ooit kan verdienen met lpg, reken daarbij nog de extra taks en keuringen verlies van koffer enz. Geef mij maar een diesel, na 230.000 km geen noemenswaardige kosten, dat haal je op lpg nooit.

Groeten GVS

Guy 2,

In het verleden klopt jou verhaal over de problemen.

De laatste 10 jaar geen problemen meer.

Bepaalde motoren zijn indd niet of minder geschikt voor LPG.

Een kopsmering is sowieso aan te raden.

Ik ken volvo's die probleemloos + 500000km rijden op gas.

Ik zelf 250 000km

Mvg

JB

NB economisch rendabel is het momenteel een dubbeltje op z'n kant.

Hartelijk dank voor jullie reactie!

De wagen is een saab 93 2300cc, 4 cilinder motor.

Nr2 raad inderdaad een automatische klepsmering aan die de problemen van Guy2 zou moeten tegengaan... Extra prijs is €270 excl btw.

Jeroen,

welk van de drie systemen is bij jou ingebouwd?

Mvg
Jan

Jeroen, ik heb gezegd de "meeste auto's" der zijn bepaalde volvo types die goed rijden op lpg maar niet allemaal ikzelf heb 2 BMW'S en een citoen XM gehad op lpg om de 20.000km de klepspeling bijstellen en op 100.000km klepzittingen weg, om op een 6 cylinder nieuwe zittingen te zetten reken maar op 2500 euro, moet je wel zelf wat kunnen sleutelen, het verraderlijke aan hydr. klepstoters is je klepzittingen verwijnen even goed maar je ziet het maar als het te laat is.
Jan, je SAAB is toch geen 2300 turbo hoop ik, bij een turbo komen nog andere problemen om de hoek kijken.
Moest ik nog voor lpg kiezen zou ik voor een AG gaan, voor zover ik weet zijn zij de enige die de signalen naar de bezine injectors als input gebruiken voor hun lpg comp. dwz al het rekenwerk van de bezine injectie wordt vertaald voor de lpg injectie. De meeste andere systemen hebben een volledig eigen rekenmodule naast de benzine injectie comp. met een beperkte input uit het bezine injectie syst.

LPi Vialle,

heel goede ervaring mee...

Klepspeling na 170000km nog binnen fabriekspecificatie voor nieuwe motoren.

Turbomotoren zijn inderdaad sletig voor de kleppen.

Best in het begin om de 30000km de klepspeling laten nakijken.

Mvg

JB

Guy2,

je schrijft:
Moest ik nog voor lpg kiezen zou ik voor een AG gaan

Wat moet ik precies onder AG verstaan? Ik veronderstel dat dit een systeem is of onderdeel van het systeem... Kun je hier meer uitleg over geven?

Bedankt

je kan AG vinden op volgende site van hieruit zou je de instalateurs moeten vinden,
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/teleflexgfi/sgi.html

Groeten, GVS

Deze offerte ontving ik onlangs, wat is jullie idee hierover? Is dit ook een AG systeem?

Bigas SEQUENTIAL GAS INJECTION SYSTEM NEW PLUS

Inleiding
De technische ontwikkelingen op het vlak van auto-electronica en benzinemotoren verlopen sneller en sneller. Moderne benzinemotoren zijn uitgerust met een sequentieel mulitpoint benzine-injectiesysteem die via een CAN-bus systeem samenwerkt met de volledige voertuigelectronica.

Het antwoord van Bigas op deze technische ontwikkelingen is Bigas SGISN PLUS. Dit is een high-tech multipoint sequentieel in line LPG-injectiesysteem, dat tijdens een ontwikkelingsperiode van 6 jaar door Bigas geheel in eigen huis is ontwikkeld.

Het SGISN PLUS-systeem garandeert u optimale motorprestaties en constant lage uitlaatgasemissies in combinatie met een zeer concurrentiële systeemprijs.

Het nieuwe Bigas-injectiesysteem is één van de weinige systemen momenteel op de markt die in staat is om zonder problemen te communiceren met de ECU’S van EURO-4 motoren.

Absolute noviteit zijn de nieuwe geruisloze LPG-injectoren die het LPG pulsvorming en getimed voor iedere cilinder apart injecteert.

Werking

Het SGISN-systeem werkt volgens het Master-slave principe. Dit betekent dat de gas-injectietijden bepaald worden door de benzinecomputer. Dit is ook de reden dat er geen verschil merkbaar is tussen het rijden op benzine en het rijden op gas.

Alle originele functies van de moderne EURO-4 motoren blijven dan ook werken en de uitlaatgasemissies halen ook met het SGISN PLUS systeem de strengste normen.

Aangezien het systeem enkel werkt op de benzine-injectoren, moeten er slechts weinig electrische verbindingen worden gemaakt, wat de kans op slechte contacten of moeilijk vindbare storingen tot een minimum herleid. Het is niet meer nodig om allerlei simulatoren te plaatsen om een goede werking te verzekeren.

Enkele belangrijke eigenschappen van het SGISN PLUS systeem:

· Lager brandstofverbruik door afsluiting van LPG injectie tijdens deceleratie

· Geen verschil in motorvermogen tussen het originele benzinesysteem en LPG

Uitlaatgas emissies voldoen aan de strengste Europese (euro 3 en euro 4) normen en aan de G3-goedkeuring

· On-board storingsdiagnose

· Communicatiemogelijkheden bij het systeem met behulp van een laptop

SGISN PLUS neemt de kans op backfire geheel weg

· Zeer geavanceerde SGISN PLUS systeembesturing met getimede injectiestrategie waarmee één keer per twee omwentelingen van de motor bij iedere cilinder een gaspuls wordt ingespoten

· Voor 4, 5, 6, 8, 10 en 12 cilindermotoren

Componenten

Verdamper

De LPG-toevoer voor de injector wordt geregeld door een nieuwe SGISN PLUS-verdamper. Deze 1-traps-verdamper verdampt het vloeibare LPG uit de tank tot een afgeregelde voordruk van 1 tot 1,6 bar. Nieuw is de MAP (manifold pressure)-referentie-ingang waarmee de afgeregelde LPG-druk licht varieert met het motorvacuüm.

Computer

De SGISN PLUS-computer maakt de calorieberekening voor LPG op basis van de inspuittijden die de benzinecomputer genereert. De SGISN PLUS-computer geeft de bewerkte inspuittijden door aan de gas-injectoren.

Bijzonder is de electrische aansturing voor de LPG-injectoren die volledig stroomgeregeld is en daarmee onafhankelijk is van accuspannings- en/of temperatuurvariaties.

De Closed-loop-flowregeling voor injector stuurt met behulp van het teruggekoppelde flowsignaal de openingstijd zodanig, dat de berekende LPG-hoeveelheid ook daadwerkelijk ingespoten wordt.

De SGISN PLUS-computer is zo ontwikkeld dat het systeem bestand is tegen de meest extreme temperatuurschommelingen en trillingen.

Door zijn handzame afmeting kan het systeem zelfs in het kleinste motorcompartiment geïnstalleerd worden.

Schakelaar

De schakelaar is zo ontworpen dat hij op elke vrije plaats in het dashboard geplaatst kan worden. De schakelaar is voorzien van leds om aan te geven of de wagen op gas dan wel op benzine rijdt en om de hoeveelheid gas aan te geven.

De motor schakelt automatisch over naar benzine als de LPG-tank leeg is. U wordt dan gewaarschuwd door een geluidssignaal en door een knippering van de tankaanduidingsmeter.

Injectoren

Elke cilinder heeft zijn eigen injector. De injectoren zijn volledig geruisloos.

In elke injector bevindt zich een plunjer die electromagnetisch omhooggetrokken wordt, waarna een LPG-puls wordt ingespoten. Net als bij een benzine-injector wordt de ingespoten hoeveelheid LPG geregeld d.m.v. het variëren van de openingstijd.

Variaties in LPG-voordruk of injectorgedrag worden door het Closed-loop flow-regel-systeem automatisch en direct gecompenseerd zodanig dat dit geen gevolgen voor de injectieprogrammering heeft.

Vervolg offerte:

Voordelen:

Verlengde levensduur van de motor

Verlengde levensduur van de katalysator

Optimale prestaties, zowel in zomer als winter

· Modernste systeem op de LPG gasinjectiesystemen-markt

Geen kans op backfire

Door de hoge snelheid en grote opening van de injector is deze niet gevoelig voor vervuiling

Met een brandstofmeter

· Optimaal verbruik

· Geruisloze injectoren

· Overbouwbaar naar andere auto’s

Veiligheid:
De drie gasafsluiters in serie sluiten automatisch bij het afslaan van de motor.

Tank:
Een 80 % vulbegrenzer, een overdrukbeveiliging en een electrische afsluitkraan is standaard voorzien op de tank. De tank is voorzien van een europees goedkeuringsnummer.

Plaats buitenvuller:
De buitenvuller wordt geplaatst naar wens van de klant.

Plaats schakelaar:
De schakelaar wordt geplaatst naar wens van de klant.

Prijs:
De prijs bedraagt 1795 EUR. exclusief 21% BTW, voor een installatie met cilindrische tank in de koffer, waarvan de inhoud naar keuze zonder meerprijs tot 100 liter.

Voor een tank in de plaats van een reservewiel is er een meerprijs van 99 EUR.

· Gratis exclusieve wieltas met handige ritssluiting, om uw reservewiel in op te bergen bij montage van reservewieltank.

· Gratis set vulnippels voor heel Europa

· Gratis 150 liter LPG (i.s.m. Primagaz)!

Klepsmering:

Optioneel kan er een vol automatisch klepsmeersysteem gemonteerd worden , dit systeem regelt electronisch de toevoer van klepsmeerproduct per cilinder.

Voordelen :

-nooit geen risico op verbrande of ingelopen kleppen meer !

-u krijgt een verwittegingssignaal als het voorraadreservoir leeg is.

-langere levensduur van de motor.

Meerprijs incl werk : 270€ + 21% btw

Dit systeem raden wij voor elke auto aan maar is zeker niet verplicht.

Jan,

Zeker zorgen voor een smeersysteem voor de kleppen. Ik heb 2 wagens op LPG. De oudste heeft er al 150000km opzitten, er zit een goedkope kleppensmering op (Flashlube: gewoon een flesje met een gekalibreerde druppelaar. Werk wel maar vereist dikwijls controle en bijregelen). Mijn recentste wagen heeft het automatisch systeem van €270: werkt prima, je moet enkel af en toe het reservoir bijvullen.
Bovenstaande offerte lijkt op die van Van Meenen in Eeklo: ben er heel tevreden over.

Dit was van Piers autogas in Gistel, deze is van Van Meenen:

Voor uw Saab (4 cil., met indirecte injectie) adviseren wij het BIGAS SGIS PLUS-systeem. Dit systeem is het meest geschikte systeem op de markt voor deze wagen. Het verschil tussen het rijden op LPG en het rijden op benzine is nauwelijks waarneembaar (~ verbruik, prestaties, onderhoud).

Gedetailleerde informatie over het BIGAS SGIS PLUS systeem vindt u op onze website: vanmeenen.com, onder de link “LPG-installaties”.

Op dit ogenblik kunt u genieten van zeer voordelige supercondities:

• Zeer voordelige inbouwprijs, van slechts 1795 euro, exclusief 21% B.T.W.
Inbegrepen is een cilindrische tank naar keuze met een inhoud tot 100 liter.
Voor een ringtank in de plaats van het reservewiel is er een extra van 99 euro, excl. B.T.W.
• “Gratis exclusieve wieltas met handige ritssluiting, om uw reservewiel in op te bergen”.
• Gratis set vulnippels voor heel Europa
• Gratis 150 liter LPG (i.s.m. Primagaz)!
• Gratis vervangwagen
• Laat u een publiciteit aanbrengen op uw achterruit, dan krijgt u nog eens extra 100 euro korting, waardoor de prijs slechts 1695 euro bedraagt.

Meer info en voorwaarden over de condities vindt u op onze website: http://vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/supercondities.htm.

Het voordeel met LPG kunt u zelf berekenen via volgende link: http://vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/omslagpunt_berekening.xls (via MS Excel).

Er is twee jaar garantie op werkuren en wisselstukken. De inbouw duurt 2 werkdagen.

Dat van die 150 liter is idd. van Primagaz, daar heeft de installateur niks mee te zien (behalve het uitdelen van folders dan..). Je krijgt een tankkaart en elke maand ontvang je 10% van het getankte bedrag tot wanneer je zo 150liter terugbetaald gekregen hebt (kan dus best een jaartje duren...).
Ben heel tevreden over Van Meenen: ze hebben een vrij grote werkplaats en de installatie zelf is heel netjes uitgevoerd, je ziet ze eigenlijk nauwelijks zitten. Het gasinjectiesysteem wordt gewoon aangestuurd door de control unit voor de benzien inspuiting. Dus verbruiksmeter en boordcomputer geven nog altijd het verbruik e.d. weer. Bij mij zakt zelfs de benzinemeter mee alsof ik benzine zou verbruiken, tot na een paar honderd km het systeem toch in de gaten krijgt dat het niveau in de tank niet gedaald is. Op vijf maand tijd heb ik toch al 2/3 van de benzinetank echt verbruikt (40 liter). De wagen start op benzine maar zelfs na een hele dag buitenstaan bij vriesweer, wordt na 1 km al naar gas overgeschakeld.

'k heb helaas dezelfde mening als Guy 2.

LPG hoeft voor mij niet meer.

Ik heb mijn Peugeot Expert na 4 jaar, wegens de vele kosten, mogen wegdoen aan een spotprijs.
De motorkleppen waren toen nog niet zelfregelend (automatisch) en dan moet je ook niet verschieten als je plots op een spoorwegovergang stilvalt. Dat was mijn laatste panne.

De koper van mijn voertuig (garagist) smeet de gehele LPG-installatie eruit en schreef hem terug in als benzineversie.

Beste Luc,

Weet u nog welk gassysteem u had ingebouwd ?Wat voor soort problemen er waren ?

Guy2,

Het zelfde aan u, weet u nog welk gassysteem u had ingebouwd ? Wat voor problemen er waren ?

Welke volvo motoren zijn evt wel geschikt en welke niet ?

Beste jeroen,

U heeft goede ervaringen met het LPI systeem van Vialle.

Zijn deze speciaal aangepast voor Volvo's ?

Wat voor motor ligt er bij u in uw Volvo ?
(wij hebben ook een volvo en denken eraan hier LPG in te leggen)

Ik kan mij nog herinneren dat een aantal jaren geleden het LPI systeem veel problemen had met de pomp in de tank, maar misschien zijn die nu opgelost ?

Beste,
voor wat het waard is,eigen ervaring,volvo 460 lpi Vialle na 70.000km compressie verlies van 60% op 1 cilinder,op 120.000 km kleppen en klepzittingen vervangen.Blijven aanmodderen tot 200.000km, er was altijd wel wat.Denk ook niet dat je nog wat krijgt voor je auto op de tweedehandsmarkt.
Groetjes

Mijn ervaring:
7 jaar geleden VSI van Prins in m'n Renault. Toen toch een 3000 euro (6 cilinder). Heeft nooit echt goed gefunctioneerd ondanks de in mijn ogen bekwame installateur. Qua verbruik en vermogen een beperkt verschil met benzine maar toch o zo storingsgevoelig.
Ik kan zo de installatie laten overplaatsen in onze huidige wagen (Toyota) maar toch liever niet.

Mijn 14 jaar ervaring als LPG rijder is beperkt tot Honda modellen. Kleppen wat frequenter laten bijstellen, na 6 jaar versleten gasinjectoren moeten laten vervangen en dat is het zo'n beetje. Als je kan vertrekken van een wagentype dat op zich al betrouwbaar is dan ben je al een heel eind ver. Ja kan ook eens de mening van een paar installateurs vragen, zonder te zeggen welke wagen je zelf hebt.

Een aantal Volvo's hebben volgens mij Renault motoren. Renault en LPG gaan volgens mij niet zo goed samen. Bij motorenrevisiebedrijven worden bij deze cilinderkoppen veel nieuwe zetels gezet als ze op LPG rijden.

Wordt de kwaliteit van de installatie vooral niet bepaald door het bedrijf die de installatie inbouwt ?

Kan iemand nog wat meer vertellen over de aard van de storingen ?

Hier een Subaru Legacy 2.0 op LPG, is 8 en half jaar oud en 155000km. Coltec installatie met gasinjectie en ringtank.

Tot nu toe geen problemen.
Enig meerkost is het om de 25000km bijstellen van de kleppen.

niet goed voor een turbo moter,maar voor een gewoon rustige rijder hoe dikwijls word de turbo gebruikt
is dat niet alleen bij zeer sportijf optrekken en zo
ken daar dus niets van

 Hello,

 

Ik kwam toevallig op deze site terecht omdat ik binnenkort weer een wagen wil laten ombouwen naar LPG (of liever: LPI). Enkele jaartjes terug heb ik een Mercedes 230 (w210) tegen alle advies van de Mercedes dealers in, laten ombouwen naar LPI. Ik deed toen zo'n 70.000 km per jaar en dan kan je best een comfortabele auto gebruiken.

Ik vond een "tweedehandsje" met alle gewenste toeters en bellen, tegen een mooie prijs en in superconditie (zo bleek). Tegenvaller: het was een benzinewagen. Na wat rondvraag gedaan te hebben besloot ik het er toch op te wagen en aangezien Van Meenen op dat moment de beste offerte gaf, heeft hij de inbouw mogen doen. Ik heb vier jaar zonder één enkel probleem gerelateerd aan de gasinstallatie (wel eens een luchtmassametertje laten vervangen) rondgereden.

Er is ook wel een keertje of twee een gasfiltertje vervangen.

Ik ben tevreden over Van Meenen zowel qua prijs als service en nu ik op zoek ben naar alweer een benzine-mercedes (omdat ik het moeilijk heb met de fijn-stofuitstoot en de stank van een diesel) zal ik wellicht weer hier en daar prijs vragen voor een LPI-installatie. Ik vermoed dat Van Meenen weer de beste voorwaarden zal bieden.

Eén opmerking: wanneer je op gas rijd wordt je extra belast. Accijnscompenserende taks. Strookt dit met de groene gedachte van deze tijd? Welke jouw persoonlijke motivatie ook moge zijn, wanneer je kiest voor LPG, kies je voor een milieuvriendelijkere (voorlopig is enkel elektriciteit nog properder maar niet praktisch) oplossing dan benzine of diesel. Ik zeg niet dat een LPG-rijder voor zijn keuze een subsidie moet krijgen, maar een extra belasting vind ik al te gek. Misschien moet ik binnenkort als niet-roker ook een accijnscompenserende taks betalen wegens mijn lage tabaksgebruik. We leven in absurdistan.

hallo,

Wat de supplementaire taks betreft is, een geschenk van destijds, ofwel "BMW-racer" papa'tje De Croo,  die naar geen litertje moest kijken, ofwel die Dehaene van Dexia die ze eens stiekem gevolgd hebben terwijl zijn auto (met hem erin) te snel reed. Ik kan me niet goed meer herinneren wie van beiden het was doch, maakt niet uit, het zijn toch allemaal dezelfde.

Deze taks wordt nog steeds stilgezwegen en bij de minste opmerking erover, in de kiem gesmoord.

Lpg-rijders nemen de taks er dan maar bij omdat ze hem zo teruggewonnen hebben.

Er is indertijd nog zo eens een LPG rage geweest, met het gevolg dat de heren politiekers de kat uit de boom keken totdat er genoeg LPG-rijders waren, om de prijs op te trekken en extra taksen in te voeren. Dit spelletje is destijds niet gelukt doordat de LPG markt een tijdje nadien in mekaar is gestort door het goedkope dieselrijden ingevolge steeds zuiniger motoren.

Ik ben zelf voorstander van LPG, doch alles hangt inderdaad af van vooral de installateur én verder van de wagen zelf.

Een eerlijk installateur zal je afraden om LPG te installeren in een wagen die er niet geschikt voor is. De beslissing is dan aan jezelf natuurlijk.

Ik ben destijds zélf bedrogen geweest door een oneerlijke installateur. Oorzaak : nieuw model wagen en nieuw systeem LPG, nooit op mekaar uitgetest geweest. Na een jaar miserie, advocaatkosten, gerechtsdeskundige is het ganse boeltje afgekeurd geweest en ik kreeg de keuze: verder procederen en veel geld uitgeven of gratis in de plaats een dieselwagen aannemen. Ik heb dan maar tegen mijn zin voor het laatste gekozen. Ik moest wel een verklaring ondertekenen dat ik nooit verdere stappen zou ondernemen en de namen van zowel automerk als LPG-merk nooit zou kenbaar maken.

Na een jaar veel gevaar en miserie onderteken je dan maar om van de problemen af te zijn.

Dus één goede raad: let op met installateurs en automerken en informeer eerst goed bij echte vakmensen met reputatie.

Voor de rest is LPG OK, maar zwijg het stil, want als het aan de oren van de politiekers-racers of niet-racers komt, die naar geen litertje moeten kijken , dan heeft het geen zin meer om je portemonee dicht te houden, want ze pakken je portemonee samen met je geld af.