Lawaaihinder

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

ik heb een open bebouwing die gelegen is aan een drukke baan. Aan de voorzijde van de living bevindt er zich een grote raam met erboven de rolluikkast van de inbouwrolluik.
Nu was mijn dubbelglas lek geraakt en ik heb deze sinds kort laten vervangen.
Het gaat om een gewoon aluminium frame met daarin dubbel glas. Enkel het glas werd vervangen.
Nu merk ik, en ervoor had ik dit niet, dat ik een seconde of drie op voorhand het lawaai van wagens al sterk hoor in de vorm van een resonerend metaalachtig lawaai.

Ervoor hoorde ik de wagens natuurlijk ook voorbij rijden maar niet het storend weergalmen op voorhand.

Iemand enig idee?
het geluid is echt storend.
met de rolluik gesloten is het geluid precies minder.

Reacties

Beste,

Dit fenomeen treedt op bij het gebruik van enkel glas of bij dubbel glas waarvan de samenstellende glasbladen eenzelfde dikte hebben (absoluut te vermijden) en is een bij akoestici bekend fenomeen: het betreft het coïncidentieverschijnsel. Dit is niet te gemakkelijk om te begrijpen, noch om uit te leggen.
Wanneer een materiaal in trilling gebracht wordt (kloppen op een materiaal of door invallend geluid), dan zet deze de trilling weer om in geluid. Dit gebeurt op een meer dan normaal efficiënte wijze (zeg maar versterkt) rond een bepaalde toonhoogte (=+- de frequentie). Deze toonhoogte waarop dit gebeurt wordt vooral bepaald door de buigstijfheid van het materiaal (lees de dikte in het geval van de beglazingen)en de invalshoek van het geluid. Voor de geluidisolatie betekent dit een verzwakking van de geluidisolatie in de buurt van deze toonhoogte/frequentie. Deze verzwakking is des te sterker naarmate het geluid scherend invalt (bv. auto die in de verte komt aangereden of weer wegrijdt).
Men spreekt ook wel van het zogenaamde "fluiten van het glas". Bij loodrechte inval van het geluid treedt dit verschijnsel niet meer op. Bij een passage van een auto is dit begrijpelijkerwijze storend. Het probleem bij U is dus met zeer hoge waarschijnlijkheid de keuze van de beglazing waarbij de beide glasplaten dezelfde dikte hebben (4-12-4 of 6-12-6 of gelijkaardig...). Het is ook logisch dat het fenomeen stek vermindert wanneer U het rolluik naar beneden laat.
Om het probleem op te lossen zal U dus spijtig genoeg de beglazing moeten laten vervangen. Ik kan U daar wel (kosteloos) even bij adviseren als U me een telefoonnummer opstuurt naar mijn e-mail adres.

Mvg,

Bart Ingelaere

Er is bij de vervanging van het glas idd een dubbelglas met dikte 6 - 12 - 6 gestoken. Ik heb echter zelf geen bepaalde dikte gevraagd ofzo, ik heb gewoon gevraagd het glas te vervangen (ging via de verzekering).
Ervoor zat er ook een dubbel glas in van 6-12-6 en ik kan mij niet herinneren dat ik het geluid toen ook zo sterk hoorde.
wel spijtig natuurlijk want gezien de kostprijs (1200 euro + btw) ben ik niet van zin om het glas opnieuw, en dan op eigen kosten, te laten vervangen.

Hackney,

voor die prijs heb ik hier een goed jaar terug 20m² glas laten vervangen door superisolerend glas, dit verdeeld over 5 ramen. Ik denk dat de ramenfirma doorgerekend heeft daar zij wisten dat het toch voor de verzekering was. Hier bij ons was het oud dubbel glas eruit en 1.1 glas in de plaats, levering en plaatsing glas inbegrepen in de prijs.

MVG, Piggy

ik heb nochtans bij vier verschillende firma's de prijs gevraagd en overal was de prijs ongeveer hetzelfde...