Milieuvriendelijke wagen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

via google kwam ik op deze link terecht
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/post.php?bn=bbl_lag&site=bbl

De discussie daar dateert van 2005, maar ik heb ongeveer dezelfde vraag: Wat is anno 2008 de meest milieuvriendelijkste brandstof waarop je kan rondtouren?

In de media wordt door velen geopperd dat dat diesel zou zijn, maar ik stel daar zo mijn vraagtekens bij… Ik zou (net zoals in de discussie uit 2005) durven beweren dat dat nog steeds LPG is… Geen roetuitstoot, geen NOx uitstoot, geen uitputting van onze schaarse olievelden (die we nog nodig hebben voor oa plastic trouwens!!), wel uitputting helaas van de gasvelden natuurlijk… maar ja, tmoet ergens vandaan komen he… Een ander nadeel is dan weer de CO2 uitstoot… Die ligt bij LPG wel een stuk hoger dan bij diesel motors dacht ik.

Wat is nu de milieuvriendelijkste: diesel of LPG? En indien LPG: heeft iemand een idee waarom diesel zo gepromoot wordt door onze regering?! :/ Kan ik met een gerust hart ontsnappen aan een ratelende dieselmotor en de dure benzine- en dieselprijzen? Wat met de garantie? Vervalt die niet als ik een LPG installatie laat inbouwen?

met (natuur)vriendelijke groeten

Reacties

Ik wil nu niet gaan zeggen dat electrische auto's geen toekomst hebben, maar ik ben er nog steeds geen voorstander van.

Maar ik krijg het toch wel serieus op mijn heupen als biobrandstof gelijk gesteld wordt aan koolzaadolie!
Het kweken van planten op landbouwgrond om er dan slechts 1% van te oogsten is duidelijk niet efficient. Volgens mij kun je zonder dergelijk omwegen veel betere opbrengsten krijgen.

Ik heb dat hier nu al een stuk of 3 keer geschreven, maar blijkbaar heeft niemand dat gelezen. Of dan toch niet begrepen.

En de essentie van mijn betoog is dit:
Niet alle eieren in hetzelfde mandje leggen! het is volgens mij beter om verschillende pistes tegelijk te laten ontwikkelen (promoten, stimuleren of zelfs subsidieren).
Dus volgens mij is het niet electriciteit OF biobrandstof, maar electriciteit EN biobrandstof.

Dat onze energievoorziening een EN-EN verhaal is en altijd zal zijn valt niet te betwijfelen. Het is goed van daar van tijd tot tijd op te wijzen.

Maar voor bepaalde groepen van verbruikers (bv. auto's) wordt er vaak maar van 1 energiebron gebruikt, gewoon door de kostenbesparing voor productie en infrastructuur.

Je schrijft:
Volgens mij kun je zonder dergelijk omwegen veel betere opbrengsten krijgen.

Kan je deze staven? Ik heb de berekening van Ulrik nog niet nagerekend (koolzaad vs wind), wil ik wel eens doen. Maar je staat vrij om je claims te staven met eigen berekeningen, want nu lijkt het teveel op 'koolzaad rules' zonder enige basis.

@matthiassvk

beschouw jij deze Volt als een gezinswagen?????http://www.auto55.be/nieuws/10153-chevrolet-volt-elektro-auto

Of klopt de foto niet?

Dat is voor mij allesinds geen wagen voor een gezin. De 4-deurs iMiEV evenmin. Als ik naar de winkel ga kan ik kiezen: ofwel laat ik mijn boodschappen daar ofwel mijn 2 kinderen (0 en 1,5 jaar).

Peter

@matthiassvk

beschouw jij deze Volt als een gezinswagen?????http://www.auto55.be/nieuws/10153-chevrolet-volt-elektro-auto

Of klopt de foto niet?

Dat is voor mij allesinds geen wagen voor een gezin. De 4-deurs iMiEV evenmin. Als ik naar de winkel ga kan ik kiezen: ofwel laat ik mijn boodschappen daar ofwel mijn 2 kinderen (0 en 1,5 jaar).

Peter

De foto klopt inderdaad niet, de laatste (en quasi finale versie) zou er zoals dit moeten uitzien: http://www.autobloggreen.com/2008/11/14/gm-volt-founder-pens-open-letter-in-support-of-gm-aid-package/ .
Voor mij dus wel een gezinswagen.

Wat betreft de iMiev: hoeveel komt het voor dat je met 4 man & boodschappen in de auto moet? En dan nog, precies of er geen plaats is om boodschappen in de voetruimte vanachter te plaatsen of tussen de kinderen in. Of aan de voetruimte van de passagier naast de chauffeur? Ik denk dat we een beetje af moeten van het idee dat iedereen altijd een auto met 4-5 zitplaatsen nodig heeft én veel kofferruimte. In 90% van de gevallen zit je alleen of met 2 in de auto. Ik hoop van ook enkele kinderen te hebben, maar dat gaat mij hopelijk niet tegenhouden van een kleinere-dan-de-meeste auto te hebben.

@matthiasvk

Koolzaad rules?????

Ik zeg net dat koolzaad een ongeloofelijk inefficiente manier is om biodiesel te produceren (99% van je biomassa is ongebruikt).

Momenteel bestaan er reeds algen die in een reactor kunnen gekweekt worden waarvan 50% van het drooggewicht bestaat uit olie.

Op 8 oktober is er een studiedag in Amsterdam over "Engineering and Optimisation of Algae for Advanced Biofuels"
http://www.greenpowerconferences.com/biofuelsmarkets/nextgen_08.html

Volgens mij kunnen nog veel hogere opbrengsten bereikt worden als gebruik gemaakt wordt van biotechnologie en/of doorgedreven selectie van geschikte stammen.
Volgens mij is het mogelijk om een fotosynthetisch organisme te "ontwerpen" dat zonder omwegen biobrandstof produceert.

http://www.sbae.be/about.aspx
Om het even over cijfers te hebben. Volgens deze bron http://www.sbae.be/pdf/biofuel-leaflet_performances_02-08.pdf brengt koolzaad een goeie 1000 liter olie per hectare per jaar op. Met micro-algen bereik je een opbrengst van ongeveer 75.000 lieter olie /ha/jaar. Dus ongeveer 75 keer meer dan koolzaad.
En daarbij komt nog dat je voor micro-algen geen landbouwgrond moet gebruiken. Een dak van een gebouw is even goed.

Ik ging ervan uit dat je koolzaad verdedigde, maar na herlezen van je post besef ik dat ik fout was, sry daarvoor.

Algen hebben zeker enorm veel potentieel, maar kunnen of worden erg weinig toegepast op dit moment. Ik wil hier ook niet teveel uitspraken over doen aangezien ik er niet in thuisben. Wat ik er tot nu toe van weet is genoeg om voorstander te zijn van meer onderzoek, testen en commercieel schaalbaar te maken. Maar we zijn er nog niet.

Daarentegen is elektriciteit NU voor iedereen beschikbaar.

Dat jij allergisch bent aan elektrische voertuigen is geen probleem. Maar ik zou graag valabele argumenten zien in de discussie.

Biobrandstoffen hebben enkel een toekomst in een brandstofcel, NIET in een verbrandingsmotor. Het maximaal theoretisch rendement van een verbrandingsmotor is enorm laag (zoek maar es op de Carnot cyclus).

@Matthiasvk

ben het volledig met u eens dat een monovolume of zelfs een kleine monovolume te groot is. Heb wel een break gekocht.

Boodschappen overal wegstoppen? Ik wil u eens zien 3 bakken bruisend water, 2 kartonnen melk, enkele pakken WC-papier en de rest zien weg te stoppen in de iMiEV. En dit terwijl we met 4 in de auto zitten. Wij combineren namelijk een bezoek aan de winkel altijd met een bezoek aan de grootouders. Dit om het aantal afgelegde km te beperken.

Kleine auto's ben ik helemaal voor maar soms kan je niet anders dan voor een iets groter model gaan.

Peter

En hoeveel mensen combineren hun bezoek aan de supermarkt met een gezinsuitstap? Juist, de overgrote minderheid...

Dan nog zijn er zeker andere oplossingen, b.v. water dichter bij de buurt wonen of eens meer naar de grootouders te gaan - dan hoef je niet zoveel ineens mee te nemen (als je al die zaken meesleurt ga je maar eens om de 2 weken .

@matthiasvk

en met wat een auto rij jij dan nu rond?
binnen hoeveel jaar denk jij een nieuwe te moeten kopen?
Wat ga je dan kopen?
Waar kun je nu al elektrische wagens vinden?

Peter

PS Laatste zin van post van 10:20 is mij niet zo duidelijk.

Ik moet zeggen dat ik ons ook niet met een kleine wagen zie rijden.

Als we de wagen gebruiken is het hoofdzakelijk om 1 keer per week boodschappen te doen of grote voorwerpen te vervoeren. En het merendeel van de tijd met 3 kinderen en soms een grote hond achterin.

Voor die ritjes waar we met een kleine wagen zouden kunnen volstaan gebruiken we meestal de fiets.
Dus voor ons blijven we bij een kleine monovolume of een break (zeker geen SUV).

Het ideale zou natuurlijk zijn om aan te kunnen sluiten bij een systeem zoals cambio waarbij je de ene keer een kleine wagen gebruikt en de andere keer een grotere.

Momenteel een 3-deurs Mazda (323 Coupé) - verbruikt wel veel maar we gebruiken hem weinig.

Wellicht volgend jaar of erna gaan we voor een nieuwe moeten gaan jammer genoeg, beestje begint al oud te worden.

Nog geen vaststaand idee welke we gaan kopen. Er is hier wel drome van gezinsuitbreiding ooit, dus te klein gaat hij niet mogen zijn. Maar als de iMiev er tegen dan is (normaal productie volgend jaar voor Japan, 2010 in Europa), dan heeft die de meeste kans (op papier, moet hem natuurlijk ook eerst es zien en zo). Als de iMiev er nog niet is, dan weet ik het nog niet goed. Ik ben erg gecharmeerd door elektrische voertuigen, maar een tweezitter is zo goed als onmogelijk.

Ik bedoelde met de laatste zin 'water dichter bij de deur halen' .

....."Portugal als eerste aan de elektro-auto
25 november 2008

Portugal wordt het eerste land in Europa dat wordt voorzien van de elektrische auto’s van Renault-Nissan. Het land heeft namelijk een contract getekend waarin wordt beloofd binnen drie jaar een infrastructuur voor elektrische auto’s te bouwen.
Portugal maakt haast met investeren in schone energie. Eén van de wapenfeiten is een contract waarin het land belooft om binnen drie jaar een infrastructuur voor elektrische auto’s aan te leggen, dus met oplaadpunten en batterij-ruilstations. In 2010 moeten in het land al 320 oplaadpunten zijn. In 2011 groeit dat tot 1.300. Renault-Nissan levert de elektrische auto’s. Al vanaf het begin van 2011 zijn die beschikbaar; een jaar voordat ze wereldwijd op de markt worden gebracht.
Portugezen die in elektrische auto’s rijden, kunnen een belastingvoordeel krijgen dat – afhankelijk van het inkomen – oploopt tot 800 euro. Daarnaast moet twintig procent van de auto’s van de Portugese publieke sector in de toekomst elektrisch worden aangedreven"...

Benieuwd hoelang het zal duren voor België op de kar springt...

Dirk