NIEUWE AUTO in Belgie slechte motor regeling

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Wil eens AANKLAGEN dat onze Belgische wetgeving echt een beetje tegendraads aan het werken is betreffende nieuwe AUTO's, hun VERMOGEN versus de wegenbelasting (en/of inverkeerstellingstaks)

Eerst even verduidelijken.

Indien je vandaag de dag een nieuwe wagen koopt, dan is er zo ergens een grens (dacht 2200 cc en bepaalde fiskale PK's) waar je niet boven mag gaan om die extra hoge taksen te vermijden. Denk dat de meeste autofreeks weten waarover ik spreek. Welnu vele nieuwe wagens (toch zeker sommige Duitse wagens) hebben in die klasses een zekere MOTORINSTELLING.
Zij VOLDOEN net aan die kwaliteiten, hun Belgische invoerder zal daar voor laten zorgen zeker.
Tot daar alles nog prima.

Als je nu eens even verder zoekt (bijvoorbeeld op internet) dan kan je zien dat in Duitsland zelf, diezelfde wagen met de zelfde MOTOR (Type motor is hier belangrijk en moet iedentiek zijn) een HOGER vermogen heeft.

Dit alles kan men gemakkelijk doen door de motor elektronica, eigenlijk de sturing, AAN TE PASSEN. Dit aanpassen is eigenlijk MEER OPTIMALISEREN van de motorparameters.

Indien ik spreek van AANPASSEN dan wil dit zeggen dat je achteraf die motor OOK kan aanpassen, achteraf kan je de 'slechte' afregeling van Belgie teniet doen en de BETERE afregeling van de motor toepassen. In het autowereldje is dit beter gekend als .. TUNEN van de motor.

Niet dat ik hier tegen ben, zij die dit willen doen gaan hun gang maar, mij niet gelaten.

Maar wat me wel tegensteekt is dat in de (meeste) situaties in Belgie de afstelling van de motor (om net aan die fiskale eisen te voldoen) SLECHTER is is ingesteld.

==> Dit heeft tot gevolg dat de motor MEER verbruikt met zijn minder vermogen !!!

Dat is nu in deze ecologische tijden toch ECHT het tegenovergestelde van wat we allemaal willen.
Ons vadertje staat gaat zuinige (lees weinig CO) auto's fiscaal stimuleren maar gaat daartegenover (onrechtstreeks) de oorzaak zijn van meer verbruik, meer vervuiling enz.

Net nog vernomen van een collega die zo'n TUNING ingreep heeft laten doorvoeren op zijn bijna nieuwe Duitse wagen.
Heeft reeds 19000 km op de teller. Gemiddeld verbruik was rond de 7,1 liter per 100km. Nu voor een 400 euro zo'n ingreep laten doen (misschien wel een beetje illegaal maar...) en hopla.
Auto heeft meer vermogen. Merkelijk meer vermogen waardoor hij vlotter door het verkeer kan maar het aller belangrijkste, zijn wagen verbruikt dan ook nog eens minder.
Op dit moment, naar reeds de eerste 1000km gereden te hebben, verbruikt hij gemiddeld 6 liter en minder (laatste stand van zijn verbruikscomputer = 5,9 liter/100km)
Auto doet bijna dagelijks 350km waarvan meeste autoweg aan 'normale = toelaatbare' snelheid.

Wou eens even kijken wat jullie daar van denken.

Reacties

Niks nieuws onder de zon zekers , nog maar eens een voorbeeld dat de regeringen ons land deftig aan't verklooten zijn!

Walter, ik vind het eerder omgekeerd.
De Belgische staat maakt op een gegeven moment een tabel aan voor de te betalen BIV op voertuigen.
Dat bedrag stijgt in fctie van de cc en/of de kW, hetgeen voor de staat de hoogste inkomst geeft.
De importeur / fabrikant stelt daar gewoon zijn model 'commercieel' op af, ttz er zijn kantelpunten in BIV bedrag vanaf 101kW, vanaf 111kW etc.
Als auto X af-fabriek volgens Europese specs 115kW levert,dan probeert die voor de Belgische markt een versie te maken van 110kW, omdat dat commercieel gemakkelijker verkoopbaar is. Die verschillen in kW om van de hogere in de lagere schaal te duiken zijn mijns inziens miniem en niet relevant.
Het werkelijke motortunen is een ander verhaal.
Een klant gaat geen 400eu ophoesten om die 5 of 6 kW terug te vinden. Nee, dat is meestal ineens deftig bijsteken, stijl +20 - 30 - 40PK en +20 - 30 - 50Nm of weet ik wat.
Dat minder verbruik is vaak meer rendement halen uit de zelfde hoeveelheid brandstof, vaak ten koste van bepaalde uitstootwaarden (NOx bvb - zure regen, smog) en als de rijstijl dan niet wijzigt, dan rij je vlotter met minder brandstof.

Johan VH

Beankt voor de reaktie Johan. Natuurlijk doet niemand dit voor enkele kW maar om er een leuk AANTAL bij te krijgen. Het is ook niet mogelijk om hierin veel te kiezen. Maar het minderverbruik laat zich in mijn voorbeeld toch makkelijk terugbetalen.
Ik spreek me niet dadelijk uit over de meer of minder uitstoot want daarover kan ik niet echt meespreken.
Doch ik blijf het een RARE praktijk vinden dat een motor van een auto VRIJWILLIG slechter gemaakt is om aan fiscale regeltjes te voldoen. Dat was uiteraard niet de bedoeling. Maar het is wel weeral een gevolg welk ik even wou anhalen.
Graag NOG reakties...

Motortuning is een ingewikkeld verhaal, waarbij emissie's en brandstofverbruik elkaar tegenwerken.

NOx optimaliseren gaat ten koste van het brandstofverbruik en daar zit de kneep. Met huidige emissie eisen zal de motor dus niet geoptimaliseerd worden op zuinigheid maar op NOx.

Het tunen op zuinigheid zal dus leiden tot meer NOx uitstoot. Dus minder CO2 uitstoot maar meer NOx uitstoot.

Een methode om toch die NOx uitstoot omlaag te krijgen kan met een uitlaatgasnabehandelingsinstallatie zoals met ad blue. Motor kan geoptimaliseerd worden op brandstofverbruik want nabehandeling reduceerd NOx uitstoot.

Sommige roetfiltersystemen verlagen wel de roetuitstoot maar verhogen juist weer de NOx uitstoot en het verbruik, zodat het complete emissie verhaal een zeer ingewikkelde materie blijft. Met tuning krijg je hier nooit geen zicht op omdat bijna niemand in staat is goede emissie metingen uit te voeren. Die meetaparatuur is gewoon niet te betalen voor een tuningsbedrijf en ook kan men die kosten evt door de meting uit te besteden ook nooit verrekenen met de tuning zelf. Een motor afregelen op een voertuigproefstand kost zo 10.000 Euro !

Soms nemen de autoconstructeurs zelfs niet eens meer de moeite om een speciale versie voor de Belgische markt te maken. De nieuwe Peugeot 407 HDI heeft 140pk en kost dus een 370 euro meer aan BIV dan het oude model dat 'toevallig' 136pk vermogen heeft. Die BIV is wel een éénmalige belasting per inschrijving maar toch: voor 370 euro kan je al eens gaan tanken...