Arico of ramen open in de auto?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hallo,

Graag jullie expertise/mening hierover. Ik heb net een nieuwe (occassie) wagen gekocht en hierdoor heb ik voor de eerste keer een auto met airco. Ik lees echter overal dat het gebruik van de airco het verbruik verhoogt. Mijn logische conclusie was dan ook, geen airco gebruiken en de ramen opendraaien. Maar dat blijkt nu echter ook het verbruik te verhogen! Qua comfort kan het me weinig schelen, ik heb altijd al zonder airco gereden en het deert me niet om met de ramen open te rijden maar wat verbruikt, gemiddeld natuurlijk, het minste?

Reacties

Als je de airco te weinig gebruikt gaat deze kapot. Zelfs in de winter moet je de airco regelmatig even laten draaien.
Dit help overigens om de ruiten sneller te ontwasemen doordat het vocht uit de lucht wordt gehaald.
Het maakt overigens niet uit hoe koud je de airco zet, het verbruik ervan is altijd hetzelfde. Er wordt namelijk gewoon warmte van de kachel toegevoegd als je de airco minder koud zet. De ventilator verbruikt wel meer elektriciteit als je deze op een hogere stand zet.
Het brandstof verbruik met de airco aan is inderdaad hoger, maar nog altijd lager dan met de ramen open rijden op de autoweg. Dit door de hogere luchtweerstand. Hier is een onderzoek naar gedaan door de "mythbusters". Overigens zorgt een airco niet alleen voor een lagere temperatuur, maar ook voor een lager luchtvochtigheid. Op lange ritten in de zomer zeker geen luxe, en een verbetering voor de verkeersveiligheid. Dus als er airco op zit gebruik deze dan gerust.

gino,

sommige garagisten raden aan om de airco altijd op te zetten.
daar ben ik het wel niet mee eens. bij mijn nvorige wagen voelde je een duidelijk vermogens verlies bij het opzetten van de airco.

maarten

Ik heb een Seat Ibiza 1.9 TDI van 2001 en voel ook duidelijk het vermogen afnemen wanneer ik mijn airco opzet en zie het verbruik met ongeveer 0,5l/100km toenemen.
Misschien dat het met nieuwere auto's een minder groot verschil maakt, maar ik rij toch zoveel mogelijk zonder.
Op de autostrade is je ramen open zetten uiteraard meestal geen optie wegens tocht/lawaai... Vorig jaar met de auto naar Barcelona geweest. Heenreis met ramen open en terug met airco op. In het vervolg altijd de airco op als ik lange ritten in warm weer moet doen. Veel relaxer.

Gino
Jij zegt : Het maakt overigens niet uit hoe koud je de airco zet, het verbruik ervan is altijd hetzelfde.

Dat klopt niet want het systeem werkt als een frigo en de pomp draaid wel steeds mee door de aandrijving van de motor via een riemoverbrenging maar de kleppen die de gas sturen gaan open en dicht als jij meer of minder koude lucht vraagt net als de temperatuur in een frigo

Als de klep open gaat neem je meer vermogen weg van de motor en op dat moment verbruik je meer energie dan dat de pomp verbruikt als de kleppen gesloten zijn

Op een lange rit zul je ook minder kans krijgen op in slaap vallen achter het stuur door de warmte en dat is een heel groot voordeel dus opzetten dat ding maar niet overdrijven met een te lage temperatuur want dan wordt je verkouden

De gulden regel is 5 °C lager dan de buitentemperatuur en dan krijg je ook geen temperatuurschok als je uit de wagen komt

Met de fiets rijden kost nog véél minder en is bovendien nog een stuk gezonder ook

Ulrik

een brug te ver?
"maar niet overdrijven met een te lage temperatuur want dan wordt je verkouden "

er zijn nog teeds virusjes nodig om verkouden te worden !

Hier de airco altijd aan. Heb wel al testen gedaan, maar merk niets van performance verlies of extra verbruik.

Gulden regel, zoals Ulrik al aanhaalde: max 7° minder dan buitentemperatuur.

Ulrik, ik denk dat je gelijk hebt met die kleppen als het een modern systeem betreft waar de temperatuur op een display verschijnt en per graad instelbaar is. De z.g.n. klimaatcontrole. Bij mijn chevrolet transport (op lpg) werkt de temperatuur regeling gewoon met de verwarmingsknop, en natuurlijk een aan en uitknopje voor de pomp.
Ik vind airco in een auto overigens geen luxe, het kan makkelijk 70 graden worden in een geparkeerde auto. Een woning is een ander verhaal, hier kun je andere middelen gebruiken om het koel te krijgen.

Lambert

Een airco in een auto leidt altijd tot meerverbruik, zelfs als ie afstaat, meer bepaald door het extra gewicht.

Een airo die aanstaat verbruikt meer. Maar de cijfers die je daarover leest lijken mij ook overdreven als ik dat vergelijk met praktijkervaringen.

Als je door het meerverbruik een slecht geweten zou krijgen, rij je gewoon 100 ipv 120 op de snelweg. Dat leidt wellicht tot een groter minverbruik dan het meerverbruik door de airco in gebruik.

Los van het meerverbruik is het vooral opletten voor lekken.
Zie stukje tekst hieronder dat ik haalde uit Uitweg, het tijdschrift van de Vlaamse overheid over mobiliteit en verkeer. Zie www.uitweg.be

groeten
rik

Vroeger werkten koelinstallaties met synthetische koudemiddelen. Deze CFK’s en HCFK’s, die ook gebruikt werden als drijfgas in spuitbussen, zijn berucht omdat ze de ozonlaag aantasten. Ze zijn vervangen door nieuwe koudemiddelen die geen effect hebben op de ozonlaag. Helaas dragen ze net als CO2 bij tot het versterkte broeikaseffect en de ongewenste klimaatverandering. Maar bij de koudemiddelen is de invloed veel groter: het koudemiddel van de airco-installatie in één auto draagt evenveel bij tot het broeikaseffect als 1 000 kilo CO2. Ter vergelijking: een gemiddelde auto stoot per kilometer 170 gram CO2 uit door de verbranding van brandstof in de motor. Als dus door een lek al het koudemiddel uit een airco ontsnapt, komt er evenveel broeikasgas vrij als bij een rit van 6 000 kilometer.

Gebaseerd op hetzelfde artikel: tips voor "milieuvriendelijk" aircogebruik

groeten
rik

1. Lees aandachtig het instructieboekje. Voordat u de airco in uw auto voor het eerst gebruikt, neemt u het best even de handleiding door over het correcte gebruik en onderhoud.
2. Laat de auto bij hoge temperaturen eerst wat afkoelen. Parkeer uw auto in de schaduw of zet de deuren een tijdje open voor u vertrekt.
3. Sluit alle ramen voor u de airco aanzet. Een airco heeft alleen effect als alle ramen dicht zijn.
4. Gebruik de airco niet te veel. Zet de koude airco alleen aan als de buitentemperatuur hoger is dan 20°C en zet de airco af als de auto afgekoeld is.
5. Zet de airco niet te koud. Als u uitstapt, is het verschil met de buitentemperatuur onaangenaam groot als u de auto te veel laat afkoelen. Bovendien loopt u door de koude luchtstromen risico op een verkoudheid.
6. Zet de airco uit voor u de motor afzet. Schakel de airco al uit tien minuten voor u aankomt. Zo voorkomt u condensvorming en schimmel in de installatie.
7. Zet de airco uit bij extra verbruik. Om een berg op te rijden of een caravan te trekken moet de motor van uw auto hard werken. U kunt de motor wat ontlasten door uw airco af te zetten.
8. Zet de airco één keer per week 10 minuten aan. Op die manier voorkomt u lekkages door uitdroging van afdichtingen en vermijdt u onaangename geurtjes door bacterie- en schimmelvorming in het systeem.
9. Voorkom verstopping. Houd de luchtinlaten, die meestal achter of naast de motorklep zitten, vrij van blad en vuil.
10. Laat de airco controleren en schoonmaken. Laat bij de onderhoudsbeurten van uw auto ook de airco nakijken.

Nog een tip om airco minder nodig te hebben :
koop een wagen in een lichte kleur ipv een donkere.
Wij hebben hier 2 wagens, een zilvergrijze en een donkerblauwe (allebei
metallic lak, zoals alle wagens tegenwoordig zeker ?).
Wij rijden allebei wel eens met beide wagens (afhankelijk van het af te leggen
traject, de ene is iets ouder en soms minder betrouwbaar...), dus ik kan wel
een beetje vergelijken.
Als je op een zonnige dag instapt merk je direct het verschil : bij de
donkerblauwe moet je echt eerst een paar minuten de motor laten draaien
met de ramen dicht om zo via de airco de binnenruimte (en bv. ook het stuur
!) tot een doenbare temperatuur af te koelen, waar je bij de lichtgrijze vaak
kan volstaan met even de ramen open te zetten om hetzelfde effect te krijgen
(zeker belangrijk als je ook in de zomer verondersteld wordt van in een
kostuum + cravate op het werk te verschijnen...en liefst zonder penetrante
zweetgeurtjes...)

Ik heb zo'n half jaar geleden "Mythbusters" gezien op TV.
De stelling was dat een auto met de raampjes open MEER zou
verbruiken dan een auto met gesloten raampjes met de airco aan.

En blijkbaar was de stelling juist en nog overtuigend ook!

Mvg
Chris De Backer

Wie regelmatig lange afstanden moet doen, zet maar best zijn airco op. Dat is ronduit veel gezonder in de zin dat je minder snel slaperig zou worden (ik heb het niet over in het slaap vallen, daarvoor zijn andere technieken zoals rusten op tijd en uitgerust op reis gaan).
Ik heb een Ford C-max 1,6 Tdi common rail (de 90 kw versie), en ik hou mijn brandstofverbruik minitieus bij, zowel analoog (steeds voltanken en zien hoeveel km ik heb gereden) en op de autocomputer. Gebruik van airco heeft nauwelijks effect. Met ramen openrijden vroeger leverde mij een oorstop en talloze nekklachten en verkoudheden op.
Tenslotte is er ook nog het aspect "verzorging". Ik wil niet bij klanten toekomen met een nat hemd en een kop alsof ik net ben gaan zwemmen. Ook daarvoor is airco nuttig.

Lambert,

"Hier de airco altijd aan. Heb wel al testen gedaan, maar merk niets van performance verlies of extra verbruik."

Dit is tegen de wetten van de Fysica. Als je je motor meer belast zal die meer verbruiken. Al is het maar 1 à 4%, hier mee neutraliseer je al de inspanningen van de bandensector om hun banden minder rolweerstand te geven.
Ik ben nog geen enkel technisch boekje tegengekomen waar men aanraadt om de airco altijd op te zetten. Waarschijnlijk weer een myhte zoals het roderen van een wagen of een diesel die je in hoge toeren moet jagen.

Rik,

Wat dan met de sloop van een wagen. Benzine en olie wordt er - meestal maar niet altijd - uitgehaald voor dat die de shredder ingaat en er als brokjes terug uitkomt. Of dat ook met de koelvloeistof gebeurt is maar de vraag.

Maarten

Maarten, ik ben er van overtuigd dat er meer verbruik is. Maar het is bijna niet zichtbaar. Je hoort soms verhalen dat het 0,5 tot 1L zou schelen ... zever in pakskes!!

Hetzelfde verhaal als die zogenaamde rolweerstand van banden. Zeker dat het een verschil maakt. Maar met hetgene dat ze nu nog maar doen ... gewoon weer een reden om iets nieuws (groens) aan te kunnen bieden en de prijs weer omhoog te jagen.

Voor mij gaat de airco zelden uit.
Deze morgen naar Utrecht, 180km en een verbruik van 5,1l/100km ... met Airco. En dan heb ik nog niet van die fancy Dynamic Efficiency toeters. Dus het kan nog beter.

Lambert,

Hopelijk heb je je lichten aangelaten want sinds kort verplicht in NL
Lichten aanhouden zou een extra verbruik te weeg brengen van 1 tot 3%. Dit vind ik veel in Kyoto en pre-energiecrisis tijdperken. Wacht tot de LED er zijn bij ons.

Sinds mijn eco-banden er op liggen is mijn vorig verbruiksminimum aangescherpt naar 4,7 l/ 100 km met mijn C-max.

Maarten

ik kan niet rijden met open ruit, krijg heel vlug hoofdpijn en daarna "snotverkouden" ook bij korte rit en hoge buitentemp

nu ook sinds paar jaar airco en deze staat altijd op (elek temp regeling) en hou ook altijd verbruik nauwkeurig bij, in de winter tot 10% hoger verbruik (ook bij mij vrouw haar wagen, geen airco, beide benzine)

en volgens mij moet airco in zomer meer werken dan in winter

vermogensverlies : geen probleem, voldoende paardjes onder motorkap en niet altijd nodig om die tot uiterste te drijven

airco werkt ook heel goed bij nat weer om te ontvochtigen, je moet nooit wachten op warme lucht, ...

gewoon mijn bevindingen

Stefan

De nieuwe treinstellen van de NMBS verbruiken ook minder dan de oude, ondanks het feit dat ze airco hebben. De reden die de NMBS opgeeft is dat ze energie sparen door de verlaagde luchtweerstand: de ramen kunnen niet meer open.

Tip: stel je airco goed in. Bij veel wagens is het mogelijk om al dan niet uw voorruit te koelen. Of uw voeten. Persoonlijk merk ik weinig voordeel hiervan in de zomer. Koeling van het gezicht en de borstkas is meestal het enige wat je echt merkt, maar de airco kan duidelijk lager staan voor hetzelfde comfort. Als je geen passagier hebt, dan hoef je de auto rechts ook niet te koelen. De airco kan dan meestal in de laagste stand werken.

Die 10% extra verbruik die sommigen melden is bij mij daardoor helemaal niet te merken; mijn verbruiksmeter gaat zo weinig omhoog dat het verschil niet opvalt.

Door de verlaagde temperatuur in de zomer of 's nachts gaat de veiligheid omhoog. Minder autowrakken is ook minder energieverbruik.

ramen open of airco?

Het zal niet zo veel verschil maken. Met arko (alle ramen kunnen open) zal je bolide ook meer verbruiken door de verhoogde luchtweerstand van de geopende ramen.

Airco echter werkt effectiever als het buiten 30 graden is of als enkel de zon alleen al op de auto schijnt.

Stefan,

Waarom gebruik je die dan niet enkel als je de airco nodig hebt?
Of is voor jou 10% meer verbruik peanuts?

Maarten

Ooit een aflevering gezien van Top Gear waarin de test werd gedaan en wat bleek: met ramen open rijden verbruikte minder dan de airco gebruiken.

Thierry,

wat is ramen open,

1 of 2 op een kier

alle vier helemaal open ...

Complex iets

Maarten

Hoe werd de test uitgevoerd, dit is zeker van belang.
Airco zou wellicht best iets meer verbruiken maar dan heeft dit echt effect wat je wil hebben, met de raampjes open blijft het behelpen met veelal weinig resultaat.

Hier nog een aardige link.
http://www.hetnieuwerijden.nl/docs/rapp.brandstofvergende%20acc..pdf

Ramen open heeft zo`n 0,4 a 0,6 liter meerverbruik per 100 km. Een airco verbruikt bij normaal gebruik zo`n 1000 watt.
Hoe ga je vergelijken rij je op de snelweg of enkel stadsritten. In de stad of in de fille zal de luchtweerstand van de ramen open een mindere rol spelen.
Dan werkt de airco wel en de raampjes niet.
Anderzijds zal een zwaar gemoteriseerde auto procentueel minder meerverbruik hebben dan een Daiatsu Cuore.

Ga maar eens een eerlijke vergelijking maken. Al met al zal het niet wereldschokkend nieuws zijn.