lekje in gietijzeren radiator

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

We gebruiken recuperatie gietijzeren radiatoren, sinds 20 jaar.
Ik merk nu in een van de radiatoren een klein lekje : is wat vochtig, water loopt er (nog) niet echt uit.

Weet er iemand hoe je zo een lek kan repareren ?

met dank,

Luc

Reacties

http://www.classiccomfort.be/ om raad vragen

Stefan

Ik heb bij mijn ouders eens vloeibaar metaal of kneedmetaal op zo'n lek gedaan van Soedal. Na 15 jaar nog steeds geen lek.

bedankt voor de info.

Ik heb ondertussen eens op de website van Soudal gekeken.

Wat ik ervan versta, is dat het in feite een polyesterpasta is. Is het dat wat je gebruikt hebt ?

Zou ik het water moeten aflaten vd radiator ? Ik zou dit liefst niet doen, want bij het in dienst stellen van onze condensatieketel, 2 jaar geleden, is gebleken dat het circuit zeer moeilijk te ontluchten valt.

Luc

beste luc
er bestaan producten (lekdichters)om in u cv water te doen ...
werkt heel goed.gewwoon is een vulslang gieten ..aan de kraan aansluiten en in u cv laten vullen

@ luc,

Ik weet niet meer juist uit wat het product was gemaakt. Het was een soort 2 component. Het ene was een soort lijm, het andere was precies fijn metaalgruis.

Na 2 minuten was het hard, en van uitzicht was het ook net zoals metaal. Heb het lang in de doe-het-zelf zaken weten hangen. Er waren nog ook andere vormen van kneedbaar of kunst metaal.

Heb er ook eens een lek mee in een waterleiding gedicht. De mensen hadden in de muur zitten boren en er bleek een waterleiding achter te zitten. Wat van die soedal er op en het was in orde. Het is nu toch ook al 10 jaar geleden en nog steeds niet aan het lekken.

Op de site van soedal is het wel niet meer te vinden, 't kan zijn dat ze dat niet meer maken.

bert,

ik ga morgenvroeg op zoek in een doe het zelf zaak naar zo iets.

bedankt,

luc

Locktite maakt twee componenten producten speciaal voor het dichten van gaten en scheuren in spruitstukken en ander gietwerk. Er bestaan apparte producten voor aluminium, gietijzer, staal enz. Deze zijn te verkrijgen bij automaterialen zaken. Kost ongeveer 10 euro. Maar wat je zeker niet moet doen is het water uit je systeem laten. Hierdoor vergroot je de kans op nieuwe lekkage's en roestvorming. Het oude (zwarte)water bevat namelijk geen zuurstof meer waardoor er geen corosie meer optreed.
Je zou ook een dichtingsproduct kunnen toevoegen aan het water zoals dit in koelsystemen voor auto's wordt gebruikt. Maar dan zal je wel een aantal flesjes nodig hebben, en deze zijn niet goedkoop.

Dichtingsprodukten die je in een systeem moet doen moet je niet gebruiken, die proppen meer dicht dan je wilt.

Alles waar deze met zuurtsof in aanraking komen, worden het klonten, dus elk luchtbelletje in je systeem maakt er klonterig papje van.

Hoe wil je trouwens iets toevoegen aan water wat onder druk staat..... succes...

Wat wel werkt is de 'metalgun' waar Gino het over heeft zoals voor auto's.
Locktide heeft ook materiaal in hun assortiment wat je hiervoor kan gebruiken, verkrijgbaar bij de betere gereedschapwinkels, of te bestellen via internet, meer info kan je wel via internet krijgen hierover.

stan

Hoe wil je trouwens iets toevoegen aan water wat onder druk staat..... succes...

jean heeft het hier nochtans beschreven hoe men dat doet

bedankt marcelvm
nog iemand met kennis.mijn zoon van 13 maakt ook alles met kouwgum

Ik had ook enkele lekjes in mijn installatie aan de koppelstukken... Ik heb een product in mijn installatie gegoten dat normaal moet dienen om een autoradiator te herstellen. Je giet het product in het systeem op het hoogste punt, (alle water aflaten hoeft niet, je moet natuurlijk wel een beetje aflaten zodat je de fles er in kan gieten, daarna vul je terug aan met water. Je laat dan de brander enkele uurtjes op vol vermogen werken (watertemperatuur moet hoog genoeg zijn om product te activeren). Daarna zijn de lekjes dicht, en kan je je water van het systeem verversen zodat er geen restproduct meer achter blijft.
Werkt nu al 7 jaar zonder problemen...

Ik heb eergisteren het lek gerepareerd met een kit die ik gehaald had in een auto speciaal zaak.

Polyester met een poeder : mengsel van aluminium en een "starter".

Blijkt goed te werken : lek is dicht.

Nu volgende week nog een beetje bijverven.

Luc

wacht tot je u verwarming ga gebruiken luc
lekje zal er snel terug zijn
hoop voor u wel van niet

ontluchten van verwarmingsleidingen?
www.pneumatex.be
Toestelletje heet ZEPARO
't Is niet voor reclame te maken maar voor te helpen.

aan jean,

ik heb alleszins meer vertrouwen in hetgeen ik gebruikt heb, dan in het product dat je in het water doet.

Ik werk in de chemische industrie, en vroeger hebben we ook zo van die oplossingen gebruikt : dit zijn werkelijk noodoplossingen, die gans de boel kunnen opblokken.

Als anecdote : vroeger gebruikte men soms zagenmeel om in koelwater warmtewisselaars lekken te dichten : met goot dus effectief zagenmeel in het water. Zolang de boel op druk bleef bleef het zagenmeel zitten, maar lang duurde dit niet.

Intussen zal ik dus afwachten of het lek terugkomt.

Luc

u keuze natuurlijk luc
als verwarming momteur kom ik vaak van die plak en smeer werkjes tegen ..beste oplossing is op het scheurtje gat door boren en dicht lassen...je kan eventueel ook draad in tappen en een koperen schroef in draaien (met dichting tussen )

beste luk, ik had ,t zelfde aan de hand en ik heb een radiatorpil uit de autostock langs de bovenste koppeling{gaat ook via de opening van ,t ontluchtings kraantje.
na 4 jaar is ,t lek nog altijd dicht.
succes,albert.

na 6 maand : herstelling nog altijd OK. Lek is niet terug gekomen.

Luc

Hoe het vroeger en nu nog wordt gedaan :

Braseren of hardsolderen (de koeltechniekers gebruiken deze soldeermethode en hebben alle gereedschappen om dit te realiseren)

Aan Luc en Albert,

Hoe heet dat produkt dat je aan je water toevoegd dan juist, en van welk merk is het?
Weet wel niet goed hoe ik dat dan aan het water moet toevoegen

Heb ergens in een verwarmingsbuis een klein lekje (waarschijnlijk onder mijn parket), en ik heb écht geen zin om die hiervoor helemaal uit te breken.

Misschien zijn de buizen in ons appartementsgebouw wel niet goed gelegd of van slechte kwaliteit, want mijn buurman heeft vorig jaar net hetzelfde gehad (en ons gebouw staat er nog maar 10 jaar)!
Hij heeft toen ook dichtingsmiddel in zijn CV-water laten doen en het probleem was opgelost.

Kathleen.
Weet niet goed wat te doen
Alvast bedankt voor bovenstaande tips en informatie!
luc schrijft:
> We gebruiken recuperatie gietijzeren radiatoren, sinds 20 jaar.
> Ik merk nu in een van de radiatoren een klein lekje : is wat vochtig, water loopt er (nog) niet echt uit.
>
> Weet er iemand hoe je zo een lek kan repareren ?
>
> met dank,
>
> Luc