OLIEPRIJS weldra 300 $ per vat

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoog tijd dat de politieke bewindvoerders van dit land de BHV-koers wijzigen richting en ernstig beginnen nadenken over duurzame oliearme alternatieven om onze koopkracht (voor primaire levensbehoeften als voeding en energie) te kunnen vrijwaren.

Vandaag in de Standaard:

BRUSSEL - De olieprijs is afgelopen jaar al verdubbeld. En het komende decennium zal de prijs gemiddeld met 12 procent per jaar stijgen. Over tien jaar betalen we zowat 300 dollar per vat. Het Westen wacht een collectieve verarming.

Van onze redacteur

Elke druppel olie die we kunnen oppompen wordt momenteel op de markt gegooid, zei hoofdeconoom Peter De Keyzer van ABN Amro België gisteren tijdens een briefing voor journalisten. Maar dat volstaat niet om de prijs te drukken. Vroeger konden de Olieproducerende en Exporterende Landen (Opec) de prijs nog sturen door meer of minder olie op de markt te brengen, maar ook zij hebben geen capaciteit meer op overschot.

'Dit is een klassieke aanbodcrisis', zegt De Keyzer. 'De fenomenale groei in landen als China, India en Rusland eist zijn tol. Van elke honderd vaten olie extra die op de markt komen, gaan er 84 naar de groeilanden. Die springen veel minder efficiënt met olie om dan het Westen. De wereldwijde vraag naar olie stijgt daardoor met ongeveer 4,5 procent per jaar.'

'Voeg daaraan toe dat het aanbod nauwelijks op het huidige peil gehandhaafd kan worden', zegt De Keyzer, 'overgiet het geheel met een flinke scheut inflatie, en je komt aan een prijsstijging van gemiddeld 12 procent per jaar.'

Pogingen om benzine, diesel of stookolie goedkoper te maken door de belastingen te verlagen, of door op grote schaal stookoliecheques uit te delen, kunnen volgens De Keyzer enkel de inflatie aanwakkeren. En inflatie betekent collectieve verarming, dat hebben de jaren zeventig ons pijnlijk duidelijk gemaakt.

'De hoge olieprijs is een signaal, een teken van schaarste, en daar moeten we ons aan aanpassen. Of we dat graag hebben of niet. Het Westen zal de tering naar de nering moeten zetten. Er is al een collectieve verarming bezig. Een steeds groter deel van het gezinsbudget zal naar energieproducten en naar voeding moeten gaan. Dat is geld dat we niet aan andere dingen kunnen besteden.'

'Politiek', geeft De Keyzer toe, 'is mijn boodschap niet evident. Probeer dit maar eens aan de bevolking duidelijk te maken die je over enkele jaren moet herverkiezen.'

Er zal geprobeerd worden om andere energiebronnen aan te boren, we zullen nog efficiënter proberen om te springen met de olie, maar al die inspanningen zullen niet opwegen tegen het tekort op de markt. Ook de groeilanden zullen minder kwistig met olie en andere grondstoffen gaan omspringen, maar dat zal volgens De Keyzer hun groei enkel nog doen toenemen.

'De enige reden dat China en co niet nog sneller groeien is dat ze tegen de fysieke limieten van het olieaanbod botsen. Elke druppel efficiëntie die ze winnen, zal vertaald worden in nog meer groei. Per saldo zal hun vraag dus niet afnemen.'

De opkomst van de derde wereld gaat ten koste van het Westen, daar valt niet aan te ontsnappen.

Reacties

En sommige mensen met een laag inkomen. Dat die eens sparen voor energiezuinige maatregelen.
Ik ken er zo een paar: "Ik heb op het einde van mijn loon nog maand over!" en "Dat ze belastingen naar 6 procent brengen"
Maar even later kopen ze wel een joekel van een plasmascherm!

Steeds weer dat gekanker op de gewone man die volgens sommigen hier zo dom is dat hij maar terug moet naar de middeleeuwen. Leef ik dan in een andere wereld? Wat ik zie is dat arbeiders en bediendekes carpoolen, fietsen naar het werk, de trein nemen om over te stappen op de bedrijfsbus, enz. Voor de kaders (en voeg daar gerust het merendeel van de zelfstandigen, vrije beroepen,... aan toe) staat er geen enkele rem op hun levensstijl. Dikke firmawagen, bijna allemaal monovolumekes, tankkaart, vergoedingske hier en onkostennota daar, royale ontslagvergoedingen, zéér ruime bijkomende pensioensverzekeringen, enz. Gaat Jan Modaal het vliegtuig in naar Alaska, de Noordpoolcirkel of Antarctica? Bij mijn weten de exclusiviteit van diezelfde groep. Verzameld de gemiddelde burger vliegkilometerkes op kosten van de bedrijven? Ik denk het niet.
Joepie, eindelijk terug een klassemaatschappij. Waarvoor olie al niet kan zorgen.
Maar ja, Jan Modaal hoor je hier niet zo vaak hé.

Rene/Danny

Ik begrijp wat jullie bedoelen en begrijp ook dat de gestegen energieprijzen relatief het meeste pijn doen bij degene onderaan de inkomstenladder.

Maar vergeet niet dat juist ook bij de 'rijken' een enorme kentering aan de gang is. De tweede autos worden heroverworgen, drie maal vliegvakantie wordt 1x, er wordt geinvesteerd in spaarlampen etc.

En vergeet vooral niet dat het grootste deel van ons energieverbruik niet bij particulieren ligt maar bij de industrie en bedrijven. En reken maar dat de meeste bedrijven inmiddels Milieulabel C als maximale eis voor die leasebakken aanhouden en dat vliegkilometerkes iets uit de vorige eeuw is. Ik heb wekelijks mensen over vanuit heel europa, maar het is easyjet, ryanair,air berlin etc en niks niet sparen, je eigen cola betalen!. Zeer efficient personenvervoer, hoge bezettingsgraad en laag energieverbruik per km. De ondernemingen kijken extra kritisch naar hun kosten en opereren veel rationeler dan particulieren.

Dus het verhaal van Jan Modaal heeft 2 kanten:

1. door de gestegen energieprijzen moet hij inleveren, misschen de auto de deur uit, misschien fietsvakantie, misschien zijn huis eens isoleren. En dat vind ie niet leuk

2. De ''rijken'' moeten ook deze keuzes maken en voor jouw lijkt dat makkelijker maar voor iemand die al 15 jaar een 2e auto heeft en die moet er uit is het psychologisch effect even groot als voor u met de 1e auto. Let op dit is geen waardeoordeel of veroordeling maar een kwestie van beleving/gevoel. Je kunt het er niet mee eens zijn MAAR

Uiteindelijk zullen we met zijn allen minder energie gaan gebruiken. Omdat er nu eenmaal zeer veel Jan Modalen zijn kan de beperking in energieconsumptie niet alleen bij dewelgestelden vandaan komen dus links of rechts zal iedereen mee moeten.

Tenslotte zul je zeggen, best, maar dan moeten de armen gecompenseerd worden. Dat helpt echter noppes want als je compenseert is het effect weg en daalt het energieverruik dus niet.

Dus of jullie nu willen of niet, iedereen zal eraan moeten en helaas niet alleen de rijken.

Arnold

Ps

de olieprijs zal de driehonderd dollar niet halen omdat voor die tijd het verbruik al drastisch gedaald zal zijn EN omdat er alternatieven zijn die boven de 200 dollar rendabel worden (zon, wind, bio etc.) wezullen dus ergens tussen de 200 en 250 aan belanden en daar blijven.

Het einde is dus in zicht

En

Aan het einde van dit tijdperk zullen we met heel wat olie en steenkool blijven zitten!

Arnold,
>>Aan het einde van dit tijdperk zullen we met heel wat olie en steenkool blijven zitten!

't Ja, 't is algemeen geweten dat het Stenen Tijdperk ook niet geëindigd is door een gebrek aan stenen.

Mijn vraag is: naast alle goede alternatieven, die dank zij de hoge olie-prijzen, nu eindelijk! een welverdiende push gaan krijgen, wát met al die fossiele energiebronnen, die ooit achtergelaten zijn wegens 'te duur geworden', maar die nu óók kunnen renderen?
Zoals al die steenkool die nog altijd in de grond zit, of al die oliebronnen die halverwege de ontginning achtergelaten zijn ?
Zal dat almachtig principe van de vrije-markt-economie hier wel de juiste weg inslagen ?
vr gr, willy

Arnold,

De situatie in Vlaanderen en Nederland is wel niet hetzelfde.
Het bijstandsnivo in Nederland is de maximale werkloosheidsuitkering in Belgie. En op dat nivo zitten we maximaal een jaar. Degene welke niet meer doppen zitten zelfs nog een stuk lager. Vaak zitten deze mensen een oud huisje te huren met een stookolie installatie. Heel vaak zijn deze huizen ook niet geisoleeerd. Een verbruik van 4000 ltr stookolie is dan ook reeel. De stookolie staat intussen boven de 0.90 eurocent de liter dus dat is gewoon voor hun onbetaalbaar geworden.

De arme Nederlanders zitten toch nog in een redelijk geisoleerd huis met meestal een HR ketel. Bijstand met huursubsidie maakt daar het leven toch al een heel stuk makkelijker.

Eigenlijk gaat het mij dus niet om armen voor te trekken uit principe maar gewoon omdat het hier direct om onmenselijke situaties zal gaan.

Onze energievoorziening ombouwen gaat 10 jaar of langer duren. Daarom zal peak olie volgens mij al veel eerder voor grote problemen zorgen.

Verder geloof ik niet dat de vrije markt het hier gaat redden. Bij peak olie zullen de prijzen niet op 250 dollar uitkomen, maar waarschijnlijk veel hoger.

Maar we hebben hier allemaal nog geen ervaring mee, dus niemand zal het weten. We zullen het moeten ondervinden.

Arnold,

de situatie in een vlaams groot bedrijf zoals ik ze vaststel:
ongeveer 1 op de 10 heeft een firmawagen gaande van een galaxy, sharan of espace tot een audi A6. Zo goed als geen enkele beperking behalve dan dat het geen rode of niet-metallic mag zijn wegens geringere restwaarde. Veelal partner ook een firmawagen met tankkaart want universitairen of ingenieurs met als partner een arbeid(st)er, zijn uitzonderingen. Of de werknemer in bezit van firmawagen komt met de fiets zodat vrouw(man)lief gratis kan rondhotsen. Bovendien wordt deze klasse door de automatische en procentuele indexatie van de lonen overgecompenseerd voor de gestegen energieprijzen. 't Is niet omdat ze het dubbele tot 5-voudige verdienen dat ze meer brood en patatten eten, meer douchen, meer licht nodig hebben om te lezen, hun firma-pc of firma-gsm meer verbruikt, meer wc-papier nodig hebben...Nog straffer: hun koopkracht gaat er zelfs op vooruit. Joepie, kunnen ze een keertje meer op reis. En geloof me, dat is niet naar de belgische kust.
Trouwens, voortdurend rijden zij individueel over en weer tssn de verschillende vestigingen in belgie, nederland en duitsland. Het vliegtuig naar verdere locaties nemen zij inderdaad samen. Maar of dat veel energie spaart? En ja, ze betalen zelf hun cola...van hun vaste maandelijkse presentatievergoeding.
Voor mij persoonlijk betekent de gestegen levensduurte uitstel van een grondige verbouwing die ons energieverbruik drastisch had moeten laten dalen. Nu wordt het besparen op verbruik maar met verre van hetzelfde resultaat.
Voor de nog minder gelukkigen betekent dit dat een verbruik van 1500 liter mazout in een open, niet goed geisoleerde woning nog verder naar beneden moet. Het wordt voor velen een koude winter. 300$ per vat, voor sommigen een zegen, voor velen ellende.

donderdag 10 apr 2008
Steenkool kent een groeiende populariteit als brandstof. Dat is een gevolg van de duurdere aardgas en stookolie. Dat zegt de Belgische Federatie van Brandstofenhandelaars (Brafco). Precieze cijfers over het Belgische steenkoolverbruik van vorig jaar zijn nog niet beschikbaar, maar de leveranciers stellen wel een duidelijke stijging vast. Vooral sinds de herfst is volgens Brafco een fenomenale toename opgetekend. Volgens de cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie werd in 2006 in totaal 183.252 ton steenkool verkocht aan Belgische particulieren. (MH)

In de jaren 60 werd de steenkool verlaten wegens de opkomst van de goedkope stookolie. Steenkool was toen te duur en onpraktisch. Vandaag gebeurt het omgekeerde, zij het nog op beperkte schaal.
Ik weet dat ik de woede van sommigen op mijn hals haal door hier het woord "steenkool" aan te halen, maar het is voor mensen die de mazoutrekening niet meer kunnen betalen wel een "alternatief".

vr gr
Pluto

Beste Danny1963,
Ik behoor tot die 10% met een firmawagen. Ik verdien niet slecht, je hoort me er niet over klagen, maar zeker geen 5* meer dan het gemiddelde inkomen. Mijn firmawagen kost me (netto) 180 euro/maand. Dit is niet weinig maar ik klaag er ook niet over. Waarschijnlijk is dat momenteel minder dan met een persoonlijke wagen (afschrijving, brandstof, verzekering, onderhoud). Ik mag maximum 40.000 km/jaar rijden volgens het leasing contract waarvan praktisch meer dan 30.000 km naar verplaatsingen voor het werk gaan. Om mijn job naar behoren uit te voeren moet ik nu eenmaal regelmatig naar onze klanten gaan. Indien ik dit niet doe verliest mijn firma klanten en gaat die overkop, en ben ik mijn job kwijt.
Moet ik de bakker beschuldigen omdat hij gas verbruikt om brood te bakken. Id voor een lasser omdat hij staal verbruikt of de vuilnisophaler omdat zijn camion diesel verbruikt??

Mijn koopkracht is er op vooruit gegaan, maar enkel omdat ik 11 uur werk/dag, meer in het buitenland ben dan ik thuis ben, en dat onderandere daarom de firma het goed doet.. MOET IK ME HIERVOOR SCHULDIG VOELEN!!!

En nu terug naar het onderwerp, olie prijzen die naar 300 euro stijgen..moest ik een olieput hebben die over zijn hoogtepunt heen is zou ik ook hoge prijzen vragen, vooral als men mijn olie blijft kopen..
Ik hoor iedereen klagen over de 1.5 euro/liter dieselprijs, nadien gaan ze betalen en kopen ondertussen een flesje water (2 to 2.5 euro/halve liter) of betalen 2 euro voor een kartonnen bekertje koffie aan de automaat.
Zulke olie prijzen zetten zeker een domper op de economie maar dat zal de wereld niet beletten om verder te draaien. Mogelijk bieden de hoge olieprijzen kansen om terug lokaal producten te produceren, niet zo van die onzin om onderdelen de wereld te laten rond reizen voor een product klaar is. Idem voor boontjes uit Tanzania en ananassen uit Madagaskar.

En voor de rest zal iedereen moeten proberen meer te doen met minder. De euro's de we over hebben op het einde vd maand slimmer investeren en over langere termijn denken.

Wees gerust, dat met de firmawagens blijft ook niet duren, enkel al omdat ondernemingen ook voelen dat de dieselprijzen stijgen. Vraag is natuurlijk wie daar het slachtoffer van word.. de mensen die deze wagens bij Ford, Volvo, GM en Audi-Brussels assembleren?

PS. ik was deze week op de zonneenergiebeurs in Munchen (..enkel omdat ik in de buurt was hoor...). Nog nooit zo een verzameling van dikke auto's bij elkaar gezien op de parkings rond die beurs. Het moeten niet allemaal geitenwollensokken zijn maar ik vond het een beetje ongepast.

Marc

Ondertussen hoor ik de mensen rond mij klagen over de dure brandstofprijzen.

Terwijl ze deze winter met plezier naar Oostenrijk reden met hun auto voor een shortski van 3 dagen en ze deze zomer weer eens op verlof gaan, liefst 5000km van waar ze wonen. De mooie plaatsen van het Vlaamse land kennen ze niet of Durbuy weten ze niet eens liggen.

De zondag gaan ze dan een toertje gaan rijden met een koersfiets van 4500 Euro maar 15 minuten fietsen voor woon-werk is teveel gevraagd. De koersfiets weegt dan iets van een 7 kilo maar de dikke bierpens moet wel vooruitgestamt worden. Mss eens vermageren, zal goedkoper en gezonder zijn dan een fiets van 4500 Euro? Het zal rap 15 kilo lichter zijn.

Ondertussen heeft er een kennis zijn SUV in de prak gereden die hij nog 3 jaar moet afbetalen. Een ander klaagde steen en been over zijn factuur van de gas maar kocht hem wel een plasma TV van 2 maandlonen duur...

'k weet niet hoor...maar ligt het nu echt aan mij? Ik denk dat ik echt abnormaal aan het worden ben.

...

lol
De basislijn van onze welvaart ... ze ligt zo hoog.

The Energy Non-Crisis

Een dominee uit Alaska, die vele jaren in de olieindustrie gewerkt heeft, doet voor het eerst zijn mond open.
Er is geen olie/gas crisis - het is pure misleiding om macht (geld)?

Link video you tube

http://video.google.com/videoplay?docid=3340274697167011147

Wens u veel kijk plezier !

Willy /Rene

Waarom denken jullie dat de olieprijs boven de 250 dollar uit zal komen? Bij die prijs zijn er toch volop alternatieven beschikbaar welke ongesubsidieerd interessant zijn en zullen mensen en bedrijven veel kritischer worden op energieverbruik. Zo hebben wij in ons bedrijf 2 jar geleden al eens gekeken om alle verlichting in de bedrijfshallen te vervangen voor LED of andere energiezuinige verlichting; was toen dus niet interessant (economisch gezien) maar als de electriciteitsprijs de olieprijs volgt (en dat doet ie) en we betalen volgend jaar 28 cent ex BTW dan gaat het alsnog gebeuren. En dan praten we over ruim 50.000 m2 bedrijfshal dus reken maar uit. En wij zijn niet de enige, je zult zien dat het veel harder zal gaan dan een ieder nu kan dromen.

Zoals ik eerder zij, 2008 zal de geschiedenis ingaan als het jaar met het hoogste aardolieverbruik ooit, vanaf nu zal het alleen maar dalen (tot de prijs weer daalt.. dat is nu het mooie van marktwerking

En als nu die half leeggepompte bronnen weer aangeboord worden? So what? In het ergste geval remt dit de stijging van de olieprijs iets sneller wat alleen maar goed is. C02 probleem is over 20 jaar toch geen issue meer

Danny, de situatie die je schetst is die van voor de +100 dollar olieprijzen. Kijk maar eens goed rond wat voor auto's er op 2008 kenteken bijkomen en je schrikt je een hoedje.

Mg Arnold.

Arnold,

BIj een hogere olieprijs zijn inderdaad alternatieven interessant, maar deze alternatieven zullen pas na langere tijd een echte invloed hebben op ons verbruik op fossiele brandstoffen. China en India ed zullen veel sneller groeien met hun verbruik dan wij kunnen besparen en/of ombuigen.

Bij een echt tekort zal het marktmechanisme volgens mij voor een exploderende prijsstijging zorgen, met een recessie op wereldnivo als gevolg.

Rene,
Als China en India meer gaan verbruiken, zal dan de explosieve groei in Azie dan niet gewoon afremmen door de hoge olieprijs? Als de olie onbetaalbaar wordt zal men toch minder moeten gebruiken en/of alternatieven gebruiken.

Je kan het ook positief zien, de hoge energie prijzen zorgen ervoor dat ondernemingen op een slimmere en zuiniger manier hun producten produceren. Je kon dit effect in het verleden zien op de chemische industrie, door de hoge energieprijzen rond 1975 zijn die ook uitgegroeid tot (..relatief..) energieefficiente ondernemingen.
Zelfs de Europese staalindustrie werkt veel meer energie efficient vergeleken met hun US collega's. Reden is dat hier de steenkoolprijzen (Cokes) veel hoger lagen (en nog steeds liggen) dan in de US.

Arnold, ik hoop dat de CO2 binnen 20 jaar geen issue meer is. Nu praten de mensen ook niet meer over zure regen en Ozon gaten maar enkel omdat de meeste bruinkoolmijnen in het Oosten zijn gesloten, en de meeste CFK's uit drijfgassen zijn gebannen. Ik geef wel toe dat de schaarste op de fossiele brandstoffen markt (in het geval van olie en gas .. steenkool ligt er naar het schijnt nog genoeg) het makkelijker maakt om de CO2 normen te behalen.
Groeten
Marc

Marc,

Vergeet niet dat ik alleen op korte termijn kijk, tot aan peak oil. Niet daarna.

Energie moet zelfs duurder worden, fossiele brandstoffen raken op namelijk.

De vraag is eigenlijk meer, hoe laten we het proces van omschakeling naar duurzame brandstoffen beheerst verlopen.

IK heb er geen vertrouwen in dat de markt ons in dit geval gaat helpen. Ik verwacht gigantische olieprijsstijgingen op het moment dat er een tekort is(kort cyclisch) waarbij de vraag naar olie tijdelijk stilvalt. Alleen een berichtje over vraag en aanbod geeft op dit moment al een flinke prijsstijging/daling dus het effect is reeds te zien.

Misschien moet de olieprijs juist niet meer door de markt bepaald worden, maar bijv. door de G8. We kunnen dan een vaste hoge prijs inzetten voor olie en nadenken over de compensatie hiervan(niet via de olieprijs) Beide kunnen dan tenminste gelijktijdig ingezet worden.

Rene,

Ooit gehoord van liquid coal?
Het perfecte "vuile" alternatief voor crude.
Er zijn meer dan genoeg kolen aanwezig in de VS.
Vrees bestaat dat dit het alternatief gaat worden.
Zelfs Obama is er voor.
De EU denkt ook in die richting.

Maarten

Maarten,

Je mag mij aanvullen als ik het mis heb.

Kan deze liquid coals ingezet worden als alternatief binnen de twee jaar ? En wat voor dagproduktie kunnen ze hiermee halen ?

Stel dat dit op korte termijn inzetbaar is met voldoende produktie versterkt het dan gelijk niet het andere probleem nl ons klimaat ?

Rene

JE vergeet 1 ding, naast substitutie (gebruiken van alternatieven als een product te duur is) is er ook de prijselasticiteit.

Veel landen zoals Indonesie en India verminderen de brandstofsubsidies of schaffen die geheel af. Huidshoudens en bedrijven gaan minder verbruiken niet alleen hier maar ook in Azie en Amerika. Zoals hierboven aangehaald hebben wij de meest energieefficiente industrie dus zal de concurrentiepositie van europa op middellange termijn sterk toenemen. De groei in India en China zal als gevolg van de hoge energieprijzen sterk afgeremd worden.

Als je je dus zorgen maakt om de hoge olieprijzen, doe dat dan om die arme chinezen en niet om ons relatief rijke landjes waar de invloed ook nog eens veel beperkter is.

Kortom, peak oil is nu bereikt as we speak maar niet omdat er niet genoeg meer opgepompt kan worden maar omdat de vraag niet langer groter wordt.

Ik geloof niet in de theorie van peak oil van sterk fluctuerende prijzen en dus komende forse dalingen. Ik denk persoonlijk dat de prijs op een niveau van ruim 200 dollar zal belanden en daar zal blijven hangen.

Gedachtenspinsel:

Wat is de waarde van een vat olie: Eenvoudig, ik kan er ca 100 liter diesel van maken; daarop rijd mijn vrachtwagen met 20 ton lading ca 175 km heen en terug.

OM datzelfe te doen zou ik een week lang 12 uur per dag 200 stevige kerels met 100 kg in een kruiwagen moeten laten zwoegen. Dat is dus 16,800 manuren a 20 euro (komaan we rekenen een laag tarief...) = 328.000 euro = ruim 500.000 dollar. Zo bekeken is de olie niet duur... Ofwel we leven op veel te grote voet...

Arnold

Allee t is weeral opgelost
(misschien al gepost)
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article4133668.ece

Helaas Yves.

De opgegeven link komt niet overtuigend over.
Verkeerde woordkeuzes zoals (bugs?)(crude oil?), vage termen, veel poeha en uiteindelijk blijkt het hier gewoon een gist te zijn. Vergisten (fermentation) van suikers geeft alcohol.
Men is op zoek naar een bacterie om de cellulose van hout en ander biomassa om te zetten naar iets bruikbaars zoals een olie of alcohol, maar niet op deze link. We zoeken verder..

Groetjes.

Momenteel worden er ongeveer 85 miljoen barrels per dag opgepomt. Ongeveer 21 miljoen barrels worden verbruikt door de Amerikanen. Amerikaanse productie is ongeveer 7 miljoen barrels/dag. De vraag is momenteel 86,4 miljoen barrels/dag.
Nu moet men mij eens uitleggen hoe de prijs kan dalen...?
Opec gaat productie verhogen met 300.000 barrels/dag plus 200.000 barrels...Er is en blijft een grotere vraag dan aanbod.

@ Dirk

Volgens mij gaat het hier niet om vergisting naar alcohol. Er is spraken van vetzuren en dat het bekomen product zo goed als klaar is om in de benzinetank te stoppen. Volgens mij gaat het dus wel degelijk om een soort koolwaterstof (olie).

Maar dit gezegd zijnde heb ik ook wel de indruk dat het erg vaag blijft en wel erg hoge verwachtingen voorgespiegeld worden.

Toch heb ik de indruk dat we in de toekomst in deze algemene richting zullen evolueren. Volgens mij is het "eleganter" en efficiënter om te werken met algen. Op die manier kun je zonlicht direct omzetten in brandstof. Zo heb je geen landbouwgrond meer nodig om je grondstof te kweken.
Het kan natuurlijk ook wel goed zijn om afvalstoffen om te zetten in brandstof. Maar mijn aanvoelen is dat er onvoldoende dergelijke afvalstoffen zijn om onze vraag naar brandstof te vervullen. Je zou dus extra landbouwgrond moeten aanspreken enkel en alleen om dit proces te voeden. Geen goede zaak!

Zonlicht daarentegen is er genoeg!

Gisteren nog op Radio 1, een analyst van Petercam wist te vertellen dat de prijzen niet meer gaan dalen.

Ondanks beloftes van Saoudi Arabië voor productieverhoging is de realisteit dat dit land de laatste jaren 10% minder geproduceerd heeft. Idereen ging er van uit dat ze daar nog niet aan hun piek zaten.

Ook de huidige grootste producent namelijk Rusland kan niet meer bovenhalen.

Lijkt zeer sterk op peak oil.

De aandelen van de grote petroleummaatschappijen gaan niet meer omhoog. de rede hiervoor is dat ze deze peak oil niet zien aankomen hebben, ze zullen zwaar moeten investeren om op exotische plaatsen naar olie gaan te zoeken.

Wat gaan de gevolgen zijn voor onze economie...
- als onze boeren hun activiteiten moeten afbouwen omdat de olieprijs te hoog is ?

Guy,
Ik dat denk voor de boeren de enige realistische oplossing is om de kosten door te rekenen aan hun klant. Net zoals elk ander goed bestuurd bedrijf. Idem voor de transport sector.
De distributiesector kennende zullen zij deze meerkost vermenigvuldigen met 5 en aan ons presenteren ..

Ik vraag me wel af, als zoon van een keuterboer, of de hedendaagse boeren niet slimmer kunnen omspringen met hun energie consumptie. Ik denk dat men voor het zelfde stuk grond, en voor het zelfde gewas 2 keer meer over het land rijdt als vroeger. Men doet alles dan ook wel 2 keer sneller, met motoren die schijnbaar enkel op volle gas kunnen draaien..
Marc

Rene,

Liquid coal is een ramp voor CO2 uitstoot, 2 maal meer voor hetzelfde tov gewone fuel. voorts zorgt mijnbouw voor een veel grotere verwoesting van landschappen dan olieontginning.
Het wordt/werd al toegepast in de Zuid-Afrika en vroeger in Duitsland.
Het gat gewoon om een behandleing van bestaande steenkool. Zal niet lang duren om dit op poten te zetten op grotere schaal.

Google eens! Je zal ook veel pro's vinden voor liquid coal. Zo willen ze alle CO2 in de grond pompen enz ...
Liquid coal releases almost double the global warming emissions per gallon as regular gasoline, making a hybrid filled with liquid coal as dirty as a Hummer H3 running on regular gas.

Maarten

Maarten,

Ik weet dat ze bij de keuze voor kolencentrales ook roepen dat ze deze schoon kunnen maken, maar ik hoor ook dat bijbehorende technieken nog niet zo ver zijn.

CO2 in de grond opslaan om toch fossiele brandstoffen te kunnen gebruiken, lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

Rene,

CO2 is een gas en neemt veel plaats in.
Als je een gasveld terug opvult met CO2 kan dat in principe (vroeg of laat komt het toch vrij).

steenkool is een vaste stof, de plaats die vrij komt bij ontginning in de aarde is veel veel kleiner dan deze nodig voor CO2 op de slaan.

Dus mooie woorden om liquid coal er door te krijgen.

Wie heeft nu net de grootste reserves steenkool op aarde? natuurlijk de VS.
Als ze die voorraad om zetten in liquid coal hebben ze veel meer fuel dan Saoudi Arabie.

Maarten

Olietop mislukt !

Behalve Saoedi-Arabië is geen enkel OPEC-lid bereid om meer olie te pompen.
Ziet ge nu dat ze gewoon niet WILLEN pompen en dat het met peak-oil of een tekort aan olie niets te maken heeft ?
Leuke bijkomstigheid van de op dit forum zo bejubelde hoge olieprijs :
een ON-VOOR-STEL-BARE smak geld wordt getransfereerd (en zal in de toekomst getransfereerd worden) van de Europese en Amerikaanse democratiën naar schurkenstaten. Al dit geld is voor de ontwikkeling en implementatie van alternatieve energie definitief verloren.

vr gr
Pluto

Pluto

Er is geen tekort aan olie en een verhoging van de productie zal de prijs ook niet doen dalen. De prijs wordt bepaald door verwachtingspatronen (termijnmarkt) en niet door de KORTE termijn vraag en aanbod. blijkbaar zijn er genoegpartijen die nu termijncontracten voor olie willen kopen voor over 2 of 6 maanden tegen bedragen van 150 dollar. Het leuke is dat - als je maar ver genoeg doorgraaft - deze trmijncontracten veelal gekocht worden met datzelfde oliegeld. Nu de kredietcrisis zorgt dat partijen liever in grondstoffen investeren dan in gebakken lucht stijgen allegrondstoffen (olie, staal, kolen etc.).

En de moneytransfer waar je blikbaar zo boos om bent, houdt onze economie draaiend; ga maar eens kijken wie er in dubai aan het bouwen en aan het baggeren zijn, 90% west europeanen!

Arnold, dat laatste zinnetje van jou verwondert mij. Géén 5 % van dat geld komt terug naar onze economie. Integendeel, ze kopen er de Westerse bedrijven mee op en het zijn zelf de grootste speculanten op de beurs. Ze draaien de kraan dicht en speculeren zelf de prijs omhoog...Het woord "bandietenbende" is nog niet straf genoeg, 't is nog erger..

vr gr
Pluto

Tja Pluto, ieder op zijn beurt is niks te veel, zeker ?

Nadat de Europeanen een paar eeuwen lang de rest van de wereld uitgebuit
en/of gekoloniseerd hadden, was deze rol sinds de Tweede Wereldoorlog
overgenomen door de Amerikanen (en in Azië in een latere fase door Japan).
En nu komen er nieuwe "heersers" : de grondstoffenproducenten.

Wie zijn wij dan om hen "bandietenbende" te noemen : ze hebben gewoon
wat meer tijd nodig gehad om het spel te leren spelen en zich in een gunstige
positie te manoeuvreren, maar wij hebben wel het spel en de regels
uitgevonden, dus moeten we ook niet gaan zitten mokken als we eens voor
een paar decennia aan de verliezende kant van het bord zitten...

(ik had vroeger als kind ook zo'n vriendjes die graag Monopoly of Risk
speelden...zolang ze wonnen ; als ze begonnen te verliezen dan wilden ze
niet meer voortspelen en beschuldigden de anderen van valsspelen...)

Roover, je kunt het op verschillende manieren bekijken natuurlijk, maar ik heb er geen goed gevoel bij met wat er allemaal gaande is op de wereld "dank zij" die dure olie. Het zijn niet alleen windmolens en PV wat "in de lift" zit. In de US praten ze over 45 nieuwe kerncentrales en in de BRIC-landen is steenkool het hot topic. En OXFAM beweert dat het biobrandstoffenbeleid al 30 miljoen mensen de armoede ingejaagd heeft.

vr gr
Pluto

Het wordt nog plezanter, Libië dreigt om de kraan dicht te draaien en de Amerikanen dreigen om de OPEC-bezittingen in de US in beslag te nemen en de OPEC voor de rechtbank te brengen. En als Trichet de rente durft te verhogen draaien ze de kraan verder dicht.
Het is gewoon de heruitgave van de oliecrisis van de jaren 70, toen veroorzaakte sjeik Yamani een wereldrecessie.

vr gr
Pluto

Er is weer een record gesneuveld zonet 140 dollar/vat

dirk

Tiens ja, de olieprijs houdt blijkbaar gelijke tred met het aantal postings in
deze topic !!

Mannen, stoppen met posten, of die 300$ gaat er rapper zijn dan we
dachten...

Beste Pluto,

Gehoord op radio 1 van een analist van Petercam.

De laatste jaren heeft saoudi-arabie telkens beloofd om meer op de pompen. De werkelijk is dat ze 10% minder hebben opgepompt. Dit kan ruiken naar peak oil.

Groeten

de regering zou wel de extra inkomsten in een energiefonds/potje kunnen steken om groene investeringen mee te financieren.

op de naar de 300!

jb

Oei oei, de olieprijs is het aantal berichtjes in deze post
alweer aan het inhalen, snel reageren 8)

Staat vandaag op demorgen.be: ze kunnen nu plastics maken van afval en van biomassa. Dus daarvoor hebben we ook al geen olie meer nodig!

Peak oil of ni, volgens mij hebben de huidige stijgingen enorm veel met geld en manipulatie te maken. Er zijn nen hoop zaken die da aantonen en ge moet wel stekeblind zijn om da ni te zien.
Voorbeeldje? Rebellen in Nigeria saboteren wa infrastructuur en de prijs gaat omhoog. Maar denk nu ni dat de prijs terug ietwa omlaag gaat als die dreiging weer wa is afgenomen en de getroffen infrastructuur terug online is...
Nog eentje? Tijdje terug zakte de prijs voor ne zeldzame keer wel eens terug naar zo'n 122€ na maanden (onterecht) gevrees voor tekorten en doordat consumenten in Europa en Amerika als gevolg van de stijgend eprijzen meer gingen besparen. Allemaal goed en wel, maar doet daar een of andere Israeli een uitspraak dat ze Iran mischien wel eens zouden aanvallen en de prijs vlamt terug omhoog... om daar ever since te blijven. Ook al is die uitspraak langzaam aan't wegdeemsteren.

didier... er zijn enrom veel soorten plastics... juich dus echt niet te vroeg.

Te weinig biomaassa om al dat plastiek van te maken.

Plastics uit afval is toch gewoon recyclage, niet?

Ik heb gehoord van een belegger dat de prijs van de olie nu (per vat), eigenlijk de prijs is die de grote maatschappijen verwachten te betalen over enkele weken of maanden.

Dus het komt erop neer dat men nu al één of ander vermoeden heeft (in positieve of negatieve zin) en dat de maatschappijen dus nu een contract afsluiten met de oliepompers, aan een bepaalde prijs. Maar ze verkopen de olie nu aan de consument (die de maatschappijen nu bijvoorbeeld nog pakken goedkoper hebben) aan de nieuwe prijs van hun nieuw contract (dat geld over enkele weken of zo). Dit werkt uiteraard ook in ons voordeel, maar niet veel, want blijkt dat de prijs zelden naar beneden gaat.

En als er dan enkele grote maatschappijen enkele tankers opkopen en die laten voor anker liggen, dan is er schaarste, gaat de prijs omhoog, maar hebben ze natuurlijk pakken meer verdient.

Das hetgeen ik gehoord heb. Want men spreekt constant over de beleggers, maar ik denk niet dat de gewone belegger 'olie' koopt om acheraf weer te verkopen. Het zullen vermoedelijk , zoals die man zei, de grote oliemaatschappijen en sjijks zijn die 'zogezegd' speculeren.

Men zal nog eventjes geld kunnen verdienen maar uiteindelijk zal dit systeem zichzelf wel dood doen. Daar ben ik bijna zeker van...

Nu in china, india en maleisie de brandstofsubsidies zijn gedecimeerd zal de groei daar komend jaar echt geen 10% meer zijn (brandstofverbruik), reken eerder op 2%.

Wereldwijd zal er denk ik in 2009 voor t eerst een daling zijn.

Ter info: Toyota heeft haar energieverbruik per geproduceerde auto afgelopen jaren met 30% weten te verminderen.....

Mvg Arnold

Beste Arnold,

Waar komt het bericht vandaan dan er wereldwijd minder verbruikt gaat worden ?

Olie 147 $
Het is te hopen dat al het geld waarmee wij de OPEC sponsoren niet terug komt onder de vorm van een raket.

vr gr
Pluto

http://buitenland.nieuws.nl/518486/Iran_test_wederom_raketten