OLIEPRIJS weldra 300 $ per vat

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hoog tijd dat de politieke bewindvoerders van dit land de BHV-koers wijzigen richting en ernstig beginnen nadenken over duurzame oliearme alternatieven om onze koopkracht (voor primaire levensbehoeften als voeding en energie) te kunnen vrijwaren.

Vandaag in de Standaard:

BRUSSEL - De olieprijs is afgelopen jaar al verdubbeld. En het komende decennium zal de prijs gemiddeld met 12 procent per jaar stijgen. Over tien jaar betalen we zowat 300 dollar per vat. Het Westen wacht een collectieve verarming.

Van onze redacteur

Elke druppel olie die we kunnen oppompen wordt momenteel op de markt gegooid, zei hoofdeconoom Peter De Keyzer van ABN Amro België gisteren tijdens een briefing voor journalisten. Maar dat volstaat niet om de prijs te drukken. Vroeger konden de Olieproducerende en Exporterende Landen (Opec) de prijs nog sturen door meer of minder olie op de markt te brengen, maar ook zij hebben geen capaciteit meer op overschot.

'Dit is een klassieke aanbodcrisis', zegt De Keyzer. 'De fenomenale groei in landen als China, India en Rusland eist zijn tol. Van elke honderd vaten olie extra die op de markt komen, gaan er 84 naar de groeilanden. Die springen veel minder efficiënt met olie om dan het Westen. De wereldwijde vraag naar olie stijgt daardoor met ongeveer 4,5 procent per jaar.'

'Voeg daaraan toe dat het aanbod nauwelijks op het huidige peil gehandhaafd kan worden', zegt De Keyzer, 'overgiet het geheel met een flinke scheut inflatie, en je komt aan een prijsstijging van gemiddeld 12 procent per jaar.'

Pogingen om benzine, diesel of stookolie goedkoper te maken door de belastingen te verlagen, of door op grote schaal stookoliecheques uit te delen, kunnen volgens De Keyzer enkel de inflatie aanwakkeren. En inflatie betekent collectieve verarming, dat hebben de jaren zeventig ons pijnlijk duidelijk gemaakt.

'De hoge olieprijs is een signaal, een teken van schaarste, en daar moeten we ons aan aanpassen. Of we dat graag hebben of niet. Het Westen zal de tering naar de nering moeten zetten. Er is al een collectieve verarming bezig. Een steeds groter deel van het gezinsbudget zal naar energieproducten en naar voeding moeten gaan. Dat is geld dat we niet aan andere dingen kunnen besteden.'

'Politiek', geeft De Keyzer toe, 'is mijn boodschap niet evident. Probeer dit maar eens aan de bevolking duidelijk te maken die je over enkele jaren moet herverkiezen.'

Er zal geprobeerd worden om andere energiebronnen aan te boren, we zullen nog efficiënter proberen om te springen met de olie, maar al die inspanningen zullen niet opwegen tegen het tekort op de markt. Ook de groeilanden zullen minder kwistig met olie en andere grondstoffen gaan omspringen, maar dat zal volgens De Keyzer hun groei enkel nog doen toenemen.

'De enige reden dat China en co niet nog sneller groeien is dat ze tegen de fysieke limieten van het olieaanbod botsen. Elke druppel efficiëntie die ze winnen, zal vertaald worden in nog meer groei. Per saldo zal hun vraag dus niet afnemen.'

De opkomst van de derde wereld gaat ten koste van het Westen, daar valt niet aan te ontsnappen.

Reacties

Back to carbochemics!
bakeliet: was dat niet uit kolenchemie?

Daarenboven kunnen we al kunstofschuimen maken uit granen en bonen. (zoals biobrandstoffen)

Wendy,

Ik zie dat eerder als een bijkomend voordeel dan een nadeel.

Voor bijna alle producten die je hierboven opnoemt bestaan er Bio-Ecologische alternatieven.

Deze producten hebben tal van voordelen tov de synthetische variant.

De grondstoffen zijn nagroeibaar, en dus oneindig lang beschikbaar. (natuurlijk is duurzaam beheer noodzakelijk)

Zuivere natuurproducten (vb met "Nature Plus" label) zijn bovendien veel beter voor onze gezondheid omdat ze geen toxische uitwasemingen veroorzaken.

Na gebruik vormen ze geen chemisch afval, maar kunnen ze vaak gewoon terug opgenomen worden in de natuurlijke kringloop.

De toekomst is aan Cradle to cradle !

Met het voedsel dat we dagelijks weggooien in de westerse wereld, kan je makkelijk alle hongerige magen in de wereld vullen. Niet het voedselaanbod is het probleem, wel de manier waarop we met dat aanbod omgaan, en de manier waarop we het verdelen.

Dirk

Helemaal mee eens Dirk

Alleen cradle to cradle is weer een zeer vervelend fenomeen op zich, een select groepje wereldverbeteraars die denkt dat ze het beter weten dan de rest en hun perceptie van de waarheid op willen leggen aan de rest

Het principe van een hoge olieprijs op zich is genoeg, dat maakt iedereen (particulier en bedrijf) bewust van de werkelijke kosten van energie en fossiele brandstoffen.

Hoe en welke alternatieven laat dat alsjeblieft aan de mensen en bedrijven zelf over zonder weer zo betweterig te gaan doen

Mvg Arnold

Die hoge prijzen heeft dus invloed op de stookolie en gas.
Nogal een gelukt voor mensen die in een lage-energiewoning (waaronder wij) en passiefhuis wonen. Hun enegriekosten zullen ook stijgen maar in mindere maten.
Maar wat moeten mensen doen die in een typisch belgisch geisoleerde (K45 E100 of slechter) woning wonen?

Het bio-ecologisch alternatief voor een auto is een paard met een houten kar. Maar welk is het bio-ecologisch alternatief voor een PC met Internet? Potlood en papier en een paar miljoen postbodes ?

vr gr
Pluto

"Die hoge prijzen heeft dus invloed op de stookolie en gas.
Nogal een gelukt voor mensen die in een lage-energiewoning (waaronder wij) en passiefhuis wonen. Hun enegriekosten zullen ook stijgen maar in mindere maten.
Maar wat moeten mensen doen die in een typisch belgisch geisoleerde (K45 E100 of slechter) woning wonen?"

Ja je stookkosten zijn minder met een geisoleerde woning, maar voor de rest stijgen de overige kosten voor een ieder even veel.
Voedsel, goederen enz.

Leuk om te zien dat er lieden zijn die brallend en juigend zeggen laat het maar lekker stijgen ik zit er warmpjes bij in m`n geisoleerde woning, mij treft het niet.
Wel dus, het volledig besef is er dus nog steeds niet wat de gevolgen zijn.

Als je denkt dat je klaar bent als je enkel een energiezuinige woning hebt heb je het dus nog niet helemaal begrepen.

@ Pluto en vele anderen

Bio-ecologisch of duurzaam leven, of hoe je het ook wilt noemen is niet terug naar het verleden. Het wil gewoon zeggen dat je de haalbaarheid van diverse dingen (aankopen, levensstijl, ....) ook moet afwegen tegenover de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid ervan.

Het bio-ecologisch alternatief voor een auto is dus zeker geen een paard met een houten kar. Maar misschien een zuinige auto aangedreven met fotosynthetische brandstof.

Ik weet dat Pluto ons regelmatig op het verkeerde been wil zetten, maar ik weet dat er nog veel andere mensen zijn die geneigd zijn om te denken dat afwijken van de huidige koers noodzakelijk betekend dat we moeten terugkeren. Ik wil er enkel op wijzen dat een beperkte koerswijziging een groot verschil kan maken zonder noemenswaardig minder comfort. Soms zelfs met meer comfort.

Het vergt vooral een mentaliteitswijziging binnen de ganse maatschappij. En als ik de evolutie van de laatste 20 jaar bekijk evolueert dat toch wel in de goede richting, een beetje langzaam, maar toch in de goeie richting.

Jan(Wonko),

Ik wil hier niemand op het verkeerde been zetten, maar aan bio- of ecofundamentalisme doe ik niet mee. Elke medaille heeft 2 kanten, een voorkant en een achterkant. Wat betreft biofuel begint de achterkant van de medaille stilletjesaan zichtbaar te worden en écht leuk is het niet. Wie heeft hier wie op het verkeerde been gezet ? Windmolens bvb, dat vind ik fantastisch, maar biofuel van voedingsgewassen dat vind ik maar niks, voor mij hoeft de derde wereld niet te verhongeren opdat ik met mijn auto kan blijven rijden, dan tank ik liever fossiel.
Misschien heb jij daar problemen mee met mensen die zelfstandig nadenken en die de eco-goeroe niet blindelings achternalopen ? Je zal er mee moeten leren leven..

vr gr
Pluto

Als we het 'vrije markt-denken' volgen en we binnen enkele (tientallen?) jaren onze CO²-uitstoot met 80 % moeten laten dalen, kunnen we alleen maar hopen dat de gebruikersprijs (door hoge olieprijs of door hogere accijnzen) x 3, 5 of zelfs 10 gaat.
Want de portemonnee is blijkbaar nog steeds een efficiënt systeem om het gedrag aan te passen.
Onlangs www.loremo.com ontdekt. Als de auto op de markt komt en inderdaad slechts 1,5 l/100km verbruikt, mag de prijs aan de pomp gerust 5 à 10 euro per liter worden. Dan betaal je ongeveer dezelfde prijs per gereden km en auto's die bv. 5 à 10 l/100 km verbruiken worden binnen de kortste keren uit van de markt gehaald. En de fiets wordt ook weer populairder.
En de stijging van de vliegtuigreizen wordt wellicht ook snel afgetopt.
Dus laat de

Momenteel zijn reeds heel wat mensen in de problemen t.g.v
. de hoge prijzen aan de pomp. Namelijk diegene die iedere dag met auto naar het werk gaan. Vele mensen zijn wel verplicht met hun eigen vervoer naar het werk te gaan, daar vele industrieparken praktisch geen openbaar vervoer hebben.

Indien de brandstofprijzen nog verder gaan stijgen, zullen nog veel meer mensen in de problemen geraken. Daar het dan financieel onbetaalbaar zal worden om dagdagelijks met de auto te gaan werken, en het voor deze mensen dan financieel interressanter wordt om gewoon thuis te blijven en te gaan "doppen".

Vele van de fabeltjes zoals openbaar vervoer, carpooling, fietsen gaan niet op, daar deze veelal in de realiteit niet toepasbaar zijn. 's Avonds om 10 uur zijn er op vele plaatsen geen bussen en treinen meer.

En voor vele mensen is telewerken ook geen alternatief.

Om dan nog maar te zwijgen over kostprijs voor verwarming.

groetjes,

Jean

Voor veel van de producten die ik hierboven vermeldde bestaan er inderdaad biologische alternatieven. Probleem is alleen dat die voor heel veel mensen onbetaalbaar zijn.

Als we verder gaan zoals het nu loopt gaan we naar een maatschappij in 2 delen:
mensen die het goed hebben en mensen die om één of andere reden de boot gemist heben.

Armoede wordt zwaar onderschat. Voor zo'n 10 % van de bevolking heeft een stijging van de prijzen een serieuze invloed op de basisbehoeften.

Ik ben het ermee eens dat er iets moet gebeuren maar enorme prijsstijgingen zijn volgens mij zeker niet de oplossing.
Wie toch denkt dat prijsstijgingen alles oplossen moet maar eens bij een paar gezinnen die het moeilijk hebben op bezoek gaan. Of zelf eens proberen rond te komen met bijvoorbeeld 700€ per maand. Dan ga je de prijsstijgingen meteen in een heel ander licht zien.

Wendy,

Hoewel ik deze problemen niet echt ken, probeer ik ze me in te beelden.

Maar wat misleidend is in deze ganse discussie is dat vakbonden en enkele partijen minder taksen willen op brandstoffen.

Wie krijgt hier de grootste bonus? Zeker niet de armen, maar de veel verbruikers, die helemaal niet omzien naar energie. De rijken dus met hun SUV's, hun sanuna's verwarmde zwembaden, ...
Bovendien vloeit er van die rijken weer minder gled naar de staat, zodat die weer ergens anders geld moet gaan zoeken (bij de middenklasse en de armen) om hun begrotingen rond te krijgen.

Geef die armen minder taksen op loon/uitkering zodat ze wat meer overhouden op heet einde van de maand.

maw ik sta versteld van al die uitspraken van vakbonden en sociale partijen. 13 jaar geleden ben ik bij een vakbond gegaan omdat ik werkloos was, de vakbonden deden toen nieets voor werklozen, ze waren meer bekommerd om het loon van werkenden.

Maarten

Minder taksen op brandstof zie ik ook niet als oplossing.

Minder taksen op milieuvriendelijke alternatieven zodat die betaalbaar worden voor iedereen lijkt me veel beter.
Minder taksen op loon/uitkering voor de laagste inkomens en meer taksen voor de hoge inkomens lijkt me ook niet slecht.

Voor mijn part geven ze ieder gezin met 2 kinderen dat onder een bepaalde inkomensgrens zit een gratis zonneboiler.
Ik zou het niet erg vinden om daar aan mee te betalen.
Idem voor de gratis bus in bijvoorbeeld Hasselt, dat mochten ze van mij overal invoeren.

Maar spijtig genoeg denkt de meerderheid van de bevolking daar anders over.
Ook politiek gezien ligt dat nogal gevoelig. Belasting verhogen maakt nu eenmaal niet populair.

Wendy

Discussie ''hoge / lage'' inkomens is misleidend

Als je gaat vragen wat ''men'' hoge inkomens vindt kom je op een bepaald bedrag uit, zeg 3000 euro per maand

Als je dan gaat vragen wat ''men'' lage inkomens vindt komt er een ander bedrag, zeg 1250 euro

Om nu de ''lage'inkomens, uitkeringen etc. zeg 10% te verhogen, heb je enig idee hoeveel je dan de hoge inkomens extra moet belasten? Ik zal je vertellen, dat is geen 10% maar je moet ze bijna verlagen tot die 1250 euro om ''budgetneutraal'' te opereren.

Dan is de vraag of die mensen ook niet voor een uitkering of een baan zonder verantwoording gaan kiezen?

Verder: helemaal met je eens

Mvg Arnold

Waarom de olie niet in euro betalen ipv dollars?Dit zou de prijs doen dalen in europa en de prijs doen stijgen in de VS.

Waarom kunnen de amerikanen 1 Liter benzinne kopen voor een halve dollar terwijl ze rijden met auto's die zo veel meer verbruiken en verkwisten en dit aan een spotprijs aan de pomp.En wij europeanen betalen meer dan 1,5 euro voor 1 liter met superzuinige diesels en ook bescheiden benzinnewagens.
Ok de accijnzen en taksen betalen de schatkist,het geld dat we anders op een andere vorm van belasting zouden moeten betalen.
Maar zou het niet beter zijn dat diegenen die het meest vervuilen en verspillen wat meer zouden betalen en die dat hun best doen om minder te verbruiken zouden beloond worden.
Ach het is waarschijndelijk minder simpel dan het in werkelijkheid is maar wat meer goed voorbeeld zou toch een hart onder de riem steken voor die dat er wel iets aan doen...

Keysaler,

Waarschijnlijk is dit historisch gegroeid.

De VS hebben/hadden veel olie. Europa niet.

Iest waar je zelf veel van hebt ga je niet duur maken.

Europa is/was afh van andere landen, dus kwetsbaarder.

Maarten

Heuglijk nieuws gisteren en vandaag :

1) De olieprijs daalt een goeie 5%, een beetje goed nieuws zeker voor de
minder bedeelden in onze maatschappij die nu eenmaal ook energie nodig
hebben (en vaak meer dan doorsnee vanwege het gebrek aan middelen om te
investeren in isolatie of zuiniger nieuwe wagen...)

2) Nog veel verheugender voor de wereld : de reden voor deze daling is de
vaststelling dat er een - weliswaar zeer prille - mentaliteitswijziging lijkt op
te treden bij de Amerikaanse consument nu de "pijngrens" van 4 $ per gallon
benzine doorbroken is (by the way, dat blijft een belachelijk lage 65 eurocent
per liter ongeveer). Het voorbije lange weekend (maandag was Memorial Day)
is traditiegetrouw de start van wat in het jargon het "driving season" genoemd
wordt, de zomerperiode waarin Joe Sixpack er regelmatig voor een paar
dagen met de auto op uittrekt om vrienden te gaan bezoeken of naar het
strand te rijden, veelal 500 tot 1000 km van huis. Nu blijkt dat er deze keer
ongeveer de helft van de strandhuisjes aan de Atlantische kust (populaire
bestemmingen voor de New Yorkers bv.) is leeg blijven staan, omdat de
doorsnee Amerikaan niet meer zomaar zonder nadenken in zijn 25 liter
slurpende SUV stapt om een paar honderd kilometer te bollen ! Ook het
alternatief, low cost binnenlandse vluchten, is een stuk duurder geworden en
kampt ook met teruglopende boekingen. Als je ze maar hard genoeg raakt
daar waar het pijn doet gaan zelfs de Amerikanen op een dag beginnen
nadenken over hun gedrag en de gevolgen ervan.

Er is nog hoop voor deze planeet...!!

Roover

Dat heet marktwerking

Vandaag in het VRT-nieuws wat de sjeik met al "ons" oliegeld uitspookt. Laat de olieprijs nog maar wat stijgen.

vr gr
Pluto

gisteren op de radio, sommigen verkopen nu hun Hummer. 28 tot 34 liter/ 100 km is nu net iets te veel vinden ze.

GM wil af van hun Hummer.

Continental en United Airlines gaan veel vluchten schrappen en veel minder zuinige vliegtuigen aan de grond houden

Maarten

2 medewerkers bij ons uit de fabriek ruilden afgelopen weken hun auto in. De ene zjn Dodge Pickup (40 liter/100km voor een Audi A4 benzine (7 liter).. De andere zijn BMW drienogwat met 2,5 liter motor voor een fiat punto 1.1.

Beide zullen dit jaar veel geld overhouden zelfs met de huidige benzineprijzen.

MMvg Arnold

'k Zou wel eens willen weten wat ze er nog voor gaan krijgen. De 2de hands prijs van SUV's in Amerika zou nu al zo'n 17% lager liggen dan een jaar geleden, die van kleine zuinigere auto's zou zo'n 2% hoger liggen.

Digital

Goeie vraag, maar dat bepaald de markt he.

Maar daar gaat het niet om, De markt doet zijn werking veel beter en sneller dan de overheid ooit kan bereiken met de stroperige en trage besluitvorming, subsidiering en bestraffing die vaak een onbedoeld maar averechts effect heeft

(bijvoorbeeld zakenmannen die nu en masse in een toyota prius op de snelweg gaan rijden, terwijl zo'n ding daar helemaal niet voor gemaakt is, het is een start-stop autootje; elke fatsoenlijke diesel middenklasser is vele malen efficienter en schoner voor die toepassing, maar ja, geen subsidie....)

En dus keert de wal het schip zoals altijd en veel sneller dan de meesten nu denken. Ik zit zelf in de bouw en de gemiddelde isolatiedikte voor nieuwbouwpanden vliegt omhoog (ca 20% erbij laatste half jaar!!)

Arnold

@ Arnold

Wil dat zeggen dat ze nu ipv 5 cm 6 cm steken.
Grapje

Mvg Eric
http://users.skynet.be/zonnigniel/

amai van een bmw 3 naar een fiat punto .
daarna een brommer zeker en dan een fiets .
ale arnold waar werk je nu in de bouw of fabriek .

Gisteren stond de olie nog 122 dollar/vat ...

Daarnet is hij ff de 139 gepasseerd. Weer een nieuw record.

Het gaat wel erg hard.

Je zou verwachten dat bouwers hun isolatiedikte in zo'n geval met 200% verhogen.

Dirk

Dirk

Ze zijn goed bezig, weer 10 % gestegen met een piek van 139,12 dollar per vat ruwe olie vandaag

Op deze site kan je het On - Line volgen

http://www.oil-price.net/index.php?lang=nl

Ulrik

Hier een verklaring voor de stijging:

http://www.tijd.be/nieuws/economie-financien/Olieprijs_toont_grootste_stijging_ooit.7553981-600.art

Waar bij het vorige hoogte punt in mei nog werd gezegd dat we weer terug gingen naar 100 dollar per vat zitten we nu dus ineens met en nieuw record van 139 dollar per vat.

De prijs is onverspelbaar geworden want gebeurtenissen en bekendmakingen bepalen nu ineens fors de prijs.

Hoe complex dingen worden: De ECB gaat de rente verhogen om de inflatie tegen te gaan. Het effect is dat dit bericht alleen al de dollarkoers doet dalen en de olieprijs doet stijgen.

En omdat dus de olieprijs de belangrijkste oorzaak is van de inflatie krijgen we dus door deze medeling van de ECB al meer inflatie.

Kan het nog gekker.

Wat ik hieruit opmaak is dat dus de inflatie niet meer bestreden moet worden met de rente, maar met de olieprijs.

De olieprijs dient bepalend te worden voor het ECB om de inflatie te bestrijden.

En hoe kunnen we de olieprijs beinvloeden ?

Bijv: massaal minder gaan verbruiken , maar hoe ?

Heeft de rente verlagen in Europa een positief effect op de olieprijs ?

René,

De rente verlagen in Europa zal inderdaad (eventjes) de olieprijs verlagen...
...in dollars, omdat de dollarkoers dan gaat stijgen ; wisselkoersen zijn nogal
gevoelig aan renteverschillen, dus als de ECB van 4% naar bv. 3,5% verlaagt,
dan zal de USD/EUR koers wat stijgen, omdat in relatieve termen een
belegging in USD iets interessanter wordt.

Langs de andere kant heeft een renteverlaging (theoretisch) tot gevolg dat er
meer economische activiteit komt, omdat bedrijven hun projecten goedkoper
kunnen financieren en dus sneller geneigd zijn om uit te breiden ; dit heeft
dan (theoretisch) weer een stijging van de vraag naar olie tot gevolg...

Minder gaan verbruiken - waar we nu voor de eerste keer tekenen van
beginnen zien in de US, hoera - zal volgens mij de olieprijs enkel op de korte
termijn iets doen dalen, op lange termijn gaat het enkel zorgen voor een
vertraging van de stijging ; olie blijft namelijk een zeldzaam en absoluut
noodzakelijk basisgoed voor onze economie en de (terechte) vrees zit nu wel
definitief in de markt dat er op een gegeven moment niet genoeg aanbod
gaat zijn om aan alle vraag te kunnen voldoen, zeker met de nog steeds
waanzinnige stijging van de vraag uit landen als India en China.

De doorsnee bewoner daar die eindelijk zijn fiets voor een brommer (of erger
voor een auto) kan inruilen, gaat echt niet "minder verbruiken". Probleem in
die landen : er staan ettelijke honderden miljoenen mensen op het punt om
dat soort van "switch" te maken in hun consumptiegedrag. Dat heet
economische vooruitgang, en wie zijn wij om die mensen dat te misgunnen ?

Tegenover die grote getallen wordt het enorm moeilijk om enkel met het
minder verbruik van de westerse landen de stijgende vraag te compenseren.
Als iedereen in de US + Europa (ca. 800 miljoen inwoners) 10% minder gaat
verbruken (en dat is al behoorlijk utopisch) dan heb je maar genoeg ruimte
om 80 miljoen mensen in het Oosten te laten overschakelen naar een
"westers" verbruikspatroon...

Uiteindelijk wordt de sterkste economie diegene die het meest efficient met zijn energie omgaat.

Op korte termijn zijn china en india aan de bal door de lage uurlonen en goedkoper productie

Op iets langere termijn zijn rusland, iran en brazilie aan de bal door de fossiele voorraden

Op middellange termijn is europa aan de bal doordat wij het meest efficient met onze grondstoffen/energie omgaan (op dat moment dat bovengenoemde landen ons welvaartspeil gaan bereiken zijn wij het ''lage kosten'' walhalla geworden door de efficiente inrichting van producie, logistiek en energieopwekking.

En op lange termijn?

En op lange termijn?
Staan Vlaanderen en Nederland voor een groot deel onder water ?!

De rol van het ECB lijkt dus nu uitgespeeld, ze kunnen de inflatie niet meer afremmen.

Is dit geen reden bij de EC om de alarmbel te luiden ?

Laat de olieprijs toch gewoon stijgen René. Dan wordt alles duurder en trekt de ECB de rente omhoog, en wij krijgen meer intrest op ons spaarboekje. Als daar binnen enkele jaren nog iets opstaat tenminste.

vr gr
Pluto

ALs ik dan bovenstaand samenvat komt het erop neer dat:

1. De olieprijs alleen maar zal blijven stijgen totdat er kenmerken van besparing zijn.
2. De inflatie hierdoor flink zal aanwakkeren, gisteren nog in het parlement een debat over de inflatie van 5.2 % in Belgie.
3. Het ECB heen invloed meer heeft op het beteugelen van deze inflatie.
4. Er onrust zal onstaan over het verminderde budget bij de mensen( de eerste tekenen zijn er al geweest)
5. Europa meer inspanningen gaat doen in duurzame energie dan de VS en China.
6. Dat hierdoor de concurrentiepostitie achteruit gaat van Europa tov de VS en China.
7. De economische groei in Europa dus lager zal zijn dan in de VS of China.(of de recessie groter)

Er staat ons volgens mij nog wat te wachten.

René,

De sprong van punt 5 naar 6 en 7 in je redenering kan ik niet goed volgen.

Op middellange termijn ga je door die extra inspanningen qua duurzame
energie juist een concurrentievoordeel krijgen : je productiekost gaat vanaf
een bepaalde olieprijs lager liggen + je gaat je kennisvoorsprong kunnen
exporteren naar de andere regio's die er ook op een gegeven moment niet
meer aan voorbij zullen kunnen.

Op korte termijn (de eerste paar jaren) ga je waarschijnlijk inderdaad iets
duurder zijn dan degenen die zich van hun "ecological footprint" niet veel
aantrekken, en dan denk ik vooral aan de US, want in China begint stilaan ook
het besef te groeien dat zo verder doen echt niet kan, in de eerste plaats
omdat hun eigen directe omgeving totaal onleefbaar aan het worden is (kijk
naar de smog-problemen in Beijing en Shanghai). De Chinezen zijn trouwens
grote producenten en gebruikers van zonnepanelen ondertussen.

In theorie allemaal heel mooi, maar alles moet dan mee zitten, en iedereen moet meewerken.

Allemaal kleine radertjes ...

5,6,en 7 zijn eigenlijk op korte termijn.

Het is maar natuurlijk maar "een brainstorm" ik weet ook niet wat er gaat gebeuren.

De vraag is eigenlijk of het allemaal beheersbaar blijft zodat we inderdaad over middellange termijn kunnen blijven praten.

Wat Europa en de VS gaan besparen maken India, Brazilie en China gelijk weer op. Ik denk zelfs dat wij niet zoveel kunnen besparen, zodat er niet genoeg olie is voor al die mensen daar om ook auto te gaan rijden etc.

Wat zal daar het gevolg van zijn: nog hogere olieprijs, meer inflatie, minder besteedbaar inkomen, recessie, evt recessie op wereldschaal.

Wat zal er vervolgens gebeuren doordat de vraag naar olie door de recessie afneemt ? Zakt de prijs dan weer naar 60 dollar per vat of blijft hij hoog?

Ondertussen staan boze truckers klaar om Brussel te blokkeren. (Een paar nieuwe prijsstijgingen volstaan om hen tot actie te doen overgaan.)

Ze zullen goedkopere brandstof eisen.

Ze zullen die waarschijnlijk uiteindelijk ook krijgen....

Goedkopere brandstof betekend dat het verbruik hoog blijft.

Hoog verbruik betekend dat de prijs van de ruwe olie nog verder zal stijgen.

Ondertussen zijn al onze politici reeds een jaar lang hun tijd aan het verprutsen met communautair gekrakeel.

Blijkbaar beseffen ze niet goed wat er op ons afkomt.
En het merendeel van de bevolking al evenmin.

Dirk

De stijging van de olieprijs deed ik reeds vorig jaar op het forum Speksteenkachels ... Tulikivi of Nunnauuni in verband met het nut van te investeren in een soeksteenkachel die met hout gestookt wordt en ik zei toen dat men er goed aan deed zo een investering goed te overwegen want dat ik inschatte dat de olieprijzen binnen de drie jaar zeker gingen verdubbelen ( een vat ruwe olie stoond toen rond de 80 dollar ) en zoals je ziet zal men er zelfs geen twee jaar over doen

Natuurlijk blijf je olie nodig hebben om met de wagen te rijden als je een disel hebt maar toch

Sinds ik de speksteenkachel staan heb ( 2 jaar ) staat de centrale verwarming op O en alle beetjes helpen en help ik de CO² uitstoot met een paar ton per jaar te verminderen en de zonneboiler is ook bijna startklaar

Ulrik

Dirk,

de progressieve vakbonden niet vergeten, ze willen 6% op stookolie, gas en E.
Dit is niet enkel a-ecologisch maar ook nog asociaal. De veelverbruikers (dus de rijksten) krijgen het meest.

Maarten

De actuele olieprijs is momenteel 137,63 dollar per vat olie.

Binnen een maand is het zomerverlof en zal iedereen persé nog eens ver op vakantie willen gaan en zal de oliedorst een piek krijgen. Na de zomer staat de prijs aan 150 dollar per vat, dat mag je zeker zijn.

Op 2 januari 2008 was de kaap van 100 dollar per vat net overschreden.

Maarten,

Het is volgens mij niet erg dat energie duurder wordt, maar er zijn volgens mij wat kanttekeningen te plaatsen:

1. Inflatie beteugelen, de inflatie zal zorgen voor een wereldwijde recessie. Moeten we niet gaan nadenken om de lasten te verschuiven van loon naar energie en zo de inflatie verminderen. Veropgesteld dat natuurlijk ons besteedbaar inkomen ongeveer gelijkblijft.
2. ALs wij in Europa 2 keer zo veel betalen voor fossiele brandstoffen dan zijn hierdoor onze geproduceerde goederen duurder. Kunnen we hievoor dan geen importheffingen invoeren zodat ook in China en de VS een prikkel onstaat ?

Gelukkig heb je keuze tussen 16", 17" en 20" banden als je een Dodge koopt tegenwoordig . De essentie van het leven.

Rene,

1 en 2 volledig mee eens.

Maarten

Rene,
Belastingen op consumptie (zoals Vivant altijd predicte) lijken mij zinvoller omdat uiteindelijk alles consumptiegestuurd is.

De Portugese truckers hebben hun accijnsverlaging al binnen.

Dirk

Rene

Even ter verduidelijking, in China en VS is de olie even duur hoor, en die prikkel is er al lang.

Vorig najaar werd wereldwijd uitgegaan van een groei van 2,18 miljoen vaten per dag voor 2008 (op een totaal van iets van 88 dacht ik)

In di voorjaar was die voorspelling al teruggebracht tot 1,04 miljoen extra vaten per dag door gestegen olieprijzen

Nu gaat men uit van een gestegen vraag van 800.000 vaten voor 2008. Benzineconsumptie is dit jaar voor het eerst in meer dan 20 jaar GEDAALD in de VS.

Reken er maar op dat 2008 de geschiedenis in zal gaan waarin wereldwijd het meeste olie verbruikt werd. De 100 mln. vaten per dag waar men in oil peak van spreekt zal met de huidige olieprijzen niet gehaald worden.

Alternatieven worden simpelweg te snel interessant. Algen uit diesel, zuinigere wagens, spaarlampen, isolatie etc. De hoge olieprijs gaat in 2 jaar bereiken wat de overheid sinds de club van rome in de jaren 70 al aan het proberen is maar nooit gelukt

Mvg Arnold

Arnold,

De overheid al sinds de jaren 70 aan het proberen ?

Lol

Dirk

Beste ARnold,

De olieprijs is natuurlijk wel hetzelfde maar derivaten niet. Voor diesel en benzine wordt daar veel minder betaald.

Prachtig dat we nu geforceerd de olieprijs verhogen en dat dit zal zorgen voor een lager verbruik van fossiele brandstoffen.

Ik heb echter twijfels bij hoe dit proces gaat verlopen.

We kunnen het nu al niet meer volgen en controleren.

Er is ook nog zoiets zoals "de sociale gevolgen" van de huidige olieprijs verhogingen. De stookolie in Vlaanderen zit nu al boven de 0.90 eurocent/ltr en is voor velen welke aan de armoede grens leven al niet meer te betalen. En dit is nog maar het begin.

DE vrachtwagenchauffeurs en vissers staken(laten zich horen)
maar een grote groep armen zijn onzichtbaar.

Minder gaan verbruiken is volgens mij de enige optie die we hebben.
Iedereen kan zelf 'kiezen' hoe hij dit doet: vb. beter isoleren, alternatieve energiebronnen gebruiken of heel simpel (zoals in de tijd van mijn grootouders) met het hele gezin in een kamertje van 4 op 4 zitten.
Dat kiezen is natuurlijk relatief want voor wie geen/weinig budget heeft zijn de mogelijkheden beperkt.

Accijnzen verlagen is slechts een tijdelijke oplossing. Zolang we niet minder verbruiken zal de prijs blijven stijgen en worden olieproducten binnen de kortste keren weer onbetaalbaar.
En we moeten ook niet naïef zijn: inkomsten die de staat verliest door accijnsverlaging zullen ze ergens anders moeten recupereren.
Een accijnsverlaging/afschaffing op alternatieven zoals zonneboiler of warmtepomp is wellicht een betere keuze.

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen (die niet arm zijn) steen en been klagen over de dure olie prijzen maar wel 2 keer per jaar een dure vliegvakantie naar de andere kant van de wereld betalen, dure merkkleding dragen en met een luxewagen rondrijden.
Als hun stookolie op is kunnen ze dan maar 500 liter aankopen want 1000 liter laten leveren vinden ze voor mensen met een 'normaal' inkomen onbetaalbaar.
Volgens mij is het voor heel wat mensen 'met een normaal inkomen' dus ook hoog tijd om de prioriteiten eens opnieuw te bepalen.