Autorijden luxe geworden?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Tegenwoordig is met de auto rijden niet meer te betalen.Mijn schoonouders wonen hier bijna 50 km van ons.Dus eens een bezoekje brengen in het weekend kost ons aan 6.5 liter / 100 km bijna 10 euro. = 400fr

Eens gaan wandelen aan de kust 75 km enkele reis = 15 euro! = 600fr
Niet iedereen heeft het geluk met een firma wagen+tankkaart te mogen rondrijden.

Dus ik voel me beperkt in mijn vrijheid,vroeger sprong ik al rap eens in de wagen en maakte een tourke.Tegenwoordig zal ik me al eens inhouden.

Ik heb zitten denken om mijn wagen om te bouwen naar LPG maar blijkbaar is mijn wagen daar niet zo geschikt voor.Terug een diesel kopen ipv benzine?Zal ook niet veel verschil maken.

Dus eens zitten rondneuzen op internet.Er is de wagen die op perslucht rijdt van die fransman Guy Nègre horen we ook niet veel.Misschien een elektrische auto die we dan thuis met zonnepanelen kunnen opladen?
Ik heb een leuke site gevonden over elektrische auto's : http://www.olino.org/articles/2007/12/13/overzicht-elektrische-personen-autos

Zal dus morgen mijne bak maar terug vol gieten met benzine en niet te erg op de teller van de pomp letten.

Christophe
mijn opbrengst zonnepanelen: http://users.telenet.be/fotogallery/pv

Reacties

Stel:
20.000 km/jaar aan 6,5l/100km = 1300 l benzine ofte 1300 * €1,5 = €1950

Stijging van de brandstofprijs tot €2/l kost dan €500/jaar extra.

VERDUBBELING van de huidige prijs tot €3/l kost €2000/jaar extra: ik geloof niet dat er dan echt zoveel minder files zullen zijn.

Gelukkig heb je 'geïnvesteerd' in een 'PV-anlage' met een terugverdientijd van amper 8-10 jaar: dwz. geld kwijt en dan maar wachten.

Als je dan toch over luxe wil praten dan denk ik niet meteen aan autorijden met een gezinswagen.

De brandstofprijs is slechts een fractie van de totale kilomterprijs van de auto. Een verdubbeling van de brandstofprijs leidt niet tot een verdubbeling van de kilometerprijs.
Alleen valt die brandstofprijs blijkbaar harder op omdat die telkens opnieuw dient betaald, in tegenstelling tot de (semi)vaste kosten. Daardoor zijn diesels trouwens ten onrechte populair bij wie eigenlijk te weinig kilometers maakt om er voordeel mee te doen.
Mocht men moeten bij elke rit de werkelijke kilometerprijs betalen ... er zou nogal minder gereden worden.

Ik hoef andermans gewoonten nie te beoordelen, maar stel toch de vraag of 75 km rijden om een wandelingetje te gaan maken geen luxe mag worden genoemd? Niet dat men zich geen luxe mag permitteren, maar dan hoef je niet te klagen over de prijs.

Overigens zullen de brandstofprijzen wellicht blijven stijgen tot "we" minder gaan verbruiken. Prijs is immers uiteindelijk een gevolg van onevenwicht vraag en aanbod.
Die "we" tussen aanhalingstekens, want wie zal eerst besparen? Zij die het gewoon niet kunnen betalen. En in vergelijking met een groot deel van de wereldbevoking is iedereen die dit leest stinkend rijk.

Minder verbruiken dus. Hoe doe je dat zonder meteen een nieuwe auto te hoeven kopen?
Hoe contradictorisch het ook lijkt, merkbaar minder verbruiken kan meestal gewoon al door korte verplaatsingen te voet of met de fiets te doen. De eerste kilometer verbruikt een auto immers aanzienlijk meer. Als ik 's morgens aanschuif bij de bakker zie ik de ene na de andere klant toekomen met de auto, ze wonen nochtans niet ver...

Een aangepaste rijstijl maakt ook een groot verschil.
- Schakel snel naar een hogere versnelling.
- Houd voldoende afstand van uw voorligger. Zo moet u niet voortdurend afremmen en gas geven.
- Laat de gaspedaal helemaal los en rijd op de motor als u moet vertragen of stoppen. Zo laat u de auto uitbollen zonder te ontkoppelen.
- Zet de motor helemaal af bij een korte stop, bijvoorbeeld bij een spoorwegovergang of om iemand op te pikken.
- Rijd niet sneller dan 100 km/uur. Het energieverbruik neemt exponentieel toe met de snelheid. Dat komt omdat de luchtweerstand verhoogt met het kwadraat van de snelheid.

groeten
rik

Inderdaad Christophe, het is van die site dat ik de verbruiksgegevens van electrische auto's vandaan haalde:
voor een gezinswagen mag je rekenen op een 0,17 kWh/km, dus met een PV installatie van 2KWp kan je een 10000 km per jaar rijden.
Diezelfde afstand met benzinewagen kost je 1000€ per jaar aan benzine alleen.
Zelfs zonder enige subsidies of groene certificaten heb je je PV installatie van 2KWp terugverdiend in 10 jaar. Indien je wel rekening houd met de certificaten en belastinsvoordeel heb je het in enkele jaren al terugverdiend, en het beste van al: je rijdt volledig CO2 neutraal en milieuvriendelijk

En nog een groot voordeel van massaal om te schakelen naar electrische wagens: dank zij hun batterijen kunnen zij een belangrijke bijdrage leveren in het afvlakken van de fluctuaties van de electriciteitsproductie van alternatieve energieproducenten.

mitsubishi zou ook et een elektrische wagen uitkomen.Onze wagen is nu nog maar 2 jaar oud.Maar zodra er een betaalbare elektrische wagen met een redelijke autonomie op de markt kom schakel ik over.

Christophe

Wat is de levensduur van de accu van een electrische auto.
Ik ben nu al benieuwd wat een electrische auto nog waard is als de accu moet worden vervangen.
*Wim*

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:
Ik rijd graag met de auto! (en ik geef dat toe)

Maar toch probeer ik waar mogelijk met de trein of bus te rijden.
De afstand van thuis tot het werk : 50km.
Met de auto doe ik dit in 45 min deur-tot-deur... met de fiets -> trein -> bus -> te voet doe ik dit in 80 min. Wel een verschil vind ik, maar ik heb het er nog net voor over.
Wij zijn aan het bouwen en verhuizen over een 2tal jaar.
De ligging van de bouwgrond is sterk bepaald door 2 factoren : omgeving (o.a. zuid-gericht voor energiezuinig huisje) en prijs. (moet betaalbaar blijven)
Gevolg over 2 jaar : met de auto zal dit een kleine 30 min worden... met het openbaar vervoer in het beste geval 105.
En zelfs nu :
-probeer eens na 20u thuis te geraken met de bus : niet echt dat hoor
-ooit al eens geprobeerd met een klein kindje (+buggy e.a.) het openbaar vervoer te nemen? Ik zou zeggen : zorg dat ge veel geduld hebt en vooral met 2 zijt en ook ... veel moed.

Ander iets :
Situatie nu : afstand tot
-werk : 50km (met openbaar vervoer dus)
-schoonouders : 75 km
-ouders : 2 km (een echte luxe, en als het weer het toelaat neem ik de fiets)
Situatie over 2 jaar : afstand tot
-werk : 25km
-schoonouders : 110km
-ouders : 40km
Dichter gaan wonen? Niet te betalen !!!
En de auto?
Ik heb met opzet een benzine gekocht en die op LPG gezet.
Investering van €2000. (maar nu rendeert dit wel met de prijzen die enorm gestegen zijn)
De eigenlijke reden van LPG : milieuvriendelijker dan benzine of diesel.
En ik ben er zeker van dan vele mensen de diesel zouden verzienen boven LPG (ondanks goedkoper) :
-tanken ? Als er al een tankstation in uw buurt is (wat bij ons niet zo is) kunt ge er meestal niet meer terecht na 19u!
Dan maar langs de autosnelweg tanken. (enige optie !)
-een beetje koud? Voor te tanken moet de altijd op de knop duwen... heel plezant in de winter en zeker voor vrouwlief.
-de kennis van LPG-systemen in België is nu ook niet om over naar huis te schrijven ; kent ge niets van auto's en de motor zou niet lekker draaien : ze maken u van alles wijs en sturen u van het kastje naar de muur. (zo zijn er al heel wat mensen anti-LPG geworden)

Jaren betalen automobilisten veel geld aan de staat en waar gaat dat geld naar toe?
Beter openbaar vervoer? Lees mijn discours van hierboven maar eens na en overtuig u van het tegendeel.
Betere wegen? Denk het niet!
100 km/u op de autosnelweg? Dat is goed voor mensen die graag slapen en veel tijd hebben.
En wat dan met de vervuiling? Schaf verkeersdrempels en zone 30 af (behalve dan echt in de buurt van scholen waar dit wel enig nut heeft tijdens de uren dat de kindjes er passeren) ; maar maak daarnaast nog eens gebruik van 'groene golven' en ge zult veel meer kunnen bereiken met die 100km/u of smog-alarmen (die trouwens niet gelden voor de zware diesels die meer fijn stof uitstoten).

En ja, ik rijd nog altijd graag met de auto. Er is nog zoiets als rijplezier. En dat is geen overbodige luxe als ik eens naar mijn schoonfamilie ga.
En het is zeker niet dat auto's die tof rijden daarom meer verbruiken of zo. (maar dat krijgt ge toch nooit uitgelegd aan iemand die anti-auto is)

Om af te sluiten in schoonheid : ik probeer bewust te kiezen voor zaken die zo weinig mogelijk eindige grondstoffen verbruiken, maar dit is niet altijd mogelijk of betaalbaar.
Dus allemaal toffe discussies over de auto en het milieu, maar volgens mij nog altijd gevoerd door mensen in andere omstandigheden. (ministers met veel geld die prijsstijgingen niet voelen en op de achterbank van de auto zitten terwijl de chauffeur de files moet trotseren ; mensen in de stad die maar niet begrijpen dat er ook mensen zijn die niet graag in een stad willen wonen, enz.)

Ah ja : nog iets vergeten.
Veel mensen kopen idd een diesel maar ze doen er veel te korte afstanden mee : veel hoger verbruik.

Veel mensen zijn voor de elektrische auto : goed achterliggend idee, maar vergeet niet dat deze accu's niet echt goed zijn voor het milieu (productie en achteraf).

En velen vergeten ook nog iets : een milieuvriendelijke auto die van de andere kant van de wereld moet komen is niet alijd beter voor het milieu dan op het eerste gedacht.

Toekomst volgens mij?
Kernfusie (geen -splijting) en voertuigen op waterstof.
(biobrandstoffen zijn ook niet altijd zo goed hoor) (maar dat is een andere discussie waarover nog veel 'inkt' zal vloeien)

Hans, wat is het probleem met de batterijen? Die kan je 100% recycleren, iets wat niet kan gezegd worden van de uitstoot vandaag.

Hans

"100 km/u op de autosnelweg? Dat is goed voor mensen die graag slapen en veel tijd hebben".

Als je straks naar uw ouders rijdt (laat ons veronderstellen dat die 40 km volledig autosnelweg is) dan doe je daar 20 minuten over als je constant 120 rijdt.
Als je constant 100 rijdt dan doe je er welgeteld 4 minuten meer over.

groeten
rik

Beste Hans,
>>Met de auto doe ik dit in 45 min deur-tot-deur... met de fiets -> trein -> bus -> te voet doe ik dit in 80 min. Wel een verschil vind ik, maar ik heb het er nog net voor over.
>>100 km/u op de autosnelweg? Dat is goed voor mensen die graag slapen en veel tijd hebben.

Is er hier niet een zekere tegenstrijdigheid tussen deze twee beweringen?

Als trager rijden en zo misschien 20% besparen op uitstoot (en toch maar vijf minuutjes verliezen) iets voor mensen is 'die graag slapen en veel tijd hebben', dan bent U, die bereid is dagelijks 35 minuten op te offeren voor het goede doel (of zijn het 70 minuten?), iemand die héél graag slaapt én enorm véél tijd heeft.

vr gr, willy

ik met trein zo een 40 km en doe er 50 tot 70 min op (dus gemiddeld 2 uur per dag

daar en boven heel beperkt in aantal aansluitingen

met de wagen (zelf uren strategisch kiezen zodat er niet te veel file is) 2 keer 40 tot 50 min (uitzonderlijk 30, enkel na late vergadering en dan om 9 uur of zo naar huis, om 's morgens voor 7 uur ter plaatse zijn)

dus iedere dag een verschil van 30 min ongeveer en veel minder vrijheid (uren)

maar openbaar vervoer = op kosten werkgever
eigen wagen is op mijn kosten

rekening vlug gemaakt.

Stefan

Even ter verduidelijking :
1)
Rijden met de trein en bus : dan lees ik enorm veel, dus geen tijdsverlies. (vandaar dat naar het werk gaan met vaste uren en regelingen goed te doen zijn)

2)
Ik ken veel mensen (waaronder ikzelf) die, als ze eerlijk zijn, moeten toegeven dat de concentratie minder is bij lagere snelheden. (sommigen zullen dit uiteraard tegenspreken, maar het is nu eenmaal zo)

3)
Mijn vrouw rijdt elke dag naar het station (ongeveer 8km enkel). Ik elk weekend minstens 200km. Raad eens wie het meest verbruikt?
(en ik heb al meermaals de proef op de som gedaan : ik weet zelf niet hoe het komt, maar aan 100 of 130 km/u geeft dat geen merkbaar verschil in verbruik)

En ja, nog ietsje pro openbaar vervoer : ge kunt al eens met mensen praten en ge moogt al eens wat meer moe zijn... ge rijdt toch nergens tegen.

In mijn ogen zijn de meeste mensen gewoonweg achterlijk wat autorijden betreft...
Zeg nu zelf: we klagen met z'n allen over hoge benzineprijzen maar ondertussen kunnen de meesten nimeer zonder airco. Dat zo'n ding ff voor 10% meerverbruik zorgt daar klappen we ni over. Hoe achterlijk zijt ge dan bezig???
We willen ondertussen ook maar meer en meer ruimte in onze auto's. Hebt ge 2 kinderen of meer, dan 'moet' ge haast wel ne monovolume kopen (of toch minstens nen break) of ge mishandelt haast uw kinderen in velen hun ogen.
En dan klap ik nog ni over de SUV-manie bij velen. Ja, meer en meer mensen raken er van overtuigd dat ge op een asfaltbaan wel degelijk zo nen traktor 'nodig' hebt.

Als ik da aan zie en ondertussen de nieuwsberichten hoor/lees over records brekende benzineprijzen... dan vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren voor de mensen eindelijk door gaan hebben dat ze er voor een groot deel zelf de hand in hebben.

Ennieweej: hier een gezin met 2 kinderen en stilaan ook aan't uitzien voor 2 nieuwe wagens. De eerste die er zal komen zal ne Smart CDI worden ofwel nen electrische (ik denk aan ne Reva). En wat daarna komt wordt iets dat juist groot genoeg zal zijn om met 4 man in te kunnen, zoiets als ne Peugeot 107 of zo.

Heb het hier op het forum al eens gezegd denk ik,

Ik ga op zoek naar ander werk, dichter bij huis. Of ik zal mss verhuizen dichter bij mijn werk.

Tenslotte moeten we toch 40 jaar werken, dit aan 40 weken per jaar neemt de woon-werk verplaatsing toch een groot deel van onze tijd/geld in beslag.

Als ik dichterbij werk zal ik mijn auto kunnen verkopen. Eigenlijk heb ik hem niet nodig. Soms eens voor een karweitje of een huishoudelijk klusje. Maar anders bijna nooit.

Volgens mij is bijna alles met de fiets te doen, boodschappen zal met een karretje zijn of grotere dingen (containerpark gaan,…) zal met de bakfiets gebeuren. Als ik dan eens een auto nodig heb zal “autodelen” voor mij de oplossing bieden. Voor de rest zal ik iets meer moeten plannen en mijn verplaatsingen beter moeten organiseren.

Als ik dan eens een auto of bestelwagen nodig heb voor een klusje zorg ik dat alles vlot kan verlopen en je alles in één dag kan transporteren.

Of je afhankelijk bent van een auto hangt veel af van uw levensstijl, persoonlijke ingesteldheid, beschikbare tijd… Zelf heb ik mss gemakkelijk babbelen…

Jonge gast, geen kinderen, werk in een ploegensysteem van de brandweer (3 x 12u per week), goede conditie, niet bang van eens te zweten of nat te regenen….Maar toch vind ik dat te weinig mensen de moeite doen om hun auto te laten staan.

Maar als je eens ziet wat je er mee in uw zakken steekt mocht je uw auto weg doen. Het is bijna de lotto winnen

Als ik reken op 10 jaar:

Aankoop auto: 10000 Euro
Verzekering: 270 Euro/j x 10 = 2700 Euro
Wegenbelasting: 80 Euro/j x 10 = 800 Euro
Keuring: 42 Euro/j x 10 = 420 Euro
Onderhoud: 150 Euro/j x 10 = 1500 Euro
Brandstof: 1050 Euro/j x 10 = 10500 Euro

Op tien jaar tijd zal ik 25920 Euro uitgespaard hebben.

Maar ik weet nu al dat het onderhoud zeker niet goedkoper zal worden, en dat de brandstof ook wel nog zal opslaan is zeker, boete en verkeersongeval niet meegeteld…Dus in wekelijkheid zal het nog veel meer zijn.

Ok, uw fiets zal ook iets kosten maar al de herstellingen doe ik nu ook al zelf. Mss iets meer openbaar vervoer,… een abonnement van De lijn is 211 Euro per jaar. Meestal komt de werkgever er ook nog voor iets tussen of je krijgt een fietsvergoeding van 0,15/km…

Mijn keuze is gemaakt, ’t is kwestie van een beetje tijd om het voor elkaar te krijgen.

@ HVH:

Als ik nu met de auto rijd let ik er op dat ik schakel op 2000tr/min.

Daarnaast beperk mijn toerental ook altijd tot 2000tr/min, ga er zelden boven. Op de autosnelweg kan ik 90Km/h rijden op 2000tr/min in 5de.

Gevolg:
Als ik gewoon rondvlam met mijn bak doe ik 800 Km met 1 tank diesel.

Als ik op mijn toerental en snelheid let doe ik op mijn sokken 1000 km met 1 tank, al dikwijls 1200 km gehad toen het lichtje pas begon te branden.

Je bent natuurlijk wel iets langer onderweg en je ziet in uw spiegel dikwijls eens een nerveuse middelvinger omhoog vliegen.

Zelf heb ik mijne Passat buitengesmeten want na verschillende kleine kosten begonnen er grotere kosten te komen en waren er zaken die ze in de garage niet terugvonden. Heb een kleine Toyota Yaris Verso gekocht . Veel lagere gebruikskosten, verzekering en verbruik.
Deze wagen is bijna een meter korter( heel gemakkelijk om te parkeren en heeeeeeeel overzichtelijk.
Dit kan men van de wagens van tegenwoordig niet meer zeggen!!!!

Het grote probleem is dat er heeeeeeel veel mensen met een bedrijfswagen rijden en waar de medepartner in het weekend mee boodschappen of dergelijke mee gaat doen of als de partner naar het buitenland is voor het werk kan de partner hier vrij mee rijden !!!!!!
De auto groeit mee met de persoon zijn carriere, hoe hoger hoe zwaarder, breder en milieuverslindend!!
Vind het wel erg dat het aantal asco-bakken enorm toeneemt!!

Eco-groeten.

Onze situatie is te vergelijken met Hans.

Nu, wonen allebei op een straal van 5 km van het werk. Ik neem de fiets. Vriendin neemt de wagen (corsa benzine, wegens te gevaarlijke fietsroute: geen straatlicht en geen fietspad).

Binnenkort wonen we +/- 40 km verder. We zijn bezig met de bouw van een LEW. Juist een 2de auto (2de handsauto) gekocht, Opel Astra (5l/100km, dus wat verbruik betreft valt het toch redelijk mee...).
Waarom zo ver van werk? Ten eerste, de prijs van een huis of bouwgrond is hier onbetaalbaar voor ons. (dan is er geen budget voor een LEW)
Ten tweede, vriendin zoekt werk daar in de buurt.
Ten derde: onze familie en vrienden wonen in die streek.

En ja we nemen steeds de fiets om naar de bakker te gaan ed...

Maar als men buiten het gebruik van de auto te beperken, de doorstroom van het verkeer eens goed bekijken?
Waarom moet al dat verkeer door talloze dorpscentrums als men daar niet moet zijn???
Dat men eens fatsoenlijke ringwegen aanlegt. Dan kan het doorgaand verkeer rustig buiten de stad en dorp rijden.
Resultaat: kalm dorpscentrum, minder accidenten en minder uitstoot en smog.

Vandaag gelezen. Binnenkort wordt de Vision getest: slechts 1,5 l per 100 km. Wat denken jullie hiervan?

Lijkt mij wel een mooi alternatief?

Een link aub, geen idee wat die 'Vision' is.

'k Heb dat van die Vision gezien op het nieuws. Uitgedokterd door studenten van diverse universiteiten over de hele wereld (waaronder ook Belgische). Kommentaar van 1 van die Belgische studenten was dat veel ingrepen om het verbruik laag te houden relatief simpel waren en ze er van verschoten dat ze nog ni in auto's van gewone producenten te vinden waren.

Mij lijkt het ook makkelijk om ons brandstofverbruik enorm te verlagen hoor. Schaf alle SUV's en consoorten af en maak enkel nog auto's met hoogstens een 2 liter motor en die niet harder dan 100km/h rijden.
Mor jah, de meerderheid van de mensen geeft meer om zijn 'vrijheid', ook al klagen ze ondertussen steen en been over te hoge brandstofprijzen. En de producenten geven er al helemaal ni om. Voor hen geldt dat zolang de mensen ervoor willen betalen. Op hier en daar enkele 'ecologische' modellekes na die ze als schaamlapke gebruiken...

Nu jah: onze 2de wagen (Polo van 15 jaar oud) heeft net zenne geest gegeven. We gaan eens proberen om hem ni te vervangen en in plaats daarvan ga ik de motor gebruiken. Verbruikt zo'n 4l/100km en is toch ook iets milieuvriendelijker dan diesel...

Deze wagen werd blijkbaar ontwikkeld voor de Indiase markt (een rijke indiër heeft er wat kapitaal ingestoken.

http://www.engineeringnet.be/detail_opleiding.asp?Id=1137

Autorijdne is een luxe van in den beginne, vanwege het brandstofgebruik, wat luxe is.
Brandstofprijs was gewoon onnatuurlijk laag in het begin '50-'60.

beetje econo-filosofisch, maar wel realiteit.
schaarse stoffen ZIJN luxe.

er zijn in ieder geval eenvoudige manieren om wat minder te verbruiken en uit te stoten...

ik hang mijn fiets aan de auto en afhankelijk van de vorm, het weer en de goesting fiets ik de laatste 5 a 10 km naar het werk mooi langs de file heen.
Wat een luxe denk ik dan...

Binnekort misschien een plooifietske aanschaffen, kan ik nog meer flexibel reizen...

heeft iemand een link over die Vision
is dat de wagen waar Groep T in Leuven aan meewerkt?

7 mei ... dat was gisteren!!!
Das spijtig

Tegenwoordig zijn de kinderwagens ook schandalig groot, met dikke, grote wielen. Waar is de tijd van de handige, kleine buggietjes die je kon opvouwen als een paraplu? Die kon je in zelfs het kleinste autootje opbergen. Nu echter hebben de jonge ouders een grote kofferbak nodig. En op bussen of trams heb ik al vaak gemerkt dat zo'n kanjer van een kinderwagen niet dor de deur raakt! Dan maar een monovolumewagen...

En... als die studenten van group T zeggen dat de trucs die ze gebruiken om hun "Vision" zo zuinig te maken, berust op techniek die al lang bestaat, dan weten we dat de autoconstructeurs niet eerlijk bezorgd zijn om het milieu.

@ Didier:

Wat had ge dan gedacht? Die gasten denken enkel maar aan geld anders zouden ze zo geen zee-containers op wielen op de markt brengen die veel te veel verbruiken voor datgene waarvoor ze gebruikt worden. Ja, ze brengen ook wel enkele 'ecologische' modellekes op de markt met daarbij den uitleg dat ze echt moeite doen om de mensen zoiets aan te bieden. Ondertussen weten ze wel goed genoeg dat veel mensen zo achterlijk zijn om hun tractors te blijven kopen ipv die enkele ecologischere wagentjes of zelfs maar gewone wagens...

Ik snap enkel niet waarom die auto dan slechts voor india en china bestemd is? Want zodra die op de markt komt zou ik m willen kopen!

idem dito

Ik denk dat die auto's dat in India of China op de markt komen een op crachtest niet echt mooie cijfers brengen.

't Kan goed zijn dat ze hier in Europa gewoon niet op baan mogen komen of na een jaar al niet meer door de keuring zijn.

Hoewel...die "Aixam" autotjes ook wel een redelijk gevaar zijn op de weg, ze rijden wel iets trager.

Brandstof is nog relatief goedkoop in vergelijking met de trein:

Rij van Brussel naar Oostende met 2 personen:

115 km aan bijv 7l diesel/100 km = 8,05l* 1,25 euro/l= 10 euro
Dus 20 euro H/T

Met de trein:29,20 euro/persoon H/T; in weekend tarief 15,4 euro H/T

Los van speciale formules (dag-aan -zee bijv die ook 50% korting geeft in de week): dus voor 2 personen: bijna 60 euro of 30 euro tov 20 euro met de wagen.

De echte km prijs voor de wagen is natuurlijk hoger, maar als je wagen er staat en je moet d ekeuze maken tussen 60 euro of 20 euro?

Christophe schrijft:
> Tegenwoordig is met de auto rijden niet meer te betalen.Mijn schoonouders wonen hier bijna 50 km van ons.Dus eens een bezoekje brengen in het weekend kost ons aan 6.5 liter / 100 km bijna 10 euro. = 400fr
>
> Eens gaan wandelen aan de kust 75 km enkele reis = 15 euro! = 600fr
> Niet iedereen heeft het geluk met een firma wagen+tankkaart te mogen rondrijden.
>
> Dus ik voel me beperkt in mijn vrijheid,vroeger sprong ik al rap eens in de wagen en maakte een tourke.Tegenwoordig zal ik me al eens inhouden.
>
> Ik heb zitten denken om mijn wagen om te bouwen naar LPG maar blijkbaar is mijn wagen daar niet zo geschikt voor.Terug een diesel kopen ipv benzine?Zal ook niet veel verschil maken.
>
> Dus eens zitten rondneuzen op internet.Er is de wagen die op perslucht rijdt van die fransman Guy Nègre horen we ook niet veel.Misschien een elektrische auto die we dan thuis met zonnepanelen kunnen opladen?
> Ik heb een leuke site gevonden over elektrische auto's : http://www.olino.org/articles/2007/12/13/overzicht-elektrische-personen-autos
>
> Zal dus morgen mijne bak maar terug vol gieten met benzine en niet te erg op de teller van de pomp letten.
>
> Christophe
> mijn opbrengst zonnepanelen: http://users.telenet.be/fotogallery/pv

Amai ik wist niet dat een treinticket zo duur was.
Is geleden van mijn jeugdjaren met de gopass aan 99 fr de rit eender in Belgie.

Eigenlijkheb ik mijn titel verkeerd gekozen ik bedoel eigenlijk met we auto rijden is onbetaalbaar geworden een luxe is een wagen eigenlijk altijd al geweest.

christophe
http://users.telenet.be/fotogallery/pv

Als je een railpass neemt betaal je 7,1 Euro per rit / persoon, dus maar 14,2 Euro heen en terug. Met een railpass kan je ook met meerdere personen reizen op 1 kaart.

Met een railpass koop je 10 ritten voor 71 Euro.
Voor jongeren tot 26 heb je de Gopass, daar betaal je 46 Euro voor 10 ritten. Deze pass blijft een heel jaar geldig.

Het kost het meest als je een gewoon ticket koopt maar als je zo'n pass koopt kan je al veel besparen en is het dus zeker zo duur niet. In een groepje van 5 personen reizen is uw pass op heen en terug opgebruikt en is er geen verloren rit als je binnen het jaar niet meer zou opgebruiken.

Als je van Oostende naar Aarlen rijdt met de trein dan doe je dat ook voor 7,1 Euro, dan kom je er natuurlijk niet met de auto aan die prijs.

Met de huidige officiele dieselprijs van vandaag kost een ritje van 100km stad/autosnelweg...

7L x 1,401 Euro = 9,807 Euro brandstof, de werkelijke kost is natuurlijk hoger...

Is het luxe aan het worden? 'k Weet het niet...in ieder geval beginnen de mensen nu ten minste eens op hun autogebruik te letten omdat de brandstoffen zo duur zijn geworden.

Het zal allesinds een goede zaak zijn voor het milieu...

Mijn plooifiets begint goed te renderen

vergeet in de vergelijking auto/trein niet de parkeerkosten (of eventuele boetes) ...

Tuurlijk een goede zaak voor het milieu, maar volgens mij toch iets te simpel allemaal. De uitlaatgassen van onze veestapel bv. produceert meer fijnstof dan het verkeer blijkbaar.

Verandering van mentaliteit bij iedereen. En er zijn al jaren alternatieven die iedere keer in de kiem gesmoord worden. Money, Money, Money ...

De hele economie zit vol met radertjes. Als je ergens iets verandert ... nie simpel

PS. : een reaktie in een draad is ook te simpel ...

voor velen nog geen echte luxe,

wat drinken die 4x4's niet

En om het autorijden met vervuilende wagens nog onaantrekkelijker te maken;

http://www.lowemissionzones.eu/

Meer en meer mensen rijden met een wagen van de firma + tankkaart. Of ze zijn zelfstandige/vrij beroep en schrijven alles voor een groot stuk af.

Dusja, die mensen zullen hun wagen niet laten staan, ze voelen het toch niet aan hun centen.

Binnen 50 jaar is de olie op jongens, dan zal 't gedaan zijn met rondbollen.

Het zal een motivering zijn om de alternatieve energiebronnen aan te spreken, liefst ook de milieu vriendelijke.

Hopelijk zetten de hoge prijzen iedereen eens aan het denken.

Lambert, ik heb al veel gehoord, maar dat de uitlaatgassen van de veestapel fijnstof zou produceren is wel nieuw voor mij, ik dacht eerder aan methaan en zo...

Ik ben onlangs van werk veranderd. Vroeger service-technieker met ieder jaar 50.000km op de weg en nu een job op 10km van mijn deur.

Ik rij dagelijks dus 20km met de fiets en doe minder dan een halfuur over een enkele rit.

De financiële en ecologische kant nog buiten beschouwing gelaten durf ik te stellen dat alles in een straal van 15km rond je woning gemiddeld sneller te bereiken is met de fiets dan met de auto als je in een stedelijke omgeving woont (zo goed als iedereen in vlaanderen dus).

Vroeger had ik een firmawagen, nu een deftige fiets en hopelijk binnenkort nog een bakfiets.
Samen met die wagen zijn er ook een groot pak frustraties van mij af gevallen zelfs al moest ik niets zelf betalen. Je moet er wel zorg voor dragen: onderhoud, wassen,... en regelmatig je stuur opeten van de zenuwen door de dagelijkse files, schrik hebben in de beruchte harmonikafiles,...

Ik ga mij ook abboneren op het cambio systeem zodat ik een auto beschikbaar heb indien echt nodig.

Een combinatie fiets, bakfiets, cambio, trein en bus en ik heb veel meer transportvrijheid dan vroeger voor veel minder geld.

@ Mathias:

Ik ben hetzelfde van plan.

Fiets voor de dagelijkse verplaatsing woon-werk verkeer.

Een fietskar of bakfiets voor de boodschappen en de grotere dingen te vervoeren.

Onlangs iemand gezien die met zijn bakfiets een wasmachine aan het verhuizen was.!

Cambio kan dan idd de oplossing bieden als je eens de auto nodig hebt. Voor iemand die niet veel de wagen nodig heeft is dat de ideale oplossing.

Zo'n dingen zouden veel meer steun van de overheid moeten krijgen. De extra belasting dat de overheid binnen krijgt door de dure brandstoffen zou men in de fietsvergoeding mee moeten opdrijven of uw fietskosten aftrekbaar maken.

Bij mij op het werk krijg je een extra fietsvergoeding als je met de fiets komt maar wie een firmawagen heeft mag niet met de fiets komen anders moet hij zijn wagen inleveren.
Een vertegenwoordiger die een dagje op kantoor blijft is dus verplicht om met de auto te komen, zelfs als hij liever met de fiets komt.

Aan de andere kant zijn er dan weer wagens beschikbaar voor mensen (zonder firmawagen) die zich voor het werk moeten verplaatsen.
Toch leverde tot nu toe geen enkele vertegenwoordiger zijn wagen in. Ze willen wel met de fiets komen maar alleen als de vrouw dan met de firmawagen kan rondrijden. Iets waar mijn werkgever dus niet mee akkoord is.

in het buro waar mijn partner nog deeltijds werkt hebben ze plooifietsen geleast voor de liefhebbers!!!! ze zijn begonnen met vier stuks voor ongeveer 16man, en dat zijn er nu al echt te weinig, vroeger kwam bijna iedereen behalve mijn partner met de auto....
Het leasen van plooifietsen is een nieuwe activiteit die cyclo in brussel op poten aan het zetten is.

Hupla... Diesel slaat morgen weer op.

1,421 Euro'ts per liter.

Nog een paar maanden en hij staat aan een 1,50/L.

Auto's op perslucht en dergelijke zijn natuurlijk mooi maar iemand die nu een auto wil kopen heeft daar weinig aan.
Veel van de een beetje ecologischer auto's zijn nu al onbetaalbaar voor veel mensen.

Voor wie graag makkelijk wil vergelijken hoe het zit met verbruik en uitstoot van verschillende 'normale' auto's kwam ik volgende site tegen:

https://portal.health.fgov.be/portal/page?_pageid=56,547250&_dad=portal&_schema=PORTAL

Je bedoelt: zijn nu "nog" onbetaalbaar.
Uiteindelijk zal de prijs van ecologische wagens wel dalen.