indexering energieprijzen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Even polsen naar jullie reacties.

Laatst kregen we een eindafrekeing in de bus. De prijs die op de afrekening vermeld wordt, komt helemaal niet overeen met de contractueel afgesproken prijs. De indexering zal daar wel voor iets tussen zitten zeker. Wat ik wel niet begrijp is dat die prijs gewoon voor de hele periode wordt gebruikt. De indexering zal toch ook wel ingaan op een bepaalde datum en het zou me sterk verwonderen dat dit precies op de begindatum van mijn contract zou zijn. Je gaat toch ook niet terug naar een winkel waar je een product gekocht hebt voor de indexering om later het verschil bij te leggen.

Is dit weer een van de trucen om geld te verdienen op de kap van de consument? Of zitten we hier weer in een grijze zone?

Graag had ik ook geweten hoe bij ecopower (mijn toekomstige leverancier) gewerkt wordt? Wat ze bij mijn huidige energieleverancier doen staat me eigenlijk helemaal niet aan. Indien er een indexering of prijsverhoging bij ecopower is, wordt dit dan vanaf een bepaalde datum gedaan en kan je op die datum dan een meterstand doorgeven?

Graag reacties

Stijn

Reacties

Blijkbaar niet veel interesse voor dit onderwerp.
Of nog nooit hierbij stil blijven staan?

Stijn

Dag Stijn,

Eender welke leverancier werkt op de manier die je beschrijft, behalve Ecopower. Ik hoop enkel dat door de nieuwe wetgeving die eraan komt die energieleveranciers ertoe verplicht transparantere en duidelijkere facturen naar hun klanten te sturen, Ecopower niet verplicht zal worden hun facturen minder duidelijk te maken.
Bij Ecopower is het vrij eenvoudig. Je verbruikt x kWh. Je trekt van x het aantal gratis kWh voor uw gezin af. Je vermenigvuldigt (x-gratis kWh) met 0,16. Je weet hoeveel je moet betalen. Deel dat door 12 en je hebt je maandelijks voorschotbedrag. Als er een aanpassing van de prijs komt (zoals eind vorig jaar het geval was) wordt je er via een brief ruim op tijd van op de hoogte gesteld met de (voor velen overbodige maar wettelijke) vermelding dat je het recht hebt om die reden over te stappen naar een andere leverancier met een opzegtermijn van 1 maand (als ik me goed herinner). Het nieuwe tarief wordt duidelijk vermeld. Je vermenigvuldigt weer (x - gratis kWh) met het nieuwe tarief, en je weet weer wat je (gaat) moet(en) betalen. Simpel, doorzichtig, een klein kind kan de was doen. Dank U Ecopower.

Groetjes,
Frank