Olie verversen overbodig ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Reacties

Wist ik niet. Maar het komt geloofwaardig over.

En de oliefilter? Moet die nu vervangen worden of niet? En kan je die vervangen zonder de olie af te laten?

De filter zit hoger dan je carter dus er zal wel wat uitkomen maar het gaat.

ik rij zelf met minerale olie 15W40 Ik denk niet dat deze nog smeereigenschappen heeft na 100.000 km. Misschien dat synthetische olie dit wel aankan.

Tja, het is mogelijk.
Maar waarom dan wel een chip in je peilstok zetten voor als de olie niet goed is?
Dat staat in hetzelfde bericht.

Ik heb zelf genoeg oliebeurtjes gedaan maar het nut zie ik er wel van in.
Niet zoals voorheen 10.000km wat langer kan.
En als je weet wat voor metaaldeeltjes je tegen komt en van die klonters kan ik me niet voorstellen dat dit nu zo goed is voor je lagers en overige bewegende delen.

De intervallen van een moderne auto zijn al 30.000km of soms 45.000 km. (afhankelijk welk type) Dit door de verbeterde olie en de vermindering van slijtage van de onderdelen.

Complete onzin zou ik het niet noemen. Maar verplicht ben je het toch niet? Ook naderhand niet zeuren dat de garantie vervalt als je tegen de adviezen in gaat.

heb het alleens ergens op een forum gezet,mijn broer had vroeger een simca heeft 150000 km gewoon altijd olie bij gekapt nooit probleem gehad
ik moet wel zeggen laatst zelf olie ververst na een 20000 km
maar ik vind toch dat men het hoort draaid precies toch zachter als men rijd
en de olie die er uitkwam was precies niet alles,

Met fijnfilters kan synthetisch olie naar een verversingtermijn naar 100.000 km(bij personenauto's). De fijnfilters zelf moeten wel vaker vervangen worden. Ik kan mij herinneren dat deze filters een jaar of 8 geleden al werden aangeboden.

Bij grote motoren welke continu draaien is men allang bezig om met fijnfilters de standtijd van de olie te verlengen.

De markt vraagt hier blijkbaar niet om, want het is in de automobielindustrie geen succes geworden. De winst voor een particulier is natuurlijk een stuk minder als hij om de 15000 km steeds toch naar de garage moet om zijn fijnfilter te vervangen.

Ook bij grotere motoren wordt vaak de olie tussentijds gecontroleerd per motor op aanwezige slijtage delen e.d.
Dit om te voorkomen dat de olie te vroeg of nog erger te laat wordt gewisseld. Het is dus bij dit soort bedrijven zeker geen onbeheerst proces.

Doordat zuigerveerpaketten steeds kleiner werden en compacter worden gemonteerd op de zuigers komen steeds meer uitlaatgassen in het carter terecht, waardoor smeerolie sneller verouderd. Dit effect is per merk verschillend en kan dus betekenen dat de ene motor na 7.500 km zijn olie al moet verversen en de andere bij 20.000 km.
In het geval dat u doorrijdt met olie welke zijn smerende eigenschappen heeft verloren, kan dit motorschade tot gevolg hebben. Over het algemeen is de turbo van dieselmotoren het eerste onderdeel welke hierdoor kapot gaat. Bij langdurig rondrijden met uitgewerkte olie zal de motor zuigerveerschade krijgen en zijn compressie verliezen.

Waarschijnlijk zal de stelling hierboven dat verversingstermijnen verlengd kunnen worden dus nogal wat genuanceerd dienen te worden.

Volgens mij maakt het een groot verschil of je korte of lange afstanden doet.

Bij een auto die we vroeger hadden verversten we de olie om de 40000 à 60000 km (onderhoudsboekje gaf aan dat dit om de 10000 km moest), olie werd tussentijds gewoon bijgevuld.
Wij deden toen meestal lange afstanden. We hebben 420000 km met die auto gereden (op 2 en half jaar). Enige wat er ooit kapot aan is geweest is de alternator. We hebben hem weggedaan na een ongeval, was perte-totale.

Omdat we zo tevreden waren kochten we opnieuw hetzelfde model auto. Omdat we nu korte afstanden doen verversen we de olie wel om de 15000 km (Ondertussen zegt het onderhoudsvoorschrift ook om de 15000 km).

Olie die vaak opwarmt en afkoelt gaat snel achteruit in kwaliteit. En slechte kwaliteit olie geeft slechte smering, en zoals chathanky zegt: Dit kan gewoon niet goed zijn voor de bewegende delen.
(Probeer maar eens met je friteuse, zelfs als je er niets in bakt zal je duidelijk het verschil zien als de olie vaak opgewarmd werd.)

Ik denk dus dat je wel wat kan spelen als je veel kilometers en lange afstanden doet.
Als je korte afstanden doet moet je volgens mij toch uitkijken.
Stukken omwille van slechte smering kosten veel geld en zijn ook niet bepaald goed voor het milieu.

Een chip in de peilstok is misschien wel nuttig maar moet volgens mij wel meer meten dan enkel zuur en zoutgehalte.
(Viscositeit bijvoorbeeld).

De vraag is ook nog wat he bespaart, olie wordt dikker en stroperiger. Testen tonen aan dat de wrijving toe neemt.
Gevolg een moter die heter wordt en door de wrijving meer gaat vebruiken. Reken uit wat het kan betekenen voor je brandstofverbruik.

De olieman is echt geen techneut, deze heeft jarenlang goede bedrijfsresultataten moeten verantwoorden en is gewoon een zakenman.
Nu hij het zogenaamde ei van Columbus heeft uitgevonden kan hij dit niet verkopen door in geuren en kleuren te vertellen dat je strikt de beurten moet volgen.

Wie test-aankoop leest had dit al jaren geleden gelezen, wel minder extreem. Eerder in de zin dat een beurt overslaan absoluut geen kwaad kan en eerder logisch zou zijn. Als een konsumentenbond dit ongenuanceerd durft stellen dan zegt mijn gezond verstand daar niet te veel aan te twijfelen.

Yannik,

Dieselmotoren van de huidige generatie worden thermisch heel zwaar belast. De motorolie kwaliteit en brandstofkwaliteit zijn voor deze motoren heel belangrijk. Het is zelfs zo dat een laag olienivo reeds motorschade tot gevolg heeft, iets wat 10 jaar geleden zeker niet speelde.
(waar vroeger een klein beetje motorolie al voldoende was voor de smering is er nu een minimum hoeveelheid nodig ook voor koeling, welke veeel hoger ligt).

Benzine motoren is iets anders. Hier kunnen we waarschijnlijk wel wat ruimer gaan zitten met ons verversingstermijn.

In Vlaanderen rijden echter heel veel diesels.

Er zijn in de wereld vele organisaties bezig met het besparen op onderhoudskosten. Indien we door de oliewereld voor de gek werden gehouden hadden we dit al lang vernomen!

> "Indien we door de oliewereld voor de gek werden gehouden hadden we dit al lang vernomen!"

Reeds jaren en herhaaldelijk in test-aankoop en in 't kleintjes achteraf telkens overgenomen in de autogids.
Maar wat heeft het voor zin als de garantie het eist.
We blijven toch ook massaal flessenwater drinken omdat het veel beter is als kraantjeswater, we kopen toch nog magnetische waterontharders, we tanken toch massaal 98 ipv 95.
Of vertel ik nu iets nieuws?
Alles blijft bij 't oude maar 't is daarom niet gegronder.

> "Het is zelfs zo dat een laag olienivo reeds motorschade tot gevolg heeft"

2 verschillende functies.
Te weinig eten is niet goed voor de mens, maar dat zegt toch niets over de kwaliteit van wat er gegeten wordt.

We zitten toch al lang niet meer aan de 5000km oliewissel, de 50.000 komt er aan.

Ik ben geen expert en wil hier nikske stellig poneren, maar als ik een konsumentenbond moet wantrouwen en de reclame geloven...

Wie ook maar een beetje technisch onderlegd is, kan niet anders dan het belang van zo maximaal mogelijk smerende eigenschappen van motorolie begrijpen én onderstrepen. Motoren worden steeds performanter door het gebruik van hogere temperaturen, toerentallen, drukken, turbo’s enz. Bijgevolg hebben deze een steeds betere smering nodig!! De kwaliteit van motorolie verbetert maar ikzelf maak bovendien regelmatig gebruik van bijkomende additieven die de smering nog verbeteren en heb daar in sommige gevallen spectaculaire resultaten mee behaald.

Die man, Henk De Groot, noemt nu diegenen die hem keurig, zijn hele leven lang, een waarschijnlijk erg prettig directeurssalaris betaalden ineens “de olieverversmaffia”. Omdat hij nu persé zijn “intelligent” oliepeilstaafje op de markt wil brengen?? Terwijl die mijnheer zelf dat staafje ook niet nodig vond, natuurlijk niet: het artikel uit de krant beweert dat hij 350.000 kilometer reed op dezelfde smering.

Hoe dan ook, ik kan moeilijk geloven dat iemand, zelfs een nederlander, als directeur van een oliemaatschappij zo gierig kan zijn dat hij gedurende 350.000 kilometer lang zijn olie niet ververst of laat verversen…

Dirk Bauwens

> Het verhaal van u (en hierboven) is niet genuanceerd genoeg :-o
Om de 10.000km i.p.v. om de 5.000km is toch een pak genuanceerder als 350.000km?

> (wat beweert testaankoop nu precies ?)
Wat ik geschreven had.

zie ook;
http://www.autokompas.nl/archief/2005/09/Intelligente_oliesensors_op_komst.html

al lang geen 5.000km meer

De druk en het toerental gaan omhoog, ok, maar de zuigersnelheid, de foutenmarges op de bewegende onderdelen en de oppervlaktewrijving (door oppervlaktebehandelingen) gaan omlaag...
Motorslijtage neemt niet recht evenredig toe met de leeftijd van de olie.
kwestie van nuanceren

blijven lachen hé jongens , straks begin ik te twijfelen of ge echt geen aandelen hebt

"De druk en het toerental gaan omhoog, ok, maar de zuigersnelheid, de foutenmarges op de bewegende onderdelen en de oppervlaktewrijving (door oppervlaktebehandelingen) gaan omlaag..."

De speling op bewegende onderdelen is veel kleiner geworden, wat het belang van goede smeerolie alleen maar doet toenemen.

Zuigersnelheden lager, ik heb het steeds over diesels, ik denk het niet. Toerentallen nemen bij diesels ook alleen maar toe, zodat verschillen in boringen wel erg groot dienen te zijn om met lagere zuigersnelheden te komen.

Ik heb het nergens over service intervallen gehad van 5000 km, daar komt u nu mee. Mijn reactie ging over het krantenstukje van hierboven.

10.000 km ipv 5.000 km verversingstermijn is niet meer van deze tijd, maar kan nog wel gelden voor minerale olie.
Ik kan trouwens hieraan toevoegen dat ik dieselmotoren ken welke met synthetische olie elke 7500 km ververst moeten worden omdat anders motorschade optreedt.( Was daar reeds gebeurt, bij motoren met maar 100.000 km op de teller, heeft met blow by de zuigerveren te maken). Ik geeft dit voorbeeld om maar aan te tonen, dat waarbij de ene motor gemakkelijk naar een verversingstermijn van 30.000 km kan de andere motorschade krijgt als hij ververst bij 15.000 km.

Beweert u nu dat testaankoop de stelling heeft dat we de verversingsbeurten moeten verleggen van 5000 km naar 10000 km ?(het is mij nog steeds niet duidelijk wat volgens u de stelling van testaankoop is??)

GOEDE OLIE IS BELANGRIJK MAAR OLIE IS BIG BUSINESS. VERVERSEN OM 20000 KM IS GENOEG MET 10W30. OF JAARLIJKS.

Mijn vorige wagen was een Opel GTS 1.9CDTI Diesel. Leg wat km's af (45000/jaar), maar slechts om de 50000km olie verversen. Synthetische olie ttz.

Het beste is om de olie om het jaar of meer te vervangen.
Indien + 15000 km per jaar best dan vervangen.