Smogalarm en de asocialen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Aan het gebrek aan nieuwsberichten en verkeersborden kan het deze keer toch niet gelegen hebben, maar toch vlamt een flink deel v d bestuurders ook vandaag weer lustig door, alof er geen vuiltje aan de lucht was, in dit geval dus letterlijk te nemen.
Koploper was duidelijk het bmw-volkje, maar dat zal wel puur toeval zijn, natuurlijk, gevolgd door het hele assortiment suv's, dus juist die met de zwaarste bakken die het meest vervuilen, vinden het het minst nodig zich een beetje in te houden. Ja dat zijn natuurlijk allemaal heel belangrijke mensen met weinig tijd en grote verantwoordelijkheden, en dus mogen ze zich onverantwoordelijk gedragen.
Meest cynische vond ik nog die installateur van airco's die plankgas over het linkervak scheurde.
En dan heb je natuurlijk ook nog de onvermijdelijke johnies met hun seat ibiza of golf met spoilerke.
En de britten die hier straffeloos heel het verkeersreglement aan hun laars kunnen lappen, en dat dan ook prompt doen.
En dat terwijl duidelijk te zien is in wat voor vieze brij wij hier met zijn allen rondploeteren.
Zuchtzucht, ik ben niet direct de man die staat te schreeuwen voor meer blauw op straat, maar zonder een beetje controle gaat het voor sommigen blijkbaar nietom zich eenbeetje sociaal te gedragen.

Reacties

Brigitte,

"Het blijkt dat de remafstand van een vrachtwagen ongeveer hetzelfde is als die van een personenwagen."

Dat verbaast me maar ik ben bereid aan te nemen dat het waar is. Toch vraag'k me af of die vrachtwagens leeg waren of vol. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze vol waren. Leeg, oké, ze wegen wel wat zwaarder maar hebben ook een groter contactoppervlak met de weg. Maar volgeladen kan ik me moeilijk voorstellen dat ze even snel stoppen als een gewone personenwagen.

"Dus u bent gewaarschuwd."

Dankjewel, ik zal me in de toekomst beperken tot vrachtwagens die duidelijk volgeladen zijn en m'n afstand toch een beetje ruimer nemen.

In ieder geval blijf ik consequent het rechter rijvak houden aan 90 - 100 km/h, ik ben er zeker van dat moest iedereen zich aan die snelheden houden, het spitsverkeer heel wat vlotter en veiliger zou verlopen.

Guy

Ter info: een bericht op de site van de Morgen

Uit onderzoek van de Nederlandse Universiteit Utrecht blijkt dat brommers en scooters meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto.

In twaalf middelgrote steden maten de onderzoekers de uitstoot die fietsers en automobilisten te verwerken kregen. De fietser krijgt de ultrafijnstof niet alleen binnen als hij wordt gepasseerd door een brommer of vrachtwagen, maar ook als hij naast een dergelijk voertuig staat te wachten bij een stoplicht. Dan kan de concentratie in de lucht tien keer zo groot worden. Automobilisten krijgen een twee keer zo hoge concentratie van de uitstoot te verwerken, omdat zij in een afgesloten ruimte zitten en de ultrafijnstof niet verwaait. De fietsers krijgen in verhouding echter evenveel binnen, omdat ze dieper ademhalen.

"Brommers komen nu in de discussie over de uitstoot van fijn stof helemaal niet voor, terwijl ze in het middelpunt van de belangstelling zouden moeten staan", aldus de Nederlandse Fietsersbond in de Volkskrant. (anp/bf)

Zo'n brommer stinkt in ieder geval erg hard. Wel vreemd dat die meer fijn stof uitstoten, want het verbruik (benzine, geen diesel) zal toch stukken minder liggen dan bij een auto/vrachtwagen.

Hm, het is blijkbaar de olie van 2-takt motoren die voor het fijn stof zorgt

waarom alleen de olie, Johan? (zijn daar studies over?)
Als viertakt al een nachtmerrie is, is tweetakt het des te meer.
Tweetakt, de koningin van de onverbrande brandstof( +onverbrande smeerolie)!!!
Eigenlijk gaat het het er hier nog altijd over 'middelleeuwse' technieken.
Maar ik moet toegeven dat het vooral de verbrande smeerolie is die zo stinkt! Of deze substantie fijn stof is , weet ik niet, misschien is het wel zó'n dikke brol dat het zelfs de lóngen niet ingaat. Maar vuiligheid is het allesinds!
Ondertussen gaan ook de Walen bij smogalarm de 90 km/u invoeren. Nu nog het smogalarm uitbreiden tot heel het jaar (zo val ik zo niet op bij het defensief rijden) , en ben'k voorlopig 'content'.
willy

Geen idee, maar je vindt het op verschillende websites:

"2-takt motoren zijn versimpeld, waardoor ze goedkoper zijn. Maar daardoor hebben ze ook het nadeel dat ze extra olie in de benzine nodig hebben, de mengsmering brandstof. De olie daarin doet wel zijn werk in de motor, maar wordt onvoldoende verbrand, vandaar de stank.
En het is niet alleen die stank, net als diesels geeft die olie ook veel fijn stof vervuiling.
2-takt motoren kunnen tot 40 % van de brandstof, onverbrand door de uitlaat uitspugen.
Ook de mengsmering olie komt naar buiten. "

Tegenwoordig hebben ze ook al biologische afbreekbare 2-tak brandstof en kettingsmeerolie voor kettingzagen op plantaardige basis die biologisch afbreekbaar is.

OK, maar het zal ons longen weinig uitmaken of het fijnstof afkomstig is van slecht verbrande biologisch afbreekbare produkten of andere.

Ik denk dat de vervuiling van kettingzagen geen prioriteit is hoor. Het aantal kettingzaken vegeleken met vervuilende verbrandingsmotoren van onze voortbewegingstoestellen en stookcentrales is hun aandeel marginaal denk ik.