oppassen met aardgas NUON

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Allen,

donderdag factuur aardgas in de bus gekregen, dit naar aanleiding van meteropname (zelf doorgegeven) op 1/1/08. Wat stel ik vast bij controle factuur: ze hebben alle verbruik sinds 8/5/07 tot en met 1/1/08 aangerekend aan het nieuwe distributienettarief van 2008!!!!

Heb hierover reeds contact gehad met NUON, doch zij maken er zich vanaf: dit moet zo van de netbeheerder, steek daar je licht maar op.

Als dit klopt, dan wil dit zeggen dat alle consumenten bedrogen worden voor 2007, want dan betaal je het geleverde gas van 2007, aan de nettarieven van 2008!!

Zijn er nog mensen die reeds hun afrekening ontvangen hebben en waar dit zo berekend werd?

Voor de belastingen en de heffingen hebben ze het wel opgesplitst, een deel (bijna alles) tss 8/5/07 en 31/12/07 en dan een klein stukje op 1/1/08 aan het nieuwe tarief.

Alvast bedankt voor reacties en (mede)ervaringen.

MVG, Piggy

Gegevens:

distributiekost 8/5/07-31/12/07 12916kWh X 0,98846eurocent
distributiekost 1/1/08-1/1/08 12916kWh X 0,01161eurocent (verschil=duurder)

belasting 8/5/07-31/12/07 12774kWH X 0,00867eurocent
belasting 1/1/08)1/1/08 142kWh X 0,01570eurocent

PS.: dat brengt het verschil op 1,48 euro in mijn voordeel, maar als ik daarvoor uren aan de telefoon moet hangen en brieven sturen, dan is het gewin snel weg. Langs de andere kant wil ik zo niet laten begaan want voor hen brengt dit miljoenen op ..., die wij niet in duurzame zaken kunnen investeren

Reacties

Allez,
blijkbaar is het nog altijd hetzelfde oude (rampzalige) liedje bij nuon. Heb daar een paar jaar geleden ook zeer veel miserie mee gehad, wegens waanzinnig hoge eindafrekening, die nergens op gebaseerd was. En ik was (ben) blijkbaar lang niet de enige.
Heb geweigerd extra te betalen zoalng ik geen correcte factuur kreeg. Hun reactie was: dreigbrieven van incassobureau en zelfs deurwaarder. Ik heb het been stijfgehouden, en uiteindelijk hebben ze mij wel buitengegooid, maar verder geen geld meer geeist. Toch merkwaardige manier van werken, als ze recht in hun schoenen zouden staan, zie je van hier dat ze nogal rap langs gerechtelijke weg zouden hebben ingevorderd. Niet dus. Ja, het is niet al goud wat blinkt in groenstromenland.
Jammer voor al diegenen die zich wel in de zak laten zetten door nuon.

Enkele jaren geleden verhuisde ik en verwittigde Nuon dus om de elektriciteitslevering (Nuon Flex) over te zetten op mijn nieuw adres. Tegelijkertijd sloot ik bij Nuon aan voor aardgas (voordien nog Elektrabel).
Na een jaar kreeg ik de jaar-eindafrekening, op basis van het duurdere Nuon Comfort.
Op mijn vraag (e-mail) of dit geen vergissing was antwoordde men na een tweetal weken dat ik ter gelegenheid van mijn verhuis een nieuw contract 'Comfort' aangegaan had. Per kerende vroeg ik dus een kopie te mogen zien van een door mij ondergetekend contract. Enkele weken later antwoordde men me dat voorgaande jaarafrekening vernietigd werd en dat er een nieuwe verstuurd zou worden op basis van Nuon Flex.
Proberen gaat mee.

Enkele jaren geleden verhuisde ik en verwittigde Nuon dus om de elektriciteitslevering (Nuon Flex) over te zetten op mijn nieuw adres. Tegelijkertijd sloot ik bij Nuon aan voor aardgas (voordien nog Elektrabel).
Na een jaar kreeg ik de jaar-eindafrekening, op basis van het duurdere Nuon Comfort.
Op mijn vraag (e-mail) of dit geen vergissing was antwoordde men na een tweetal weken dat ik ter gelegenheid van mijn verhuis een nieuw contract 'Comfort' aangegaan had. Per kerende vroeg ik dus een kopie te mogen zien van een door mij ondergetekend contract. Enkele weken later antwoordde men me dat voorgaande jaarafrekening vernietigd werd en dat er een nieuwe verstuurd zou worden op basis van Nuon Flex.
Proberen gaat mee.

Ik voel mij niet goed, heb een abnormale hoge eindafrekening gekregen en het nieuw voorschot is verdrievoudigd!!! Geen normale werkende mens die dit kan betalen! Heb reeds naar Nuon gebeld om te melden dat dit wel een zeer hoge afrekening is en ik kreeg als antwoord dat ik "veel" verbruikt heb... We zijn maar met twee en hebben een pas gerenoveerde goed geïsoleerde woning! Dus HELP Kan iemand mij zeggen wat een normale eenheidsprijs is bij Nuon aardgas? Voor de stroomvoorziening hebben we Nuon flex.

Weet iemand indien men overgaat naar een andere verdeler of je hetzelfde bedrag als voorschot kunt betalen als in '07??

Petra,

Kan je iets vertellen over uw geschiedenis. Weet u voorgaande verbruiken van de woning waar u woont ?

Kan u de meterstaande controleren van de gasafrekening, dwz kloppen deze ?

Als ze kloppen dan heeft u of het toch verbruikt of er zit een afwijking in de meter.

De gasprijs per m3 is ongeveer 50 eurocent.

Je kan altijd een indicatieve vergelijking maken wat je bij de verschillende leveranciers zou moeten betalen op basis van je huidige verbruik: www.vreg.be

Als je veranderd van leverancier kun je meestal wel vragen om het voorschotbedrag te behouden. Normaalgezien geeft de netbeheerder jouw verbruik door aan de leverancier, maar in de praktijk loopt dit mank. Daarom is het beter om zelf je verbruik door te geven aan je nieuwe leverancier, zodat die een gepast voorschot kan aanrekenen en je op het einde van het jaar niet voor verassingen komt te staan.

Een kennis van me heeft ook één jaar bij Nuon geweest.
Dezelfde opmerkingen en vaststellingen zoals hier reeds vernoemd.

Nuon zond als repliek dan een 'gazet' van een factuur (ook energieverkwisting...) met een detailafdruk van alle mogelijke kosten van "hun" energielevering.
Daar heeft zelfs de doorwinterde energiespecialist van dit forum een avondje werk aan om daar duidelijk inzicht in bekomen.

Daarom zou ik pleiten net als in andere sectoren (bv. telefoon en gsm operatoren) voor één eenheidsprijs per soort energielevering en dat men daar gewoon een korting op geeft voor bepaalde omstandigheden
(bv.
x kWh dagtarief -y% korting)
x kWh nachttarief -z% korting)

Idem voor gasleveringen.
x aantal KJoule (of hoe ze het ook willen rekenen)
- eventueele korting.

Idem voor telefoonrekeningen (en al die ondoorzichtige abonnementjes die men aanbied wettelijk verbieden).
x aantal minuten verbinding - eventueel korting.
Dit laatste hoogstens uitgesplits worden in een beperkt aantal facturatielijnen op de aard van de verbindingen (vb.: verbindingen naar buitenland, naar vaste of mobiele toestellen).

Simpel maar duidelijk, of willen al die maatschappijen het voor de consument persé ondoorzichtig houden?

Stukje uit De Morgen (om de zaak wat in perspectief te zetten):

2.400 klachten over stroomleveranciers

BRUSSEL Ongeveer een jaar nadat de energiemarkt in België volledig geliberaliseerd is, heeft Test-Aankoop al 8.000 vragen gekregen, waaronder 4.480 aanvragen tot tariefsimulatie en meer dan 2.400 klachten over de belangrijkste energieleveranciers. De klachten hebben voornamelijk betrekking op energieleveranciers Electrabel (33 procent), Essent (18 procent), Luminus (18 procent) en Nuon (6 procent). De klachten gaan vooral over foutieve of te hoge facturen (38 procent), het veranderen van leverancier (19 procent), diensten (16 procent) en prijzen (13 procent).

Publicatiedatum : 2008-02-13

energieklachten: momenteel is de ombudsman of vrouw in aanbesteding, ze zoeken een chineese vrijwilliger om het te doen.

Ondertussen moet men zich behelpen met het meldpunt HERMES, maar waar in godsnaam kan men dat meldpunt vinden.

mijn eindafrekenig was -1.576,61€ eind 2006 en vragen ze mij
een maandelijks voorschot van -134,05€ voor 2007
-1.576,61 : 12 maanden = -131,38€ (aanvaardbaar)
eindafrekening 2007 -1.405,99€
-1.405,99 : 12 maanden = 117,08 maar NUON vraagt mij wel een
maandelijks voorschot van -156,72€ voor 2008
vandaar hun slogan UNIEK IN BELGIE
DE ZEKERHEID VAN 3 JAAR VASTE ENERGIEKOSTEN

Hermes:

Multimedia Contact Center van de FOD Economie
Vooruitgangsstraat 50
1210 Brussel
gratis telefoonnummer 0800 120 33
gratis faxnummer 0800 120 57
eco.inspec@economie.fgov.be
http://mineco.fgov.be/Contact_center/contacts_nl.htm

Maar je moet daar niet veel van verwachten. Ik heb al een keer of vijf contact opgenomen met deze dienst, maar ze weten daar nog minder dan ik zelf al weet. De helft van de tijd zitten ze gewoon te "gokken".

nuon bah daar zijn we bij weggegaan zonet altijd wel problemen met nuon! bij ons afrekening trokken we 220 euro terug maar toch gingen we van voorschot van 190 euro naar 212 euro waarom moet ne mens dan zuinig zijn nu zijn we bij luminus gegaan En vorige maand hadden we ook geen factuur gekregen van nuon en begin deze maand kregen we ons laatste factuur van hun voor 14 april te betalen door dit stomweg te vergeten hetgeen kan gebeuren vind ik kregen we al direkt een aangetekende brief met 10euro kosten er direkt bij en al een dreigement van als je binnen 14 dagen nie betaald moeten wij gerechtelijke stappen ondernemen!

en dan verschieten ze dat je erbij weg wilt!!!

Inderdaad, nuon, één bedrieglijke boel!!!
Ben onlangs verhuisd naar een huis met electriciteit inbegrepen, nuon aangetekend verwittigd van de verhuis met de nodige ingevulde verhuispapieren van de meters, wel een eindafrekening gekregen, waarbij ik terug kreeg, maar nu volgen er steeds nieuwe facturen, zelfs tot aangetekende brieven tot betaling van electriciteit en gas voor een adres waar ik niet meer woon!Zelf hebben ze een brief gestuurd, ter bevestiging dat de levering op het oude adres werd stopgezet. Nu na meerdere telefoontjes, blijven ze maar dreigen dat die facturen moeten betaald worden of er komen gevolgen !!!!
Van mij doen ze maar, maar betalen doe ik NIET!!!
Aan allen!Laat nuon voor wat het is en zoek je een andere maatschappij, als er ook maar één goeie mag bestaan!?

Ik heb ook al jaren problemen met nuon
Ik had facturen die niet te lezen en te begrijpen waren.
Hierop heb ik enkele keren een aangetekende brief gestuurd en gevraagd om uitleg.
Hier kreeg ik geen antwoord op .
Ik heb wel dreigbrieven van nuon ontvangen .
en ook rekeningen van een deurwaarder uit Hasselt.
dit is zo,n 3jaar geleden .
Ik zou voor de rechtbank komen dit is inmiddels nog niet gebeurd.
Ik heb een gratis advokaat toegewezen gekregen .
Die heeft mij goed geholpen .
Ik ben niet bang voor een rechtzaak omdat ik denk dat ik die ga winnen.
Ik ben nu al 4jaar bij ebem die zijn veel goedkoper.
en nu heb ik geen betalingsproblemen meer .
aleen als ik de rechtzaak verlies en ik moet nuon alsnog
betalen heb ik bijstand nodig van de sociale dienst.
Maar ik denk niet dat het zover komt.

Onlangs ben ik verhuisd en heb alle domiceleringen stop gezet van dit huis, zo ook van nuon. IK had voor de stopzegging al een nieuw kontract getekend maar nu met aardgas. Ik zou volgen hun nog een maand moeten betalen van mijn ouderlijke woning maar in die maand woonde ik daar niet meer. Ze beweren dat ik die moest betalen en heb bij de eindafrekkening gezien dat de datum die erop staat niet met die betreffende maand te maken heeft. Nu hebben ze me omwille van een dispuut van mijn oude woonst alles laten afsluiten bij mijn nieuwe woonst. Contract breuk is het niet? Nu kreeg ik een correctie met onvoldoende gegevens zoals geen berreking zoals een eindafrekening. Toen ik zelf de berrekening maakte aan de hand van de jongste eindafrekkening (een 2 maand ervoor) kwam ik een goede 200 € minder uit.
Ze hebben altijd wel een verhaal klaar maar houd u been stijf als je bewijs heb is mijn mening.

Wat de verhalen ivm met Nuon betreft kan ik bovenstaande verhalen eveneens bevestigen.

Een vriendin van mij reklameerde bij Nuon omwille van de hoge eindafrekening.

Reactie van Nuon:
Die zonden een "gazet" van enkele bladzijden toe met een detial van alle mogelijke kosten die zij aan andere instellingen, bedrijven of overheden moeten betalen.
Op dat detail stonden diverse leveringstermijnen die elkaar zodanig overlappen dat de hele situatie nog onduidelijker maakt dan ze reeds was.

Resultaat dat Nuon bereikt:
De gefrustreerde klant gaat naar het spreekwoordelijke 'kookpunt' en beslist om terug naar zijn vorige leverancier te gaan.

nuon is dikke shit, ik ben ten einde raad, woon op 50m2 verwarm met aardgas en kook met aardgas, dubbele beglazing, nieuwe radiatoren en raad eens wat ik betaal?
op 1 jaar tijd 4500 euro en net ontvng ik een brief (juridische bemiddeling) voor nuon, nog eens 1800extra erop.
er klopt geen kanten van enik word stillaan gek
half mijn loon gaat eraan op!!

Lies:
Twee vragen:
Hoe zijn de meterstanden opgenomen en doorgegeven aan Nuon?
Tref je daar bij de begin en eindstanden geen abnormale getallen of verschillen aan?

Verder:
Ik kan absoluut geen raad geven deze noodkreet van lies maar om mij even in te leven hoeveel flessen propaangas ik in 2007 voor dit bedrag zou gekocht hebben deed ik volgende berekening:

4500 + 1800 = 6300 Euro
Begin 2007 betaalde ik voor 1 fles van 18kg Propaangas 27 Euro (Opm.: wat toen ook reeds flink duurder was dan de vorige jaren).
6300 Euro / 27 Euro per fles = 233,33 flessen van 18kg

of 233,33 flessen x 18kg/fles = 4200 kilogram propaangas!

---------------------------------------------------------

Eveneens:
Ik kookte en douchte gedurende 4,5 jaren op flessen propaan van 18kg
Héél ruim geschat kan ik zeggen dat ik maximum 1,5 flessen propaan per maand gebruikte (als ik het zuinig deed zelfs met 1 fles per maand!).

12 maanden x 1,5 flessen x 18kg per fles = 324kg propaan per jaar

Dus als je de 324 kg propaan aftrekt van die 4200 kg in mijn eerste berekening dan rest er nog 3876kg propaan voor verwarming van 50m2 woonoppervlak ??????
-----------------------------------------------------------

Ik heb bovenstaande twee berekeningen eens gedaan om voor mijzelf in te schatten hoeveel gas ik met de som van Lies zou gebruikt hebben in 2007

Als mijn berekening juist is dan klopt er volgens mijn bescheiden mening toch iets niet met de energiefactuur van Lies.

Nogmaals herhaal ik dat ik hier geen raad kan geven maar misschien zijn er forumleden die ook vergelijkende berekeningen kunnen maken.

Ook een vraag aan de forumleden:
Is Lies geholpen om met zulke berekeningsvergelijkingen juridische stappen te ondernemen tegen Nuon.

Lies,

4500 euro om een bescheiden oppervlakte te verwarmen zal wel een fout zijn
Over hoeveel m3 gasverbruik gaat het? (meterstand!)
En over hoeveel KWh gaat het?
(= ca m3 X 11,6)

Een eerste simulatie kan je al doen op www.vreg.be
Maar dit is dan wel aan de huidige prijzen...

Verder staat er op deze site van de VREG heel veel info ivm klachtenprocedure, afsluiten van gas (kan niet zomaar), adres economische inspectie etc...
En laat je zeker niet intimideren!

Zelf had ik 1 telefoontje (vruchteloos!), 4 e-mails en 1 brief (per post, per fax en per e-mail) nodig, gewoon om de voorschotbetalingen aan NUON aan te passen. Gekregen wat ik vroeg, maar mijn besluit over NUON is inmiddels wel al genomen...

Ik kreeg toen ik naar een andere leverancier ging ook een torenhoge afrekening en ook een gazet met allemaal kosten. Rappelkosten..Wat het rare bij mij was, in het begin betaalde ik met een domiciliering, maar daar ben ik vlug van teruggekomen, eerst enkele maanden niets van de rekening en dan weer hoge bedragen en toen heb ik gezegd stuur me terug een factuur, en ik betaal wel gewoon en ja hoor, geen facturen, maar telkens rappels met kosten, die ik dus niet betaalde, waarom? zij zijn verkeerd, ik niet. Maar nu hebben ze het voor het vredegerecht getrokken en op het vonnis staat dat ik wel degelijk moet betalen en dan nog het dubbele want nu zijn er gerechtskosten bij?? Ik kan niet in beroep gaan, maar dat kan toch zo maar niet? Kan er mij aub iemand helpen, ik zie het echt niet meer zitten hoor.

Sjonge jonge, je gelooft toch gewoon je ogen niet als je dit allemaal leest. Pure GANGSTERS zijn het, ik wik mijn woorden.
Peperdure reclame met peperdure electrowagentjes, daar hebben ze wel de poen voor. Niet moeilijk natuurlijk, met al die poen die ze gestolen hebben bij de brave consument. En wie de diefstal wil aanvechten, begint aan een onvoorstelbare lijdensweg, zo zit de b rechtstaat in elkaar . bah !

Help Help

Ik lig al 5jaar in de strijd met Nuon.

Dit omdat ik al 5 jaar schulden heb bij nuon.

Ik heb mijn rekeningen niet meer betaald omdat ze bij nuon onmenselijk zijn.

In 2007 heb ik de laatste brief van de deurwaarder gehad.

Ik heb hem geschreven dat ik niet van zinne ben om te betalen.

Ik verwacht mij toch nog aan een reacktie van Nuon.

Ik zoek  een goede advacaat waarmee ik nuon aan kan.

Deze mag best meer kosten als de openstaande rekeningen.

Ik wil gewoon mijn recht.

Wie helpt mij aan een betrouwbare strijdvaardige advocaat in de regio Hasselt of Tongeren.

Mijn dank alvast voor u hulp.

Mijnb mail adres is fb757253@hotmail.com.

Aardgas dat nooit weer.

Nog 2 maanden en dan gaat de gaskraan dicht.

Na jaren van nog niet opgeloste problemen met Nuon gaat de gaskraan dicht.

Ik ga dan eem (rika) pelletskachel plaatsen.

Als dit goed gaat komt er nog een bij.

Mijn geburen zijn het gas ook beu.

Zij hebben gezien wat ik er een miserie mee heb .

Zij zijn allebeide terug op kolen met een geheel nieuwe zuinige kolenkachel.

Dit is nog goedkoper als pellets.

Ik heb echter gekozen voor pellets omdat deze in Belgie gemaakt worden.

Afz G Bollen

Help ik zoek een advocoot.

Het moet een echte pitbul zijn die niet loslaat.

Ik heb problemen met nuon.

Heeft u eentje schrijf zijn adres op dit forum.

Bedank alvast voor mijn redding.

Afz G Bollen Limburg

g bollen,

Gelieve niet alles in vet en cursief te schrijven, dit komt storend over. Vet schrijven, komt neer op roepen, net als het gebruik van hoofdletters.

U heeft precies uw frustraties geuit op ieder onderwerp dat iets met nuon of luminus te maken heeft.

32db,

 

om de zaak helemaal in het juiste perspectief te zetten. Is er ook bekend hoeveel de penetratiegraad was van de verschillende leveranciers?

 

Wat als nu bijvoorbeeld 33 procent van de klachten gaan over de markleider met 90% van de klanten...

En nuon 6% van de klachten heeft voor een penetratiegraad van 2%....

Dat verhaal van Liesbeth is toch te gek om los te lopen.  Ik zou daar precies zelfs niet voor gestresseerd zijn.

Als de gasmeterstanden gekend zijn, en het jaarverbruik is gekend, dan vecht je toch de factuur aan via aangetekende brief, als ingebrekestelling. Wie gaat er nu 4500 € betalen voor een appt ?  daar loop je inderdaad op leeg.

Nuon kan toch onmogelijk bedragen eisen als deze niet te verantwoorden zijn, zo simpel is dat.

Beste lezers.

Wanneer zet iemand eindelijkeens het adres van ene deftigge advocaat op dit forum.

Daar kunnen veel gedupeerde mee geholpen zijn.

Ik ben ook nog steeds op zoek.

Ik verwacht een aanklacht van mijn energiebedrijf tegen mij.

Bedank alvast voor een reacktie.

Afz G Bollen.

Limer bedank voor u goede raad.

Heeft u ook een tip om een advocaat te vinden.

Zo ja zet deze dan op dit forum.

Er zijn mensen die er wat aan hebben.

Ik ben niet de enige die problemen heeft.

Een probleem is al opgelost.ik heb afgelopen zaterdag een pelletkachel gekocht.

Afz G Bollen

een mogelijke oplossing voor veel gedupeerden van nutsbedrijven, of het nu Nuon of een andere is, is aansluiting bij Test Aankoop.

ik weet het, zelf zijn ze bedenkelijk met de manier waarop ze papieren reclame rondsturen met bijna Neckermann cadeautjes om je als lid over te halen.... maar ze staan wel als organisatie achter hun leden om dergelijke problemen op te lossen.

En omdat ze enige slagkracht hebben, zal er makkelijker een oplossing gevonden worden.

De enige manier om niet voor verrassingen komen te staan is regelmatig je eigen verbruik opvolgen en tot op de dag zelf je gaskost berekenen :

- regelmatig meterstand noteren
- dit relateren aan de graaddagen tot op dat moment van het jaar
- dit relateren aan de actuele marktprijzen van gas en aan de reeds betaalde voorschotten
- zo kan je vrij accuraat een gewogen gaskost berekenen tot op dat moment

Het is een feit dat de leveranciers weinig transparant zijn over hun wijze van berekenen van je eindfactuur: berekenen ze het aantal kWh verbruikt x de gemiddelde gasprijs over een jaar bekeken, of berekenen ze per maand je kost ahv. de graaddagen van die maand en de gasprijs van die maand, of per week, of ... ? Geen enkele die ik contacteerde is hier duidelijk over.

Dus... zelf berekenen, op de meest correct lijkende manier: maandkost gebaseerd op graaddagen van de maand en gemiddelde gasprijs van die maand. De ervaring leert dat dit een vrij betrouwbare voorspelling geeft van wat de leverancier je zal aanrekenen op de eindfactuur (afwijking kleiner dan 10%).

Veel problemen met bijbetalen of teruggave zijn ook te wijten aan een vertragingseffect: een voorschotbedrag is altijd gebaseerd op oudere omstandigheden (hogere gasprijs in een voorbije periode, hoger verbruik voordat u uw woning bent gaan isoleren of uw verwarmingsinstallatie hebt vervangen door een meer efficiënte... enz) en loopt dus een tijd door in een periode met nieuwe omstandigheden, tenzij u het voorschotbedrag laat aanpassen.

Voorschot laten aanpassen kan vrijwel altijd, op voorwaarde dat u geen openstaande schuld hebt en dat u het voorgestelde bedrag kan verantwoorden, met bv. een berekening zoals hoger beschreven.

Het beste is zeker om zo gauw het opportuun is met een schone lei te beginnen:
- je saldo bij de vorige leverancier volledig aanzuiveren (schuld afbetalen)
- eventueel overstappen naar de voordeligste leverancier op dat ogenblik (www.vreg.be, V-test)
- bovenstaande berekening maken en het voorschotbedrag bij de nieuwe nieuwe leverancier in die zin laten aanpassen.

Ik heb hier interessante rekenmodules voor geschreven en bied dit ook als persoonlijke dienst aan. Interesse: mail naar mail@drq.be

Mvg,

Patrick Erauw,
Energiedeskundige EAP

Ik heb het zelf nog niet voorgehad, maar je moet eens nagaan of je verzekering burgerlijke aansprakelijkheid ook geen rechstbijstand voorziet en of je daarop beroep kan doen.

Andere mogelijkheid: rechtbanken houden wekelijks zitdagen waarbij je gratis juridisch advies kan inwinnen. Ik moet wel zeggen: meestal zit daar al een rij van vierhonderd en zeven andere mensen met hun problemen, dus enig geduld is wel aangewezen.

De Test-Aankoop-suggestie vind ik wel de meest zinvolle, hoewel ik moet toegeven niet bepaald gecharmeerd te zijn door hun ledenwervingstechnieken. Voor alle duidelijkheid: ik heb al meer dan 15 jaar geen Test-Aankoopmagazine vastgehad.

Antwoord op bericht van Kris Vandermeulen.

Aansluiten bij test Aankoop heplt volgens mij niet bij een bestaand probleem.

Het enige wat help is.

Zorg dat je van dat aardgas afkomt.koop een pelletskachel.