Elektrische bromfiets

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

In mijn zoektocht naar een meer duurzame mobiliteit ben ik bij de elektrisch aangedreven (brom)fietsen terechtgekomen.
(de luchauto, en de waterstofbrommer laten immers nog enkele jaren op zich wachten)

Die dingen lijken de laatste jaren een ware (r)evolutie te hebben doorgemaakt.

Ik ga er waarschijnlijk dit voorjaar ééntje kopen

Men praat over snelheden van meer dan 50 km/u (maar wettelijk begrensd op 45)en daarbij een actieradius van 60km
Of een actieradius van meer dan 100km bij lagere snelheid.

Ook de siliconen baterijen lijken alleen maar voordelen te hebben.

En dan is er nog het extreem lage verbruik van 4 à 5 KWh/100 km

Met mijn 1000KWh overtollige zonnestroom zou ik jaarlijks meer dan 20 000 Km kunnen rijden.

Maar zelfs als je rijd op stroom uit bvb een WKK, rijd je bijna 10 keer energiezuiniger, dan met de wagen (of sommige benzinebrommers)

Bovendien zijn die dingen ultra stil.

Voor korte afstanden en woonwerkverkeer zeker de milieuvriendelijkste (na de fiets) manier om je te verplaatsen, en misschien (afhankelijk van de afstand en het af te leggen traject) ook wel de snelste.

Ik ben nu op zoek naar mensen die reeds een EV (elektrisch vehikkel ) hebben, en die al dat fraais hierboven kunnen bevestigen....

dirk

Reacties

Spijtig, ik kan dit niet bevestigen.
Grote nadeel van die dingen zijn de dure accu’s en de levensduur daarvan.
Fabrikanten geven een te verwachten levensduur op bij 20% belasting, (dus max 200W bij 1Kw/uur accu capaciteit) en je hebt ongeveer 3kw nodig om 40 km/uur te rijden.
Dus zou daar een accu in moeten zitten van 15Kwh, of bij bv. 12V 1250Ah!
En dan spreek ik nog niet over het piekvermogen bij het optrekken.
Het komt er op neer dat je meer betaald per km dan met een benzinemotor, je zonneenergie gaat daar niet veel aan veranderen.

Een kennis van ons is fietsenmaker en heeft al een aantal fietsen met elektrische hulpmotor verkocht, steeds ontevreden klanten. Bij regelmatig gebruik gaan die accu’s niet meer dan een jaar mee.
Nu zijn er ook modellen waarbij de motor enkel helpt bij het trappen, hoe meer druk je op de pedalen zet, hoe meer de motor helpt. Hier gaan de accu’s al wat langer mee, daar dit de piekbelasting op de accu sterk reduceert.

Zelf trappen blijft het beste, al rij ik ook liever met de motor...

Ben je wel zeker dat dit een silicone batterij is ? Ik denk eerder dat er sprake is over silicium (=silicon in het engels wat een halfgeleider is)

Ik heb een paar bedenkingen over de pessimistische berekening van de benodigde batterij en de prijzen hiervan:
De reden dat je tot zulk grote getallen komt is omdat je vertrekt van een zwaar en log voertuig, zijnde een bromfiets met dan nog een slechte aerodynamica. Het gevolg daarvan is dat je een zware motor nodig hebt met krachtige accu's die zelf dan weer heel veel extra gewicht toevoegen waardoor je nog een krachtigere motor en batterijen moet plaatsen enz.

Indien je echter vertrekt van een licht voertuig (onder de 20 kg) met een goede aerodynamica heb je een totaal ander verhaal:
neem bv. de zit/ligfiets http://www.hpvelotechnik.com/produkte/spirit/index_e.html
met daarop een hulpmotor van bionX http://www.bionx.ca/en/main/default/31.shtml dan kom ik tot de volgende berekening:
indien je de bionx instelt op 100% assistentie (=fifty fifty) kan je 35 km rijden met 1 laadbeurt.
De batterij heeft 400 laadcycles, dat levert dus 14000 km voor 1 batterij. De prijs van deze batterij (NiMh) is ongeveer 400 EUR (kan iets lager zijn intussen), dat betekent dus 2,8 CENT/KM. Neem nu nog dat het aantal laadcyclussen gehalveerd wordt, dan nog zitten we slechts aan een 5 cent per km! Nog niet gesproken over het feit dat een fietser met iets of wat conditie dan weer de afstand kan verdubbelen (of de accu-belasting halveren) door op 50% assistentie te rijden.
De laadstroom is verwaarloosbaar in deze berekening (slechts 250 W voor 35km).
De batterij is het enige wat af en toe moet vervangen worden en kan dus beschouwd worden als een soort groot onderhoud met olieverversing inclusief filter. Wetende dat alleen al de olieverversing en filter en onderhoud ongeveer 250
EUR kost komen we aan een 250EUR/15000km = 1,6 cent/km
Komt daar een brandstofprijs bij van ongeveer 6 cent/km komen we aan 7,6 cent voor een auto tegenover 2,8 cent voor
de fiets met hulpmotor.
Hebben we het nog niet gehad over de totale kost van de wagen + taks + verzekering...

Besluit: De fiets met electrische hulpmotor is wel degelijk
vandaag al een zeer gunstige oplossing voor zowel de portemenee, het milieu en de conditie van de bestuurder zelf...

PS: de vermelde producten zijn puur als voorbeeld omdat ik deze gegevens gevonden heb op het WEB. Ik heb geen commerciële belangen in deze bedrijven

Eric,
niet erg eerlijk om een fiets met een wagen te gaan vergelijken, een fiets met benzinehulpmotor verbruikt maar 0.9L benzine en rijdt dus veel goedkoper.

Silicium accu? ken ik niet, denk je bij silicium niet eerder aan zonnecellen?

De eerste elektrische fietsen hadden soms lood, maar meestal NiCd accu's. Behalve het geheugeneffect van deze laatste wanneer ze bijgeladen worden voor ze leeg zijn hadden ze nog de langste levensduur.
Momenteel zijn het meestal NiMH accu’s, geen geheugeneffect, hogere stoomdichtheid, maar veel minder bestand tegen piekstromen.
De ervaring van onze kennis/fietsenmaker is dat deze soms nog geen 30 laadcycles halen.
Nu experimenteren ze met Li-ion accu’s, maar die zijn eigenlijk nog slechter bestand tegen grote piekstromen, ze voldoen zelfs nog niet in een accuboormachine.

We zijn al een paar keer afgegaan op een aanbieding uit de koopjeskrant, elektrische fiets aan halve prijs. Steeds was toevallig de accu niet of nauwelijks opgeladen…

Het is een leuke en interessante technologie, maar ik durf er nog niet in investeren, en wacht wel af wat de gebruikerservaringen op langere termijn opleveren.

PS: gaat die BionX wel in een wiel van 16” ?

Je hebt gelijk, ik heb de fabrikant gevonden van de "silicone" batterij: http://www.guineng.com/index0.htm .
Dit artikel geeft een mooie introductie in die technologie:
http://www.greencarcongress.com/2005/10/leadacid_batter.html

Anderzijds bestaat er wel zoiets als een "silicon battery" maar dit staat nog in de prille labo-schoenen: http://www.jyi.org/news/nb.php?id=226

Ik vergelijk de electrische fiets met een auto omdat veel mensen een tweede wagen bezitten voor verplaatsingen die met de fiets met hulpmotor kunnen gedaan worden. Als ze daar geld genoeg voor hebben, dan zullen ze zeker een electrische fiets kunnen betalen die veel voordeliger uitkomt.
De kleine extra besparing door een fiets met benzinemotor weegt niet op tegen de indirecte kosten veroorzaakt door milieuschade (we zitten hier uiteindelijk toch op het energieforum van bond beter leefmilieu).

Ik denk niet dat een 16 inch wiel ondersteunt wordt door bionX. Zou je het op een vouwfiets willen monteren?
Indien ik het zou installeren op mijn zit/ligfiets heb ik gelukkig een wiel nodig van 20 inch (bionX zit achteraan omdat het koppel van de pedalen gemeten wordt op de achteras).

Wat de levensduur betreft heb ik geinformeerd bij een fietswinkel die o.a. bionX verkoopt en die beweert dat hij tot hiertoe geen problemen heeft met de batterijen.
Het dient wel gezegd dat ik tijdens het surfen naar dit onderwerp vele gefrustreerde gebruikers ben tegengekomen die zich laten vangen hebben aan goedkope producten.Echter zijn er enkele merken, waaronder bionX die bij alle gebruikers goed gewaardeerd worden. Een verklaring hiervoor zou bv. kunnen zijn dat de betere (duurdere) modellen een electronische overload beveiliging ingebouwd hebben om de batterij te sparen.

Op het vlak van piekbelastingen is er trouwens goed nieuws:
er zijn super capacitors in aantocht die parallel op de batterij kunnen geplaatst worden om de zware klappen op te vangen.

wat is er mis met de cityel?

http://www.cityel.de/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=26&reit=Daten

zit je in ieder geval droog wat ook in mij maar weer nuttig bleek dit jaar...

Mvg Arnold

Behalve dan de prijs vanaf 6000 euro, maar ja, je komt met ca 5 kWh toch 100km ver, bij de huidige nachtstroomprijs is dat hier ca 75 cent. Op 1/2 diesel kom ik 1/10 zo ver...

Arnold

De cityel is een mooi alternatief maar ligt inderdaad wel in een andere prijsklasse...

Intussen heb ik mijn licht opgestoken op de sparta website over
hun 'ion' fiets met electrische hulpmotor (mooi geintegreerd!).
Zij geven zo maar eventjes twee jaar garantie op hun batterij.
Ik heb in een fietswinkel geinformeerd naar eventuele
problemen maar zijn klanten hebben niets dan lof over die fiets (Hij verkoopt ze nu 3 jaar).
Misschien kan uw fietsenmaker beter overschakelen naar dat type ?

Hier nog zo eentje waarmee je kan meetrappen. Een tijdje geleden nog in een canvasdocu geweest "wat na de olie"
Kost zo'n 20000€, onze brandstof is duidelijk nog veel te goedkoop voor de verdere ontwikkeling van die dingen...
http://www.twike.nl/
En in 't Nederlands

en nu is er de aerorider (aeroride.com), a reason van 7500 euro staat hij o je stoep met dank aan de jongens van de tu in delft

MvG Arnold

Ik heb zonet een aerorider besteld en verwacht hem tegen begin oktober!

Een eenzitter kan voor velen van jullie een oplossing zijn,

ik zoek echter een alternatief voor mijn wagen waar ik mijn 2 kleine mannen kan meenemen en naar zwembad, school, voetbal etc.. voeren

Twike is maar voor 2 en is onbetaalbaar.
Aeorrider is mooi maar 1 zitter,

Wim, laat in ieder geval je ervaring weten op dit forum.

Xavier

Kom je met zo 'n aerorider nog in aanmerking voor een fietsvergoeding?

7500 euro blijft een hoop geld, zijn er ergens subsidies te vinden om de kostprijs wat te beperken?

Het juiste webadres van de aerorider is
http://www.aerorider.com

Ik werk als leerkracht en heb op school nagevraagd of ik recht heb op een fietsvergoeding, en dat blijkt weldegelijk zo te zijn!

Xavier:
Misschien lukt het wel er een fietskar aan te hangen. Op de site van de Belgische velomobiel, de 'WAW' ("www.fietser.be"en dan doorklikken op ") staat een fototje (WAW002; appelblauw-zeegroen van kleur) van een velomobiel mét een fietskar er achter. De kinderen mogen dan natuurlijk wel nog niet te groot zijn. In mijn geval zal dit niet echt een oplossing zijn: ik heb drie kinderen en wettelijk mogen ze maar met twee in een fietskar.

Als bedrijf was er de ecologiepremie van 250euro.
Met de nadruk op WAS!

Als particulier denk ik niet dat er enige steun is, maar ik ben nog aan het zoeken.

Het aankoopbedrag is vrij hoog, maar toch denk ik dat ik er financieel beter ga uitkomen.

Als ik kijk wat ik nu betaal met mijn Kangoo (lichte vracht; LPG) qua LPG taks, rijtaks, verzekering,verbruik, onderhoud...
én de fietsvergoeding die ik ga krijgen zal een maandelijks verschil van om en bij de 500euro geven. Op drie jaar tijd is mijn aerorider teruggewonnen!!

Daarbij komt dan ook nog eens een "Omnipas in ruil voor een nummerplaat"

xavier

de city-el kan je 2 kinderen meenemen achterin

of

http://www.evstart.be/produkten/stadsautos/index.html

de helectra is ook een volwaarcige wagen maar wel 12000 euro

Mvg Arnold

Om een lang verhaal kort te maken…
De leveringstermijn van 3 maand, waarvan bij mijn bestelling begin juni 07 sprake, liep al snel heel wat uit. Na 7 maand zonder concreet antwoord van Anders Mobiel (verdeler België) op mijn vraag wanneer ik mijn bestelling kon verwachten, nam ik zelf rechtstreeks kontakt op met Aerorider Nederland. Daar kreeg ik te horen dat de leveringstermijn die in het begin voorop werd gesteld, enkel geldig was mits het vinden van de nodige investeerders. Jammer genoeg was men mij dat blijkbaar vergeten te vertellen bij het begin. Bleek dat, indien er nog Aeroriders zouden worden gebouwd (kans 1/2), dat ten vroegste binnen 7 maand zou zijn, afhankelijk van de bestellingen die nog zouden binnen komen (toen 17 in bestelling).
De verdeler in België gaf de schijn mij uit de nood te willen helpen. (Ik heb in augustus mijn wagen verkocht), Hij stelde voor één van zijn testmodellen (met maar 500km op de teller) te laten reviseren en mij die te verkopen. Na een mailtje naar Aerorider Nederland bleek dat AndersMobiel slechts één Aerorider had. Vreemd genoeg vertelde Anders Mobiel tegen iedereen die het horen wilde verhalen over hoe hij een Aerorider dagelijks bij weer en wind gebruikt voor zijn woon-werkverkeer. Een snelle berekening leert dat hij, gezien de afstand, geen 10 keer naar zijn werk en terug kan gereden zijn. Hiernaar vragend was het antwoord "een mens moet toch iets zeggen om te kunnen verkopen". Eigenlijk had ik het dan al door moeten hebben...
Begin januari stond hij er dan eindelijk: de lang verwachte Aerorider. Op het eerste zicht zag alles er best ok uit, maar na iets beter gekeken te hebben, bleken er tal van slordigheden te zijn, die ik voor een 'ligfiets' van die prijsklasse zeker niet had verwacht. Ik liet onmiddelijk weten dat ik pas wenste te betalen als het toestel volledig in orde stond. Na een eerste rit van 20 km, liep het pas echt fout: de ketting liep er af. Zelfs na 10 pogingen ze er weer op te leggen, ben ik uiteindelijk op batterijen terug gekeerd. Bij mijn thuiskomst bleek een lager van de tandwielen die voor de overbrenging tussen de voorste en de achterste ketting zorgt, volledig weg te zijn.
Na een mail naar A.M. werd voorgesteld de Aerorider eerstdaags te komen ophalen, en hem terug te sturen naar Nederland voor herstelling. In de mail van de dag erna, werd mij gevraagd of ik de lagers niet zelf kon vervangen. Na wat morren, heb ik toegestemd. Bij de volledige demontage bleek dat de overbrengingstandwielen in de verkeerde richting zaten gemonteerd, wat het regelmatig 'doorschieten' van de ketting verklaarde. Na de montage (en deze keer juiste montage) van lagers en tandwielen, na een volgende rit (50km) bleek er weer een hele nieuwe lijst met mankemeneten naar voor te komen. Spaken die los kwamen, de aandrijfriem die doorslipte, hydroulische schiefremmen die sleepten, de trapas die niet 2 cm uit het center zat, de kap die door het onderstel aan het schuren was, een plas water in de neus,... Tal van gebreken, die je zeker niet van een 'gereviseerd' toestel zou verwachten. Ofwel was de Aerorider gewoon niet gereviseerd, ofwel zit de Aerorider nog vol kinderziekten en zwakke plekken. Gezien ik op de talrijke emails die ik op twee weken gestuurd heb (met telkens een dossier van enkele bladzijden met foto en filmfragmenten), nooit een behoorlijk antwoord kreeg, heb ik beslist de Aerorider terug te laten ophalen. Ik had gehoopt een betrouwbaar vervoersmiddel te kopen, maar dat was absoluut niet het geval! Een ontgocheling rijker…

@ wim.

Spijtig van de Aerorider. 't Is idd een teleurstelling, het ziet er nogthans een ferm bakje uit.

Mss investeren in een fiets met elektrische hub-motor, er zijn er heel degelijke op de markt. Samen met een goede Gore-tex jas voor slecht weer lijkt me dat een goedkoper alternatief.

Wel Wim, 't is te hopen dat ge u niet zo kwaad hebt gemaakt als dat ik mij gemaakt zou hebben!
Ik heb al lang zitten dromen over een velomobiel, maar alleen al de breedte zorgt er voor da'k er nergens mee geraak.
De prijs die gelijk is aan een kleine stadswagen had ik nog kunnen slikken.
Over laatst een filmpje gezien van een Leitra rijder die met de radio op aan het rijden was, ik zou hem zo besteld hebben!
Ik rij nu 20km enkel van en naar 't werk op een goeie stadsfiets, maar door lange werkuren en nogal ewa reliëf ben ik toch aan het uit kijken naar bv. een bionx naaf. Die schijnen goed te werken. Juist dat beetje extra misschien dat mij niet meer naar de motor zou doen grijpen...
Dat of een zitfiets. Iets tussen een ligfiets en een gewone fiets in. Ligfietsen heb ik getest maar die zijn minder handelbaar op technisch parcour, zoals in de stad...
De scooterbike is echt een plezier om te besturen, minder aerodynamisch als een echte ligfiets maar veel beheersbaarder en ook met een stoel ipv zadel. Met of zonder Bionx.

'k hoop dat ge uw plezier ergens anders vindt!

http://leitra.dk/
http://www.scooterbike.com/sb-touring-e.html

Yannik en Markie, ik rijd nu een tweetal jaar met de spirit van hpvelotechnik en ben er zeer tevreden over. Gedurende de aanschaf van mijn zitfiets heb ik ook de scooterbike geevalueerd en die verzinkt in het niets tegenover de spirit qua snelheid en wendbaarheid (kortere wielbasis). Door de kortere wielbasis kan je hem gewoon op een fietsrek achter op de auto vervoeren. En qua look ziet hij er ook sportiever uit dan de scooterbike maar dat is persoonlijke smaak

@Eric:
Enkel vraagjes:
Hoe snel ga je daar mee?
Gebruik je je Spirit voor woon-werkverkeer?
Is die te koop en aan welke prijs in B?

@Yannik
De Bion-X zou in België (of Europa) standaard enkel in 250W bestaan. Er bestaat ook een 350W. Die kan je ook in België krijgen, maar op papier is het zogezegd een 250W. Kan wel handig zijn in niet-vlakke streken.

Wim, ik gebruik de spirit voor al mijn verplaatsingen in een straal van 25 km, behalve voor mijn woon-werkverkeer (ga met de trein).
Wat snelheid betreft kan ik heel gemakkelijk 25 km/u lange tijd aanhouden, de enige reden dat ik niet sneller ga is om mijn gewrichten te sparen. Wielertoeristen kan ik in elk geval gemakkelijk bijhouden. Het is natuurlijk geen ligfiets waardoor de luchtweerstand te vergelijken is met een gewone bukfiets. De reden dat ik deze fiets genomen ipv een ligfiets is voor de veiligheid (zit op dezelfde hoogte als een volwassen voetganger).
Indien je wenst kan je er een bionx op monteren, wat ik misschien vroeg of laat wel zal doen. Alleen is er een legaal probleem met de max snelheid van 25 km/u. Of is er een of ander achterpoortje om dit te omzeilen (technisch is het een koud kunstje om deze limiet uit te schakelen). Zolang deze limiet bestaat kan ik evengoed trappen zonder bionx :-/

Je kan deze fiets kopen bij www.tim.be (zelf een ligfietskampioen en gepassioneerde ligfietsontwerper).

BionX in BENELUX zijn idd 250W maar dat is geen nadeel bij het klimmen omdat ze wel een piekvermogen kunnen leveren van 450W maar, je gaat er wel nooit sneller dan 25Km/h mee gaan.

Er is ook een Bionx met een koppel piek van 32Nm terwijl de gewone slechts 25Nm hebben. Deze is ook verkrijgbaar is België, handig voor het klimmen of sneller vertrekken.

Hou er wel rekening mee als je een zwaarder motorvermogen hebt uw batterij ook sneller leeg zal zijn of groter zal moeten zijn.

De snelheidbegrenzing van 25Km/h is eigenlijk wel logisch omdat je anders onder de bromfietsklasse B valt en niet meer onder de fiets. Hierdoor zal je ook verzekering moeten betalen, helmplicht (geen fietshelm meer) en zal je u aan de geldende regels moeten houden van klasse B.

Er zijn trouwens al elektrische bromfietsen op de markt die zich niet moeten onderdoen voor een normale klasse B bromfiets. Ik zou eens moeten navraag doen moest je uw elektrische fiets opdrijven naar 45Km/h maar je wel dezelfde regels in acht neemt als een klasse B, of dat wel toegelaten is. Hebben bromfietsen ook geen chassisnummer? Dan zal uw fiets dat ook moeten hebben en dat zal een probleem zijn.

Een limiet van 30 km/u zou al veel aantrekkelijker zijn. Uiteindelijk is dit een snelheid die een fietser toch sowieso kan halen met gewoon te trappen, dus waarom dan niet met een hulpmotor? Vanuit milieuoogpunt zou men beter wat aan deze wetgeving doen waardoor er meer mensen terug de fiets (met hulpmotor) zouden gaan gebruiken...

Gegroet iedereen,

wel, i.v.m. de Spirit, die heb ik ook getest. Ik vind hem toch iets minder controleerbaar als de ScooterBike of de Phoenix van Utopia (dezelfde als de ScooterBike van Used). Ik rij in Brussel centrum tussen het fileverkeer en haal nu echte capriolen uit op mijn fiets, de ScooterBike leende zich daar meer toe als de Spirit. Plots alles omsmijten kon minder kwaad op de ScooterBike. Een schuiver over het voorwiel is snel verholpen door een voetje te hangen of te plaatsen. Da moet ge ni proberen op een echte ligfiets!

De Grasshopper, de Street Machine en de Speed machine heb ik ook getest.
Het sportievere van een Grasshopper en een Spirit staan mij enorm aan voor de langere stukken door 't bos. Ze pakken toch minder wind en ge kunt er u beter op afzetten.
Maar de Grasshopper was al moeilijk genoeg om mee te manoeuvreren of om heel traag mee te fietsen, laat staan dus die twee ander.
't is een keuze waar ik nog niet uit ben.
Voor de liefhebbers van koetswerk, op de Spirit kan gemakkelijk een 'stroomlijn' geplaatst worden, ze zit dan wel voor de lamp...
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/streamer/index_e.html

i.v.m. de BionX, de gegevens staan op hun site, maar 25km/h is idd. het max. in B om niet onder het bromfietsregime te vallen. Trukeren kan blijkbaar redelijk gemakkelijk en dan kan hij volledig autonoom rijden, zonder dat er pedaalkrach nodig is, 't is dan wel zowizo een niet reglementaire bromfiets.
Mij is het minder om de max. snelheid te doen, het opvangen van de moeite in bergop des te meer.
Ik weet dat ik na een lange dag werken op een zitfiets (*)nog heel ver kan fietsen als ik maar niet te veel bergop moet. Iets trager naar huis deert mij niet. Maar mijn trajekt gaat onvermijdelijk door enkele valeien, en bergop moet er een zekere snelheid zijn of ik begin onkonfortabel te zwalpen. Dat zijn de stukken die mij soms doen afvragen waar ik mee bezig ben...
100 of 200% ondersteuning op die stukken en ik geraak er komfortabel over. Het haalt de onaangename stukken er uit
Ook mijn assertiviteit zou er mee kunnen stijgen, assertief rijden maakt het stadsrijden veel aangenamer, agressief maakt het vooral gevaarlijker.

Nadeel van de BionX, er kan geen Rohloff (of andere naafversnelling) op. Ik ben nu eindelijk van die derailleurs af en dan komt er de BionX die enkel met derailleur kan...
Een electrische ondersteuning aan de ketting is niet zo efficient als een electrische-naafondersteuning, enkel deze laatste kunnen energie recupereren bij het vertragen!
Op de ScooterBike stellen ze enkel 9 achterpignons voor, 'k weet niet of dit voor mijn traject voldoende is.
Bij de Sparc van SRAM zitten er 5 naafversnellingen in, maar die heeft een mechanische krachtoverbrenging die minder redabel zou zijn.

Yannik

(*) Op een gewone fiets kan na een echt vermoeiende dag het zadel en de rechtop-houding soms al voldoende zijn om ergernissen te ervaren. Die zitfietsen zijn echt iets anders.

http://www.bionx.ca/index.php
http://www.bionx.ca/fr/main/default/31.shtml#Moteur
http://www.sram-imotion.com/de/html/navigation_de.html
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/index_e.html
http://www.utopia-velo.de/#start
http://www.scooterbike.com/start-e.html

Wel wel, op de link die ik voor de streamer heb doorgegeven staat helemaal vanonder toch wel de opstelling met de lamp die eronderuit komt zeker...

Ik weet ook niet waar de benaming 'silicon' vandaan komt. De accu's van die motorfietsen zijn alleszins loodaccu's. Alle gegevens over deze bromfiets zijn wat 'op zn chinees'. de topsnelheid zou 45km/u zijn maar is een pak minder. De actieradius van 60km is ook met het haar getrokken. 50km bij heet weer is het max. De levensduur valt mee, mits een goede lader gebruikt wordt, in technische termen is dit een IUI lader of 3-trapslader. De trekkracht is minder dan een benzinebrommer, maar voor mij maakt het niet uit. Ik heb op anderhalf jaar tijd meer dan 9000km gedaan en de brommer doet het zeer goed.

Yannik, de wendbaarheid van de spirit is echt geen probleem, ik laveer daarmee door het stadsverkeer op de kinderkoppekes en soms ga ik mountainbiken op een westrijdparcour in de buurt
Ik had net het omgekeerde gevoel met de scooterbike die nogal lang uitvalt wat de wendbaarheid niet ten goede komt.

Ik moet bekennen dat ik in die twee jaar toch 1 keer tegen de vlakte ben gegaan doordat ik veel te schuin in de bocht was gaan liggen op een nat wegdek, daardoor gleed ik onderuit, zonder kleerscheuren weliswaar. Nu let ik beter op wanneer en waar ik nog zulk stuntwerk verricht. Uiteindelijk staat er aan die fiets ook nog een stuur om bochten te nemen :-/

De truuk met ligfietsen in het algemeen is dat je bij het starten niet te veel kracht mag zetten en zeker niet aan het stuur trekken maar je meer afzetten tegen de rugleuning. Eenmaal je dat doorhebt is het kinderspel.

Voor de volledigheid: de E-Solex. Ik wil er wel een voor mijn moeder, ze reed er in de jaren 50 met het origineel rond. Maar kost ongeveer 1200 euro.

Ik weet dat de E-solex op komst is. (of is ie er al?) Lijkt me degelijk, want hij is in Hongarije gebouwd met Franse technologie.

Eric,
die Spirit vind ik ook wendbaarder kwaa draaicirkel, maar juist die 'stabiliteit' van de ScooterBike maakt dat ik daar zorgelozer capriolen mee kon uithalen en ook dat ik bij heel traag rijden daar beter mee op een gekozen lijn kon blijven. Goed om minutieus tussen twee auto's door te geraken b.v.
Moest ik de stad niet in dan koos ik voor iets gelijk de Speedmachine met kuip en staart.
Moest ik ondertussen niet beter weten een velomobiel, de Leitra (gebruiksvriendelijk) of de Quest (beste stroomlijn).
Maar die lijken niet echt de verwachtingen in te lossen.
b.v.: http://home.scarlet.be/~joab/waw.htm

anderzijds
http://en.sevenload.com/videos/Lnglcos/Leitraausfahrt107vcd
toch een apart gevoel
meer;
http://en.sevenload.com/users/Thomas-Seide/all,2

Yannik

Nog steeds heb ik mijn voorschot van Anders Mobiel (zie eerder bericht van 31-01-08) niet terug gekregen, wat opnieuw aantoont hoe betrouwbaar de zaakvoerder is. Toen de Aerorider terug werd opgehaald, heeft hij zelf op papier gezet dat het voorschot zou worden terug betaald eens de Nederlandse fabrikant hem zou terugbetaald hebben. De fabrikant heeft wel degelijk het bedrag terugbetaald, maar A.M. blijft maar rond de pot draaien om, ondanks wat hij zelf op papier heeft gezet, toch het voorschot niet te moeten terug te betalen. Inmiddels heb ik gerechtelijke stappen ondernomen. Gezien het voorschot inmiddels 10 maand gelden werd betaald, zal er intrest en een schadevergoeding bijkomen.

De zaakvoerder van A.M. vertelde dat hij mijn vorig bericht over hem had gelezen, maar het niet fair vond.

In het begin ben ik - ook op dit forum - heel enthousiast geweest over het concept 'Aerorider'. Nu blijkt wat de Aerorider effectief waard is, deel ik ook graag mijn bevindingen.

Of hoe mensen die soms mooie idealen verkondigen soms ook maar gewone oplichters kunnen zijn!

In verband met een design zoals dit van de aerorider zou ik toch nog willen het volgende opmerken: het zicht naar achteren lijkt mij op de fotos abominabel en dus gevaarlijk. Dit zou de hoofdreden zijn waarom ik een dergelijk toestel of zelfs auto niet zou kopen. Als je geen zicht naar achter of zelfs schuin naar achter hebt, kun je gewoonweg niet veilig bepaalde straten dwarsen. De vergelijking met jachtvliegtuigen gaat hier sterk op: in de jaren dertig en begin jaren 40 hadden jachtvliegtuigen meestal een cockpit met een gesloten achterkant waarin de piloot heel laag zat. De kans om vanachter neergeschoten te worden omdat je de tegenstander niet kon zien was echter heel hoog, tegen 1944 verschenen de eerste toestellen zoals mustang type d en focke wulf 190 met hoge glazen kap waar de piloot een heel goed zicht rondom had ook naar achter. In het huidige dagelijkse verkeer geldt nog steeds dezelfde gouden regel als voor de toenmalige piloten: 'check your six' (6 zoals de uren op ene polshorloge, in dit geval betekent 6 achter u).
Let dus steeds op een goede zichtbaarheid naar achter, gelijk voor welk voertuig. en godspeed...

Jah, als hij het hier gelezen heeft en het niet fair vond, dat hij dan argumenteerdt...

Ik ben ook al regelmatig in't zak gezet geweest, komt er al sneller van als ge wilt experimenteren...maar gebruikerservaringen op newsgroups en forums hebben mij al veel behoed van slechte verkopers of slechte producten.
In het algemeen zijn bekochte klanten te mak, af en toe nen assertieve is noodzakelijk minimum.
Alleen spijtig als ge die rol op u moet nemen...

Al iets anders op 't oog?

Yannik

Neen, voorlopig niets anders op het oog.

Het probleem is dat de leveringstermijnen van zowat alle fabrikanten behoorlijk lang zijn.
Maar die binden er tenminste geen doekjes om en bekennen het gewoon!

Diverse elektrische fietsen werden deze maand getest door Test-Aankoop.

In de post van Markie 08-02-2006 wordt geschreven om 40 km/uur te rijden heb je 3kw nodig.
In het boek van Moderne Training voor Wielrenners staat een tabel. Om 40 km/uur te rijden moet je 319 Watt kunnen leveren trappen. Er wordt uitgegaan van een persoon van 70 kg op een vlakke weg en windstil weer en zit iets voorovergebogen. Voor 20 km/uur is dat slechts 57 Watt. Watt is toch Watt???
*Wim*

Wim,
daar gaan ze van uit bij benzinemotoren op scooters.
Waarschijnlijk is dat het bruto vermogen, en niet het werkelijke overgebrachte vermogen op de wielen/wegdek.
Zo'n motor haalt amper 30% rendement.
Bedenk ook dat een lege scooter al zo'n 100Kg weegt, meer luchtweerstand heeft, meer wrijving, en liefst nog wat reserve om op te trekken.
Een elektrische fiets heeft gewoonlijk een motor ven zo'n 200W en haalt daar met moeite 20km/uur mee.