Auto met houtvergasser

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

In de strips van Guust Flater herinner ik mij een auto met een soort kachel achterop. Onlangs, bij het googelen op houtvergasser, kwam ik op een afbeelding terecht van een Mercedes van net na de oorlog, met houtvergasser. Dat blijkt dus weldegelijk bestaan te hebben! Waarom worden die die nu nietmeer gemaakt. Lijkt me geweldig!

Reacties

Een foto doorsturen lukt blijkbaar niet…
Wie hem wil laat het maar weten.

In Finland rijden er toch rond! Begin de jaren tachtig ben ik getuige kunnen zijn van een experiment met houtvergasser toegepast op een ABC-Diesel (scheepsmotor van zo een paar MegaWatt). Toen kwam er een Waalse camion met houtvergasser (dus hier zijn er ook) een paar dagen langs en werd het 'kacheltje' van de vrachtwagen gewoon aangesloten op de luchtingangscollector van onze mastodont. Er werd alleen cocosnootschelpen verstookt ( experiment in opdracht van een Braziliaans bedrijf). Succes! Deze zware diesels lopen ondertussen op bijna elk soort gas. zie abcdiesel.be/Nederlands/Datasheet_DXD-DZD_home.htm Ohja, innige deelneming voor je Aerorider.

Ja, kan inderdaad. En bestaat nu ook nog. Joost Conijn is een kunstenaar, die er een reis mee naar oost europa heeft gemaakt (zie link). Beetje het principe van een lpg installatie eigenlijk, gas in de luchtinlaat van de carburateur sturen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe het vergassings proces precies plaats vind.

http://www.digischool.nl/ckv1/studiew/smaak/conijn/joostconijn.htm

Het is een oude methode die veel in zweden werd toegepast in de jaren 40.
De methode begint aan een comeback met deze olieprijzen.
In duitsland rijden er al enkele rond.
Op de duitse tv zie je regelmatig deze onderwerpen langskomen.
In dat land is er dan ook geen geldgestapo zoals hier.

Het is een oude methode die veel in zweden werd toegepast in de jaren 40.
De methode begint aan een comeback met deze olieprijzen.
In duitsland rijden er al enkele rond.
Op de duitse tv zie je regelmatig deze onderwerpen langskomen.
In dat land is er dan ook geen geldgestapo zoals hier.

er zijn injaren40/44 vele autos en binnen schepen met vergassers gemaakt waaronder embert kromhout crossley bolnes friedmann stork nijhuis ha es bellay deutz het is onmogelijk on al deze foto s moest u intressen hebben mij e-mail alfonsbertels@hotmail.com fonso

Zie onderstaande link, een volvo 240 met houtvergasser. forum.peakoil.nl/viewtopic.php?f=3&t=2240

Ik herinner me een website van een koppel dat met met een busje op hout door australië is getrokken;

Eens googlen:
http://members.tripod.com/~highforest/woodgas/woodfired.html

ik heb een kleine 2 weken terug op discovery channel (belgie) die ex-marinier en zijn collega (naam programma kwijt) een pick-up zien ombouwen. Misschien vorig jaar opgenomen echter uiteindelijk zijn ze erin geslaagd om door Londen te rijden in het kader van de groendienst die meedeed aan een groen imago event. Waarom de groendienst omdat zij veel afval hout hadden die ze nu gewoon composteren.

Marc,

ik heb dat programma ook gezien. Maar auto's op vergassing zijn een gigantische energieverspilling. Ze rijden rond met een bak vol hout dat continu in de fik staat. Of ze nu snel of traag rijden, of hun inkopen aan 't doen zijn, de boel brand rustig door. Zo een laag rendement is schandalig slecht. Zelfs electrabel doet veel beter.

mvg,
Jurgen

tuurlijk doet electrabel beter
ze zijn in flevo een centrale aan het zetten met een rendement van 59%

maar of dit nu zo slecht is durf ik toch te betwijfelen maar dit zal tot ellenlange discussies lijden.
Het afvalhout tot pellets persen om daarna te vervoeren en te verbranden zal niet beter zijn vermoed ik.

het programma was hem te doen rond het principe, niet om een excellent rendement te bekomen misschien na optimalisatie komt het in de buurt van je wagen