greenpeace op dak autosalon, zielig hoor....

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Greenpeace, je kent ze wel, die publiciteits zuchtige mannen die zo graag hun smoel in de krant willen zien.

Wat een doorzichtige, zielige vertoning nu weer!

Erg vervelend vindt ik het, want over het algemeen kan ik me heel goed vinden in de standpunten van greenpeace, en sommige acties steun ik dan ook van harte.

Maar dit is nou weer zo'n publiciteits gedoe van de hoogste orde. Wat ze ermee willen zeggen doet er niet zo toe, het gaat meer om het reclamegehalte, kijk ons nou, is dat niet goed van ons?

En het thema al helemaal, de auto. Tuurlijk heeft het geen zin om te praten en te discussieren over ECHTE oplossingen, nee, om zieltjes te winnen en de aanhang te behagen pakken ze de heilige koe aan, das lekker populair.

Pak eens de echte thema's aan greenpeace, hou eens op met dat achterhaalde gedoe tegen kerncentrales, dat was 50 jaar geleden interessant, uitgekauwd onderwerp.....

Reacties

Paul net als iedere organisatie moet Greenpeace leven.

Ik ben zeker niet steeds akkoord met wat Greenpeace doet of zegt,maar Greenpeace is nu eenmaal een zeer grote organisatie en dan trap je zo nu en dan al eens een open deur in.

Trouwens waarom is activisme tegen de auto en kerncentrales achterhaald?

Want die hele ecotoer die de autoconstructeurs opgaan is toch gewoon platte marketing.....auto's mogen 5 jaar meegaan en dan moet er vernieuwd worden, tja en dan zeveren over de uitstoot.

Eco is gewoon uitgehold, ik stel voor dat we een ander begrip uitvinden want eco en eco is allang niet meer één.

Ik heb de actie nog niet gezien Paul maar wat is er dan zo verkeerd aan?

Elke autobouwer doet tegenwoordig goed zijn best om zijn wagen milieuvriendelijk te noemen, maar leg me eens uit wat er milieuvriendelijk is aan een wagen die op benzine of diesel rijd?

zielig hoor!

Ik begrijp niet wat er mis is met deze campagne.

Weet je wel op welke terreinen Greenpeace allemaal bezig is?

Het zijn inderdaad de constructeurs die de politiek onder druk zetten om normen af te zwakken.

Dus lijkt mij de locatie en campagne prima.

Mvg

JB

De CO2 en fijnstof van auto's haalt het niet bij die van de vrachtautos, en daar hoor je niemand over, want dat zou de economie wel eens kunnen onder druk zetten.
Koeien en varkens laten meer scheten en poepen daar een berg rotzooi dat je niet wilt weten, maar greenpeace staat toch niet in de stront bij een boer te roepen dat dat slecht is voor het milieu, dan lachen we ze nog meer uit.
Je kan er mee lachen, maar met betrekking tot de autos gaat het om procenten. Daarbij kost de CO2 verlaging bij de autoindustrie gigantische bedragen, zou je die bedragen inzetten bij de elektriciteits centrales dan had je een tig-voudig beter resultaat.

Efficientie, ook in het terugdringen van fijnstof, CO2 en voor het milieu.
Jan, kijk eens rond je en vraag je eens af, is er ook maar iets, werkelijk iets, dat niet met een vrachtwagen daar is gebracht of met vrachtwagen is vervoerd?

jeroen, droom toch verder jongen, gehersenspoeld door de maandelijkse blaadjes van jou greenpeace.

De autos maken 14 procent uit van het totale vervoer, de zware autos meer dan 50.000 euro zijn minder dan 5 procent, dus wat ga je verwezenlijken als je de uitstoot van de SUV's aan banden wilt leggen? 0,3 procent?

Elk iets in jou woning is door de vrachtwagen vervoerd, onderdelen uit heel de wereld, produktie in china, of europa. Waarom pak je die niet aan, waarom gaat greenpeace niet tegen de vrachtwagens, De uitstoot van die 20 tonners, en velen rijden door heel europa een jaar lang, 200.000 tot 500.000 kilometers, en dan ga je tegen een SUV protesteren? ik vindt t gewoon zielig, belachtelijk.

Als je de gote massa wilt aanspreken, jan modaal, de man in de straat, dan moet je zoiets doen ja, reclame maken, en die SUV pakken die rijke stinkerd met zijn SUV en grote woning, jaloezie is t!

Als je geloofwaardig wilt overkomen voor een wat bredere groep mensen die zelf denken en hun mening vormen, die verstandiger zijn en zich geen flauwekul laten aanpraten, dan moet je niet op het dak van de heizel gaan staan.....

jeroen, dat is t juist!
Greenpeace is op veel vlakken bezig, en doen vele goede dingen!
Moeten ze zich nu echt tot zulke acties verlagen om het klootjesvolk aan te spreken?
Laat ze doorgaan met rapporten, onderzoeken, praten en discussieren met mensen, overheden , feiten op tafel, laat mensen zelf uit de feiten kiezen. Objectiviteit.
Ik heb echt geen behoeft aan een organisatie die mij verteld wat ik moet doen, en die voor mij beslist om zulke acties te ondernemen, zonde van de moeite.
Waar ik wel om zit te springen is een evenwichtig langetermijn beleid op milieuvlak, wat zich natuurlijk op alle andere vlakken als vervoer, wonen, werken, zal uiten.

Oke, in de politiek gaat t misschien net zo, roepen in de woestijn zeker?

de enige reden dat de autoconstructeurs reclame maken voor hun zogezegde groene wagens is om te verkopen!

moesten we kunnen onderzoeken zouden we tot besluit komen dat er nog niet veel verandert is aan gans de vervuiling door de wagens

vb

alle wagens nu airco(zware aircos want autos meer glas)

dus 1 liter meer verbruik

superbrede banden (sportlook)

word echt tijd dat ze eens echte eco tour opgaan

lichte wagentjes met kleine vermogens om ons te kunnen verplaatsen(geef mij maar die luchtdrukwagen of dergelijk)

neen we moet minimum 200pk hebben om de andere toch nog iets sneller af te zijn in de file(of zware jeep om nof stoerder te doen)

echt stom!!!!

laat ons samen rustiger achter stuur zitten met kleine motor

denk zeker maar verbruik van 3l diesel of benzine

laat greenpeace maar doen ze zijn goed bezig maar hoop nog meer aanhangers

mijn steun heben ze alvast

we moeten echt denken aan toekomst!

>>Waar ik wel om zit te springen is een evenwichtig langetermijn beleid op milieuvlak, wat zich natuurlijk op alle andere vlakken als vervoer, wonen, werken, zal uiten.

Bedoel je zoiets als dit, Paul?

http://www.greenpeace.org/raw/content/belgium/nl/press/reports/BE-energierevolutie-samenvatting.pdf

Ik vind het best dat Greenpeace deze "hoogmis van kleinburgelijk individualisme" aanpakt.

jep willy!
En t mag van mij een paar honder pagina's dik zijn, met alle cijfers en feiten, noem maar op.
Het liefst zat ik in zo'n denktank, maar ik vrees dat er naar mij niet geluisterd zou worden. haha.

Beste pol, als ik nou eens in een dikke auto rij, maar geen vlees zou eten, compenseert dat dan?

En waarom voel ik mij bijzonder in mijn ballen gegrepen als jij mij gaat vertellen dat ik een kleine auto moet rijden?
Kom dat in Nederland wonen, waar de autobelasting ondertussen 63 % van de prijs van de auto uitmaakt, nog niet gezien dan de meeste ollanders rijden in mini auto's, weliswaar levensgevaarlijk qua veiligheid.
En wat ga jij nog meer beslissen voor mij?

Greenpeace heeft over het algemeen ook mijn steun, alleen dat populaire gedoe hoeft voor mij niet zo...

Sorry Paul, maar ik begrijp je ergernis niet echt hoor...

Greenpeace klaagt aan dat de zogezegde 'eco-modellen' helemaal niet eco zijn, wat kun je hier nu tegen hebben?

johan, wat is een hoogmis van kleinburgerlijk individualisme?

@Jan,
Jan, Greenpeace zijn niet de eerste de beste, er zitten genoeg inteliigente mensen bij, op vele vlakken doen ze goed werk, fijn zo. Sorry dat ik me zo erger aan dat populaire gedoe om zieltjes te winnen. Het hoort nou een keer bij hun strategie..
Ik dacht wel dat het genoeg zou zijn via normale kanalen invloed uit te oefenen. Maar schijnbaar is het toch nodig af en toe eens flink aan te publiciteits-bel te trekken en te roepen "kijk mij nou!" En t werkt, iedereen kent greenpeace......

johan, de democatie wordt nu afgeschaft, morgen heb ik t voor het zeggen.Alle autos gaan eruit, vanaf nu kan je alleen nog maar een TATA nano aanschaffen, eentje per straat.

Eens kijken wat er van de economie overblijft en waar wij met zn allen van gaan leven, want dan zit ik en het halve dorp hier zonder werk. De overigen gaan nog werken, om te overleven.

Dat kleinburgerlijk individualisme zorgt wel voor jou rijk bestaan jongen.

Akkoord, met spijt zie ik ook de huidige overconsumptie van wegwerpartikelen, maar iemand moet mij en het personeel hier betalen, weet jij een betere economie?

Paul, ik persoonlijk weet geen betere economie, daarvoor ben ik onvoldoende vertrouwd met de materie, maar er is al genoeg geschreven over een ecologische, meer sociale economie.

Ik begrijp echt niet waar je je zo over opwindt, moeite met inbinden misschien?

hey paul, ik zeg nie dat je nie met dikke wagen mag rijden

ik zou wel graag hebben dat mensen op een andere manier met een wagen omgaan.

dus een wagen dient om mensen van punt a naar punt b te brengen.

dit zou moeten:

veilig zijn

snel zijn

en milieuvriendelijk

tis niet omdat je met dikke bak rijd dat je sneller in brussel zal zijn

tis niet omdat je dikke bak zwaarder is dat hij veiliger zal zijn(het is bewezen dat zwaardere bakken minder goed scooren dan sommige kleindere(snelheid x massa)

dus op de snelweg met mijn klein wagentje beweeg ik me aan 120 even veilig als jij met je zware bak aan hogere snelheid

natuurlijk moeten snelheidsduivel van de weg

en natuurlijk mag jij mt vervuilende bak rondrijden en roken en vuil op straat smijten maar sorry daar ht ik mijn bedenkingen over

ik zal van jouw wagen niet ongezonder worden

alsjeblief doe het niet voor jezelf maar voor andere(kinderen toekomst)

ps leg liever zonnepanelen op dak dan met zware bak rond te rijden

Hoe dan ook...Greenpeace haalt dikwijls het nieuws met hun acties. En dan...? Dat is toch de bedoeling zeker? Ze doen geen luis kwaad, de bal gaat er echter eens een paar dagen door gaan rollen en dan doet iedereen weer lustig verder.

Greenpeace wil de mensen laten stilstaan bij het kopen van hun auto, Greenpeace wil de constucteurs onder druk zetten (nog) meer te investeren is groenere wagens, Greenpeace wil dat de overheid maatregelen neemt,...

Maarja, ho maar! Hier doet Greenpeace aan aanval op onze persoonlijk vrijheid, onze auto! Ons kapitaal verslindend monster... die al gemakkelijk 10 maandlonen kost om hem te verwerven, minstens een maandloon aan naft en voor de meesten een maandloon aan verzekering, taksen en onderhoud!

Greenpeace koos het autosalon eruit omdat er daar een pak autoconstructeurs staan met een zogezegde "groene wagen" die wel nog altijd 4 liter verbruikt (in werkelijkheid veel meer) en er daar ook nog een pak constructeurs staan met dikke bakken die veel geld kosten en nog meer verbruiken...

Gelijk heeft Greenpeace!

@Paul

in een vorige reactie vertel je dit:
'Sorry dat ik me zo erger aan dat populaire gedoe om zieltjes te winnen. Het hoort nou een keer bij hun strategie..'

Waarom denk je dat milieu het thema is van het autosalon, is dit dan niet om zieltjes te winnen?

Ik had graag eens alle voordelen voor het milieu gehoord van autorijden...

Mvg

Wel dan Paul, welke auto zou ik dan volgens jou moeten kopen?
Want ik denk dat we het daar over hebben. Dat je liever niet hebt dat greenpeace de mensen er op wijst een zo milieuvriendelijk mogelijke wagen te nemen (en dat dat volgens jou alleen reclame is voor greenpeace zelf).

Walter

't Is maar dat ge't weet maar de onveiligheid van een auto neemt rechtevenredig toe met zijn gewicht.
E= mc2
nog nooit van gehoord misschien?

ik zou niet weten wat er zielig is aan die campagne, integendeel, nu alles en iedereen (ook in de bouw bijvoorbeeld) milieuvriendelijk schijnt te zijn vind ik het nuttig dat de consument op die leugenachtige verkoopstechnieken worden gewezen,
maar wat ik wou vragen, ik vind maar geen link naar een of andere studie of zo die aantoont dat zware auto's minder veilig kunnen zijn, iemand iets daarover?
kwestie van mijn suv-fe schoonfamilie nog eens aan de discussie van onlangs te kunnen herinneren...

een voorbeeldje van wat met deze greenpeace-actie aangeklaagd wordt:
de twingo (ren**lt), toch niet zo een grote wagen, verbruik 5.9 l benzine CO2-uitstoot 140 gr/km. -> krijgt het ECO² (eco-kwadraat dus dubbel zo ecologisch) toebedeeld. Ge moet maar durven.

joost

voorbeeld dikke mercedes van diana(gepantserde wagen)

denk wel terug te vinden op het net hoor, was niet zolang geleden op het nieuw
groetjes

@ joost DH

Zware en grote wagens zoals jeeps geven mss het voordeel dat ze een zware kas hebben en een redelijke goede kreukelzone wat de impact voor een deel opslorpt.

Een nadeel is dat deze wagens veel minder bestuurbaar worden bij hoge snelheid, een slippartij op asfalt (logisch, een jeep is voor op het veld...) de wagens zijn hoger, zwaarder, meer PK bij gasgeven... Een hele hoop electronica kan dat niet tegenhouden ASR, ABS...

Daarbij zit je hoger, voor stadsverkeer en parkeren zeker niet aangeraden...

Om nog maar te zwijgen over een aanrijding met een voetganger of fietser. Als men erover vliegt heeft men nog een kans...bij een jeep, die hoger staat, is de klap frontaal of komt men onder de wielen...dodelijk!

Daarbij, waarom heb je een alle-terrein-voertuig nodig om in 't stad te rijden, schrik om vast te rijden in het asfalt of op de makadam...? Of is iedereen boswachter, landbouwer,...?

Enkele vragen die je kan stellen...

Paul, ik heb waarschijnlijk iets gemist, rij jij misschien met een SUV?

nog nooit zo iets zieligs gezien als een Hummer in de dagelijkse file tussen Aarschot en Brussel.

Dirk

Ik kan de mannen van Greenpeace alleen mor gelijk geven.

Pas op, ik aprecieer de inspanningen van constructeurs wel om zuiniger en milieuvriendelijkere modellen op de markt te brengen hoor.
Mor ik vin het volledig terecht van Greenpeace dat ze aanklagen dat diezelfde constructeurs ondertussen evengoed bakken op de markt brengen waarvan geweten is dat ze absoluut ni milieuvriendelijk zijn en die dan ook nog vaak trachten af te schilderen als toch vrij milieuvriendelijk en waarvoor een pak meer reklame gemaakt wordt.

Draai of keer het hoe ge wilt: ne grote, zware bak die dan ook nog eens hoog op z'n poten staat en/of joekels van banden heeft en men in 6-7 seconden (of minder) van 0 naar 100 wil laten optrekken... zoiets kan ni milieuvriendelijk zijn. Een beetje meer aerodynamischere carosserie, beter afgestelde motor of zelfs hybride aandrijving (zoals bij die SUV van Lexus) veranderen daar niks aan.

Als ne kinderverkrachter een roos pakske aan heeft en de kindjes naderhand mooi gewassen thuis af zet, wil dat dan zeggen dat het minder erg is wat hij doet?

@ DigitalOverdose

Uw laatste zin is super maar slaat de nagel op de kop!

eric, ik rij geen SUV, nee hoor, ik zou niet willen, echt niet. Ik rij een break, familiewagen, de kids moeten er ook nog inpassen, en de kinderwagen, en de boodschappen, en jassen, enzovoort.