Nieuwe auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Helaas is onze auto door een accident perd total :-(. Dat betekent dat we moeten uitkijken voor een andere auto. Mochten we zwemmen in het geld, dan was de milieuvriendelijkste wagen maar net goed genoeg, maar helaas... Het zal dus wellicht een tweedehands worden, maar ook hierin is er ruime keuze...

Over deze aanschaf heb ik enkele vragen:
-) Wat is het beste voor het milieu: diesel of benzine? Ik meen te verstaan te hebben dat dit benzine is, maar benzine blijkt dan weer duurder te zijn in verbruik (en de portemonnee morrelt weeral)...

-) Onze auto was een drie-deurs met niet al teveel kofferruimte, wat perfect was voor ons tweetjes. Alleen kan het zijn dat in de toekomst het gezin wat groter wordt... Dus zoeken we eigenlijk een auto met wat meer bagageruimte (maar dus wellicht ook duurder in aanschaf en duurder in verbruik). Nu vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn om toch een kleine auto te kopen, maar dan uit te breiden (bv. een kofferdak, bagage aanhangwagen,...). Iemand met ervaring?

Nog wat achtergrond informatie:
-) We doen normaal iets meer dan 10000 km per jaar.
-) Een auto moet me van punt A naar punt B brengen, waarmee ik bedoel dat een auto vooral functioneel moet zijn.
-) De 'oude' auto was nét geen 10 jaar geworden, was een Peugeot 106, met een cilinderinhoud van 1527 cc en 42 kW als vermogen. Hij klokte af op ongeveer 102000 kilometers...

Reacties

Ondertussen heb ik een thread van vroeger teruggevonden: http://bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1120056473&first=&last= Hierin vind ik alvast heel wat antwoorden op mijn eerste vraag.

Zijn er mensen die me iets meer kunnen vertellen over mijn tweede vraag?

probeer iets minder dan 10000kilometer kost uw verzekering minder scheelt wel wat

Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer rijdt en dit vooral over korte ritten doet, is niet gebaat bij een diesel. De Vlaamse Automobilistenbond wees er vorige jaar op dat een dieselauto vier dure onderdelen heeft die een risico lopen op vroegtijdige vervanging als u te weinig en te korte afstanden rijdt: de roetfilter, de turbo, de gloeibougies en de EGR-klep. Als u geregeld meer dan 25 kilometer aan één stuk aflegt, worden deze risicokosten beduidend kleiner.

Een kofferdak verhoogt het branstofverbruik heel erg. Dit is dus geen goede optie, tenzij je het maar heel af en toe opzet.

Een wat grotere koffer betekent een wat grotere en dus zwaardere auto. Het gewicht van een auto is wel niet de enige maar toch een zeer bepalende factor voor het verbruik
Vergeet echter niet dat een aantal comfortsnufjes ook gewicht in de schaal werpen (typevoorbeeld: het motortje om de ramen automatisch te laten zakken).
Kies dus eerder een wat grotere maar karig uitgeruste auto.

groeten
rik

Beste,

Ik ga binnen een jaar ook een nieuwe auto kopen. Ik dacht in het begin aan een kleine auto zoals een corsa (kleine auto, minder verbruik, minder CO2 uitstoot) maar als we naar de toekomst kijken (kinderen) denken we een Opel Meriva 1.3 turbodiesel te kopen!
Heb er al eens mee gereden. Kleine maar toch zeer ruim vanbinnen die eigenlijk gemiddeld gezien beter doet dan de gemiddelde auto als je ziet naar verbruik en CO2 uitstoot. Bovendien is de instap veel hoger... En best wel een vinnige auto!
En eigenlijk niet zo duur!

groetjes

Even reageren op die 1.3CDTI:
Ik heb momenteel een 1.3 astra. Ik doe daar meestal autostrade mee, doch het gemiddelde verbruik klokt af op 6l/100km
zeer bedroevend voor een "milieuvriendelijke zuinige" motor.
Rijdt inderdaad best wel vinnig, de 1.3 moet niet onderdoen voor een 1.7 versie, echter ondanks de lagere cc's ligt het verbuik op hetzelfde niveau!
Mijn punt is: staar u niet blind op cilinderinhouden! Mijn vectra 1.9 tdi van een 10-tal jaar geleden klokte destijds 5l/100km af!
Constructeurs stoefen vaak met verbruikscijfers, maar neem die maar met een korreltje zout!

Niet de bedoeling om reclame te maken maar onze C-max 1,6 diesel doet het inderdaad met zijn 5,0 liter. In de zomer wat minder in de winter wat meer, ook sterk afhankelijk van lange of korte afstanden.

mTTS

Ik zou toch even kijken bij de nieuwe Ibiza Ecomotive.
juist iets meer dan 10.000€ en toch diesel (3,8L/100km).
Mijn vrouw doet ook minder dan 10.000km met een wagon R+ diesel (5L/100km en vergelijkbare prijs) en nog geen hinder ondervonden van de hierboven vermelde problemen. De dagelijkse trip naar het werk is 15km enkele rit.

mTTs

Ik zou toch even kijken bij de nieuwe Ibiza Ecomotive.
juist iets meer dan 10.000€ en toch diesel (3,8L/100km).
Mijn vrouw doet ook minder dan 10.000km met een wagon R+ diesel (5L/100km en vergelijkbare prijs) en nog geen hinder ondervonden van de hierboven vermelde problemen. De dagelijkse trip naar het werk is 15km enkele rit.

mTTs

Ik zou toch even kijken bij de nieuwe Ibiza Ecomotive.
juist iets meer dan 10.000€ en toch diesel (3,8L/100km).
Mijn vrouw doet ook minder dan 10.000km met een wagon R+ diesel (5L/100km en vergelijkbare prijs) en nog geen hinder ondervonden van de hierboven vermelde problemen. De dagelijkse trip naar het werk is 15km enkele rit.

oeps sorry 2 maal gepost, site was héél traag

ondertussen gezien dat er ook een speciaal optiepakket is dat goedkoop wordt aangeboden.

En neen ik ben geen dealer of heb er geen baten bij gewoon een tevreden seat klant.

succes met de zoektocht

enkele algemene regeltjes maar er zijn uitzonderingen

1) hoger schassis (mono volume) meer verbruik (raar dat vele groenen met Berlingo, Kangoo, rondrijden)
2) meer PK's meer verbruik
3) grotere cilinderinhoud meer verbruik
4) zo veel te zwaarder zo veel te meer verbruik
5) diesel verbruikt minder dan benzine
6) let op de grote verschillen binnen 1 model. Laat je niet inpakken door een verkoper die je een zwaardere motor wil aansmeren om af en toe een 'remorkske te trekken'
7) zo veel te hoekiger, meer verbruik
8) automatische versnellingen meer verbruik (wel uitzonderingen tegenwoordig)
9) controleer of in je voorkeursmodel geen verouderde motor zit.

Maarten

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het moeilijkste blijft toch nog altijd de prijs in combinatie met het milieu (en helaas gaan die niet altijd hand in hand)...

wij hebben een sharan, een ideale wagen voor kinderen.
gem verbruik is 6,5 l. (diesel)
We kunnen met 7 personen in de wagen wat dan een gem. verbruik is van nog geen liter per persoon. (en slechts met 1 wagen rijden ipv 2)

Een skoda fabia combi is ideaal, bijzonder zuinig (minder dan 5 liter) en toch een bijzonder ruime koffer (480 liter). Ter vergelijking een net iets kleinere koffer (25 liter) dan een volkswagen golf variant die toch beduidend duurder is en langer is in cm.

Grote of kleine auto
Welke auto past het beste in uw persoonlijke situatie? Een gezin heeft een andere auto nodig dan een zakenvrouw en de eigenaar van een strandtent kan zijn zaak niet bevoorraden met een mini. Een zuinige auto die past bij uw gebruik bespaart kosten. Hoe lager het brandstofgebruik, hoe lager ook de milieubelasting van de auto. De volgende vuistregels kunnen u helpen bij uw keuze.

Rijdt u vooral in de stad, dan is een kleine en lichte auto met stuurbekrachtiging de beste keus. Dat maakt manoeuvreren en parkeren gemakkelijker. En bij vaak remmen en optrekken verbruikt een lichte auto in de stad minder brandstof dan een zware.
Rijdt u veel lange afstanden, dan kan een compacte middenklasse auto met een goede stroomlijning (dus een lage luchtweerstand) een goede keus zijn. Een goed ontworpen compacte middenklasse auto ondervindt bij een hoge snelheid relatief minder luchtweerstand dan een compacte stadsauto. Dit maakt dat middenklasse auto's zuiniger kunnen zijn bij een constante snelheid rond 120 km/uur dan veel kleine stadsauto's.
Voor vervoer van meer dan vijf personen of goederenvervoer zijn de MPV's (multi purpose vehicles) of ruimtewagens het meest geschikt. De zit is wat hoger en er kunnen meestal zes tot zeven mensen in zitten. Het nadeel is dat het brandstofverbruik meestal hoger is dan het gemiddelde van auto's uit dezelfde grootteklasse, zowel in de stad als daarbuiten en zeker bij snelheden boven 80 kilometer per uur. Alleen als u met een MPV zes of zeven personen vervoert is dat energiezuiniger dan wanneer deze mensen in twee auto's vervoerd zouden worden.
Rijdt u minder dan 10.000 kilometer per jaar, dan zijn de vaste kosten verhoudingsgewijs erg hoog. U kunt overwegen om een auto te huren of te delen. Meer over de deelname aan autodeelprogramma's en over het delen van een auto met bekenden vindt u in het artikel Auto delen.

(van www.milieucentraal.nl)

groeten
rik

Beste,

Waarom kijk je niet naar een occassiewagen met LPG of LPI (gasinstallatie).

Wij rijden met 2 wagens op gas, een audi a4 1,6l die 10 liter verbruikt zowel op gas als op benzine, de andere is een Opel sintra 2,2 die 12 liter verbruikt, dus reken zelf maar uit.
Het enige probleem is dat je een jaarlijkse taks moet betalen van 200 euro, net zoals bij de diesels (niet eerlijk van de regering, wegens mindere vervuiling, maar ja).

Zijn goed voor het milieu, voor de portemonee bij een tankbeurt (O,55 euro/liter) en zijn meestal goedkoper bij aankoop in occassie (heb m'n opel maar iets meer betaald als dat de installatie gekost heeft).

Bij chevrolet (vroeger deawoo) hebben ze verschillende benzinemodellen die ze aanbieden met lpg rechtstreeks uit het fabriek.

Veel succes, Ivan

de bijkomende lPG-taks hoeft niet te worden betaald als je voertuig een lichte vrachtauto of een pick-up is.

Bijvoorbeeld een Renault Kangoo of Citroen C3 op LPG in een versie van lichte vracht (2 zetels) kan als tweede auto in een gezin een voordelige keuze zijn: lage verkeersbelasting en geen LPG-taks.

Enkel oppassen of de cilinderkleppen van de benzinemotor een automatisch bijstelsysteem hebben zoniet moet je dat regelmatig laten manueel bijstellen en dat kost je dan centen.

Heb ook al nagedacht over LPG, maar mijn vrouw voelt daar niet al teveel voor (ontploffing).

Ivan, als je wagen 10 of 12 liter LPG verbruikt, kan je dat niet echt milieuvriendelijk noemen. Uit welingelichte bron heb ik vernomen dat jouw lpg bij verbranding ook omgezet wordt tot co2 (en water). Akkoord, t'is iets beter voor het milieu dan 10 a 12 liter benzine. (zijn trouwens wel erg hoge verbruiken voor die relatief kleine motoren, vergeet je soms niet te schakelen of zo?)
Een diesel die het met 5 a 6 liter doet, voorzien van de high-tech toestanden zoals EGRklep, partikelfilter en dat soort, lijkt mij niet zoveel milieuonvriendelijker. (ik was tot nu geen dieselfan, maar ga nu toch mijn mening moeten herzien)
Trouwens MTTS, ontploffing is iets wat je eerder bij een benzine mag verwachten dan bij lpg. Anderzijds zijn er een niet-gering aantal wagens die met lpg technische problemen ondervinden. En dat met dure, state-of-the-art lpi/vsi/...gasinstallaties. Kan je van dat soort problemen een mooi referentielijstje bezorgen.

De voorkeur voor een auto heeft veel met "gevoelens" of "emoties" te maken.
Blijkt ook uit deze vraagstaart.
Iemand prees de Opel Corsa aan als klein en zuiniger dan de gemiddelde auto. Je moet echter niet vergelijken met de gemiddelde auto maar met andere vergelijkbare kleine auto's en dan valt de verbruikscore tegen.
De Opel Sintra geeft een "veilig gevoel van stevigheid". Terwijl dat net een auto is die vrij vroeg van de markt gehaald is wegens slechte veiligheidscore.

groeten
rik

een sharan aan 6,5l diesel of een sintra aan 12l LPG, zal ongeveer hetzelfde kosten in verbruik, als je pompprijzen gebruikt.
De diesel al wel meer trekkracht hebben, de LPG zal waarschijnlijk in de winter sneller warm zijn.

Een LPG installatie dient wel elke 6 jaar één en ander te vervangen en een keuring krijgen.
De meerprijs benzine/diesel kwa verkeersbelasting valt op korte termijn weg.
De verzekering zal wel een hele hoop schelen in het voordeel van mogelijks de diesel.

Vergeet niet dat LPG die niet gebruikt wordt om te rijden door de olieraffinaderijen gewoon in de atmosfeer geloost wordt omdat ze er voor de rest niets mee kunnen doen. LPG is trouwens een afval product van de olieraffinage.
En als je het zo bekijkt kom je toch wel dicht bij 0% uitstoot met LPG.

Grz,

De beste auto is geen auto. Dat is een gemeenplaats, ja, maar één waar ik volledig achtersta. Zoek je job in functie van bereikbaarheid (openbaar vervoer, fiets...). Doe je gezinsuitstapjes met het openbaar vervoer. Ga naar de winkel met de fiets. En als je dan toch eens een auto nodig hebt: er bestaat ook zoiets als autodelen.

Dat kleinburgerlijk individualisme irriteert mij enorm: "Mijn auto, mijn vrijheid."

Autodelen is ook voor mij een toekomstideaal.

Nu hebben we 1 gezinswagen voor die verplaatsingen die niet zo eenvoudig met fiets of openbaar vervoer te doen zijn. da's dan de bezoekjes aan oma en opa, wekelijkse inkopen in de supermarkt, ander groot vervoer, kinderen afzetten bij vrijetijdsactiviteiten (wegen krappe timing en verschillende locaties)....

Voor ons woon-werk verkeer nemen we de plooifiets en de trein. Het kost wel wat meer tijd dan met de wagen. Voor mij is dat buiten de spitsuren het verschil tussen 25 minuten en 55 minuten van deur tot deur. in de spitsuren is er infeite geen tijdsverschil
Maar ik voel er me goed bij, goed voor de conditie, de gezondheid, het milieu en de portemonnee (brandstof + onderhoud sparen en fietsvergoeding). En natuurlijk, dan hebben we geen 2e wagen nodig!

Momenteel is autodelen voor ons geen haalbare optie. Moest Cambio (of een vergelijkbaar initiatief) binnen een straal van 5 km van bij ons thuis actief worden zou ik het zeker overwegen

Opmerkelijk dat de federale overheidsdiensten de website nog niet aangepast hebben aan het feit dat er sinds enkele maanden geen belastingkorting meer gegeven wordt voor de aankoop maar wel een directe aankoopkorting.
De percentages blijven dezelfde maar de belastingkorting was wel op het bedrag met btw, de directe korting is op het bedrag zonder btw.
Er is ook geen automatische gemeentelijke belastingkorting meer.
Voordeel is wel dat je nu direct de korting krijgt. Vroeger moest je twee jaar wachten.

groeten
rik

Johan, ik sluit me aan bij wonko: mocht Cambio (of een vergelijkbaar initiatief) binnen een straal van 5 km van bij ons thuis actief worden zou ik het zeker overwegen. Ik vind het dan ook spijtig dat je direct begint over 'kleinburgerlijk individualisme'.

Betreffende de auto op LPG zal het echt moeilijk worden mijn vrouw te overtuigen.

Dat is allemaal goed en wel die stelling
"zoek werk dichter bij huis dan heb je gene auto nodig!"
Maar tegenwoordig moet ge flexibel zijn. Dit jaar zit ge misschiens op 2 km van het werk: "joepi lekker met de fiets"! Maar volgend jaar: ontslag wegens besparingen! Ga ge dan ook verhuizen om een andere job dicht bij werk te zoeken??
Steeds meer jobs wordt uitgeleend-subcontractors (dit gaat in de toekomst meer voorkomen)! 2 maanden bij firma A en 3 maanden bij firma B! Zal moeilijk gaan met de fiets en openbaar vervoer hé!

Als ge kinderen hebt, hoe ga je dat oplossen?
Steeds meer banken en overheidsinstellingen verhuizen naar grootsteden, de kleine bakkers en winkeltjes sluiten! Ga ge die 2 bakken spa bruis met de fiets vervoeren?

Ik rij nu ook met de fiets naar het werk (3km enkel), maar een 2de auto zal er komen! Een zo zuinig mogelijke in verbruik en CO2, maar aangepast aan ons toekomstig gezinssituatie: Een opel Meriva!

Groetjes

Misschien kan ik u helpen met een Exel-rekenblad om de werkelijke kostprijs van uw auto te berekenen.
Door het invullen van een aantal parameters (zoals km/jaar, aankoopprijs, verkoopprijs, enz....) verkrijgt u uiteindelijk een zeer behoorlijke benadering van de kostprijs per kilometer. Enkele van die parameters zult u moeten inschatten, zoals waarschijnlijke levensduur en verkoopprijs van uw auto.
U zult er van schrikken hoeveel uw auto in werkelijkheid kost (per kilometer, per maand, per jaar)! Voor die kosten kunt u ongeloofelijk veel met de openbaar vervoer of met een taxi rijden ! Maar ja, comfort heeft zijn prijs hé, zowel voor uw portemonnee als voor het leefmilieu.

Ik heb geprobeerd deze Exel-file aan dit bericht te hangen, maar dat mag blijkbaar niet.

Daarom, als u geinteresseerd bent, wil ik die file (incl. een beetje meer uitleg) graag doormailen als u mij een e-mailadres opgeeft.

gr, Luc

Ik wil hier niet den dweper uithangen, maar louter mijn eigen visie ventileren:

Kleine mentaliteitsveranderingen kunnen al heel wat oplossen. Zo kun je perfect met de fiets naar de supermarkt, gebruik gewoon een fietskar. Het is natuurlijk niet altijd even aangenaam om met de fiets te gaan, want het kan al eens regenen, of waaien... Je boet dus in aan comfort, en daar wringt het schoentje vooral. Eens je gewoon bent om in je auto te kruipen, lijkt het opgeven van dat comfort zo goed als onmogelijk.

En een 'detail': als je werkelijk bekommerd bent om het milieu, dan koop je ook geen bakken spa. Uit je kraan komt perfect drinkbaar water: veel beter voor het milieu, en ook veel goedkoper.

Hoe je het ook draait of keert, door een (tweede) auto te kopen ben je slecht bezig, al tracht je jezelf te sussen door een zo zuinig mogelijk exemplaar aan te schaffen. Als alle mensen op aarde zo zouden handelen, is het binnen de korste keren werkelijk om zeep.

Johan,

In het algemeen kan ik jouw visie bijtreden, doe zelf heel wat inspanningen in die richting.

Maar veroordeel niet te snel de anderen hier. Niet iedereen heeft de luxe om te kiezen voor openbaar vervoer en fiets als vervoermiddel. Omstandigheden (zoals werksituatie) kunnen bepaalde eisen stellen die in onze huidige maatschappij de nood aan een (tweede) wagen opdringen.

Ik hoop dat we binnen een tiental jaar een andere mentaliteit zien bij een groot deel van de bevolking. Dat iemand die zijn werkverplaatsingen met het openbaar vervoer en de fiets wilt doen bijvoorbeeld, niet weggelachen wordt. Momenteel zie ik dat maar op weinig plaatsen (lees bedrijven) als iets haalbaars.

Ik veroordeel niemand. Ik zeg enkel 'waar een wil is is een weg', al is die niet altijd evident. De gevallen waarin iemand echt geen andere keuze heeft, zijn zeldzaam.

Ik veroordeel niemand. Ik zeg enkel 'waar een wil is is een weg', al is die niet altijd evident. De gevallen waarin iemand echt geen andere keuze heeft, zijn zeldzaam.

Zelf ben ik al jaren een LPG fanaat.
En een verwoed tegenstander van diesel.
Dat men hier blijkbaar LPG afschiet in het voordeel van diesel doet toch mijn
wenkbrouwen fronsen.

Als we met zijn allen inderdaad op diesel gaan rijden, dan zijn we goed bezig,
is hier blijkbaar de stelregel. Maar dan vergeet men wel dat we met zijn allen
de oorzaak zijn dat we binnenkort het hele jaar door smogalarm hebben door
de tonnen fijn stof die door al die diesels de lucht wordt ingespuwd !
Roetfilters of niet. Jullie zijn inderdaad goed bezig.

Hoog tijd dat de overheid dit eens inziet en de enige "groene" brandstof die er
momenteel is, nl. LPG, eens propageert ipv tegen te werken...

Of de nieuwe aardgas huis tankmodule van Opel. Gewoon aansluiten op je gas aansluiting in huis. En bijhorende wagen kopen natuurlijk, zoals de Zafira.

Kostprijs van de wagen???, maar kostprijs van de tankmodule : 5000€. Op de autobeurs in Januarie krijgen de eerste 25 kopers van een Zafira zo'n tankmodule gratis.

Tweede wagen, openbaar vervoer ... graag, maar daar zijn nog heel wat hiaten. Maar hoop doet leven.

Zo een privé-tankinstallatie voor cng is toch ook niet echt alles. Voor dat geld zou het beter zijn een krachtiger vulinstallatie te hebben die gedeeld wordt door verschillende mensen (bvb. bij werkgevers,...).

Zou zo een cng compressor niet te lawaaierig zijn om zomaar in huis te gebruiken ('s nachts) ?

Wie weet heeft van auto's op de Belgische markt die vanuit de garage/fabriek volledig klaar zijn voor 100%biodiesel, 100%bio-ethanol, 100%elektrisch (evt via persluchtopslag) of desnoods LPG mag het altijd laten weten.

Inderdaad straf ook dat de website van de federale overheid allesbehalve up-to-date is wat betreft die aankoopkorting ! Maar je de politiek is wel met meer dingen niet up-to-date.

Gewoon effe opzoeken op 't internet bij greenpeace.
De beste ecoscores gaan naar aargas voertuigen en hybriede voertuigen, gevolgd door enkele benzine modellen en heus niet de duurste, de citroen C1 bv.
Is die te klein, de VW polo, de Opel corsa en de Citroen C3 volgen niet te ver achterop.
Geen luxewagens toch...

Met LPG is het best dat je toch min 15000 km rijdt,
3000 euro voor de instalatie.
Jaarlijks 150 euro smogtax .

Jamaar hoor ik je denken die tax is de btw die je apart betaald,
Zo is dat ,de LPGrijder in Belgie betaald ze, en de buitenlanders profiteren er van .
Het wordt een brandstof voor idealisten en de overheid lacht ze uit.

Wie niet rijk is, moet slim zijn.
Een tweedehandswagen met een recente LPG installatie kopen hé.
Ik weet het, ze lopen niet dik, maar ze zijn er toch.
En dat ze al wat meer verbruiken, de prijs is toch stukken lager en de uitstoot
stukken beter..
Dus, waar maal je nog over ?

Een Diesel wordt interessant vanaf ongeveer 10.000 à 12.000 km / jaar
Daaronder blijf je beter bij een benzine wagen.

Heb je al een keer gekeken voor een toyota prius?

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=121741821

En waarom doet men een diesel weg ? Kunt zo bezig blijven hé Danny ?

beste mTTS,

Met het komende autosalon worden er door praktisch alle merken fikse kortingen gegeven. En kan je een wagen kopen die nieuw is met garantie, en dan gewoonlijk nog uitgerust is met packages ( metaalverf, automatische spiegels enz.).

Als je dan het prijsverschil maakt met een deftige tweehandswagen zou ik gaan voor een nieuwe.

Wat betreft het brandstofverbruik, maakte iemand de opmerking dat zijn auto 10 jaar geleden minder verbruikte dan nu. Dat was voor mij inderdaad ook het geval. Ik reed toen met een opel omega 2,0 liter benzine en automatische versnellingsbak en had een verbruik van 6,O liter op 100 km
op de autosnelweg. In het stad was dat wel 14 liter

Ik rij nu ongeveer 7000 km per jaar met een 1,7 liter dieselmotor, de meeste ritjes zijn max 10 km. De auto is nu 7 jaar oud en ik heb nog geen kosten gehad voor turbo of katalysator. Maar laat wel de motor af en to eens flink in zijn toeren gaan. Ik kom uit op een dieselverbruik van 7,00 liter.

Als ik met mijn wagen rij, dan zijn dit "gouden km". Vooral als ik de kostprijs wagen, verzekering, onderhoud en dergelijke in rekening breng. Maar een wagen is sowieso de slechste investering die men kan maken.

Als het kan zou ik wachten tot het autosalon, en dan eens rondkijken.

Beste Jean

We hebben ondertussen al een tweedehandswagen gekocht. Het is een Renault Megane break, met een verbruik van ca. 5,5 liter per 100 km. Niet direct de meest compacte wagen, maar onze andere auto had echt te weinig kofferruimte om handig te zijn. Gelukkig hebben we maar één auto nodig en vallen het aantal kilometers best wel mee (ca. 10000 km per jaar).

Gefeliciteerd mTTS,

is waarschijnlijk op termijn 1 van de zuinigste die je kon kiezen want met wat geluk sta je af en toe stil wegens panne. Kan 2 A4'tjes oplijsten met defecten/problemen met onze Renaults van de afgelopen 5 jaar maar valt buiten het bestek van dit forum.
Misschien heb jij er meer geluk mee.

Hoi Danny1963

Ik hoop ook dat we er meer geluk mee hebben. Gelukkig hebben mijn ouders dezelfde en ze hebben er geen onnoemelijke problemen niet gehad (maar helaas heb je natuurlijk de wet van Murphy). Laat ons hopen dat als er problemen zijn, ze zich voordoen in de garantieperiode van 1 jaar.

Is het bij jou ook de Renault Megane, of is het een andere Renault?

@Johan,

op 06-12-2007 16:32 poste jij een link van de federale overheid.

Wat ik mij afvraag: waar zijn de wagens op LPG in dat lijstje?

Peter

Je kan selecteren op LPG en dan krijg je de lijst, met daarin 1 auto op LPG, nl de Lada-vaz Niva op LPG ?
Vorig jaar was er nog Daewoo of Daihatsu ? die bijna alle modellen in LPG-versie hadden.

Nu is er de Honda Insight, een prius-kloon, stoot 101g/km uit en kost na overheidskorting ca. 17.000€.

@ Steff
"Als ge kinderen hebt, hoe ga je dat oplossen?"
Wel Steff :
gewoon, zonder auto.....
nooit een auto gehad, en we willen er nooit één, zelfs niet als er een derde kindje op 5 jaar tijd bijkomt.
Fietskar, boodschappenkar, en mijn man en ik fietsen elke werkdag 45 km...ben ik zelfs blijven doen tijdens de zwangerschappen. Wij zijn dus nooit "in de verslaving van de auto " gestapt, en dat geeft ons een bijzonder perspectief. Wij staan helemaal buiten deze heisa van kilometers, groot onderhoud en het imago dat aan de wagen kleeft.
Dus ja, het kan : kinderen ZONDER een auto te hebben maarre...
we hebben ons huis in functie van ons autoloos bestaan gekocht. Dus in de bebouwde kom, vlakbij openbaar vervoer en winkels. Geen " open bebouwing" in de "natuur" op een nieuwe verkaveling voor ons, maar een rijhuis dat we langzaamaan energiezuinig aan het maken zijn.( is trouwens ook nog eens milieuvriendelijk...)..Let op mijn woorden, binnen dit en 20 jaar zijn de mensen die in de "natuur" zijn gaan wonen de nieuwe armen..... Ze kunnen de benzine niet meer betalen, en de verwarming van hun open bebouwing vaak ook niet meer.....
@Johan : waar een wil is is een weg.
Klopt! Soms is het echter niet mogelijk om autoloos te leven, maar 90 % van de Belgen kan gerust véééél minder met de auto ( al zullen ze als echte "verslaafden" beweren dat ze écht niet zonder kunnen..). Geloof me, binnen 50 jaar kijken we hoofdschuddend terug op de laatste 50 jaar en vragen we ons af hoe we autoverkeer met fossiele brandstoffen zo lang hebben kunnen toestaan....
Hoeveel mensen offeren we op het altaar van de economie op deze manier.... 12 0000 per jaar aan fijn stof alleen?? En waarom ? Omdat anders " de hemel "(lees : de economie) op ons hoofd zal vallen????? Om dat het "niet anders kan"?
Wij ( dertigers-veertigers) zijn de eerste generatie die mét auto is grootgebracht, het is de vorige 1000-den generaties perfect zonder auto gelukt hoor!!
groetjes
Cindy

@ Steff
"Als ge kinderen hebt, hoe ga je dat oplossen?"
Wel Steff :
gewoon, zonder auto.....
nooit een auto gehad, en we willen er nooit één, zelfs niet als er een derde kindje op 5 jaar tijd bijkomt.
Fietskar, boodschappenkar, en mijn man en ik fietsen elke werkdag 45 km...ben ik zelfs blijven doen tijdens de zwangerschappen. Wij zijn dus nooit "in de verslaving van de auto " gestapt, en dat geeft ons een bijzonder perspectief. Wij staan helemaal buiten deze heisa van kilometers, groot onderhoud en het imago dat aan de wagen kleeft.
Dus ja, het kan : kinderen ZONDER een auto te hebben maarre...
we hebben ons huis in functie van ons autoloos bestaan gekocht. Dus in de bebouwde kom, vlakbij openbaar vervoer en winkels. Geen " open bebouwing" in de "natuur" op een nieuwe verkaveling voor ons, maar een rijhuis dat we langzaamaan energiezuinig aan het maken zijn.( is trouwens ook nog eens milieuvriendelijk...)..Let op mijn woorden, binnen dit en 20 jaar zijn de mensen die in de "natuur" zijn gaan wonen de nieuwe armen..... Ze kunnen de benzine niet meer betalen, en de verwarming van hun open bebouwing vaak ook niet meer.....
@Johan : waar een wil is is een weg.
Klopt! Soms is het echter niet mogelijk om autoloos te leven, maar 90 % van de Belgen kan gerust véééél minder met de auto ( al zullen ze als echte "verslaafden" beweren dat ze écht niet zonder kunnen..). Geloof me, binnen 50 jaar kijken we hoofdschuddend terug op de laatste 50 jaar en vragen we ons af hoe we autoverkeer met fossiele brandstoffen zo lang hebben kunnen toestaan....
Hoeveel mensen offeren we op het altaar van de economie op deze manier.... 12 0000 per jaar aan fijn stof alleen?? En waarom ? Omdat anders " de hemel "(lees : de economie) op ons hoofd zal vallen????? Om dat het "niet anders kan"?
Wij ( dertigers-veertigers) zijn de eerste generatie die mét auto is grootgebracht, het is de vorige 1000-den generaties perfect zonder auto gelukt hoor!!
groetjes
Cindy