VAB wintertips

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Enkele dagen geleden was er een wegenwachter op het TV journaal. Veel mensen hadden problemen met hun batterij, vooral na het weekend.

Daar had de goede man een oplossing voor: gewoon eventjes om rijden om de batterij terug volledig op te laden. Zo'n 40 kilometer langs de autostrade zou wel genoeg zijn, zei hij.

Hoewel dit vast wel werkt, lijkt dit mij een nogal onefficiënte manier om een batterij op te laden. Zo'n 2,5 liter brandstof, met 25 kWh energie inhoud, extra verbruiken om de batterij met enkele honderden Watt extra op te laden???

Laat me even een alternatief voorstellen voor mensen met een garage en stopcontact: gebruik een lader voor autobatterijen. Aan 3 euro brandstof + slijtage per oplaadbeurt uitgespaard is deze vlug terugverdiend.

mvg
Jurgen

Reacties

Dikwijls is een paar tientallen km rijden inderdaad slechts een lapmiddel: als je startproblemen hebt en er is niks abnormaals gebeurd (binnenverlichting laten branden of zoiets), dan is je batterij gewoon aan vervanging toe.

Met een auto die in de garage kan overnachten zal je sowieso minder problemen hebben bij vriesweer.
Startbatterijen hebben het bij vriestemperaturen dubbel moeilijk: batterij kan maar 2/3 of minder stroom leveren door de lage temperatuur en terzelfdertijd is er meer stroom nodig bij het starten omdat alles wat stroever ronddraait bij koud weer.
Zeker het koppelingspedaal indrukken bij het starten: dat is alvast een paar kilo metaal minder dat door de startmotor moet op gang getrokken worden.

Het is trouwens een goede gewoonte om die koppelingspedaal sowieso in te indrukken bij het starten....

Als een accu eenmaal flink ontladen is, dan is tie eigenlijk om zeep.
Dan blijf je problemen krijgen, dus gewoon een beetje beter letten op je accu, dat ie netjes van accuzuur voorzien is, en de laatste 10 km voor je thuis bent, misschien eens een paar verbuikers uitschakelen om je accu te sparen.

men heeft ook eens de tip gegeven uw licht even op te zetten voor het starten,dat warmt de batterij op of zoiets en ze zou een moment meer fors hebben
ik zou toch ook na een probleem zonder aanwijzeging,lampje blijven branden of zo direct de batterij vervangen,want vroeg of laat staat u met pech

inderdaad , een batterij die uit zichzelf ontladen is moet je direct vervangen !

En als het kan , geef enkele euros meer aan een kwaliteits batterij dan aan één van de witte produkten !

En zet een batterij met een hogere ampérage ( dit is de piekstroom die geleverd wordt bij het starten ) zo zal je nooit problemen hebben