Blauwe vlambrander

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Weten jullie hoe deze brander juist werkt? En weten jullie misschien een een handige link want ik heb er al eens naar ge googeld maar vond enkel verkoopsinfo. En weet niet of dit betrouwbare info is.

Reacties

De blauwe vlam brander is een brander waarbij een deel van de ontstane verbrandingsgassen weer terug gemengd wordt met de primaire verbrandingslucht van de brander.

Hierdoor krijgt de vlam een lagere temperatuur en ontstaat er minder NOx. CO2 gehalte en rendement is iets beter als die van de gele vlam brander.

hier eens kijken,,,http://www.elwa.be/stookolie.htm, maar rene heeft het al bijna uitgelegt alleen er is ook nog de grijzevlam brander
maar vul gewoon bij google;werking blauwevlam brander ; in en u heeft meer info

als je verbrandingsgasse, bij een vlam doet, dan wordt deze toch juist warmer?!

is het princiepe te vergelijken met een vergassingskachel?

tik gewoon;www.elwa.be

Ik heb die link ook bekeken, maar 't lijkt mij toch tegen de fysica in te gaan. Iets dat een blauwe vlam geeft, is heter dan iets dat een gele vlam geeft.

't Zit hem in het spectrum van het licht:
heet = rood
zeer heet = geel
superheet = blauw

Ooit al een stuk vochtig hout blauw zien branden? Ik niet, en dat is omdat de vlam niet heet is.

Een blauwe vlam is meestal een teken van een zuivere verbranding die zeer veel hitte produceert, wat goed is. Alvast beter dan de uitleg op die site.

Heb 2.5 jaar geleden een Low Nox Blauwvlam brander bij mijn ex. geplaatst op een bestaande acv ketel.
Deze branders worden reeds sinds begin jaren 90 en vroeger vooral in Duitsland,Oostenrijk en Zwitserland gebruikt, na veel opzoekingwerk hieroverheb ik uiteindelijk een occasiebrander van 3 jaar oud via Ebay gekocht in Duitsland voor € 130,00.
Dat ik uiteindelijk een occ. gekocht heb komt omdat uit de verzamelde inlichtingen bleek dat deze blauwvlambranders veel meer lawaai zouden maken,uiteindelijk heb ik 3 merken geselecteerd waarbij dit minder van toepassing zou zijn en met een tweedehandse was het geinvesteerde verlies minder groot, een goede blauwvlambrander kost nl. tussen 700- 1000 Euro.
De beste die ik geselecteerd had waren: Olymp- Elco en Intercall, waarvan Olymp voor mij de beste blijft, volgens verschillend contacten in Duitsland was op die moment Buderus af te raden,meeste lawaai en problemen,elk merk daar voldoet aan de strenge norm.
Ik heb uiteidelijk een occ.'Intercal BNR 20-16/30 kw Blauer Engel' gekocht, dit geplaatst op een bestaande ACV -N2-30/40 kw plaatstalen ketel.
Bevindingen na 2 winterseizoenen: verbruik terugebracht van 3000 l./jaar naar gemiddeld 1800 l/jaar,schouwtemperatuur van 115 °C naar 55°C, zuivere ketel totaal geen roetvorming of ander vervuiling,ik kan dus uit ervaring enkel positief zijn tegenover de Low Nox blaubranders,ik begrijp niet waarom hier nog gewone branders toegelaten worden,
hieronder een paar links.

http://testberichte.ebay.de/Ol-Blaubrenner-oder-Gelbbrenner_W0QQugidZ10000000000965229?ssPageName=BUYGD:CAT:-1:SEARCH:1

http://www.olymp.at/a/index3.aspxhttp://www.elcomat.be/nl/index.htm

http://www.olymp.at/a/produktpdf/t_brenner_star.pdf

Gele vlam : +/- 3 à 400 graden
Blauwe vlam: 600 graden
Groene Vlam: 670 graden (als ik mij niet vergis en zelden te zien)
Warm oranje: 850 graden

Dit zonder kleurstoffen zoals koper die een groene kleur geeft

Groeten

Johan

De blauwvlam branderbij stookolie(mazouth) heeft een vlamtemperatuur van 1200 graden celsius. De geelvlambrander heeft een temperatuur meer dan 1500 graden celcius.

De NOx ontstaat bij een stookoliebrander vanaf 1500 graden vlamtemperatuur.

De vlamtemperatuur is afhankelijk van de brandstof luchtverhouding.

Wat ook een rol speelt is de mate waarin het zijn warmte af staat aan zijn omgeving.
In een verbrandingshaard waar de omgevingstemeratuur al hoog is zal de vlamtemperatuur hoger zijn dan in de open buitenlucht.
De kleur van de verbranding geeft meer de volledigheid van verbranding aan.
Een gele vlam is een onvoledige verbranding waardoor de onvoledige brandstof gaat gloeien.

De relatie van nox heeft met de temperatuur te maken en de verblijfstijd van de lucht.
Door een hoge temperatuur gaat zuurstof een verbinding aan met de stikstof die zich in de lucht bevindt.

De heetste vlam is die van volledige verbranding, een blauwe vlam met geen overmaat aan lucht.
Overmaat aan lucht koelt de vlam, en een overmaat aan brandstof verlist zijn warmte aan de onverbrande brandstof.
Om de hoogste temperatuur te bereiken is eerst een goede menging nodig van brandstof en lucht alvorens dit te gaan verbranden.

In de eerder gegeven link zie je dat er eerst een menging plaats vindt voordat het mengsel verbrand wordt.

Ik Dank jullie allen voor de nuttige informatie en de goede links en ervaring van jullie.

Greetz dirk

Er is nu een verplichting om lage Nox branders te plaatsen in B