COLRUYT BIEDT WERKNEMERS 'FIRMAFIETS'

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Vandaag in De Standaard:

Bike to work, het nieuwe mobiliteitsproject dat de groep Colruyt op 15 mei lanceerde, is een onverwacht succes. Colruyt stelt met het project zijn medewerkers een "firmafiets" ter beschikking en geeft hen een gratis fietsuitrusting, opdat ze zo zouden bijdragen tot een vlotter verkeer en een gezonder leefmilieu.

Tijdens de vier maanden dat het project loopt schreven al 783 Colruyt-medewerkers zich in. Samen leggen die volgens de groep dagelijks 6.352 kilometer met de fiets af en zorgen ze voor een vlotter woon-werkverkeer en meer plaats op de parkings van de winkels.

Deelnemers aan het project moeten zich ertoe verbinden nooit meer de wagen te nemen naar het werk. Als ze toch eens niet met de fiets rijden, moeten ze carpoolend, met het openbaar vervoer of te voet naar het werk gaan.

Op jaarbasis zorgt het Bike to work project volgens Colruyt voor 1.270.400 bespaarde kilometers met de wagen en bijgevolg voor een verminderde CO2-uitstoot met 191 ton.

sdg

Komt nog bovenop dat wellicht elke gereden kilometer vergoed wordt aan 0,15 Eurocent/km.

Als je 't mij vraagt, Colruyt aandeel zal nog aan "aandeel" winnen. Sjiekke firma, nu de rest van de Belgische ondernemers overtuigen dat het een win win situatie is.

Reacties

inderdaad overtuig deze maar eens, maar er is ook het bedrijf die veel geld heeft, en werkt meestal met mensen uit de buurt, moest men overal zo kunnen werken zou het eenvoudiger zijn, maar spijtig genoeg is dit niet zo.
wat doe je met mensen die zich slecht kunnen bewegen, vanuit Oedelem naar Overijsel moeten gaan werken ? geef die maar eens een fiets, ik zie deze zo nog maar niet vertrekken, velen willen nog maar werken en liefst van 8 tot 17 uur, en geen 2 uur meer onderweg om om 19 uur dan pas thuis te komen en nog aan het eten te beginnen.

Prachtig. Maar NOOIT meer met de wagen gaan werken, is volgens mij een brug te ver.
Je kan bv 's morgens uw kind naar school moeten brengen met een eindwerk dat onmogelijk per fiets kan vervoerd worden, dan lijkt het me pure "energie"verspilling om dan terug naar huis te rijden en de fiets op te springen louter pro forma.
Of je bent ziekjes, maar overweegt toch naar het werk te gaan maar dan niet door dat hondenweer.
Een bepaald % zou toch moeten mogelijk zijn. Door die starre reglementering gooi je het kind met het badwater weg me dunkt.
Trouwens : dit zijn meestal jobs in eigen gemeente, maar een modale arbeider heeft niet altijd te kiezen waar hij werkt. Met een vingerknip verhuist de firma naar een regio 25 km verder...

mmm....wij hebben ook fietsen op het werk, maar ik zie mij niet dagelijks 50km heen en 50km terug fietsen. Door slechte verbinding kan ik onmogelijk met openbaar vervoer, en daarbij, ik heb zeer onregelmatige uren (tot ver na middernacht) dus....tzal bij de auto of moto blijven

@beaver: ik dacht dat je minstens 80% van de tijd met de fiets moet gaan werken om aanspraak te kunnen maken op een fiestvergoeding. Dus die ene keer het eindwerk van zoon/dochterlief met de auto wegbrengen en daarna doorrijden naar het werk lijkt me niet echt een probleem te zijn.

Groeten,
Jeroen

Jeroen,

klopt niet, bij ons krijg je centen voor iedere km met de fiets.

ook een regenuitrusting, vest en broek kan je bekomen op regelmatige basis (eens per 3 à 4 jaar)

Stefan