elektrisch voertuig

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Na eerst onder dak gezeten te hebben bij Ford en daar doodgeknuffeld, zijn de Noorse initiatiefnemers toch doorgegaan.
Ze komen in Noorwegen in het najaar met een klein elektrisch stadswagentje op de markt met een autonomie van 180 km: Think City.

Kijk eens naar: http://en.think.no/

Dirk

Reacties

Iemand een idee over toekomstige beschikbaarheid/prijskaartjes op onze markt?
Ziet er hoopvol uit overigens, werken samen met Tesla Motors, geen kleintje:
http://en.think.no/company/pressemeldinger/think_inngaar_samarbeid_med_tesla_motors

hmm, allemaal heel fijn. Nog wat extra PV panelen en we kopen d'r ook een. Kan die oude Fiesta (5000Km/jaar) vervangen worden.

Enigste waar ik me zorgen om maak is ... verkeersveiligheid. Krijg met zoiets een ongeluk ... en 't is je laatste ...

mijn noors is niet zo best, maar ik zie op de site crashtesten.

Dirk

http://money.cnn.com/magazines/business2/business2_archive/2007/08/01/100138830/index.htm

Men denkt er aan ook een stirlingmotor te installeren. Heel dit project wordt heel interessant.

Bestaan "domme" vragen? Ik wil er eentje stellen.
Waarom zijn jullie zo wild van elektrische voertuigen? Is dat alleen omdat jullie de nodige elektriciteit zelf willen/zullen opwekken? (wind, zon?) Of spelen andere elementen mee? (bv. zero-emissie in bewoonde omgeving)

En wat dan met de doorsnee consument die niet beroep doen op elektriciteit van klassieke centrales?
"Normaal" gezien wordt vanuit energiebesparingsoogpunt het gebruik van primaire energie (bv. voor verwarming)gepromoot boven het gebruik van elektriciteit. Of geldt een andere redenering voor auto-motoren?

Misschien is het antwoord in andere vraagstaarten te vinden? Sorry als dat zo is, heb niet gezocht.

groeten
rik

Op het eerste zicht leek het mij niets bijzonders maar in het verslag van cnn spreken ze van een extra stirlingmotor die de batterijen dan kan opladen.
Een hybride wagen dus.

Alleen vind ik dit niet terug op de officiële site van think

Rik,
>>Waarom zijn jullie zo wild van elektrische voertuigen?

Het zijn eigenlijk de stirlingmotor en aanverwanten (in hybride-toepassing samen met perslucht of electr.) waar ik persoonlijk zit op te wachten.

>>"Normaal" gezien wordt vanuit energiebesparingsoogpunt het gebruik van primaire energie (bv. voor verwarming)gepromoot boven het gebruik van elektriciteit. Of geldt een andere redenering voor auto-motoren?

Stel dat je verwarmingsketel maar een rendement had tussen de 10% en 20%, zou je toch ook geneigd zijn om naar alternatieven te zoeken?

Niet dat ik wild ben van electrische aandrijving (ik hou niet van batterijen), maar het is een alternatief die efficienter met primaire energie kan omgaan (ja, zelfs transport en opslag meegerekend).
Oók zero-emissie in bewoonde omgeving is inderdaad een belangrijk argument.
De economie (geen accijnzen) speelt ook mee, maar is natuurlijk geen 'duurzaam' argument.

vr gr, willy

heb reeds met toyota prius gereden en de lexus hybride

rijden super in stadsverkeer en files

elektrische wagen gebruiken alleen energie als je moet rijden.
tevens bij remmen word er elektrisch geremd zodat de batterijen terug opgeladen worden
koude toestand bestaat hier niet in(geen choke of enegerie voor verwarming motor)
benzine of diesel voertuigen verbruiken ook in stilstand(file)
bij remmen energie verloren door het remsysteem

koude motor op temperatuur brengen kost veel energie en vervuiling

hoop dat deze wagens snel op de markt komen en wil hierin zelfs ook mede investeren!

opwekking eigen energie zal niet zo simpel zijn he!

denk meer windmolens maar dan wel grote

nieuwe dieselmotoren steeds slechter voor gezondheid

zelfs met filters komen er toch nog kleine deeltjes in de lucht die we opnemen in ons lichaam en die(bewezen ) kanker veroorzaken

maarja daar moeten we niet aan denken tzal de buurman wel zijn die da gaat krijgen

hoop da de regeringen(wereldwijd) eens aan de toekomst denk en niet aan geld.

laat kontrole uitoefenen op China want daar groeit ook een tijdbom van vervuiling

allee kga stoppen want das dan weer slecht voor het hart me druk maken

geld / toekomst ... hmmm, ik wet wie gaat winnen hoor.
Enkel als het 5 na 12 is zal men zich realisere wat men niet heeft gedaan.

Er hadden al lang andere alternatieven kunnen zijn. Maar ja, wat doe je eraan als kleine man?

ik zal alvast die alternatieven promoten!

tuurlijk, moi aussi.

Hebben we het nu over een elektische auto of over een hybride?
Lijkt me toch een fundamenteel verschil.
Of zal dat verschil vervagen? Las ik niet dat het nieuwe model van de Prius (aangekondigd voor 2008 dacht ik) OOK zal kunnen worden opgeladen aan het stopcontact. Het zou dus een mengvorm worden tussen een hybride zoals we die nu kennen en een elektrische auto.
Is dat wel een goed idee, wetende dat de productie van 1 eenheid elekriciteit 2,5 eenheid primaire energie vergt?

groeten
rik

>>Is dat wel een goed idee, wetende dat de productie van 1 eenheid elekriciteit 2,5 eenheid primaire energie vergt?

Daar is op de luchtauto-thread al over geschreven:

>>
benzinemotor:
primaire energie-> motor-> transmissie : 9% á 25% *
* 25% enkel in meest ideale omstandigheden (2000 RPM/constante snelheid 90 km/u)
totaal : gemiddeld 16% rendement

electrische motor:
primaire energie->omzetting, transport-> stopcontact :40 á 50%
stopcontact-> accu-> motor -> transmissie : 50%
+ recuperatie bij afremmen
totaal : 20 á 25%

Electriek is dus 20 á 40% zuiniger met primaire energie.
Ik kan er niet aan doen, maar viertaktmotoren zijn nu eenmaal zulke ondingen, dat zelfs verouderde centrales het beter doen.

@Willy,

Zeg je nu dat treinverkeer milieuonvriendelijker is dan autoverkeer? Dan moet ik dringend mijn treinabonnement opzeggen want ik pendel voornamelijk uit milieuoverwegingen met de trein...

Willy

recuperatie van energie bij afremmen bestaat niet alleen meer bij elektrische motoren. Cf. nieuwe bmw 1, weliswaar wordt deze energie gebruikt voor secundaire functies, niet voor de aandrijving.

rik

@Rik,

Mijn vraag was eigenlijk aan jou gericht: is volgens uw theorie dan treinverkeer milieuonvriendelijker dan auotoverkeer?

wat is er mis met de Tesla die eind dit jaar in productie gaat? (behalve de prijs natuurlijk, die naar mijn mening heel hoog is)

meer info op : http://www.teslamotors.com/ (gebouwd in UK door Lotus)

MVG
Stefan

Van BMW gesproken, die zijn aan een stoomgeneratortje bezig (die kan ingebouwd worden in bestaande modellen) dat restwarmte omzet in bijkomende tractie-energie.->rendementsverbetering van 15%
Ze zullen nog tien jaar werk hebben, schrijven ze.(ze hadden daar dertig jaar geleden al kunnen aan beginnen natuurlijk, ieder kind heeft dat al uitgevonden)

Al die brol zoals catalisators, roetfilters, lambdasondes, radiators, ontkoppelingspedalen, dikke versnellingsbakken en nu ook auxiliaire stoomgeneratoren , da's alleen maar eigen aan de viertaktmotor en natuurlijk allemaal kassa!

Dat ze maar rap met milieuvriendelijke batterijen afkomen zoals deze:
http://news.rpi.edu/update.do?artcenterkey=2280

Willy

Nog een vraagje over je bericht van 0.46 uur.
Je lijkt wel optimistisch over het rendement waarbij primaire energie wordt omgezet in elektriciteit.
Volgens EPB: 2,5. Volgens andere bronnen, ook op dit forum: 3.
Jij rekent: 2 tot 2,5.

Je geeft een cijfer over de gemiddelde benzinemotor. Wat is gemiddeld?
Je zou moeten vergelijken met de "beste" motor, dit wil zeggen de motor die primaire energie het beste omzet. Ik heb daarover geen cijfers maar er moeten toch vrij grote verschillen zijn tussen motoren met directe inspuiting en andere bijvoorbeeld.
Het grote verbruiksverschil tussen auto's met de meest geavanceerde dieselmotoren en de auto's met de gewone benzinemotoren is heus niet alleen te danken aan de hogere energie-inhoud van een liter diesel.

Laat ons duidelijk zijn: ik wil hier geen gelijk halen, ik stel alleen vragen.
En die vraag is: is er niet meer potentieel om het verbruik te drukken via verbetering van de verbrandingsmotor dan via de omweg (met verlies door omzetting van primaire energie) met elektriciteit.

groeten
rik

Spectaculair die batterij! Het is dit soort technologieen dat de doorbraak kan betekenen van alternatieve energiebronnen met fluctuerende output zoals windmolens en zonneenergie!

voor de geinteresseerden in de Think city,
wordt dit jaar op de markt gebracht in NO en UK en er komt een 2+2 versie die je toelaat 2 kinderen mee te nemen.

Een simpel mailke en ze houden je op de hoogte van prijzen en beschikbaarheid.

Jammer dat er weinig concrete info aanwezig is omtrent verbruik (k heb een mailtje gestuurd)

Zien of er antwoord komt.

Rik,
>>is er niet meer potentieel om het verbruik te drukken via verbetering van de verbrandingsmotor dan via de omweg (met verlies door omzetting van primaire energie) met elektriciteit.

Veel gaan ze de verbrandingsmotor niet kunnen verbeteren, vrees ik.
En nieuwe centrales hebben toch ook al een rendement van een stuk boven de 50% .
Dus méér centrales i.p.v. benzinestations (of méér windmolens i.p.v. benzinestations, 't is zoals je het wil bekijken) zal het gevolg zijn; alhoewel de benodigde capaciteit meevalt ( pak de jaarproductie van zes windmolens (van 2MW) om 10.000 electr. wagentjes elk 10.000 km te laten rijden).

de verbrandingsmotor, de diesel althans moet niet verandert worden, enkel wat aangepast, die motor draait bijna op alle olien die er voorhanden zijn, ze kijken momenteel om uit algen olie te fabriceren met een rendement dat vele malen hoger ligt dan koolzaad of soortgelijk gewas. Het voordeel is dan nog eens dat je CO2 opneemt uit de omgeving of van centrales om die beestjes te voeden. Een totaaloplossing is er zeker nog niet voor morgen maar verschillende systemen samen kunnen de huidige toestand verbeteren

http://www.ppo.be/104.asp?l=1&ff=104

http://www.algaefuels.org/

http://www.phoenixmotorcars.com/models/fleet-specifications.html

't Was te denken, de amerikanen zijn er al met een electrische SUV .

5 Meter lang, 120 PK en een dikke twee ton zwaar.

Dat verbruikt 35 kWh op 100 km. (equivalent aan pakweg 8 liter fossiele brandstof)

@Hendrik

de toyota plug-in is geen hybride meer in de strikte zin van het woord. Je kan de batterijen opladen aan het stopcontact en er maximaal 13km mee rijden. Daarna is de elektrische kous af. Men had grootse plannen echter de batteijtechniek zou roet in het eten gooien en ze voeren het uit met de oude batterijen (bestaande) om rond 2010-2011 op de markt te komen.

Mocht een internal combustionmotor (wat ook een automotor is) een beter rendement opleveren dan de via stoom opgewekte stroom dan zouden de elektriciteitsmaatschappijen niet die omslachtige verbranding-stoom-koeling met véél méér bewegene onderdelen, etc gebruiken.

hendrik de corte Waarom zijn jullie zo wild van elektrische voertuigen?

Wild is veel gezegd, maar voorlopig lijkt het één van de meest haalbare technieken te zijn. "The best of the worst", als het ware.

het gebruik van primaire energie

Mjah, de dag dat er iemand de energie van een thermische zonnecollector efficiënt kan opslaan en aanwenden om een voertuig van A naar B te brengen, groot feest. En ik wacht nog altijd op mijn vliegende auto die werkt op donkere energie uit het universum ... .

Misschien is het antwoord in andere vraagstaarten te vinden?

Ik denk dat de vragen die je zelf stelt ook antwoorden zijn. Maar kijk ook eens naar het artikel dat Willy postte en de bedrijven die daarin vernoemd worden: als Google-bazen Brin en Page mee op de trein springen mag je er zeker van zijn dat ze ook hier het heersende "paradigma" gaan omspitten.

http://www.zapworld.com/
met o.a. de OBVIO! 828E
http://www.zapworld.com/ZAPWorld.aspx?id=386

Actieradius rond de 350 kM voor een 39 kWh tankbeurt.
[Dat zijn vier windmolens per 10.000 wagentjes X 10.000 kM
óf de jaaropbrengst van een 1500 Wp PV-installatie om met één autootje een dikke 10.000 kM te laten rijden
óf equivalent CO2-uitstoot in de centrale zo'n 65 gr/km.]

kostprijs: $49k Zolang er geen oplossing komt voor de batterijen, zal dit wel een heel dure technologie blijven ('t zal dus wel een persluchtauto worden voor mij).

Lambert,
>>Enigste waar ik me zorgen om maak is ... verkeersveiligheid. Krijg met zoiets een ongeluk ... en 't is je laatste ...

eerste crash-test in het reëele leven:

http://members.cox.net/thinkcity/crashtest/

vr gr, willy

Elektrische wagens kunnen klimaatverandering en olieschaarste aanpakken
Klimaatverandering:
woensdag 2 april 2008

Brussel, 2 april 2008 – Elektrische wagens zijn een goede manier om de klimaatverandering en de slinkende olievoorraden aan te pakken. De transportsector is wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de uitstoot aan broeikasgassen. De sector is ook voor 95 procent afhankelijk van olie. Maar de olievoorraden slinken, waardoor er in de toekomst mogelijk ernstige conflicten zullen ontstaan. De oplossing voor beide problemen is nochtans eenvoudig: de verbrandingsmotor aan de kant laten staan, en overschakelen op motoren die aangedreven worden door elektriciteit. Dat blijkt uit een nieuw rapport van WWF, de internationale natuurbehoudsorganisatie.

In het rapport Plugged in: the End of the Oil Age onderzoekt WWF wat de voordelen en de (praktische) aspecten zullen zijn van het rijden op elektriciteit in vergelijking met andere energiebronnen. Wagens die geheel of gedeeltelijk rijden op netstroom, blijken heel wat efficiënter en stoten bovendien veel minder broeikasgassen uit dan heel wat van de zogenaamd "alternatieve brandstoffen", zelfs als het gaat om elektriciteit afkomstig van fossiele brandstoffen. Elektrische wagens op netstroom kunnen tot vier maal efficiënter zijn dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Dit cijfer zal nog verbeteren als het opwekken van elektriciteit minder vervuilend wordt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van hernieuwbare energie.

"Eerst en vooral moeten we met zijn allen meer wandelen en fietsen, en meer gebruik maken van de bus en de trein. Maar wagens zullen hoe dan ook een belangrijke manier blijven om ons te verplaatsen. De wagens van de toekomst moeten efficiënter worden – kleiner, lichter, meer aërodynamisch – en ze moeten meer en meer aangedreven worden door elektriciteit," zegt Damien Vincent, directeur van WWF-België.

Het wordt bovendien steeds moeilijker om voldoende olie aan te boren. Daarom probeert men in de VS, China, India, Australië en Zuid-Afrika nu al vloeibare brandstoffen te winnen uit steenkool. "Vloeibare brandstoffen op basis van steenkool zijn duur, energie-intensief en extreem vervuilend. Ze werden in het verleden alleen maar op ruime schaal gebruikt door landen waar een noodtoestand dreigde", vertelt Gary Kendall, de auteur van het WWF-rapport. Andere alternatieven voor aardolie, zoals de exploitatie van oliezanden, veroorzaken drie maal meer broeikasgassen dan petroleum en hebben een vernietigend effect op het lokale milieu

Het rapport concludeert ook dat elektrische wagens drie maal zo efficiënt zijn als auto’s op waterstof. En belangrijker, elektrische wagens kunnen aangedreven worden dankzij bestaande technologie en dankzij het bestaande netwerk. Grote investeringen zijn dus niet nodig. "De transportsector is klaar voor een gedaanteverandering," aldus Kendall. "We moeten de commercialisering versnellen van wagens die rijden op diverse primaire energiebronnen, die heel efficiënt zijn en die passen in een duurzame toekomst waarin plaats is voor hernieuwbare energie. Elektrische wagens zijn een beloftevolle mogelijkheid om deze doelstellingen te halen."

Om dat te bereiken raadt het rapport aan om verschillende barrières weg te nemen waardoor vernieuwende technologieën gemakkelijker op de markt kunnen komen. Daarnaast moeten tal van verscholen en openlijke subsidies voor vloeibare brandstoffen afgeschaft worden. Wagens zouden net als andere toestellen onderworpen moeten worden aan vergelijkbare energielabels en criteria om hun efficiëntie te verbeteren. Criteria zoals het benzineverbruik of de CO2-uitstoot per km moeten vervangen worden door een technologieneutrale indicator zoals de hoeveelheid energie die de wagen per kilometer verbruikt.

U vindt het rapport "Plugged In: The End of the Oil Age" op http://assets.panda.org/downloads/plugged_in_summary.pdf (samenvatting) of http://assets.panda.org/downloads/plugged_in_full_report___final.pdf (volledig rapport)