autostop

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Vorige week ben ik, een man van 50, van Antwerpen naar Nieuwpoort en terug gegaan in autostop. Het was 25 jaar geleden dat ik dat nog gedaan heb en het is heel goed meegevallen: snel meegenomen, toffe mensen.
Ik ben dus enthousiast en wil dat nog doen: mijn auto thuis laten staan is minder vervuilen en minder files en minder individualisme. Het lijkt wel alsof niemand nog autostop doet. Waarom eigenlijk niet meer? Misschien kan ik wel een nieuwe trend lanceren :-)
Sommigen proberen het mij uit mijn hoofd te praten omdat het gevaarlijk zou zijn (zelfs voor een man van 50??)
Hebben zij een punt?

Reacties

zolang je uitkijkt niet, bijna niets bij je hebben is dus een risico die je uitsluit beroofd te worden, met enkel een heuptasje heb je weinig te vrezen denk ik, ik ben er ook wel voor te vinden.

Moet kunnen vind ik. Ik heb zelf 25 jaar geleden twee liftende studentes meegenomen (slachtoffers treinstaking). Geen probleem toendertijd.
Je kan altijd spontaan je identiteitskaart tonen, een eerlijke chauffeur doet dan gewoon hetselfde.

Ik ben net terug van drie weken vakantie met m'n vriendin.

Ik ben naar Spanje geraakt en terug met autostop, en treedt Didier volmondig bij: je leert mensen kennen die je anders nooit zou ontmoeten, je reist goedkoop, milieuvriendelijk en al wat je wilt. En gevaarlijk? Ik ben nog nooit met een of andere freak meegereden (wél met héél slechte chauffeurs), angst is er wel genoeg (lees: TEVEEl) in dezen tijd denk ik.

Ik reis al jaar en dag op deze manier en doe het pákken liever dan heen en weer te gaan met een vliegtuig.

Dit klinkt allemaal bemoedigend, maar de realiteit is dat bijna niemand nog autostop doet.
Zijn wij inderdaad allemaal angsthazen geworden?
Of te rijk misschien?
Of liever alleen in ons rijdend salon dan een praatje te maken?

alledrie didier,
Ben 3 maal naar portugal geweest, heen en terug, op telkens 2 dagen, en raad eens hoelang ik er vorig jaar over deed van aalst tot middelkerke? 7 uur.
Ik bedoel maar, westeuropese indfividualisten hebben de liftcultuur kapot gemaakt, in tegenstelling tot internationale truckchauffeurs die ook niet graag 20 uur allen in hun camion zitten en zuideuropeanen die veel mensvriendelijker blijken.

Jep,
zoals Jan zegt: alle drie de redenen spelen mee. Eeuwig jammer nochtans: autostop gaat zeer snel en wie lifters meepakt is per definitie al vrij open minded; afhankelijk van de chauffeur en je eigen ingesteldheid heb je een cliché-gesprek (doe je dit veel, stond je hier al lang, en dan stilte tot de aankomst) of heb je een uitgebreider gesprek met altijd andere mensen: dikwijls heel boeiend want chauffeurs zijn nogal rap geneigd veel te vertellen tegen iemand die ze daarna toch nooit meer terug zien...

Als je er even bij stilstaat is het behoorlijk absurd: chauffeurs durven uit angst voor een freak geen lifter mee te pakken en niemand durft liften uit angst door een freak meegepakt te worden...

Nochtans zijn er voor kandidaat-oplichters of perverse types betere manieren om de zaak aan te pakken dan aan de rand van de openbare weg te staan waar je op enkele minuten tijd door tientallen of honderden chauffeurs uitgebreid aangegaapt wordt...

Het "Westeuropees individualisme" vind ik trouwens best meevallen hoor, ik heb als student jarenlang gelift zonder problemen, als je maar rekening houdt met het volgende:

1. zorg voor een duidelijk leesbaar bordje waar je heen wilt (desnoods opgesplitst in realistische etappes): als je zomaar met de duim omhoog staat, doen de mensen de moeite niet om te stoppen, als chauffeurs hun eigen bestemming op een bordje zien staan, denken ze veel sneller "waarom niet?"

2. geef chauffeurs een goede gelegenheid om zich veilig aan de kant te zetten: in Gent zie ik regelmatig studenten langs de oprit van de autostrade staan, waar chauffeurs die volop aan het versnellen zijn alleen door heel gevaarlijk naar rechts te snijden, kunnen stoppen. Wie zich voor de rode lichten zet mist wel de chauffeurs die van de andere richtingen komen, maar de chauffeurs die toch voor het rood licht staan krijgen rustig de tijd om te denken "waarom niet?"

Sta mij toe om Aalst-Middelkerke op 7 uur dan ook amateuristisch geknoei te vinden : ik durf zeggen dat ik in meer dan 90 % van de gevallen sneller per autostop ter bestemming was dan met het openbaar vervoer

inderdaad Jos: 1 uur van Aalst naar oostende en dan 5 uur eer iemand stopte voor middelkerke (10 km verder, maar ik bleef ostentatief staan bij wijze van proef).
NB uw eerste aanwijzing: of je maakt het té gek en absurd, dan stoppen ze ook. Na 10 minuten met een bordje met "PORTO" erop stopte iemand in Lille (Rijsel) uit nieuwsgierigheid. De brave man kon onmogelijk geloven dat ik daarheen wilde vanin Lille (en zette mij 2 uur later af in een tankstation richtin Bordeaux op de ring van Parijs.

zoals ik zei, toch al 12000 vliegkilometers (en CO2) uitgespaard zonder een enkel probleem. Ik hoop nog veel lifters tegen te jkomen, al was het maar uit nostalgie en/of voor culturele instandhouding.