Auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

hallo,

http://loremo.com/index_en.php

Wat vinden jullie van deze auto ?

Marc

Reacties

Ik vind dat hij 10jr te laat op de markt komt.

Ik vind de tesla dan moderner (www.teslamotors.com), het prijskaartje is natuurlijk ook navenant.

Maar smaken verschillen natuurlijk.
En het is aangenaam te zien dat er opnieuw een firma iets probeert.

Wordt het dan eindelijk eens tijd om deze modellen in massa productie te brengen? Dan kan iedereen zo'n auto kopen!

>>it's as easy as stepping into a bathtub!
dat belooft.

Persoonlijk heb ik een zuinige auto nodig waar óók iéts in kan. Ik wacht dus met ongeduld op- jullie weten al op welk karretje.

Dit roept vragen op bij mij.
Mochten er geen ernstige nadelen zijn aan zeer zuinige auto's (prijs?, veiligheid? prestaties?...?) waarom zouden de grote fabricanten ze dan niet produceren?
Grote fabricanten investeren toch veel in research. Dat resulteert wel in resultaten (door meer rendabele motoren, door later gewicht, door ingrepen als start&stop functie of downsizing van de cilinderinhoud gecombineerd met directe inspuiting en turbo,...) maar toch niet in die mate dat het resultaat verbluffend is.

Ik kijk ook verlangend uit naar een zeer zuinige (en propere) auto. Dit is dus geen kritiek maar een vraag.

groeten
rik

Waarom dat de grote fabricanten nu al geen zeer zuinige auto's produceren? Dat doen ze niet graag omdat ze u liever om de 5 jaar een nieuwe auto aansmeren waarvan de uitstoot telkens een klein beetje beter is, en dit wordt dan nog gepromoot door de overheid die hier intrapt. Dat is de wegwerpmaatschappij op zijn best...

Eric

Dat vind ik een wat vreemde verklaring. Ik koop alvast niet om de vijf jaar een auto en zij die het wel doen zullen wel andere (slechte) redenen hebben dan een zuiniger model.

groeten
rik

Uiteindelijk maken de fabrikanten de wagens die 'de consument' vraagt. Als we even rondkjken dan is dit vrij duidelijk.
Echt milieubewuste mensen vormen nog steeds de minderheid en dus is het aanbod van efficiente wagens ook klein.
Natuurlijk wordt de vraag 'de consument' ook gestuurd door reclame, prijszetting etc...
Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat in de US de vraag naar kleine zuinige wagens nu terug toeneemt precies door de duurdere olie.

Danny

ik denk eerder dat we in de richting moeten denken dat men het warm water niet opnieuw wil uitgevonden worden.
Een motor vanaf scracth gaan ontwikkelen kost enorm veel tijd en geld (denk maar aan OSsen voor PC's). Er zijn enorm veel parameters waar men rekening mee moet houden en indien men iets over het hoofd ziet heeft men een grote kans dat de motor om zeep is (cfr F1).
Men vertrekt eerder van een bestaande motor waarbij men enkele kleine wijzigingen aan uitvoert.
Ik denk ooit een keer gelezen te hebben dat een ontwikkelteam met vier jaar aan het werk is maar ik weet niet de grootte van het team en in hoeverre men vertrekt van een bestaand concept.

hendrik decorte,
kom eens meerijden in mijn lupo 3l .
Je bent ineens van al je vragen verlost .
Mijn neef lachte me uit met mijn bakwagentje(autoliefhebber, zo ne 'johny' die schuin achter zijn stuur zit, en dit forum zeker nooit bezoekt).
Maar toen we vorige week naar heist op den berg reed (180km) en we kwamen terug was hij compleet verkocht door het feit dat die auto voor eerst sneller 'trekt' dan zijn peugeot partner hdi 1,6 , en ook veeeeeeeeeeeel stiller is , en ook minder verbruikt (3/100).

aja, ik heb er nu 40000 km mee gereden (totaal 100000)en de enige kosten die ik had was onderhoudsbeurten om de 15000 die ik zelf uitvoer.
De toekomst zit in de wagen van de topicstarter .

En een reden zoals ' ik wil een wagen waar iets inkan ' en 'de tesla ziet er toch moderner uit ' is geen reden om hem niet te kopen , want ik heb mijn lupo ook niet gekocht voor de 'LOOKS' of voor de groote bagageruimte , niettegenstaande ik een vrouwke en een kleine van 3 heb .

Andy,

De lupo 3l is dan ook een wagen waar iets ín kan. De link bovenaan verwijst naar een wagentje dat zo klein is dat men noodgedwongen langs boven moet instappen. Dat is inderdaad geen reden om het niet te kopen, als voldaan wordt aan de behoeften van de koper.

Mijn stelling is dat met klassieke dieseltechnologie, de lupo zowat het kleinste model 'auto' is dat men kan bouwen , die naam nog 'waardig'.
Als ik nog te lang moet wachten op een alternatief voor vervuilende dieseltechnologie, wordt ook voor mij een lupo (of andere 3l-auto)) de 'oplossing' .

De 'Think City':
http://money.cnn.com/magazines/business2/business2_archive/2007/08/01/100138830/index.htm

Dit autootje is een 'hybride' aangedreven door een stirlingmotor, maar voor emissieloos rijden heeft ie nog steeds een electrische baterij nodig (die niet aangekocht maar geleasd wordt). De motor lijkt heel OK, maar ik verwacht méér van perslucht- dan van batterijtechnologie.

vr gr, willy

De lupo 3l wordt al een paar jaar niet meer nieuw verkocht wegens ... te weinig succes.
Reden? Ik vermoed de hogere aankoopprijs?

VW is nu van plan op al zijn modellen een (iets) zuiniger "blue motion" versie aan te bieden. Is reeds zover voor Polo en Passat.
Echter, deze zijn zeker zo zuinig niet als de lupo 3l.
Er zit niet eens een start/stop functie op.

Ik heb de indruk dat de constructeurs vooral focussen op efficiëntere motoren. Echter, minder gewicht zou veel oplossen, maar dat is dan weer niet verenigbaar met de (westerse) comforteisen.
Er wordt ook gewerkt aan goedkope auto's voor de "ontluikende" markten. Misschien zijn die wel zuiniger door minder uitrusting/accesoires en dus minder gewicht?
Maar zullen die modellen ook hier te koop zijn?
Anderzijds zullen die goedkope modellen wellicht geen beroep doen op de recentste (dure) motortechnologie en daardoor weer iets meer verbruiken?

groeten
rik

ja in Belgie meestal alleen luxe uitvoeringen te koop

in neerland kan je van verschillende wagen echt een basisuitvoering bekomen

maar das geen probleem want je kunt hem daar gewoon kopen en invoeren

deze basisuitvoering hebben wel dezelfde motoren hoor!

gewoon geen airco ,servostuur ,radio enz

Tja, als je zoals ik verplicht ben om 60.000 km per jaar met de wagen rond te rijden.... Ik heb weinig zin om al die vele uren in een lupo te zitten hoor. Ik rij nu met een Ford C-max 1,6 hdi, met een gem. verbruik van 4,3 l/100 km ... (en met de airco aan om een frisse kop te houden zonder longinfecties, oorstoppen of lawaai). Er zijn nog mensen die op de baan moeten werken. En ja ik heb een energiezuinige woning, mét speksteenkachel én zonneboiler én pv-cellen én regenwaterrecup... vooraleer ik hier de groene jongens op mijn dak krijg die geluk hebben in hun eigen stad met de fiets te mogen gaan werken...

er zegt toch niemand iets van een gewone auto!!!!

4.3 liter is al een prestatie op zijn eigen he!

denk nog veel autos in het verkeer die 15l en meer verbruiken
en dan nog maar te zwijgen van al de amerikaanse wagens die nog liever 20 a 25 liter verbruiken

aja maar sommigen rijden dan nog op gas aan 30 liter

iedereen mag een steentje bijdragen tot een beter leefmilieu !

Dat de constructeurs wagens op de markt brengen die telkens iets zuiniger zijn om je zo elke 5 jaar een nieuwe aan te smeren is dikke onzin !

Moest je weten hoeveel geld het kost om motoren aan de steeds strengere milieunormen te doen voldoen begrijp je waarom dit stapsgewijs gebeurt !

Alle consumenten klagen nu al over te hoge prijzen maar verwacht maar dat die prijzen nog serieus zullen stijgen door alle milieumaatregelen !

Het gaat veel verder dan dat. Zolang de staat en de olieproducerende landen, massa's geld kunnen verdienen op die fossiele brandstoffen, worden milieu vriendelijke auto's zoveel mogelijk tegengehouden. En dan zeggen dat wij teveel vervuilen...

@sven,

De auto waarmee deze discussie gestart werd toont aan dat het wel degelijk veel beter kan dan men ons doet geloven: 1,5L/100 km, dat is wel wat anders dan wat we bij de andere constructeurs zien...

Sven

Er zijn inderdaad normen die (gelukkig maar) steeds strenger worden.
Je weet wellicht toch ook dat er achter en zelfs voor de schermen gelobbyd wordt door Duitsland om de normen af te zwakken ter bescherming van de eigen auto-industrie.
Bekende Duitse automerken willen per sé auto's blijven op de markt brengen die 250 km/uur kunnen.
Daar zullen dus wel kopers voor zijn maar zelf kan ik daar niet goed bij. Boven 200 km/uur is zelfs op de Duitse autowegen zelden haalbaar wegens te druk. Er zijn zelfs al heel wat autowegen waar het max. op 130 km/uur ligt.

Wishfull thinking: mocht een zuinige en milieuvriendelijke auto eens een statussymbool worden i.p.v. die krachtpatersauto's.

groeten
rik

Stefan

Je beweert dat er een soort "groot complot" bestaat om zuinige auto's tegen te houden?
Op welke manier zou dat dan wel tegengehouden worden???

De autoproducenten werken m.i. wel degelijk in een zeer concurrentiële omgeving.
Als er eentje makkelijk een degelijke auto op de markt zou kunnen brengen die de helft minder verbruikt dan de concurrentie en een schappelijke prijs heeft, zou hij het zeker niet laten, want marktaandeel gegarandeerd.
Ik houd het er op dat dergelijke wagen vandaag, met het comfortniveau dat we gewoon zijn, wellicht te duur zou zijn en daardoor toch niet aantrekkelijk.

groeten
rik

Rik,

complot of geen complot? Wie zal het zeggen.
Een wagentje zoals de Fiat Ecobasic ( http://www.youtube.com/watch?v=a018cuv_X0k ) moet voor veel mensen toch aantrekkelijk zijn, zeker als het maar voor 5000 euro op de markt zou kunnen gebracht worden.

Voor een beschrijving zie http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1213R037.htm een persbericht van reeds ACHT jaar oud!

vr gr , willy

Klinkt een beetje als een betaalbare versie van de originele Smart.

Zeker interessant, voor mij zou het enkel bruikbaar zijn als 2e wagen (momenteel niet aan de orde), onze gezinswagen moet immers plaats bieden aan 2 volwassenen, 3 kinderen en 1 grote hond.

Maar in het algemeen denk ik dat zo'n wagen zeker voldoende kopers zou vinden, zeker aan zo'n betaalbare prijs.
Qua design vind ik hem niet zo geslaagd, maar dat vond ik nog meer van de Multipla (blijkbaar van dezelfde ontwerper).

Hopelijk zien we de productieversie van die wagen snel op de baan!