nieuwe auto...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Holla,

dikke panne met de auto verplicht me wat vroeger dan voorzien uit te kijken naar iets anders. Dus ik kijk, zoals iedere goede burger, op de Vito Emis site naar de milieuscore en wat zie ik ? De Opel Combo CNG, beschikbaar in België scoort bijna even goed als de prius, als je op uitstoot alleen kijkt, beter dan de prius...

Die wil ik wel hebben, dacht ik en ik ging op zoek naar de mogelijkheden om CNG te tanken...

op de website van opel Duitsland staat dat er al 35.000 CNG's rondrijden waarvan de helft opel met 740 pompstations... In Belgie blijken er vijf te zijn, allen in handen van privé-ondernemingen.

Bij Opel langs geweest, korte weergave van het gesprek: 'De combo ? Op CNG ? De Zafira, ja, aha de combo ook ? aja, inderdaad, maar je kan dat in belgië niet tanken... We vragen dat al heel lang bij de overheid, maar daar beweegt niets...'

Weet er iemand of daar nog schot in de zaak komt ?

Voor mij zal het sowieso te laat zijn...

De mogelijkheden om thuis te vullen heb ik al gevonden, maar zijn niet te betalen..

Reacties

Hallo Luc,

Was dit ook aan het uitzoeken voor mijn nieuwe auto. Er is inderdaad weinig info beschikbaar bij verdelers, nog minder info 'waar' CNG tankstations zijn. Een verdeler zei me terloops dat deze ook wel op LPG kon? Is dit waar? Ik vind daar nergens informatie over.

Met groeten,
Filip

Beste Luc,

In Frankrijk ging men 2 jaar geleden ook CNG promoten, o.a. door gratis home-filling ter beschikking te stellen.

Een Volvo kan je al lang standaard CNG bestellen, alleen kan je het niet tanken.

Zou ik nu een nieuwe wagen kopen, dan zou ik toch de LPG optie opnieuw overwegen, daar het roetfilterverhaal op dieselwagens toch nog niet sluitend is... (ttz teveel verschillende systemen én beweringen dat mét roetfilter nog schadelijker is bij regeneratie?)

Voor korte afstanden kan je elektrische wagentjes kopen, o.a. Subaru http://www.clean-auto.com/article.php3?id_article=4316

Groeten

Jeroen

Ik werk voor een bedrijf wat vanuit Nederland ook in België van die thuistankinstallaties verkoopt. Het is inderdaad een forse investering. Binnenkort leveren we ook het systeem wat ze in Frankrijk verkopen. Dat moet in Nederland € 5.000 gaan kosten incl. installatie. Voor België zal de prijs waarschijnlijk nog enkele tientjes hoger zijn. Home filling in Frankrijk is niet gratis, maar gaat via een soort lease-constructie, in samenhang met het gascontract. Wellicht is er een Belgisch gasbedrijf die dit leest en denkt: daar wil ik hier ook wel aan meewerken? België is nu gewoon geen aantrekkelijke markt voor CNG. Iemand zal de markt open moeten breken (overheid/gasbedrijf/autofabrikant). Ons bedrijf is daar te klein voor.

Met de Opel Zafira CNG op LPG rijden lijkt me niet aan te bevelen. Er bestaat geen aansluiting om veilig LPG in een CNG tank te tanken. En de auto rijdt er vermoedelijk niet goed op. Dan kun je beter een gewone benzineauto ombouwen naar LPG.

Ik had nog nooit van CNG gehoord dus moest het even opzoeken. Op wikipedia staat "Het ministerie van VROM rijdt reeds met lease auto's die op aardgas rijden, daarnaast zijn er een aantal gemeenten bezig hun wagenpark over te schakelen op CNG."
Dan zullen er toch ook voor particulieren wel stilletjesaan meer tankmogelijkheden voorzien worden, neem ik aan...?

Beste Gerben,

Na hoeveel kilometer is het omslagpunt, warbij de investering rendabel wordt? Tenminste indien aardgas goedkoper is dan LPG?

Mvg

JB

In Zweden rijden ze al 10 jaar op biogas of aardgas rond
Alle stadsbussen en gemeentevoertijgen rijden op biogas wat door de stad zelf wordt aangemaakt. Enkel de bussen die rijden van stad naar stad rijden nog op diesel.
Hier kun je teminste rond lopen in de stad zonder achterover te vallen van de stank

Meerprijs is ongeveer 1500 euro ten opzichte van een normale benzine auto

Je kan geen LPG tanken in een CNG auto

Prijs per liter cng is 0,82 euro en benzine 1,21 euro

Dirk

Hoi,

Terugverdientijd voor CBG tov een disel was ongeveer 2.5 jaar. Voor benzine (lage aankoop maar duurder in verbruik) zal dat waarschijnlijk vegelijkbaar zijn.

LPG zit ook in het verdomhoekje, ik heb niet het gevoel dat LPG meer toekomst heeft dan CNG. Die mogelijkheid van Volvo om om te schakelen was me niet bekend. Volvo is waarschijnlijk niet haalbaar binnen mijn budget...

Omdat ik direct een auto beschikbaar moet hebben, is de keus een beetje beperkt. Het wordt een Citroen Xsara Picasso met 1.6 HDi, toch een van de betere gezinswagens (met drie kinderen die stevige tieners zullen zijn binnen een jaar of 6, kunnen we eigenlijk niet met een kleinere wagen).

Ik heb mijn goede wil getoond, maar 'den Belgique' is er weer nog niet klaar voor. Mijn broer woont in Slowakije en op 10 km van zijn deur kan hij CNG tanken....

Luc, eigenlijk zitten alle fossiele brandstoffen in het verdomhoekje, de ene nog wat meer dan de andere andere, de vraag is: wat is het minst schadelijk (en betaalbaar) ?
CNG: nog experimenteel, duur.
Diesel: betrouwbaar, lange levensduur motor. Het verhaal van de roetfilter is tweeledig: het zijn vooral de achteraf geplaatste roetfilters die momenteel onder vuur liggen, en die nog schadelijker zouden zijn dan een diesel zonder roetfilter.
LPG: geen roetuitstoot uiteraard, iets hogere CO2 uitstoot (in vgl met diesel), maar weegt dat op tegen dat roet dat een acute bedreiging is van onze gezondheid ?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat voorlopig toch nog uit naar LPG: de investering (voor een goede installatie toch vlug € 2500 a 3000) wordt gecompenseerd door de goedkope LPG-prijs
en het prettiger rijden. Nadeel dan weer: tanken in het buitenland vraagt wel enige organisatie, hoewel je dat ook weer niet moet overdrijven.

Wij rijden ondertussen 6 jaar/230.000 km met een Saab op LPG.
Behoorlijk tevereden van, en in België tamelijk goed te doen, hoewel hier in
de streek (Arlon) ook al wat organisatie nodig is vanwege de beperkte inhoud
van de tank (40 liter op de plaats van het reservewiel, dus quasi geen impact
op kofferruimte) en het ontbreken van tankstations hier in de streek (niet
moeilijk net voor de Luxemburgse grens...)
Wat tanken in het buitenland betreft, in onze ervaring niet overal haalbaar :
Luxemburg : heeft een nationaal trauma na een groot LPG-camion-accident
in Martelange in de seventies, slechts 3 stations, allemaal op autostrade...
Duitsland : moeilijk, geen autobahn-tankstelle, dus onmogelijk tanken in het
weekend of 's nachts ; door hogere prijs ook niet altijd de moeite om op
zoek te gaan, om te rijden,...
Frankrijk : goed te doen mits een beetje planning + juiste verloopstuk ; prijs
zo'n 30% hoger dan in België
Spanje : verboden voor privé-voertuigen (enkel taxi's etc...)
Italië : geen probleem
Nederland : geen probleem, mits juiste verloopstuk
Oost-Europa zou goed te doen zijn, persoonlijke goede ervaring in Tsjechië
Finland : onbestaande
Zweden : zeer beperkt netwerk, niet de moeite om op zoek te gaan, want
LPG is er een paar cent duurder dan benzine !
Denemarken : vergelijkbaar met Duitsland

niemand praat hier over ppo , zou nochthans een goede investering zijn bovenop een dieselmotor , veel minder roetuitstoot en een co neutrale brandstof

geert,

wereldwijd hebben milieubewegingen grote bedenkingen bij ppo voor voertuigen, en over de schadelijkheid van de uitstoot ervan is er ook nog onduidelijkheid,

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

Luk,

zelfde probleem als jij: oude auto heeft het 6 weken terug plots begeven zodat ik beginnen uitkijken ben naar een nieuw exemplaar. Via "Berlingo", "Doblo", "Kangoo", "Tourneo" uiteindelijk belandt bij de "Combo" (heeft iemand een verklaring waarom dit type wagentjes bij 5 verschillende merken steeds op een "o" eindigt??).Vermits de andere types (bijna)allemaal een "D-energielabel" hebben en (bijna) allemaal GEEN roetfilter, heb ik geopteerd voor de 1300cc diesel van Opel. Deze wagen scoort dan ook nog een stuk beter dan de concurrentie op het vlak van de "ecoscore" (http://www.emis.vito.be/mobiliteit/ESmakemodel.asp?ck=M1&av=A1 ) maar bij navraag naar de "CNG-versie" viel men inderdaad compleet uit de lucht.

Dieselen dus maar!!

groeten

Eric