1000 kg CO2 minder..............

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

1000 kg CO2 minder is makkelijk realiseerbaar.

Uit resulaten van een onderzoek ( tja van VW ) blijkt dat een vermindering van 1000 Kg CO2 gerealiseerd kan worden:

bij elektriciteits-centrales voor een bedrag van 5 euro,
voor prive woningen kost het aan isolering 10 euro,
kernenergiecentrales zouden al 15 euro moeten investeren,
het kost onze auto 480 euro om 1000 kg CO2 minder uit te stoten.

Kies dan gewoon rationeel voor de meest effectieve oplossing......

Reacties

ik heb vaker van dat onderzoek gehoord maar kan t nergens vinden, iemand een websote of locatie waar het rapport te vinden is?

Arnold

Het is weer eens zover dat de auto nog weer es aangepakt moet worden.

De EU heeft recentelijk de normen vastgelegd voor de maximale CO2 uitstoot van autos, voor 2012, namelijk maximaal 130 gram/km.

De duitse autobouwers met hun zware en grote autos, wilden het liefts een CO2 belasting voor alle autos gelijk, dus in het voordeel van de grotere dieselrijders. Toevallig hun beste markt.
De fransen wilden een progressieve belasting, die dus extra gunstig uitpakt voor de kleinere autos, hun grootste markt.
De importeurs van autos, konden het niet eens worden over hun beste strategie.

ZO zie je maar, ieder vecht voor zijn eigen straatje, maar het punt waar het om gaat verliezen ze wel uit het oog, de terugdringing van de CO2 mondiaal.

140 g/km wereldwijd zou een veel sterkere terugdringing van CO2 uitstoot betekenen dan 130 g/km in EU.

Uitgezonderd japan, kunnne vrijwel alle landen hier totaal niet aan voldoen. Amerika ligt op kop met een flinke 260 g/km gemiddeld. Laat ze daar eens zon afspraak maken zoals bij ons.

Weten we welke consequenties het zal hebben op de werkgelegenheid en onze economie als wij zo goed ons best doen?

Mijn mening blijft onveranderd, in plaats van opeens paniekvoetbal te spelen, goed kijken waar welke investeringen het meeste effect zullen hebben.

Kan iemand mij vertellen welke eisen de EU nog meer heeft gesteld aan bijvoorbeeld vrachtwagens, elektriciteitscentrales, woningen en bedrijven, scheepvaart?

Beste Paul,

Alles is relatief hé. Ik kan ook uit die getallen afleiden dat je voor 510 EUR, 5 Ton CO2 kan besparen ... dus waarom niet alles tegelijk aanpakken.

Maar verder heeft u volkomen gelijk dat het logischer is om telkens met de kleinst mogelijke investering, de grootste besparing (of milieuwinst) te realiseren.

Maar daar staat tegenover dat (meestal) een minder milieuvriendelijke wagen MEER kost dan een milieuvriendelijkere wagen ...

Ik denk dat deze categorie (inderdaad veelal duurdere Duitse wagens - al dan niet bedrijfswagens, 4x4, ...) voor een deel terecht de wind van voren krijgt. De argumenten van het duurder worden zijn bijzonder relatief als we over een categorie van wagens praten tss. 40-60.000 EUR, welke dan nog 30-50.000km/jaar rijden.

Kortom MIJN conclusie: er is geen meerkost voor milieuvriendelijke wagens, ze kosten zelfs minder !!! Dus de investering is hier niet 480 EUR/wagen, maar is misschien -480 EUR/wagen.

paul,

je eerste bericht gaat enkel over de terugdringing van CO2, als je tegelijk andere "vervuilende factoren" wil terugdringen (bvb roet, fijn stof, NOx, ...) kom je misschien tot andere conclusies.

w

En waarom worden de vliegtuigen niet aangepakt ? Omdat vooral die van de EU en consoorten er mee rondvliegen ?

vr gr
Pluto

Toch betaal ik nu ecotax op mijn tickets sinds vorig jaar hoor...

Nvg Arnold

niemand een link naar het onderzoek??

jammer

Arnold